Utställningstråden 2014

Polly är ju bara 2,5 år, så hon hinner nog få sitt sista cert framöver - men skulle det bli i augusti på Norrköpingsutställningen så gråter jag inte:D ;) Det blir sista utställningen för oss i år.

Hoppas på det då! :D

Tror Basse åkte på värmeslag eller ja iaf total utmattning( han hade ju somsagt gått och hetat upp sig på alla hanhundar hela dagen också så han var så jäkla stressad) han ville inte ens äta på kvällen ( klev inte upp alls när man ropade på honom) så det fick bli buljong i massa vatten. Men idag är han pigg igen :)

Strömsund var utställningen, på hembygdsgården. Vilken fin hembygdsgård dom verkar ha, nu var ju jag aldrig in någon stans men ute där var det ju jätte fint!

Ja det låter ju faktiskt inge bra! Jag kan fortfarande inte fatta varför man skulle behöva vara på plats vid angiven tid? Huvudsaken är att man hinner visa upp hunden i vacc-kontroll innan den stänger.
Skönt att han piggnat till!
Ska du till svenstavik? :)

Är det någon bukefalist som ska till Bornholm 16-17:e augusti? :)

Jag har anmält båda mina, och ja, vi får se hur det går... Corgin satsar på Beach 2014 och har typ ingen päls kvar, medans Salukin är full med valpludd och befinner sig i världens växtfas så han ser inte riktigt klok ut.

Ska du till svenstavik? :)

Har fått förfrågningar av flera nu men jag vet inte hur det funkar, kan man ställa upp i jaktklass om det är en vanlig skk utställning? För visst är det bara cert i jaktklass som räknas för Championat, för jakthundar alltså?

Då börjar det dra ihop sig, avfärd mot Helsingfors och WDS sker imorgon bitti *spännande* Vi ställer på söndagen på WDS, men det anordnas en inofficiell rasspecial på lördag som vi också åker på. Har packat det mesta, avmaskning utförd och signerad, nummerlapparna är utskrivna, vovvan är färdigtrimmad sedan några dagar, kloklippningen kvar... Det är nästan lite för bra, funderar på vad jag har glömt :D Söndagens mål är exc, väldigt gärna med ck. Placering känns väl inte jättetrolig, minst 12 championtikar anmälda, men kul ska vi ha och många fina hundar kommer jag att få se :)
Sen ska jag väl rapportera hur det gick i Kemi för några veckor sedan: BIR och CACIB, nu är hon definitivt berättigad titeln internationell champion. Och fick hem bekräftelsen på det finska championatet förra veckan. Det har varit en bra sommar :)

Funderar lite på om det är någon mening att fortsätta ställa.
Vi har varit på 5 off utställningar sammanlagt nu. Hunden är drygt två år. Vi får excellent, (utom vid ett tillfälle när domaren skrämde livet ur honom och vi fick ett very good) MEN inget ck pga...
Om alla domarna då sagt en och samma sak, att han borde haft lite tydligare könsprägel, att hans päls inte var riktigt bra nog, att han rörde sig med för korta steg bak, då hade jag väl tänkt att - fine, han är helt enkelt inte riktigt nog för utställning.
Men när andra domare säger, -underbar päls, mycket bra rörelser osv. Kan det slå till då. med rätt domare, kan vi få ett cert?
Förstår mig inte riktigt på utställningsvärlden, känner jag. Kan någon bistå med goda råd?

@bitta jag hörde att domaren i svenstavik var riktigt kinkig med ckna! Och gav en champion good...
Jag skulle fortsätta ställa, men jag tycker ju att det är så jäkla kul! Och han får ju ändå excellent, tycker inte att det ska vara så långt borta till ckt då. Förra årets domare i svenstavik var ju också jättehård på ckna!
Hmm, kanske inte var några goda råd.
Såg fina bilder på er iallafall :D

@bitta jag hörde att domaren i svenstavik var riktigt kinkig med ckna! Och gav en champion good...
Jag skulle fortsätta ställa, men jag tycker ju att det är så jäkla kul! Och han får ju ändå excellent, tycker inte att det ska vara så långt borta till ckt då. Förra årets domare i svenstavik var ju också jättehård på ckna!
Hmm, kanske inte var några goda råd.
Såg fina bilder på er iallafall :D

Tack! :)
Ja, men du, snacka om att jag tappade hakan! Jag satt och funderade lite där på championklass, att där är det väl bara en inbördes rangordning, vilken av hundarna som domaren tycker bäst om. Är man champion blir det väl aldrig annat än excellent... ähh, nähä, så fungerade det visst inte...

@bitta satsa på att åka till domare som gillar din hund eller släktingar... hör med din uppfödare vilka domare de tycker är bäst. Utställning handlar om taktik. Istället för att åka på de utställningar som ligger närmast satsa på att åka för bra domare ist. Tycker hunden det är kul med utställning så är det ju bara att fortsätta. :)

Okej, jag fattar inte riktigt. Jag trodde titeln blev WW-14? Vad står MV-14 för?
Är det inte bim och bir hunden som tar världsvinnar titeln utan cacib hunden? Hänger inte med riktigt?!

Men vår fina Ulays snygga morfar blev bim och bir veteran på världsvinnarutställningen idag!

MV står för maailmanvoittaja, alltså världsvinnare på finska. Cacib-hunden får världsvinnartiteln. Juniorerna och veteranerna tävlar om egna titlar. Vi ligger och jäser på hotellet i Espoo och laddar inför imorgon. :)

MV står för maailmanvoittaja, alltså världsvinnare på finska. Cacib-hunden får världsvinnartiteln. Juniorerna och veteranerna tävlar om egna titlar. Vi ligger och jäser på hotellet i Espoo och laddar inför imorgon. :)
Aha! Tack :-) Ok, så han får ingen titel för att han blev bim, men för bir-veteran fick han världsvinnartiteln för veteraner då :)

Var i Rättvik i helgen på älghundsklubbens 2 dagars utställning.

Rut gick unghundsklass ett good på lördagen och very good på söndagen. Hon ser verkligen inte rolig ut nu tunn och äter skitdåligt.
Bullen gick valpklass 4-6 månader, HP och BIM på lördagen inget på söndagen.
Acci gick valpklass 6-9 månader, HP BIR på lördagen och gick inte vidare i BIS. Söndag fick han HP BIR och slutade BIS 2!

Det är attans trist för dom med min ras, för dom "får ww-titeln inofficiellt". Heeler är inte godkänd av FCI och kan således inte tävla om cacib och med andra ord inte få någon WW-titel. Hoppas rasen snart blir godkänd hos FCI - och inte bara för utställningars skull utan för alla tävlingar :)

Senast ändrad:
Åter från en fantastisk långhelg i södra Finland! Åkte fredag morgon, kom fram till campingen i Järvenpää vid 19-tiden. Stugan vi hyrt var mer än lovligt skabbig, men det var tak över huvudet, sängarna var rätt sköna och toaletterna rätt ok städade, ibland iaf :) massor med hundfolk på hela campingen, bl.a. Ett gäng galna polacker i grannstugorna... Mycket väldränkt firande där (befogat iofs, 3 WW-14 och en JWW-14).
Lördagen spenderades vid en jättetrevlig folkpark 10 mil västerut, inofficiell rasspecial med 77 anmälda griffoner av de olika sorterna. Domaren var tyvärr något av en snördömmare (arrangörens sambo plockade 85-90% av förstaplaceringarna...), och han var verkligen inte förtjust i Alva, så oplacerade i championklassen. Träffade dock massor med trevligt griffonfolk, såg fantastiska hundar och hittade en hane eller två för framtiden ;) och blev helt tok-kär i en rysk tik... Den dag hon får valpar är jag klart intresserad.
Söndagen, världsutställningsdagen... Strålande väder, gpsen skickade oss bara lite fel, så en bra start iaf. Mindre lyckat i ringen, miljön i kombination med min nervositet gjorde att Alva inte ville visa sig speciellt bra, kröp inte eller så, men tappade svansen. Fick en fin kritik, enda nedslaget just på att hon inte visade sig. Tyvärr vg, så vi uppnådde inte vårt mål. Men, dagens höjdpunkt: Alvas mormor, med typ en miljon titlar, bla WW-08 gick in som äldsta tik i veteranklassen, 11 år. Slog de andra tre med marginal och har nu även VWW-14 i titelraden. Hon blev även BIRveteran (fanns ingen veteranhane). Oplacerad i BISveteran, men är ju självklart för oss den vackraste av dem alla (utom Alva såklart, hon är ju bäst ;) ).
Strosade sedan runt i försäljningsområdet, hittade en supersnygg griffon-staty i brons bla, och hade allmänt jättetrevligt.
Kul kuriosa, lilla Piteå kunde på söndagen ståta med minst 3 VWW och 1 WW som jag känner till :)
Kom hem för någon timme sedan, sitter nu med en trött liten Alva i knäet och har nu fått två erfarna uppfödares åsikt om att Alvas mamma mest troligt är dräktig *lycklig*

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 181
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar