Utställningstråden 2014

@Nominous Jag har dessvärre samma erfarenheter som de andra, kastrater brukar inte ha något att hämta i utställningsringen trots intyg då intyget är något domaren bara behöver ta hänsyn till i kvalitetsbedömningen så i konkurrensen betyder inte intyget något. Med det sagt så kunde det gott finnas speciella kastratklasser så som det gör på kattutställningar enligt min åsikt men fortfarande med samma krav på intyg nu lär det väl tyvärr aldrig hända då det ska bli helt förbjudet att ställa ut kastrerade hanhundar även med intyg från och med 2017 någon gång.

*KL*
Igår hade då äntligen lillskiten utställningspremiär med dunderförkyld matte som inte orkade visa honom ordentligt, dryg valp + förkylningen är ingen bra kombination ^^ men det blev ändå HP och BIR-valp 4-6 månader, nu var han iof ensam i den åldersgruppen med men kritiken är jag jättenöjd med då det är ett under att domaren kunde bilda sig en uppfattning om honom över huvudtaget :D På bordet hade han inte tid att stå stilla, han måste ju pussa på domaren hela tiden och vända sig om och se varför hon pillade på honom osv. medan svansen gick i ett och när han skulle trava så var det nosen i backen nästan konstant, det var ju så intressanta dofter där :cool: Nåväl det var trots allt bara för träning och det blir fler inofficiella framöver med tills poletten trillar ner i det lilla söta huvudet ^^

Kritiken då (auktoriserad domare på rasen):
5 mån. maskulin hanvalp av utmärkt typ, storlek och proportioner. Fin panna, bra skalle, väl ansatta och välburna öron, fina ögon, starkt nosparti, kunde ha mera markerad haka. Ok vinklar fram och bak, starka ben, välformad bröstkorg med bra förbröst för åldern, välburen svans med extra knorr, fint behäng, rör sig med långa steg.

Jag dammade av Billy och travade runt två varv i ringen med honom under helgen.
Han är inte ställd sedan 2011 och efter den här helgen kan jag gott konstatera att hans karriär som utställningshund definitivt är över ;)

Han är en centimeter för hög, vilket diskade honom båda gångerna. Ibland har domare överseende med en centimeter, men på självaste rasspecialen kanske det är något av ett övertramp... Däremot är han ursnygg. Båda domarna älskade honom verkligen, och han har fått fantastisk kritik. :love:

Lördagen:
Så här säger kritiken:

Allt för stor, 34 cm. Mycket välbyggd. Maskulint bra huvud, mycket bra hals. Kort, kompakt kropp, välutvecklad bröstkorg med bra förbröst. Goda vinklar och typiska bra rörelser.

Och så här sa domaren:
Han är jättesnygg, och han har allt jag vill se hos en dvärgpinscher. Han är helt perfekt förutom 2 cm på höjden. Det är synd att han är så stor... Men du, lägg inte pengar på utställning.

Söndagen:
Så här säger kritiken:
Fina proportioner på höjd och längd. Bra huvud och uttryck, fina öron. Makerad haka. Utmärkt över- och underlinje. Välformad bröstkorg. Goda vinklar fram och bak. Fina tassar. Rör sig välbalanserat och harmoniskt med ett bra flyt i sitt steg. Fin attityd. Diskvalificerad på grund av storlek.

Mätresultat: 33 cm
Mentalitet: Härlig

Och så här sa domaren:
Han är för stor, och det är inte jag som sätter standarden. Men han är helt utmärkt i övrigt, han är så fin och så trevlig. Jag har gett honom väldigt fin kritik.

10635942_10153105940528761_8515217452470540748_n_53fa2f5cddf2b3728e98fac0.jpg

Det är ju lite konstigt att han kunde krympa en hel centimeter på ett dygn, men första domaren mätte med måttband och andra hade en riktig mätsticka. Jag väljer att tro på mätstickan och att han är 33 cm hög.

Hur många utställningschampions har vi inte som har tex D-höfter, blåsljud på hjärtat etc och inte ska används i avel pga hälsoskäl? Om vi ska tänka så så ska man ju även ta med sig intygen från röntgen, hjärtundersökning osv in i ringen innan domaren kan dela ut ett CK.

Det där håller jag helt med om! Vet mer än en hund med HD som blivit champion i utställningsringen.
Och så avskyr jag när hundar som morrar och backar från domaren tilldelas med CK medan min egen (svansviftande, glad, positiv) fått slät 1:a (innan vi hade nuvarande systemet).

Grattis bollen_, vilken söt fluffboll! :D

För oss gick det skapligt på Gotland dog show. Excellent, ck, reserv-cert, btkl-2 på lördagen och slätt excellent på söndagen. Duktig hund och fin kritik båda dagarna.

Hur har det gått för er andra som ställt nu?

Vi ställde på samma inoff som @bollen__ och fick bra kritik.

1,5 år tik. Korr bett. Vackert, fem huvud. Bra hals. Tillr. vinklar fram och bak. Utmärkt rygglinje. Rör sig väl fram och tillbaka samt från sidan. Välvisad.

Hon blev BIM mot en hane som var 2 år och såg ut som en svart och silver. En kompis till mig frågade om han var svart o silver (hon har dvärgschnauzer själv) men han var peppar o salt. Har aldrig sett en så svart rygg på en peppar o salt... Jag fick läsa kritiklappen för honom och han hade fått sämre kritik med dåliga vinklar och dåligt förbröst. Men han vann ändå. Det var ju bara en inoff men jag känner för att klaga lite... :devil:

dsc_16881_5401c55be087c33a72374b54.jpg

Jag har också varit med om att få reser-cert med idel lovord från domaren. Medan hunden som blev bästa tik och knep certet hade flera negativa saker i kritiken.
Domaren kanske hade en fis på tvären när hon skrev kritiken eller nåt. ^^

Appropå det här med kritiken så i helgen så fick hunden flertalet "utmärkt" i sin kritik tom jag fick ett "trevligt presenterad", inget negativt alls. Men han blev inte ens placerad i bästa hane (har endast hänt 3ggr i år) å då blir jag lite putt varför kan inte domare tala om vad som då var felet ist, nåt negativt så man vet varför domare inte gillar hunden men nej.... I min värld så är ju kritik att man tar upp det bra OCH det dåliga eller??

Han är en centimeter för hög, vilket diskade honom båda gångerna.

Det där saknar jag i "min ras" där är gränsen 58/60 cm och det är många som är 60+ och får både excellent, ck och bir! Medans min tik som är inom gränsen men liten kan de hålla inne för hon är liten. :banghead:

Appropå det här med kritiken så i helgen så fick hunden flertalet "utmärkt" i sin kritik tom jag fick ett "trevligt presenterad", inget negativt alls. Men han blev inte ens placerad i bästa hane (har endast hänt 3ggr i år) å då blir jag lite putt varför kan inte domare tala om vad som då var felet ist, nåt negativt så man vet varför domare inte gillar hunden men nej.... I min värld så är ju kritik att man tar upp det bra OCH det dåliga eller??

Håller med!
Förra hunden fick excellent & ck alla gånger vi ställde ut honom utom en, då han fick very good. Men kritiken skiljde sig inte från de andra, den tog bara upp bra saker, och ingen negativ på den där han fick very good. Då har man ju svårt att förstå varför det just blev very good den gången!

Håller med!
Förra hunden fick excellent & ck alla gånger vi ställde ut honom utom en, då han fick very good. Men kritiken skiljde sig inte från de andra, den tog bara upp bra saker, och ingen negativ på den där han fick very good. Då har man ju svårt att förstå varför det just blev very good den gången!
visst var det då domaren sa det där om ögonen?

Funderar på att ställa min nya hund småningom, blir första gången för min del (han har dock blivit ställd förut).. Men tänk om ja gör något dundermisstag inne i ringen! :nailbiting: Typ missar något som domaren säger, fattar noll när placeringarna blir upplästa, springer åt fel håll.. Dödligt nervös, får nog söka oss ut på någon träningsutställning först. ;)

Hur är det med winner-utställningarna, är dom öppna för alla hundar eller måste man kvalificera sig på något sätt? Mvh. Nybörjar-mazarin

Såå stolt matte till ryssen som skötte sig ypperligt på sin första utställning idag(inoff), på sin 14 månaders dag! :) Låg och stensov helt utsträckt i väntan på finalen bl.a. Och vad roligt vi hade! :love:
Fyra rosetter, 2 HP, BIR och BIG 4. Fina lovord, trots de extrema läpparna ;)
Extra roligt var att domaren sa att hon absolut inte tänkt ge något Bäst i ras till en så ung hund, när konkurrenten var äldre. Men han förtjänade priset ändå:o:love:
10548867_10152646404981067_6905989121119828405_o.jpg

Någon som ska till SKK i Gimo i helgen? Själv hänger jag i flatringen med mamma på lördag och hejar fram juniorhane samt öppentik som jagar sista certet för championat! Var där förra året, fantastiskt trevlig utställning. Håller tummarna för vädret - som vanligt :)

Lördag grupp 1, 4, 5, 6, 8, 10
Söndag grupp 2, 3, 7, 9

Funderar på att ställa min nya hund småningom, blir första gången för min del (han har dock blivit ställd förut).. Men tänk om ja gör något dundermisstag inne i ringen! :nailbiting: Typ missar något som domaren säger, fattar noll när placeringarna blir upplästa, springer åt fel håll.. Dödligt nervös, får nog söka oss ut på någon träningsutställning först. ;)

Hur är det med winner-utställningarna, är dom öppna för alla hundar eller måste man kvalificera sig på något sätt? Mvh. Nybörjar-mazarin

Börja med någon inofficiell, kanske rasspecial eller liknande. Brukar vara mer lättsamt och framförallt fler "nybörjare" :p Annars är det rätt trevligt att åka på en utställning och bara titta först, så kan man notera hur allt går till.
Vinnarutställningarna har såklart också blandade deltagare, men ofta är det de mest tävlingsinriktade som är där, och utan att skrämma livet på dig så är det väl just då som titeljagarna kan bli irriterade om något stör själva bedömningen.. Jag har själv hoppat in på bästa-tik på en sådan utställning när det var för många hundar i förhållande till handlers, och hängde inte riktigt med, fick ett par sura miner, haha. :angel:

Börja med någon inofficiell, kanske rasspecial eller liknande. Brukar vara mer lättsamt och framförallt fler "nybörjare" :p Annars är det rätt trevligt att åka på en utställning och bara titta först, så kan man notera hur allt går till.
Vinnarutställningarna har såklart också blandade deltagare, men ofta är det de mest tävlingsinriktade som är där, och utan att skrämma livet på dig så är det väl just då som titeljagarna kan bli irriterade om något stör själva bedömningen.. Jag har själv hoppat in på bästa-tik på en sådan utställning när det var för många hundar i förhållande till handlers, och hängde inte riktigt med, fick ett par sura miner, haha. :angel:

Tack för tipsen! :) Tyvärr är det väldigt glest med inofficiella här i landet, det som finns är s.k. Match Shows, där alla raser "tävlar" mot alla (även blandisar är välkomna). Ska absolut ta med honom på någon sån, har varit på flera med vår andra hund. Har varit och tittat på flera nationella utställningar också, men aldrig kollat in min nya ras så ska nog åka och titta hur dom visas först. :)

Tack för tipsen! :) Tyvärr är det väldigt glest med inofficiella här i landet, det som finns är s.k. Match Shows, där alla raser "tävlar" mot alla (även blandisar är välkomna). Ska absolut ta med honom på någon sån, har varit på flera med vår andra hund. Har varit och tittat på flera nationella utställningar också, men aldrig kollat in min nya ras så ska nog åka och titta hur dom visas först. :)

Aaah missade att det inte var i Sverige.. Det borde väl finnas någon rasklubb för din ras, om det är renrasig d.v.s.? I Sverige iallafall är Club Shows ofta väldigt trevliga och opretentiösa, och jag har svårt att tro att det inte är liknande i de flesta andra länder. Annars kan du ju alltid fråga någon på rasklubben som kan tipsa :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 173
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar