........
Jag har försökt att fatta det här med cert och ck och hp men eftersom det bara verkar vara hp som är aktuellt att bry sig om i valpklass s får jag hoppas på det, om han inte biter domaren (finns viss risk för det... )
Någon snäll själ får gärna förklara hur det här med Ck, CERT och CACIB hänger ihop, jag fattar nada.
Kort sammanfattning av klasser och "belöningar" på officiella utställningar
Hanar för sig, tikar för sig. Åldersindelat: valp, junior, unghund,öppenklass, championklass och veteranklass (bruk/jaktklass om det är en sådan ras, jag har ingen koll på dem, har sällskapsras
).
Ang "officiell valpklass" har jag inte stenkoll på vilka steg som är kopierade från övriga klasser, men (på officiell utställning) är hunden 6-9 mån, går igenom en bedömning, och här kommer min osäkerhet in: antingen bedöms de enligt excellent-very good-good-skalan och sedan får de bästa Hp (hederspris), eller så får de bästa Hp direkt. De med Hp tävlar sedan mot varandra för att bli bästa valp i rasen. Valparna tävlar inte mot de "vuxnare" hundarna, utan bara mot varandra, resultatet registreras inte, men det är en kul grej.
I de äldre klasserna bedöms det enligt exc-vg-g-skalan, sedan tävlas det inom klassen om fyra placeringar. De som fått exc är kvalificerade för detta (och de med vg om det är färre än fyra hundar som fått exc, men har hunden fått g går den inte vidare). Bland de hundar domaren placerar får h*n dela ut ck efter behag (till ingen, någon eller alla 4). Den/de med ck går vidare och tävlar mot de ck-belönade hundarna i de andra klasserna (inom könet, hanar och tikar tävlar bara mot varandra när det är dags för BIR och BIM), och högst placerade hund som är kvalificerad för cert i denna grupp får certet. Samma med CACIB (internationell cert), högst placerade hund som är kvalificerad för CACIB får det (om domaren väljer att ge ut det, de har rätt att hålla inne med CACIBet om de inte tycker hunden har det där lilla extra).
Alla hundar över 9 månader har rätt att tävla om cert, om de inte redan är färdiga champions i det land man tävlar. CACIB kan inte tilldelas hund i junior eller veteranklass, men alla övriga, inklusive hundar som redan är internationella champions (krångligt regelsystem...).
Det kan finnas specialregler för brukshundar, jakthundar osv, de har jag som sagt inte koll på, men ovanstående är basen.
Jag hoppas det blev läsbar och förståelig text av det hela, har du fler frågor är det bara att hojta till