Utställningstråden 2014

Jag funderar på att åka på ringträning på torsdag, har hittat att det anordnas sådant i närheten av mig och de ska visst vara riktigt duktiga där. Ni som varit på ringträning, hur har det gått till ungefär? Vad gör man? Jag vet bara att vi behöver åka på sådant eftersom Aysu tycker att det här med utställningar är pest och pina (Men hon var jätteduktig i helgen när vi var på lure coursing och hon skulle stå uppställd nära andra hundar på prisutdelningen :D )

Jag har varit en gång på ringträning :) Då körde vi lite olika kontaktövningar och sedan så övade vi på att ställa upp, bli hanterade av domaren, springa brevid en annan hund, springa ensam, springa tillsammans, typ!

Jag funderar på att ställa min där. Måste bara få upp henne lite i vikt så hon faller domarna bättre i smaken.

Har lyckats få upp vovven 0,7 kg sen jag skrev detta i lördags. Så jag ställer henne i Växjö med. Vill dock ha upp henne 0,8 kg till så ligger hon jämt på 7 kg så får jag försöka hålla henne där.
Massa falukorv och pasta har gjort sitt :p

Nu har vi varit på utställningsträning! Jätteläskigt sa Aysu, till en början. Där var alla möjliga hundar, labradorer, ung och vild pudel, cairnterriers, chow chow och chihuahuor. Vi sprang i cirkel, försökte oss på att stå stilla (inte lätt när fullt fokus är på att hålla koll på alla läskiga hundar..) och sedan skulle domaren titta, klämma och känna innan vi sprang i stor triangel. Därefter tog vi fikapaus och där busade jag och Aysu mest, for runt, tränade lite rallylydnad och lätta tricks osv och DÅ blev hon glad. Hon viftade t.o.m. på svansen när jag sprang runt med henne efter det!

Efter fikapausen skulle vi stå på led, gå rakt fram och tillbaka två och två och sedan skulle alla stå på rad. När alla stod på rad så skulle man gå slalom mellan dem. Aysu var förvånansvärt avslappnad när andra gick slalom runt henne och följde med mig runt alla andra, även om hon tyckte att det var läskigt att gå precis mitt mellan två andra.

Så ja, hon var duktig och betydligt mer avslappnad än vad jag förväntat mig.
Nästa vecka ska vi åka på träning på ett annat ställe, sedan ska jag fortsätta på det stället som verkar bäst. De har träning varannan vecka, så man kan åka varje vecka på träning om man vill :p Jag tänker dock nöja mig med varannan, det får räcka så.

Har lyckats få upp vovven 0,7 kg sen jag skrev detta i lördags. Så jag ställer henne i Växjö med. Vill dock ha upp henne 0,8 kg till så ligger hon jämt på 7 kg så får jag försöka hålla henne där.
Massa falukorv och pasta har gjort sitt :p

Vilken dag ska ni dit? Vi ska dit och ställer på lördagen.
Har också tjockat på Wissla en del sista tiden. Kanske inte enbart för utställningen utan mest för att hon efter växtperiod och löp var som ett skrangel. Strax över 14kg nu mot tidigare 13.

Ringfördelningen har kommit och det är 11 i rasen :) Vovve ställs i valpklass 6-9 månader. Tycker han kan ta och fylla 9 månader nyss :P

Jag funderar på det men har inte bestämt mig än :) Är så jäkla långt :P

Någon som ska till Sundsvall till helgen? Jag ska dit på söndag. :)

Vi har dubbelutställning i Sundsvall i helgen, specialklubben har ena dagen. Tyvärr får ju inte vovve vara med på SKK´s då han är för ung men på specialklubbens så får vi vara med. :D Så på lördag ska vi ställa!

Jag funderar på det men har inte bestämt mig än :) Är så jäkla långt :P

Någon som ska till Sundsvall till helgen? Jag ska dit på söndag. :)
Klart du ska ställa! ;)
Vart bor du?

Jag skippar Sundsvall, det är alldeles för lång för mig, spc då min hund fortfarande är ung. Känns inte värt det ännu.

Klart du ska ställa! ;)
Vart bor du?

Jag skippar Sundsvall, det är alldeles för lång för mig, spc då min hund fortfarande är ung. Känns inte värt det ännu.

Haha i Östersund så det är låångt :p Dessutom är hon junior och har två Cert så jag har ju inget jättemycket för att åka egentligen. Men uppfödaren ska dit så egentligen är jag sugen :)
Vad ska du ställa för ras?

Nej han går i 6-9 mån, är 7 månader. Men de hade ingen valpklass på SKK. :/

Nähää hade dom inte ens den senare valpklassen.. I våras hade dom 6-9, men den var ju bara nationell. Tråkigt att de inte kan ha valpklasser, sååå många anmäls ju inte ändå. Det är ju så bra träningstillfällen för dom små.

Nähää hade dom inte ens den senare valpklassen.. I våras hade dom 6-9, men den var ju bara nationell. Tråkigt att de inte kan ha valpklasser, sååå många anmäls ju inte ändå. Det är ju så bra träningstillfällen för dom små.
Ja jättetråkigt, är ju så mycket roligare att ställa för en riktigt domare också!

Haha i Östersund så det är låångt :p Dessutom är hon junior och har två Cert så jag har ju inget jättemycket för att åka egentligen. Men uppfödaren ska dit så egentligen är jag sugen :)
Vad ska du ställa för ras?
Ja då blir det en bra bit att åka för dig, och förstår att det känns lite meningslöst om hon är junior och har som du säger två cert redan. Men samtidigt så förstår jag att du vill dit om uppfödarna ska dit. :)
Kanske kan ha en mini-buketräff om fler ska dit? :idea:

Jag ska ställa min miniatyrbullterrier, lite därför jag också åker dit - i och med att det är terrierderbyt så kommer det förhoppningsvis bli lite konkurrens, rasen är ju inte så stor så det är inte alltid så skoj att tävla mot sig själv liksom. :p

Vad har du för hund?

Ja då blir det en bra bit att åka för dig, och förstår att det känns lite meningslöst om hon är junior och har som du säger två cert redan. Men samtidigt så förstår jag att du vill dit om uppfödarna ska dit. :)
Kanske kan ha en mini-buketräff om fler ska dit? :idea:

Jag ska ställa min miniatyrbullterrier, lite därför jag också åker dit - i och med att det är terrierderbyt så kommer det förhoppningsvis bli lite konkurrens, rasen är ju inte så stor så det är inte alltid så skoj att tävla mot sig själv liksom. :p

Vad har du för hund?

Ja Buketräff hade ju vart jätteroligt! Måste ta mig en rejäl funderare om jag ids åka :p Men det hade ju vart roligt. Och dessutom få känna av de andra juniorerna söder över innan Stockholm. Men det blir rätt mycket fram över - Sundsvall nu, Sollentuna i början på november, Jönköping slutet av november, Stockholm December, Gbg Januari.. haha ;) Huvva!

Ja jag förstår att det lär vara lite roligare med motstånd! Jag vill också ha en minibulle. De är ju så fräna!
Jag har Amstaff. :)

Det var något av en konstig utställning är känslan så här efteråt. Dels så tog domaren upp en hund på bord (!) har aldrig hört eller sett detta tidigare (i vår ras då).
Sedan blev några hundar mätta, och han tyckte att de var för stora. På vovves kritik står det "över gränsen". Min hund har 4 cm till godo till gränsen..Så vi "vann" (var ensamma) vår valpklass, men den yngre valpen i valpklass 4-6mån tog bästa han-valp.
Det var vovves första inomhus utställning och första gången i ett ridhus. Han var väldigt okontaktbar, drog och slet i kopplet och var jättejobbig att gå med när man skulle ut och rasta. Ute var han lite yr men inte alls så farligt som inne.
Väl i ringen så skötte han sig ändå ok, husse sa att det inte hade synts så mkt, men det kändes! att han inte var riktigt kontaktbar och det kändes som att han höll på att tränga mig ur ringen när vi skulle springa runt. Så har han inte varit tidigare.

Har ni några tips på hur jag ska träna detta?
Har varit sugen på att åka på sthlm hundmässa men efter denna utställning vet jag inte riktigt..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 173
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 598
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 472
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar