Utställningstråden 2014

Jag är väl trögfattad. Menar du såhär:

Alla excellent går till konkurrensbedömning för placering 1-4.
Alla excellent kan få Ck så många som domaren bedömer har certifikatkvalitet (eller bara de fyra bästa?)
Den excellent som är bäst (oavsett hur många Ck som delats ut) blir bästa hane/tik.
Den Ck som är bäst och inte redan är champion får cert.

Rätt?

Ja, alla excellent går vidare till konkurrensbedömning i sin klass.
Domaren kan dela ut fler CK än de fyra placerade om den tycker att fler håller den kvalitet som krävs.
Den av de som fått CK som är bäst blir bästa hane/tik. Detta sker i ytterligare en konkurrensbedömning mellan alla hundar som fått CK oavsett klass. Här placeras 1-4 bästa hane resp. tik.
Ja, främsta CK placerade hund som inte är champion redan får cert.

Ja, alla excellent går vidare till konkurrensbedömning i sin klass.
Domaren kan dela ut fler CK än de fyra placerade om den tycker att fler håller den kvalitet som krävs.
Den av de som fått CK som är bäst blir bästa hane/tik. Detta sker i ytterligare en konkurrensbedömning mellan alla hundar som fått CK oavsett klass. Här placeras 1-4 bästa hane resp. tik.
Ja, främsta CK placerade hund som inte är champion redan får cert.

Är det först 1-4 inom klass och sedan 1-4 av alla med Ck i resp kön? Men om inte 4 hundar får Ck, hur blir det då?

Är det först 1-4 inom klass och sedan 1-4 av alla med Ck i resp kön? Men om inte 4 hundar får Ck, hur blir det då?

Ja, först blir du placerad 1-4 inom din klass och sedan 1-4 bästa hane/tik om domaren tycker du platsar där. Du kan även bli oplacerad om fler än 4 fått CK.
Domaren behöver inte dela ut några CK alls om den inte tycker någon hund håller sådan kvalitet. Då blir det inget BIR eller BIM och inget cert delas ut.

@Lejonelle På SKKs hemsida under utställning så finns det en bra förklaring uppritad på vart man hamnar och vilka som går vidare och vad som delas ut. Ligger som en pdf.
Sen är det ju olika regler för vad hunden måste få för att bli en champion. De kan man oxå läsa om på skk.

Dagens resultat: Inofficiell
Bir, Hp, Big1, Bis 3
:love:

Kritik:
"vacker rasrepresentant, tydlig könsprägel, väl ansatta öron, mörka fina ögon, bra nosparti, stark käke, korrekt kindparti, stark hals, bra bröstbredd, visas i toppkondition, väl liggande svans, mkt härliga lår, välmusklad samt välvinklad, rör sig vägvinnande, korrekt pälskvalité, härlig färg och pigment, stark mellanhand med mkt goda tassar"

Huggormade sig ännu värre än vanligt då och då :mad:

Sen slog vi till med en 3eplacering i Lydnadsklass 1. Inga toppenpoäng precis men mkt bättre än förra gången :angel: :D

Åh vad roligt. Jag hoppas kunna samla nåt cert med lillfian min i år. Vore himla roligt. Många uppfödare säger att hon är fruktansvärt fin så man hoppas ju lite iafl :)

Nu har vi tränat tokmycket på situationer med andra hundar. 99% av alla hundmöten går finfint, att springa på lure coursing med andra hundar är bara kul och att se olika "läskiga" hundar på brukshundklubbar är inga konstigheter. Sååå nu har jag anmält Aysu till en inofficiell utställning som är nästa månad. Ska såklart träna som en tok på att vara bland andra hundar fram till dess. Jag hoppas verkligen att hon kan vara åtminstone hyfsat avslappnad den här gången och inte tycka att det är läskigt. Nytt utställningskoppel måste vi köpa också, något som hon trivs i. Kan bli spännande det här...

Nehepp. Ingen inofficiell utställning för oss. Fick nu mail om att den är inställd (det fanns det inte info om någonstans på hemsidan...) och att jag ska kontakta klubbens kassör för att få pengarna tillbaka. Suck.

Jag kämpar ju på med att få bort huggormandet hos min dam (som enbart dyker upp i tävlingssammanhang), men börjar få slut på idéer. Tar man i henne när hon sätter igång så går hon gång ordentligt "yay! kaaaaamplek", ignorera funkar inte, fya funkar inte, Nej i kombination med "Sitt" funkar tills man rör sig igen, spruta vatten funkar inte, bli passiv funkar inte, ge henne nåt annat att att tugga på funkar inte... har säkerligen provat fler saker...
Några förslag?

Nehepp. Ingen inofficiell utställning för oss. Fick nu mail om att den är inställd (det fanns det inte info om någonstans på hemsidan...) och att jag ska kontakta klubbens kassör för att få pengarna tillbaka. Suck.

Men vad trist att det inte blev av nu när ni tränat så mycket :crazy: vad dåligt att de inte informerade om att det var inställt. Har du hittat nån annan att anmäla till?

@Tibialis vad jobbigt! Jag har tyvärr inga idéer. Har aldrig haft problemet. Drygt att det bara dyker upp i tävlingssammanhang, det blir ju så svårt att jobba bort då.

@Nominous, ja verkligen. Info och PM finns fortfarande kvar på klubbens hemsida dessutom.. Inte ett ord någonstans om att den blivit inställd. Nu tränar vi ju inte på situationer med andra hundar bara för utställningar, tvärt om är utställningar generellt sett något väldigt lågprioriterat hos mig MEN det hade varit kul med ett omdöme på Aysu som känns rättvist och då är det ju bra om man kan träna lite för att få möjlighet till något sådant... Dessutom kommer hon inte kunna få lure coursing-championat hur bra hon än springer om hon inte har åtminstone ett VG på utställning.

Har anmält lillskiten till rasspecialen den 30e maj. Känns inte riktigt som den smidigaste debuten direkt, men det blir säkert bra.. Har jag tur så kanske han står still i mer än en millisekund.
Är tydligen 39 st IT's anmälda, så förhoppningsvis är jag inte den enda som kommer med en odräglig valp :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 181
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar