Utställningstråden 2014

Åh jag är så avis på er som kan ställa ut! Jag vill också! :P
Hoppas att det iallafall dyker upp några lämpliga inoffar här uppe. Har sett ut två stycken men jag har fått sommarjobb så jag kan ju vara tvungen att jobba. Vore kul att få ställa lite i sommar även om det bara är inofficiellt!

Grattis till alla, och särskilt @Narcissa , Crufts! wow! :)

Årets officiella utställningssäsong är inledd, och med den äran :) SDHKs (Svenska Dvärghundsklubbens) utställning i Luleå var dagens mål. Vi tog oss dit, jag och lilla fröken Alva, tillsammans med Alvas mormor och halvkusin (eller något sådant :D ). Fantastisk stort motstånd i form av 5 anmälda Griffon Bruxellois, våra tre och en hane och en ungtik. Alva, något seg nu precis efter avslutat höglöp, skötte sig exemplariskt i ringen, inget hopp och studs utan bara klockrent stående. Och en puss till den mycket griffon-älskande domaren ;) Domarens kommentar över bordet är nog en av de finaste komplimanger jag någonsin fått av en domare: Det är mycket svårt att hitta en griffon av sådan fantastisk kvalitet nuförtiden *glad* Resultatet? Exc, ck, bästa tik (slog mormor för första gången "på lika villkor", så otroligt stolt) och BIR. Oplacerad i stora ringen, men vad gör väl det? En fantastisk dag :) Imorgon bär det av mot SKKs nationella utställning i Piteå (dvs hisnande 5km hemifrån...). Hoppas på bättre väder (blåste ordentligt kallt och regnade några droppar idag, fryser fortfarande flera timmar senare) och ett BIR till. Den imponerande anmälningssiffran 2 Griffon Bruxellois säger väl allt. Det är Alva och ungtiken som var på utställningen idag, så om bara Alva sköter sig finns det potential :) Ska även vara hjälp-handler på Alvas syster, i konkurrensen och i en uppfödargrupp. Ska bli superkul!

Nu har då min lilla yngling gjort sin debut i ringen. Junior som hon är. Jättenöjd! Slutade som 2:a bästa tik med reserv-cert! Var 31 staffar anmälda.
Sen ingick vi i avelsgrupp som blev BIS1 !!! och sedan också i uppfödargrupp som blev BIS2!! Vilken dag!
1532148_10152137790948030_7937739641695669953_n.jpg

Hurra, dom borttappade kritiklapparna är återfunna!

"Utmärkt storlek. Feminint fint uttryck. Kompakt kropp. Utmärkta vinklar runt om. Mycket välmusklad. Härliga rörelser." Excellent, CK, reserv-cert
10338299_10152138981883030_3984345957616970070_n.jpg

"Utmärkt storlek och proportioner. Bra huvud och uttryck. Fin hals och överlinje. Något kort bröstkorg. Tillräckligt vinklad runt om. Rör sig balanserat. Mycket välmusklad." Excellent, CK, 2:a öppenklass tik
10401471_10152138987898030_6121708392434112223_n.jpg

Grattis Laa och Aningsfull, fina resultat!

Vi har varit i Uleåborg i helgen och hunnit med 3 utställningar. Vi fick med oss två cert, två BIR och en ny SUCH FIUCH hem :banana::banana:

Vi hade ett svenskt och ett finskt cert sen innan och hoppades såklart på 2 cert här men vågade inte riktigt tro på det. Vi fick båda certen på lördagen så idag hade jag hade svårt att uppbåda ny kraft även om jag hoppades på ett cacib eftersom det var en internationell idag. Vi fick ett slätt exc där, inga ck:n delades ut.

Doris var väldigt trött efter gårdagen, det blev ju 2 finaler för oss så vi var på utställningsplatsen i nästan 12 timmar. Vi åkte ut direkt i gruppen och blev inte placerade i Pudel-BIS men ser gjorde inte så mycket, är så stolt över min prinsessa ändå.

Det var riktigt lyckat att få bli ch på gårdagens andra utställning eftersom det var pudelklubben som arrangerade den och dom hade superfina rosetter :p

Nu ska vi bara vänta på att det blir officiellt sen ryker det mesta av pälsen, det ska bli sååå skönt men oj vad det känns fel att klippa av den efter allt jobb jag har lagt på den. Hon ska nog få samma frisyr som brorsan på bilden under men kanske lite tightare.

280t9wi.jpg

33ngcpc.jpg

På den här bilden är bror och syster BIM och BIR, brorsan bor i Finland så det var roligt att kunna ses så här!

@Daff, Grattis! och vilken fin vovve du har!
:D

Idag var jag och min yngsta vovve iväg på vår andra inofficiella, resulterade i att han blev BIR valp! Andra gången han blir det nu, så kanske, men bara kanske, kommer jag våga mig ut på officiella i framtiden!
Vi valde dock inte att stanna till finalerna då han haft lite mycket omkring sig de senaste dagarna, men oj vad jag blir stolt över honom! Han är ju bara 6 månader och sköter sig riktigt bra inne i ringen, även om det blir lite valpbus emellanåt, men det hör ju till.
Men blev allra mest stolt över kommentaren "Väl visad" på kritiklappen för jag kände mig allt annat än graciös där inne i ringen och är ju kul att få känna sig lite duktig också, man är total nybörjare:D

Nu blir det nog ingen mer för oss innan Gotland Dog Show i Augusti då det blir lite problem p.g.a sommarjobbet att lämna ön nu under sommaren, men får ladda som tusan inför den, och träna som en dåre på att fristå någorlunda snyggt!

@hjarterdam Han kommer från Carddicted. Den här bilden är från förra sommaren. Det är inte på grund av slumpen som han kallas "hunden med 10 dubbelhakor". :D
1662533_10200633855967115_1140113979_n.jpg

Jamenprecis, det är ju en bedömningssport. Ena gången kan det gå jättebra, och nästa gång går det inte alls så bra. Så man ska ju inte sluta försöka liksom. Min hund tycker att det är så roligt att åka på utställning ändå, så det kan jag unna honom.

Idag var vi i Hässleholm. Gick in som näst sista ras, och det hade såklart börjat lagom till vi skulle in i ringen. Sen brakade det loss och öste ner.

"Fantastiskt snygg modell. Helt perfekt storlek. Mycket maskulin. Mycket snyggt huvud. Perfekta öron. Framtassarna får ej vara mer utåtriktade. Mycket snygg hals och överlinje. Ganska bra bakbensrörelse. Rör sig bra från sidan, något flat fram. Snygg svansföring. Härlig stabil överlinje under rörelse."
Superfin kritik alltså. Fick ett Exc och kom 1:a i ökl. Domaren förklarade att hon tyckte att han var jättesnygg, men att han paddlade lite i rörelse fram, och därför ville hon inte dela ut ett ck. Det var ju klart att han paddlade, ringen var fruktansvärt blöt och geggig, och man kan ju inte göra så mycket annat med de korta benen tänkte jag. ;)

@Narcissa Det var Lancashire Heeler du hade va?

Jo, den kommentaren har jag aldrig fått på honom innan. Im något är negativt på rörelser så är det att han kan vara lite trång bak. Men han gillar inte regn alls, och jag kan tänka mig att han undvek att böja knäna lite för att det var äckligt. Men jag förstår inte hur man kan säga att en hund är fantastisk, men sedan inte dela ut ett ck.

Hans kullsyster gick och blev BIR och tog sitt championat i alla fall, så lite trevligt var det ju.

@Narcissa Det var Lancashire Heeler du hade va?

Jo, den kommentaren har jag aldrig fått på honom innan. Im något är negativt på rörelser så är det att han kan vara lite trång bak. Men han gillar inte regn alls, och jag kan tänka mig att han undvek att böja knäna lite för att det var äckligt. Men jag förstår inte hur man kan säga att en hund är fantastisk, men sedan inte dela ut ett ck.

Hans kullsyster gick och blev BIR och tog sitt championat i alla fall, så lite trevligt var det ju.

Ja precis, jag har LH. Min ena blev DISKAD (!!) och den andra var så fin så fin och fick ett VG??

Jag fattar ingenting.

Vad bra det går för de flesta, grattis! :)
@Narcissa men vad var det för konstig domare som drar en hund i munnen?! *suck*

Söndagens resultat för oss: BIR för en rätt ck-snål domare. Valde att inte stanna kvar till finalerna, trots, eller tack vare, fantastiskt väder. Prioriterade mitt hus och dess panelbyte istället :) Nästa mål: Rovaniemi!

@Narcissa Oj, vad tråkigt! Såg att ett par Heelers var lite oroliga på bordet, men inte så att jag reagerade på att någon åkte ut.
Domaren lyfte min Corgi lite i fronten, och då "nöffade" han, vilket han gör ofta. Då kollade hon skeptiskt på honom och gjorde samma sak en gång till, med samma resultat, men först då förstod hon att han snackade och skrattade lite. Tycker det är jättebra att domare tar mentalitet på allvar, men man behöver ju inte provocera hundarna.

@Laa Grattis!

@hjarterdam Han kommer från Carddicted. Den här bilden är från förra sommaren. Det är inte på grund av slumpen som han kallas "hunden med 10 dubbelhakor". :D
1662533_10200633855967115_1140113979_n.jpg

Jamenprecis, det är ju en bedömningssport. Ena gången kan det gå jättebra, och nästa gång går det inte alls så bra. Så man ska ju inte sluta försöka liksom. Min hund tycker att det är så roligt att åka på utställning ändå, så det kan jag unna honom.

Vilken snygging! Tråkig domare ni träffade på! Tur jag inte var där.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 182
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar