Utan skydd??

Sv: Utan skydd??

aha så de var du =). Ne jag dömmer inget eller nått sånt, men jag ville bara veta varför. har som aldrig stött på någon häst som ingen gillar att ha skydd på fötterna.

vad som är självklart för mig är kan vara konstigt för någon annan.

Tyvärr såg jag ej dig på framhoppningen utan, just under ritten.

op: vilket lag red du för?

martingal har jag på min häst för jag behöver de i hoppningen, men jag valde att köpa brösta inkl. martingal för den var snyggare än vanlig martingal.

så länge de inte skadar hästen, så är ju allt okey..

el.?

hurtigmartina skrev:
reagerade på en sak idag bara, var och tittade på hopptävlingen på frosta (hörby) idag. de var första omg i div 2.

men i alla fall ska komma till saken, ett ekapiage hade inga skydd alls på hästens ben.

För mig är de en självklarhet att ha skydd på hästens ben.

är detta vanligt? bak har jag sett att många skippar skydd, men fram? Blev helt gapöppen munnad när jag såg detta..

/M
Det är bara vi ridbyxor som har skydd

Jag har inte skydd på någon av mina hästar. De är alla korrekta i benen och slår sig inte. De hoppar inte på ngn högre nivå och är alla så rädda om sig att det jag inte kan se någon anledning till att ha skydd. Varför har ni skydd på hästarna ? För att de har krokiga ben ? eller vad tror ni kan hända ? Är de så icke-rädda om sig att de river och ni är rädda för att de skall slå i bommarna eller ?

hurtigmartina skrev:
martingal har jag på min häst för jag behöver de i hoppningen, men jag valde att köpa brösta inkl. martingal för den var snyggare än vanlig martingal.

så länge de inte skadar hästen, så är ju allt okey..

el.?

Visst kan det väl vara "okej". Men tänk dig själv om du ska springa o hoppa en bana och så har du en massa onödiga saker som fladdrar och sånt. Jag skulle inte göra som dig och ha brösta för att det enbart är snyggt.

Visst, din häst kanske inte bryr sig så mkt, eller så har den helt enkelt vant sig. Men jag tycker det är onödigt med massa saker som inte behövs.

*knapplån*

Jag rider alltid med skydd. Varför rida utan? Jag var ute och red med min syster på våra dressyr (min) samt hopphäst (min systers då). Min syster rider gärna utan skydd - med samma argument som de flesta ovan - hennes häst blir lite yster, bockar och slår sig på något sätt på senan fram. Detta ledde till lååång vila.

Hade det hänt med skydd på....nej för då hade senan varit skyddad....

M

Red och tävlde ett connemara sto i våras, hon hade alltid haft senskydd fram när hon hoppade (är 23 år)
Men så på en hoppträning så såg hon halt ut fram, jag satt av och min tränare longerade några varv, tog av sadel, kollade igen, tog av skydden, och då haltade hon inte längre. trots att dem här skydden hade hon haft massa gånger förut. hon hade helt sonika bestämts sig för att det här med skydd var inget för henne.

Så självklart hade hon då inga skydd när vi hoppade efter det. testade ett par gånger till, med olika skydd, men samma resultat.

Mickaela skrev:
*knapplån*

Jag rider alltid med skydd. Varför rida utan? Jag var ute och red med min syster på våra dressyr (min) samt hopphäst (min systers då). Min syster rider gärna utan skydd - med samma argument som de flesta ovan - hennes häst blir lite yster, bockar och slår sig på något sätt på senan fram. Detta ledde till lååång vila.

Hade det hänt med skydd på....nej för då hade senan varit skyddad....

M

Slår hästen i rejält så hade kanske inte skyddet hjälpt?

Jo, jag tror verkligen att skydd hade hjälp i detta fallet. Jag rider ut med ordentliga skydd.

Till alla: Jag förstår inte hur man kan rida utan skydd. Är det okunskap, lathet eller bara slarv? Jag förstår det inte? Är ni inte rädda om era hästar - eller?
Hästars ben är tyvärr en rätt klen konstruktion när det gäller tex slag så för mig är det en oerhört billig försäkring.....

M

Japp, ska vi linda in hästarna i bomull också? Har du skydd på dina hästar i hagen också?

Jag använder inte skydd, för att jag vill att min häst ska slippa att ha massa onödiga saker på benen.
Dock har jag skydd när jag hoppar eftersom häst då kan få en bom på senen om den skulle riva. Ute i skogen o på dressyrbanan finns dock inga bommar och därför har jag inga skydd.

Japp, ska vi linda in hästarna i bomull också? Har du skydd på dina hästar i hagen också?

Jag använder inte skydd, för att jag vill att min häst ska slippa att ha massa onödiga saker på benen.
Dock har jag skydd när jag hoppar eftersom häst då kan få en bom på senen om den skulle riva. Ute i skogen o på dressyrbanan finns dock inga bommar och därför har jag inga skydd.

Vill du linda in din häst i bomull så gör det du. Jag gör det inte och mina hästar går ute varje dag - utan skydd - det du.

Men jag anser att det riktigt korkat att inte sätta på skydd på hästen när man rider. Tycker du att det är att linda in hästen i bomull för att man anser att det är bra att rida med skydd så vill jag nog inte vara häst hos dig eller de andra damerna/herrarna här.

Men är man "barfota taliban" eller dylikt så kanske man anser att skydda är överkurs - vad vet jag. Jag vet i alla fall att mina hästars ben är värda att skyddas!

M

En fråga, jag bara undrar hur mycket hoppar du?(Hurtigmartina) hur myckat har du tävlat?? Eller du kanske bara åker runt och klagar....:eek:

hmm, jag skulle bara vilja säja att jag tycker att det e mycket konstigt att säga att "en häst som e duktig inte slår sig för den gör väl inga fel om den e duktig" *arg*
det e ungefär lika dumt som att säja "att man inte behöver flytväst för man kan simma" " eller inte behöver hjälm för att hästen e så snäll" idiotiskt tycker jag!!
jag ska bara säja att alla kan vi ju göra fel, hästar som människor och det e ju framför att för olykernas skull man har skydd inte alltid att hästen går på sig eller att hinderna e "vassa".
jag kan bara nämna ett ex när jag själv var och tävlade och underlaget släpte efter ett hindre, min häst stod på näsan *bokstavligt talat* och sprang på sig med bak hoven över fram senan, hade jag inte haft senskydd så hade aldrig den skadan läkt så att hon någonsin skulle kunna ridas, få föl eller hoppas igen...
och det e väl synd, man e väl rädd om sina ögonstenar.??:mad:

Jag är skiträdd om mina ögonstenar. Och min kompis älskade sin och var otroligt rädd om den.
Trots det bröt den nacken vid en omkullridning. :(

Du hade ju tur som hade skydd just där hästen i annat fall hade skadat sej.
Men det är ju bara att inse att ridning är farligt och hästar är stora, tunga sjur. Man kan inte sätta skydd överallt där hästar, om olyckan är framme, kan skada sej.

*Googlar efter nackskydd till häst* ;)

Vill du linda in din häst i bomull så gör det du. Jag gör det inte och mina hästar går ute varje dag - utan skydd - det du.

Men jag anser att det riktigt korkat att inte sätta på skydd på hästen när man rider. Tycker du att det är att linda in hästen i bomull för att man anser att det är bra att rida med skydd så vill jag nog inte vara häst hos dig eller de andra damerna/herrarna här.

Men är man "barfota taliban" eller dylikt så kanske man anser att skydda är överkurs - vad vet jag. Jag vet i alla fall att mina hästars ben är värda att skyddas!

M

Jag varken lindar in mina hästar i bomull eller låter de ha skydd i hagen.

Vad vet du om vad mina hästar tycker? De tycker kanske det är jätteskönt att slippa massa saker på benen de flesta gånger vi rider?

Förövrigt så är jag inte ngn "barfotataliban". Vem har sagt att jag förespråkar något sånt? Håll dig till relevanta argument!

på äldre dar får dom påhitt *skrattar*

ne men konstigt.. lite kul att de kan bli så..

vart har jag klagat??

tävla gör jag inte, men vad har de med saken att göra?? och tränar hoppning gör jag när jag känner för de..

om du läser högra upp var min fråga enkel,

är det vanlig att man hoppar/tävlar utan skydd?

du som tävlar mkt kanske kan svara de du sett?

En enkel fråga, ett enkelt svart..

seriöst nu,

kan man inte ta samtalet om skydd eller inte någon annanstans??

min fråga var helt annat, var inte ute efter låånga samtal..

utan om de är vanligt att man hoppar/tävlar utan skydd?

aha så du kommer där i från.. =)
nu var vi inte där så länge den dagen, ho de var så kallt.. skulle bara se sara f. från frosta rida.. =P

sen hem i värmen =P

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 184
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 206
Senast: Snurrfian
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar