Utställningstråden 2014

Grattis. Fina vovvar! :D

Ush, jag gjorde misstaget att gå in och kolla hur morgondagens domare dömt andra hundar och det flödade av sufficient, good och disq :nailbiting: Så nu är jag nervös, eftersom min hund har en tendens att uppföra sig som en (glad) kängrukrokodil i ringen :cry: Alla gillar ju inte det.

Ähh säg inte det. Men jag förstår känslan. Men alla hundar ska dömmas innan det är klart :) vad är det för domare?

Härligt! Var? :)
Överkalix! Blir spännande på flera sätt - jag har aldrig vart så långt norrut :D
Såg att en brukshundsklubb hade rallytävlingar ganska snart - så de ska vi åka och titta på och träna på att inte skälla :p
Är inte så nervös över hur han kommer att bete sig i ringen (rasen skall vara reserverad mot främlingar men inte rädda - men en del vill inte låta sig hanteras osv och får träna mkt på det) min är en glad skit och väldigt social så även om vi såklart skall träna på det så är jag mest nojjig över hur han kommer sköta sig utanför ringen, han har lite lättare till skall än min förra hade, speciellt när han tycker att matte är tråkig eller orättvis!

@bollen__ Spännande!! Jag var sugen på å anmäla till överkalix jag med, men fan vad långt det är! :nailbiting::meh:
Hahah smart att åka på rallyn och träna. Vad är det för ras?

@bollen__ Spännande!! Jag var sugen på å anmäla till överkalix jag med, men fan vad långt det är! :nailbiting::meh:
Hahah smart att åka på rallyn och träna. Vad är det för ras?

Sjukt långt och då bor jag ändå i Umeå :p

Jamen eller hur, kändes bra att det fanns några tävlingar innan så man kan öva lite, finns ingen utställning i närheten före så på en sån kan vi inte träna. Har en eurasier :)

Sitter på utställning nu och humöret är ibotten. Alla hundar va tvungen att vara på plats senast 8.00 9 började bedömningarna och de har endast bedömt 25 hundar på dessa timmar. Jag har nummer 46! Det är sjukt varmt, utställningen är utomhus. Basse är stressad, så fort man står stilla gör han utfall mot hundarna som titta på honom... Funderar allvarligt på att fara hem utan bedömning :(

Sitter på utställning nu och humöret är ibotten. Alla hundar va tvungen att vara på plats senast 8.00 9 började bedömningarna och de har endast bedömt 25 hundar på dessa timmar. Jag har nummer 46! Det är sjukt varmt, utställningen är utomhus. Basse är stressad, så fort man står stilla gör han utfall mot hundarna som titta på honom... Funderar allvarligt på att fara hem utan bedömning :(

Varför var man tvungen att vara på plats kl 8 redan? Vad är det för påhitt? Viken arrangör?

Förstår din frustration!!

Varför var man tvungen att vara på plats kl 8 redan? Vad är det för påhitt? Viken arrangör?

Förstår din frustration!!
Nu är vi hemma, vilken jäkla dag. Har ingen aning om vad vi skulle göra där kl 8 - rengalenskap skulle jag vilja kalla de. Jämtland-Härjedalens älghundklubb var arrangör.
-–––---------------
Men allmänt om dagen
Trots att man höll sig i skuggan och hela tiden såg till att hunden drack vatten så var det idag snäppet mot plågeri. 27 grader i skuggan och stekande sol. 5 timmars väntan i värmen knäckte hundstackarn så när vi väl gick in i ringen fick jag nästan dra han efter mig. När allt va över orkade han inte ens hoppa in i bilen, hunden som älskar bilen över allt annat bara stod med framtassarna i bagaget så husse fick lyfta in bakändan på honom :/

Men bedömningen då, trea i konkurrensen (av 7 st exellent) men missade certet med ett hårsmån (de två framför fick cert)- största kritiken, för dagen dåligt längd i steget (nähä :meh:). Förutsättningarna var ju densamma för alla så det går inte att klaga på men just nu känns det mest surt att jag utsatte hunden för denna värme.

Är trots allt nöjd över dagens bedömning (trots min bitterhet :p ) Basse skötte sig när det väl gällde trots att en hanne slet sig och började slogs med en annan och i slutändan får jag inse att det är vad som räknas.

Nu är frågan om det är någon mening att prova igen? Jag funderar på att prova en gång till, Vad tror ni? Brukar det vara väldigt olika om man får cert från utställning till utställning? Eller ska jag bara inse nu att han inte når ända fram? Han fick ju exellent i juniorklass, även då utan cert. Och endast very good i unghundklass ( var då i kraftig fällning men kom ändå tre i konkursen av 35 startande i klassen).

Jag vill så gärna tro att man kan pressa fram några cert för vist skulle det kännas bra om vi fick han till dubbel champion men kanske jag hoppas på lite för mycket?

Kommer klart med någon bild iaf lite senare :)

Hade inte behövt vara orolig. Hon uppförde sig exemplariskt! Jag är så nöjd med henne! :love::laugh:

Dagens resultat från jättevarmt Askersund:
Excellent, CK, btkl2, reserv-cert, reserv-cacib
Kritik:
Excellent type with good length of body. Strong head, feminine expression. A bit long ears. Very good neck, body and tail but needs a bit more forechest. Medium boned legs good feets. Good side move but a bit narrow behind. Good coat and temperament.

Extra kul när det är en hård domare som ger en bra kritik. Snabb och effektiv var han i bedömningen. Väldigt bra utställning där, bra ordning och så har de en fin promenadslinga i skogen. Jättefina rosetter med!

Jakten på det 3:e certet går vidare... :p

Nu är vi hemma, vilken jäkla dag. Har ingen aning om vad vi skulle göra där kl 8 - rengalenskap skulle jag vilja kalla de. Jämtland-Härjedalens älghundklubb var arrangör.
-–––---------------
Men allmänt om dagen
Trots att man höll sig i skuggan och hela tiden såg till att hunden drack vatten så var det idag snäppet mot plågeri. 27 grader i skuggan och stekande sol. 5 timmars väntan i värmen knäckte hundstackarn så när vi väl gick in i ringen fick jag nästan dra han efter mig. När allt va över orkade han inte ens hoppa in i bilen, hunden som älskar bilen över allt annat bara stod med framtassarna i bagaget så husse fick lyfta in bakändan på honom :/

Men bedömningen då, trea i konkurrensen (av 7 st exellent) men missade certet med ett hårsmån (de två framför fick cert)- största kritiken, för dagen dåligt längd i steget (nähä :meh:). Förutsättningarna var ju densamma för alla så det går inte att klaga på men just nu känns det mest surt att jag utsatte hunden för denna värme.

Är trots allt nöjd över dagens bedömning (trots min bitterhet :p ) Basse skötte sig när det väl gällde trots att en hanne slet sig och började slogs med en annan och i slutändan får jag inse att det är vad som räknas.

Nu är frågan om det är någon mening att prova igen? Jag funderar på att prova en gång till, Vad tror ni? Brukar det vara väldigt olika om man får cert från utställning till utställning? Eller ska jag bara inse nu att han inte når ända fram? Han fick ju exellent i juniorklass, även då utan cert. Och endast very good i unghundklass ( var då i kraftig fällning men kom ändå tre i konkursen av 35 startande i klassen).

Jag vill så gärna tro att man kan pressa fram några cert för vist skulle det kännas bra om vi fick han till dubbel champion men kanske jag hoppas på lite för mycket?

Kommer klart med någon bild iaf lite senare :)

Jävla påhitt det där att alla ska vara där 8. Helt galet! Förstår att hundarna blev trötta i värmen efter en lång dag. Vart hölls utställningen?

Jag tycker absolut du ska fortsätta prova! Rätt vad det är så trillar certet ner till er. Det brukar kunna vara väldigt olika från olika utställningar och domare. Så man ska absolut inte ge upp på någon utställning, utan trägen vinner. :) Det går ofta pressa fram ett cert, eller två eller tre - så länge man har en hund som ofta får excellent så man har nån suck att domaren vill tilldela ck. Tillslut så.

@russinbulle Grattis!!! Jäkla roligt! :bump:
:bump:

@Tibialis Grattis till bra resultat! Du ska ju vara skitnöjd. Snart är sista certet ert! :)

Jävla påhitt det där att alla ska vara där 8. Helt galet! Förstår att hundarna blev trötta i värmen efter en lång dag. Vart hölls utställningen?

Tror Basse åkte på värmeslag eller ja iaf total utmattning( han hade ju somsagt gått och hetat upp sig på alla hanhundar hela dagen också så han var så jäkla stressad) han ville inte ens äta på kvällen ( klev inte upp alls när man ropade på honom) så det fick bli buljong i massa vatten. Men idag är han pigg igen :)

Strömsund var utställningen, på hembygdsgården. Vilken fin hembygdsgård dom verkar ha, nu var ju jag aldrig in någon stans men ute där var det ju jätte fint!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 180
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar