Utställningstråden 2014

Idag var det Gällivare internationella. Jag och uppfödaren åkte dit med 8 hundar från kenneln och det gick bra, kan man lugnt säga. :D

Rusa blev 2:a unghundstik med excellent och CK. "Excellent type. Very nice head. Excellent expression. Good front and body shape. Nice muscled. Typical moving. Excellent temperament."

Ila blev 2:a öppenklasstik med excellent och CK. "A bit narrow head but still typical expression. Excellent front and body shape. Excellent muscled. Typical movement. Good temperament."
Sen tog Rusas pappa hem bästa hane och CACIB, Rusas kullbror fick sitt första cert. Sen vann vi avelsklass och uppfödargrupp. Avelsklassen placerade sig som BIS 2 och uppfödargruppen blev BIS 4. En BIR valp hade vi också med oss. :D

Rusa (den mörkröda med vitt bröst) ser verkligen ut som en liten plutt bredvid sin bror och sin pappa. :angel: Det är VÄLDIGT tydlig könsprägel i den kullen med små nätta tikar och stora rejäla hanar. :angel:
10501885_10152222272803030_3889196114900756098_n.jpg

@Aningsfull Härligt!! =)

För oss gick det också bra i Gällivare!
Min äldsta hane kan nu sätta SE UCH framför sitt namn inte ens 1mån efter sin 2årsdag!
Han slog även till med BIR och CACIB. Champion och BIR, kunde inte bli bättre. Extra roligt när inte alla i rasen fick ck!
Min lillgrabb blev 2a bästa hane med ck och reservcert! Dock STORT minus att jag fick betala för mina cert, reservcert och cacib rosetter. Blev en sjuhelvetes dyr utställning plus bensin. Tur man slipper åka tillbaka dit :)
Sen är jag extra stolt för när jag köpte honom hade jag aldrig ställt en hund och nu är han champion <3
Ninja_zpsb4b54adb.jpg

20140627_145642-1_zpsc48594ed.jpg

20140629_184606-1_zps9cc78cb9.jpg

20140627_145221-1_zps97e7cb53.jpg

@hjarterdam STORT GRATTIS!!! :bump::banana::bump::banana:

Han ser sjukt medveten om att han är kung :D

Jag tycker det är så tråkigt att man ska betala för rosetterna, och att det är så olika på olika utställningar! Ibland får man alla och ibland får man bara en och då ska man betala för resten. Sjukt tråkigt. Man betalar ändå en bra slant för att att ställa och det kan inte kosta några enorma summor med rosetter när man beställer så många som de gör. Okej en tjuga per rosett, men när de börjar kosta upp emot hundringen styck då är det inte ens roligt. :crazy:

@Nominous TACK!! :) Nu hoppas jag lilla Akira får sitt cert i piteå. Men sån tur lär jag ju inte ha ;)

Jo, jag ska maila både skk och nnkk. Väldigt tråkigt att man ska vara som en vandrande plånbok för att man vill ställa sina hundar. Ska dom ta betalt för prisen/rosetterna som man är där och tävlar om så vill jag att det ska stå i anmälan!

Salukivalpen är nu 4,5 månader, och debuterade i ringen i söndags i Tollarp.

Han skulle in sist som nr 74 i ringen, och bedömningen började kl. 9.00, så min mamma (som körde) tyckte att vi kunde vara där lite innan 12.00. Jag tjatade lite om att få åka tidigare, men nä, hon ville inte sitta i 100 år och vänta tills vi skulle in i ringen.

Så vi anlände kl. 11.40, går från parkeringen till ringen för att kolla hur långt de har kommit. Ringen är tom på hundar, och de ropar "Där är ju Salukin!". Det var bara för mig att slänga på utställningskopplet och springa in i ringen med honom. Åke Cronander dömde, och Igor skuttade fram till honom och hälsade glatt, varpå han sa "Oj vilket temperament... Det är ju nästan inte rastypiskt" :D. Igor skötte sig super i ringen, och både domare och ringsekreterare var imponerade av hur han lös av självförtroende när vi skulle visa rörelser. Fick bra med lovord, Åke sa att han hoppades att få se mer av denna hund i framtiden. Vilket är kul, då han dömmer Saluki officiellt då och då.

Kritiken löd:
"Mycket tilltalande helhet. Härligt temperament. Välformat huvud med fint uttryck. Fin hals. Bra framställ. Mycket välkroppad. Fin överlinje. Goda vinklar. Mycket bra benstomme. Rör sig väl för åldern."

För det fick vi ju HP, och han blev BIR-valp. I finalringen klumpade de ihop alla valpar (både 4-6 och 6-9 månaders) i en final, och där blev vi inte utplockade, vilket var rätt så förståeligt. Är jättenöjd ändå, och kan knappt vänta till nästa gång jag får möjlighet att ställa honom (vilket borde bli i Skurup i augusti). :)

Corgihunden följde med uppfödaren upp till Borås, och det blev som sist, Exc-1 i öppenklass, men utan ck. Denna domaren gav en väldigt fin kritik, men delade ut väldigt få ck. Så vi fortsätter i jakt på sista certet.

Hoppas jag får sprida denna länken här!

SKK har gjort en enkät om utställningar! Nu har vi chans att påverka!
http://www.skk.se/sv/Enkat-utstallning/

Hoppas ni har svarat!
Jag har iaf gjort det och bidragit med min åsikt om att man ska veta vad som ingår i anm avgiften, vilka rosetter man får - vilka man betalar för. Att hundar under 2år ska få ta mer än 2cert och att man bara ska få ta 2st cacib per hund i sverige.

Ni har säkert själva många åsikter så ge det någon minut!

Hoppas ni har svarat!
Jag har iaf gjort det och bidragit med min åsikt om att man ska veta vad som ingår i anm avgiften, vilka rosetter man får - vilka man betalar för. Att hundar under 2år ska få ta mer än 2cert och att man bara ska få ta 2st cacib per hund i sverige.

Hur menar du att hundar under 2 år ska kunna ta fler än två cert, det kan dom väl redan?

Jag har också svarat och kommenterade att jag tycker att det är för höga priser när man ska gå in som publik.

Och grattis till alla fina resultat - @Aningsfull @Laa @hjarterdam och @Lavender .

Själv ska jag till Piteå på söndag och vara publik - ser framåt att bara kunna umgås och titta på hundar men kommer nog att sakna att få ställa.

@Daff Tack :)
Ang cert-frågan så är det en fråga i enkäten, ska certen begränsas hos hundar yngre än två år? Jag tycker inte det, men då är jag ju heller inte den ständiga tvåan bakom en supersnygg unghund, vilket verkar kunna vara något frustrerande. Säkert ännu mer frustrerande i numerärt stora raser, om man för en gångs skull blir placerad och hunden framför inte "behöver" priset man själv är ute efter... Men sådana är ju spelreglerna fn, vill man ändra på det så är ju enkäten en perfekt start att uttrycka sin åsikt.

Håller på att förbereda inför helgen, "dubbelutställning" på g, fantastisk mängd motstånd båda dagarna, 2 anmälda på lördagen och 3 på söndagen. Alva, Miss Izzi och mormor. Håller tummarna för internationella championatet på söndag, men jag är inte nöjd med trimningen, får se om den går att rädda av resesällskapet på lördag :)

Menade såklart att bara få ta 2cert och 2 cacib. :) Jag väljer själv att inte ställa mina unghundar/juniorer när dom fått 2cert för att inte ta det från någon annan.
@Laa Då missade jag det? För mig är det bara två sidor sen blankt.

Vi kanske ses i piteå på söndag :)

Hoppas ni har svarat!

Men vars såg du det? Alltså vars kunde man svara på det? Klickade nyss i enkäten. Hittade varken något som cacib el cert el vilka man får/betalar..

@bollen__ Vad du får för olika svarsalternativ beroende på om du är uppfödare eller hundägare. (provade ändra alterativ)
som hundägare får du svara typ "hur viktigt är det att du inte behöver betala för CERT/CACIB/BIR/BIM" osv
som uppfödare får du andra frågor typ som "Tycker du det ska begränsas hur många cert man kan ta"

Hurra! Ebbot har varit på utflykt med uppfödaren till Ronneby och blev där 2:a bästa hane, och knep sitt sista cert. Så nu är han svensk champion han också. :)

@Daff Tack :)
Ang cert-frågan så är det en fråga i enkäten, ska certen begränsas hos hundar yngre än två år? Jag tycker inte det, men då är jag ju heller inte den ständiga tvåan bakom en supersnygg unghund, vilket verkar kunna vara något frustrerande. Säkert ännu mer frustrerande i numerärt stora raser, om man för en gångs skull blir placerad och hunden framför inte "behöver" priset man själv är ute efter... Men sådana är ju spelreglerna fn, vill man ändra på det så är ju enkäten en perfekt start att uttrycka sin åsikt.

Jag är väldigt kluven i denna frågan. Väldigt svårt! På ett sätt tycker jag att bästa hunden för dagen ska ha bästa resultatet, om tvåan inte var bättre än ettan så ska han inte ha certet heller. Å andra sidan så är det ju just så det blir efter Championatet, att certet går vidare till den sämre placerade hunden. Unghunden behöver ju egentligen inte lägga massa cert på hög då de inte ger något, förutom glädje åt ägaren.

Jag har just nu en 11 månaders som har tagit 2 cert på 3 utställningar och jag gillar känslan av att hon förhoppningsvis ska kunna roffa åt sig ännu fler cert innan 2årsdagen. Varför? För att det är så jäkla kul att ta cert. Och det är roligt att ha många cert på hunden. Och jag tycker ändå mig inte ha problem med att om min tik placerar sig 2a i Btkl och 1an är en unghund med flera cert får ännu ett cert. Men då är min hund redan ''full-certad'' för åldern och hade hon inte varit det så kan jag ändå förstå känslan att man vill ha certet som 2a. Väldigt svårt. Men någon stans tycker jag att ska hunden ha cert så ska den vara så bra att den slår de andra annars är den inte värd certet. Sjukt kluven!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 181
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar