Utställningstråden 2014

Här är min snygging från helgen.
Nästa blir Gimo och juniorklass, fyller precis 9 månader bara några dagar innan.
img_20140810_120550_53e9f16d2a6b22957b1d3f3b.jpg

img_20140811_125017_53e9f18bddf2b37a63db60eb.jpg

Utställning i helgen och vem har gått och blivit dunderförkyld? :mad:
Blir spännande, bara 4 anmälda i rasen varav en är en bror, vem de andra 2 är vet vi inte dock. Vet att det är minst en tik till iaf, eftersom vi inte startar sist i rasen. Med vår tur är det säkert vår "ärkefiende" som vi kommit 2a efter varje utställning i år :arghh: Inte det minsta bitter, nejdå :angel: :D

Det blir Gotlandsresa för oss! Ska bli spännande! Någon mer som ska ställa 30-31 augusti i visby? :)

4 anmälda i rasen och han är mycket riktigt ensam valp! 1 öppen hane, 1 öppen tik o 1 championtik.
Ska bli spännande att se hur han reagerar. :)

En liten undran från en som är helt ny på det här med utställning - hur gör man med bedömning/placeringar/utdelande av cert o.s.v när det är så få hundar? :) blir din hund automatiskt bästa valp exempelvis? (Ja det måste den ju bli.. :p)

@mazariin

Inte riktigt automatiskt. ;)

När det gäller valpklass så måste den få HP för att bli bästa valp och tävla vidare i finalerna.

I alla andra klasser får hunden en kvalitetsbedömning först, där domaren delar ut Excellent, Very Good, Good, eller Sufficient (där kan även hunden bli diskad om den är t ex felfärgad eller uppvisar dåligt temperament).
För att hunden ska få ett cert måste den få ett Excellent och ett CK. Detta gäller även om hunden är helt ensam i rasen, då hålls BIR inne.

En liten undran från en som är helt ny på det här med utställning - hur gör man med bedömning/placeringar/utdelande av cert o.s.v när det är så få hundar? :) blir din hund automatiskt bästa valp exempelvis? (Ja det måste den ju bli.. :p)

Nej - en hund behöver nödvändigtvis inte bli BIR om den är ensam och det kan utebli BIR även om det är fler hundar om domaren inte tycker någon håller tillräckligt hög kvalité:) Förra året var jag på en utställning med 4 anmälda i min ras. 3 blev very good och en blev excellent (min) men utan CK och då blev ingen BIR alls. Som vuxen måste hunden ha fått excellent med CK för att få tävla om BIR.

Så en ensam anmäld i rasen som är vuxen, kan endast få CERT om den fått excellent med CK i kvalitetsbedömning. Den blir då även BIR. Har den fått excellent men inget CK, ja då kan den inte få CERT och den kan heller inte bli BIR.

Vad gäller valpar, så har jag glömt om det endast är valpar som fått HP som kan bli bästa valp oavsett antal anmälda valpar :) någon annan får rycka in här:p

Man blir INTE automatiskt BIR bara för att man är ensam. Man måste fortfarande leva upp till de olika kraven (tex HP för att bli BIR-valp, Excellent+CK för att bli BIR och Excellent för att bli BIR-veteran).
Det är ju ganska självklart att en icke-rastypisk hund inte ska bli bäst i rasen kan jag tycka.

Heh, du fick jättemånga bra svar så jag hann inte med :)
Vi var tex. på en utställning förra året där det inte blev någon BIM, ingen tik hade fått excellent.

Och om jag förstått rätt är det bara valpar som fått HP som kan tävla vidare om bästa valp :)

Har någon ställt ut i helgen? :)

Vi var ju över på Bornholm. Trots lite tråkigt väder var det jättetrevligt, och det gick typ så bra det kunde gå för oss!

Corgihunden fick på lördagen för grekiskan Maria Marionka Dekaristou
"Lovely head. Correct outline. Very nice chest ribs. Strong loins. Very correct front legs moulded around the chest. Moves sound and free. Nice presentation."
Blev 4:a i championklass med exc och ck. Blev inte placerad i bästa hane, men knep certet och blev därmed dansk champion! :banana:

På söndagen för holländaren Jan Ebels:
"Excellent type. Good head proportions. Well placed ears which could be just a bit larger. Good neck and topline. Good body proportions. Good angulation in front, could use just a bit more knee angulation. Moves with good strides."
Han fick exc, men inget ck. Han var inte alls på humör, var både trött och sur och tyckte inte alls om det blöta vädret. Han ska ställas en helg till i september, sedan ska han nog få vila upp sig.

10593375_316501535193687_1899614595_n.jpg

Här ligger herrn och slappnar av på båten. Det var 3 meters vågor, och vi guppade ganska rejält, men är man trött så är man. :)

Den lilla långbeningen ställdes också.
På lördagen fick han för Gunnar Nymann (väljer att fritt översätta danskan):
"5 mån. Utmärkt storlek. Goda proportioner. God längd på huvudet. Välformade ögon. Korrekt bett. Utmärkt överlinje och kors. Välvinklad. God steglängd, men lite för glad svans."
Fick HP och blev bästa valp. Är väldigt nöjd med kritiken, domaren är känd för att skriva långa kritiker och påpeka brister hos hundarna, och lindar inte in orden i bomull bara för att det är en valp. Denna kritiken var kort = han gillar nog hunden. :D

På söndagen ställde vi för belgaren Jean-François Vanaken:
"Lovely puppy. Good conformation for age. Lovely head. Nice expression. Elegant topline. Correct angulation. Easy moving. Nice carriage. Good balance."
Här fick vi också HP och blev bästa valp, och domaren tyckte att långbeningen var väldigt lovande.

925618_674265532660944_293788116_n.jpg

Här vilar vi efter finalringen på söndagen. Efter lördagen så visste han precis vad han skulle göra där inne (= springa med matte), så när vi gjorde entré i ringen så bara flöööööt han fram och showade loss så matte knappt hängde med. Jag sprang bara för livet och log. Vi blev inte placerade. men vad gör det när man har en så underbar hund. :love:

Är det någon som har erfarenhet av att ställa kastrerad hane? Min hane är kastrerad av medicinska skäl så det är inga problem att ställa ut, men det jag funderar på är om det är någon mening? Han är ställd mycket i yngre ålder med bra resultat så jag är inte behov i att få något Exc eller liknande utan jag vill jaga Cert. Men delar domarna ut Ck till kastrerade hanar eller väljer de att inte göra det för att individen i sig själv inte för aveln framåt? Eller är det olika mellan olika domare? Någon som har erfarenhet av kastrerade hanar och om de får Ck om de är värda det?

Du vet att du måste ha ett Skk special papper från vet på att han hade 2st testiklar innan han kastrerades?
Och jag tror inte det finns någon domare som ger cert till en kastrat,dom jag vet som ställt har fått en bedömning och sen blivit utsparkade.
Och personligen tycker jag inte en kastrat ska kunna ta cert från en hund som kanske behöver och har nytta av det.

Och nu drar jag in hakan och väntar på käftsmällen!

Att ställa är inga problem som jag skrev,han är kastrerad av medicinska skäl och alla papper är i sin ordning så det kan vi lämna utanför diskussionen :)

Jag tycker egentligen att det är fel att kasta ut dem, det är inte bara individen som påverkas av ett ev championat, det är ju ett resultat som ska påverka hela avelsarbetet, inte bara ett par kulor som funnits en gång i tiden.
Hans championat eller icke championat påverkar ju avelsmeriterna på kenneln, hane, tik, syskon och bra många mer där till. Det är det tänket jag undrar om det finns eller om man med ett ck ENBART ser till att individen är championmaterial, har papper på att han haft kulor innan, har mycket bra utställningsresultat sedan innan kastration, men kan inte själv få valpar så då skickar vi ut han.

Jag är kluven vad jag tycker om det. Självklart är det bra att avelsmaterial samlar meriter, men borde inte utställning även spegla avelsresultatet som står i ringen idag? Min hund är ju ändå ett resultat av långt arbete och finns ju med i fortsatt arbete lång tid framöver med tanke på släktingar.

Med de du vet har alltså bara fått bedömning och sedan inte fått ck? Vet du om hundarna haft championkvalitet från första början eller är det enbart kulorna som påverkat det? Har de utst.resultat sedan innan kastration att jämföra med?

Min hund har väldigt bra utst.resultat sedan innan kastration så jag vet att han håller championkvalitet.
Om de aldrig utdelar ck till kastrater är det ingen mening att ställa då resultaten skulle bli sämre än alla han hittills redan har.

Men jag misstänker att det är som du erfarat att kulorna påverkar resultatet.

Senast ändrad:
Jag har fått "lära" mig att utställning är en bedömning av avelsresultatet mer än vilka individer man ska avla på härnäst.

Trist nog är det nog dock så, att inga kulor = utslängd oavsett hur fin hunden är.

Jag har fått "lära" mig att utställning är en bedömning av avelsresultatet mer än vilka individer man ska avla på härnäst.

Trist nog är det nog dock så, att inga kulor = utslängd oavsett hur fin hunden är.

Det är ju så jag tycker utställningarna ska användas.

Det vore roligt att se resultat på kastrater som är ställda med bra resultat och sedan blir kastrerade och sen se hur resultatet blir efter det.
Det är ju omöjligt att använda en hund som bara är ställd som kastrerad att veta om det är individen eller kulorna som speglar resultatet.

Bara för det måste jag ta och ställa min hane i höst för att se om det går att få CK med kastrat. Känns svårt men det skulle vara intressant att att om de låter kulorna avgöra..

Det är ju så jag tycker utställningarna ska användas.

Det vore roligt att se resultat på kastrater som är ställda med bra resultat och sedan blir kastrerade och sen se hur resultatet blir efter det.
Det är ju omöjligt att använda en hund som bara är ställd som kastrerad att veta om det är individen eller kulorna som speglar resultatet.

Bara för det måste jag ta och ställa min hane i höst för att se om det går att få CK med kastrat. Känns svårt men det skulle vara intressant att att om de låter kulorna avgöra..

Bara en tanke, om hunden blivit kastrerad pga medicinska skäl så kanske domaren anser att det är ett "dåligt avelsarbete" på samma sätt de drar ner på snygga rastypiska hundar som har dåligt psyke.

Sen vill man ha ck, är de väl tyvärr lite att hitta rätt domare att ställa för oxå.

Bara en tanke, om hunden blivit kastrerad pga medicinska skäl så kanske domaren anser att det är ett "dåligt avelsarbete" på samma sätt de drar ner på snygga rastypiska hundar som har dåligt psyke.

Sen vill man ha ck, är de väl tyvärr lite att hitta rätt domare att ställa för oxå.

Om utställningar ska spegla hälsan på hundarna borde man isåfall börja ha obligatoriska hälsodeklarationer med all journalhistorik med sig att visa upp i ringen. Utställningsresultat speglar väl exteriör, rörelse och i viss mån temperament - sen är det väl hälsoundersökningarna/skada/sjukdom som ska avgöra om individen är bra för aveln hälsomässigt sett? Alltså till stor del upp till uppfödaren. En utställningsdomare har väl inget med hälsan att göra förutom att hunden inte kan bedömas om den är halt eller har tex utslag.

Sen min hund om vi ska ta han som exempel så är ju han redan utsorterad från aveln iomed att han är kastrerad så den ställningen behöver inte en utställningsdomare ta, den har jag och veterinär redan tagit.

Hur många utställningschampions har vi inte som har tex D-höfter, blåsljud på hjärtat etc och inte ska används i avel pga hälsoskäl? Om vi ska tänka så så ska man ju även ta med sig intygen från röntgen, hjärtundersökning osv in i ringen innan domaren kan dela ut ett CK.

Alla tycker vi olika om hur man ska döma kastrater och diskussionen kommer nog inte leda så jättelångt, jag är som sagt själv kluven. :)

Det jag undrar är erfarenheter på hur det gått resultatmässigt för de kastrater man vet har ställts, inte egna tyckandet om det är rätt eller fel att ställa dem eller döma på ett visst sätt. Men diskussionen är ändå intressant. :) Ska vi dra det ännu längre så borde ju inte kastrater få tävla om meriterande poäng i tex lydnad heller då eftersom det kan leda till championat och det borde ju bara avelsdjur få tävla om? Eller? Utställning är ju även det en typ av sport/tävling men verkar ändå så mycket känsligare för många än vad tex lydnad är. Är man mer värd ett championat på en kastrat bara för man fått poängen för ett bra utfört sitt istället för att den är snygg? Bara en fundering :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 173
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar