Utställningstråden 2014

Tror du inte det har hänt mycket till augusti då? Det brukar ju kunna gå ganska fort när de väl sätter igång och växer till sig.
Hur mycket är hon ställd? Skönt med Exc'et!

Tre gånger. Hon blir 19 månader i augusti. Och blir ju lite begränsad eftersom hon behöver jaktmerit. Och jag tror hon fortfarande kan va lite för valplig i rörelserna. Men de e långt kvar till augusti så mkt kan ju hända.

@Nominous
Vi hämtade honom i måndags då var han 8 veckor, så på måndag är han 9 veckor ;-) Så när Vännäs är, är han strax över 3 månader, och visst måste de väl vara 4 för att få komma med in o kika?

Har varit dåligt med utställningar, då jag inte haft egen bil igång sista 1,5 åren. Det ska bli superkul med Norrköpingsutställningen som är 1:a juni, för jag har inte ställt hund sen augusti förra året:) Är glad över att vi ändå har 2 utställningar per år, som är på gångavstånd från mig :banana:

Tre gånger. Hon blir 19 månader i augusti. Och blir ju lite begränsad eftersom hon behöver jaktmerit. Och jag tror hon fortfarande kan va lite för valplig i rörelserna. Men de e långt kvar till augusti så mkt kan ju hända.

Har aldrig ställt jakthund någon gång, är det bara för jaktchampionat och sådant som hon blir begränsad iomed jaktmeriterna?
Ja jag tror det händer mycket till augusti. Det brukar ju hända mycket i den ålderna. Tycker du ska prova iafl :) Det är om inte annat nyttigt inför stockholm ;)

@Nominous
Vi hämtade honom i måndags då var han 8 veckor, så på måndag är han 9 veckor ;-) Så när Vännäs är, är han strax över 3 månader, och visst måste de väl vara 4 för att få komma med in o kika?

Ahh ja då är han ju riktigt lill-liten ju! :) Ja de måste vara 4 för att få följa med in har jag också för mig.

Har varit dåligt med utställningar, då jag inte haft egen bil igång sista 1,5 åren. Det ska bli superkul med Norrköpingsutställningen som är 1:a juni, för jag har inte ställt hund sen augusti förra året:) Är glad över att vi ändå har 2 utställningar per år, som är på gångavstånd från mig :banana:

Kul att du ska till Norrköping! Det är synd att det inte är fler utställningar hemma än vad det är. En annan som bor i Norrland har ju sååå jäkla långt överallt. Man bor ju verkligen i fel del av landet för det här! Haha..

På min ort har vi en utställning per år och sedan är närmsta 20 och 52 mil bort :p När hemmaklubben har int utställning ena dagen så har terrierklubben tack och lov ändrat från sundsvall till östersund andra dagen så det är ju skitbra med en dubbel dessutom!! Samma helg så insåg jag det att Trippeln i Jönköping , så jag blev ju skitglad. Så jag blir hemma och hoppas på lite färre anmälda än vanligt iomed trippeln, och att man kanske kan ha nån chans att få knipa nåt Cert ;):p

Tack :) Haha jobbigt med byxorna :p det är väl typiskt nåt sånt där man inte vill ska hända! Grattis till Excellentet!!

Är det någon som anmält till Terrierklubbens dubbelutställning i Piteå 23-24 Maj? Jag har anmält :) Blir debut som Junior, 10 månader gammal då.
Ska även till SKK's I Vännäs i början på Juni, någon som ska dit? :)

Jag ska till Vännäs med Qarusell, det blir hennes första officiella utställning :)
Hon är född 20130216 och utställningen är 20140615 visst blir det bäst att anmäla henne till juniorklass då?

Jag ska till Vännäs med Qarusell, det blir hennes första officiella utställning :)
Hon är född 20130216 och utställningen är 20140615 visst blir det bäst att anmäla henne till juniorklass då?

Är den internationell skulle jag anmäla i unghund och nationell i junior, dock beroende på hur hunden är i kroppen.

@Nominous
Först måste hon ställas ut för att få starta jaktprov. Den biten är klar. Sen måste hon gå jaktprov för att få starta jaktklass.
I jaktklass ska hon plocka 3 st CK men måste även vara jaktchampion för att kunna bli UCH.
Jaktchampion blir hon efter 3 st 1a pris och 1 st 1a pris i viltspår.
Så de blir lite jobb i höst och vinter både i skogen och i utställningsringen!

Är den internationell skulle jag anmäla i unghund och nationell i junior, dock beroende på hur hunden är i kroppen.

Det är en nationell och nu anmälde jag henne till junior, hon är inte superklar i kroppen än och när jag tvärsurrade med uppfödaren så tyckte hon junior så det blev så :)

Var på en inoffare i helgen
Blev Bir, Hp, oplacerad i gruppen
Kritik:
Feminin tik, vackert huvud, välansatta öron, tillräcklig hals, bra nacke, snygg topline, välvinklad runtom, bra päls och färg, rör sig bra.

Hennes halvbror blev Bim :D
Pärla fortsatte sin karriär som huggorm. Skötte sig däremot utmärkt i gruppfinalen men där åkte vi ut.

Jag var i Västerås och ställde ut en tik åt en bekant. Roligt nog blev hon BIR. :) Vi kom inte vidare i gruppen, men det är nog omöjligt med alla dessa settrar överallt. ;)

Premiär för oss på torsdag. Tack och lov får jag hjälp att visa honom av uppfödaren. Jag gissar att vi blir ensamma i rasen åtminstone i valpklass, det är inoff men ändå 67 hundar anmälda.

Nu försöker jag få koll på allt.. När är det smart att bada för att en kort päls ska vara till sin fördel? Samma dag? Dagen före? Godis och klicker får man ha va? Varför har man utställningskoppel? Om hunden går vidare till valpfinal, måste det vara samma handler då? (min uppfödare kan inte stanna hela dagen)

Jag har försökt att fatta det här med cert och ck och hp men eftersom det bara verkar vara hp som är aktuellt att bry sig om i valpklass s får jag hoppas på det, om han inte biter domaren (finns viss risk för det... )

Någon snäll själ får gärna förklara hur det här med Ck, CERT och CACIB hänger ihop, jag fattar nada.

Har inte uppdaterat om Västerås än som gick precis så bra som jag hoppats på!

Min härliga Rebus ställdes för andra gången efter 2 årsdagen i öppenklass och jagade sitt sista cert för att bli champion. Trots väldigt hård konkurrens med många mycket fina hundar blev han bästa hane och fick det sista certet så nu mera kan han lägga både Svensk och norskchampion till sina titlar!

Sen dags för min och @Malibu_Stacy fina lila ryska import Winzi 11 månader andra gången i juniorklass som hon vann med CK. Sen i bästa tik höll domaren på att välja mycket länge vem som skulle bli bästa tik men valde tillslut en champion som av förklarliga skäl var färdig i kroppen men lilla Winzan blev 2:a och fick sitt första cert!

........
Jag har försökt att fatta det här med cert och ck och hp men eftersom det bara verkar vara hp som är aktuellt att bry sig om i valpklass s får jag hoppas på det, om han inte biter domaren (finns viss risk för det... )

Någon snäll själ får gärna förklara hur det här med Ck, CERT och CACIB hänger ihop, jag fattar nada.

Kort sammanfattning av klasser och "belöningar" på officiella utställningar :)
Hanar för sig, tikar för sig. Åldersindelat: valp, junior, unghund,öppenklass, championklass och veteranklass (bruk/jaktklass om det är en sådan ras, jag har ingen koll på dem, har sällskapsras :) ).
Ang "officiell valpklass" har jag inte stenkoll på vilka steg som är kopierade från övriga klasser, men (på officiell utställning) är hunden 6-9 mån, går igenom en bedömning, och här kommer min osäkerhet in: antingen bedöms de enligt excellent-very good-good-skalan och sedan får de bästa Hp (hederspris), eller så får de bästa Hp direkt. De med Hp tävlar sedan mot varandra för att bli bästa valp i rasen. Valparna tävlar inte mot de "vuxnare" hundarna, utan bara mot varandra, resultatet registreras inte, men det är en kul grej.
I de äldre klasserna bedöms det enligt exc-vg-g-skalan, sedan tävlas det inom klassen om fyra placeringar. De som fått exc är kvalificerade för detta (och de med vg om det är färre än fyra hundar som fått exc, men har hunden fått g går den inte vidare). Bland de hundar domaren placerar får h*n dela ut ck efter behag (till ingen, någon eller alla 4). Den/de med ck går vidare och tävlar mot de ck-belönade hundarna i de andra klasserna (inom könet, hanar och tikar tävlar bara mot varandra när det är dags för BIR och BIM), och högst placerade hund som är kvalificerad för cert i denna grupp får certet. Samma med CACIB (internationell cert), högst placerade hund som är kvalificerad för CACIB får det (om domaren väljer att ge ut det, de har rätt att hålla inne med CACIBet om de inte tycker hunden har det där lilla extra).
Alla hundar över 9 månader har rätt att tävla om cert, om de inte redan är färdiga champions i det land man tävlar. CACIB kan inte tilldelas hund i junior eller veteranklass, men alla övriga, inklusive hundar som redan är internationella champions (krångligt regelsystem...).
Det kan finnas specialregler för brukshundar, jakthundar osv, de har jag som sagt inte koll på, men ovanstående är basen.

Jag hoppas det blev läsbar och förståelig text av det hela, har du fler frågor är det bara att hojta till :)

Den/de med ck går vidare och tävlar mot de ck-belönade hundarna i de andra klasserna (inom könet, hanar och tikar tävlar bara mot varandra när det är dags för BIR och BIM), och högst placerade hund som är kvalificerad för cert i denna grupp får certet. Samma med CACIB (internationell cert), högst placerade hund som är kvalificerad

Det är det här jag inte fattar. Om jag förstår dig rätt kan alla hundar med excellent gå vidare och då tävla inbördes om placering, men kan max 4 st får Ck i varje ras? Om jag förstår dig rätt kan alla eller ingen hund av dessa få Ck, det är inte en konkurrensbedömning. men när är man kvalificerad för cert? Kan bara en hund få cert? Och sen förstår jag att tre cert krävs för att bli champion + bruksmeriter om det är en bruksras. Krävs bruksmeriter då även för cert?

Det är det här jag inte fattar. Om jag förstår dig rätt kan alla hundar med excellent gå vidare och då tävla inbördes om placering, men kan max 4 st får Ck i varje ras? Om jag förstår dig rätt kan alla eller ingen hund av dessa få Ck, det är inte en konkurrensbedömning. men när är man kvalificerad för cert? Kan bara en hund få cert? Och sen förstår jag att tre cert krävs för att bli champion + bruksmeriter om det är en bruksras. Krävs bruksmeriter då även för cert?

Alla hundar som får excellent går automatiskt vidare och tävlar om placering 1-4 i klassen. Sedan när domaren konkurrensbedömer och placerar de med excellent kan denne välja hur många CK den vill dela ut, CK betyder certifikatkvalitet. Finns inga regler hur många eller hur få CK en domare får dela ut utan det är en bedömning av hundens kvalitet, domaren tycker alltså att de hundar den ger CK är av sådan kvalitet att de kan vara/bli champion. Alla hundar som fått CK går sedan vidare och tävlar om placering 1-4 inom bästa hane och bästa tik. Den av de hundar med CK som placeras främst och som inte redan är champion får CERT.

Alla hundar som får excellent går automatiskt vidare och tävlar om placering 1-4 i klassen. Sedan när domaren konkurrensbedömer och placerar de med excellent kan denne välja hur många CK den vill dela ut, CK betyder certifikatkvalitet. Finns inga regler hur många eller hur få CK en domare får dela ut utan det är en bedömning av hundens kvalitet, domaren tycker alltså att de hundar den ger CK är av sådan kvalitet att de kan vara/bli champion. Alla hundar som fått CK går sedan vidare och tävlar om placering 1-4 inom bästa hane och bästa tik. Den av de hundar med CK som placeras främst och som inte redan är champion får CERT.

Jag är väl trögfattad. Menar du såhär:

Alla excellent går till konkurrensbedömning för placering 1-4.
Alla excellent kan få Ck så många som domaren bedömer har certifikatkvalitet (eller bara de fyra bästa?)
Den excellent som är bäst (oavsett hur många Ck som delats ut) blir bästa hane/tik.
Den Ck som är bäst och inte redan är champion får cert.

Rätt?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 181
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar