Utan skydd??

Sv: Utan skydd??

Jaha, så du känner Sara? Hon red ju för oss innan, den svikaren! =) Men det gick ju bättre för frosta än för oss! xD

seriöst nu,

kan man inte ta samtalet om skydd eller inte någon annanstans??

min fråga var helt annat, var inte ute efter låånga samtal..

utan om de är vanligt att man hoppar/tävlar utan skydd?

Då får jag väl be om ursäkt för att vi "kapat" din tråd.

Och nej, det är inte så vanligt att man tävlar utan skydd. Skulle vara de minsta hoppkanonerna på lokala tävlingar.

står i deras stall nu =P

hehe.. jo hon har berättat.. =P de gick som bra för dem, både ponny och häst =P

hmm.. tack..

hoppas då vi kanm återgå till den orginala frågan..

Min sköthäst har alltid boots fram och strykkappor bak när hon rids för att det behövs. Senskydden i hoppning/uteritt är mest för att det är snyggt och ifall att....

vart har jag klagat??

tävla gör jag inte, men vad har de med saken att göra?? och tränar hoppning gör jag när jag känner för de..

om du läser högra upp var min fråga enkel,

är det vanlig att man hoppar/tävlar utan skydd?

du som tävlar mkt kanske kan svara de du sett?

En enkel fråga, ett enkelt svart..

Alla har inte benskydd... det är ju inte tvunget att använda det. Det är ju en sak som man avgör själv om hästen har behov av det....

klart jag förstått att alla inte har skydd på hästarna, och att man inte ´är tvungen att använda de. det var inte de de hela handlade om, utan jag ville veta om det är mkt vanligt att man hoppar och tävlar utan skydd och sedan kanske utveckla de hela och fråga varför, varför inte?

och allt de har jag nu fått svar på..

Alla behöver inte ha skydd. Endel trivs bäst utan, och endel går bra med det ;)

*kl*
Om "min" häst nu värkligen var MIN och inte ridskolans skulle jag nog överväga att linda in honnom i bommul. ^^
Han är en riktig drulle, jag har nog aldrig träffat en häst som är så slarvig och noncharlant som honom.
Men som jag önskar att han hadde lite bättre koll på sig själv (hästen glömmer ibland att han har 4 ben och inte 2 tror jag), det ser så mycket bättre ut ju mindre utrustning man behöver tycker jag.
Det ser mer "humant" ut (kom inte på rätt ord)

I vilket fall tycker inte jag att jag har någon anledning att berätta för andra vad de borde och inte borde ha på sina hästar.
Man känner väl sin egen häst bäst själv, precis som man får bestämma om man ska ha ridväst eller inte när man rider, sällan någon höjer på ögonbrynen om man hoppar utan väst ju :)

Måste man verkligen ha skydd? Jag har i vanliga fall skydd när jag hoppar men inte annars, jag lindar aldrig benen på mina hästar, och hästarna har inte skydd i hagen. Riskerna med skydd är ju nästan lika stora som utan skydd. Tryckskador, brännsår, senskador :eek: väldigt vanligt tyvärr. Har en häst som fått en senknuta på kotan fram (är kollad av vet och det är ofarligt) den gör att hon inte kan ha skydd. Och jag hoppar hellre utan skydd då än att linda benen. Alla väljer själva men jag tror inte att det är någon större fara at hoppa utan skydd...

Jag har inte skrivit någonstans att man måste ha skydd, utan att för mig är det en självklarhet att ha skydd på min häst. Men påpekar än en gång att de är MIN syn på skydd.

och jag ställde frågan om de är vanligt att hoppa utan skydd, den frågan har jag nu fått svar på.

jag dömmer ingen, alla får göra som dom vill, ville bara ha svar på min fråga, och färav denna tråd..

tycker ingen riktigt sagt att "ni måste ha skydd" i denna tråd, men vissa har reagerat på att man hoppar utan skydd, ja. Men alla har sina åsikter och var vore hästvärlden utan de?

men tycker personligen att vissa reagerat hyfsat starkt på min fråga, konstigt att de är självklart för de flesta att ha skydd på sig själv (menar hjälm) men att skydda hästens ömma delar är inte lika självklart.

men nu var de inte de jag ville diskutera i denna tråd utan, om folk hoppar utan skydd eller ej.

men återigen, de är allas egna personliga val vad de sätter på sina hästar.

har aldrig sagt att alla ska ha skydd, bara min fråga om de är vanligt att hoppa utan skydd.

alla får göra som dom vill..

Min kompis har en C-ponny som har hoppat LA uten benskydd med sin förra ägare och det gick hur bra som helst. Hon andvänder alldrig benskydd och det fungerar utmärkt. Hästen " slår " alldrig i med sina ben.

Jag brukar rida med skydd i stort sett alltid, en säkerhetsåtgärd.
Däremot är jag noggrannare att ha skydd på i hagen på de av mina som har det, då det är mycket vanligare med trampskador i hagen. I ridningen balanserar man ända upp hästen att den inte trampar sig. Men olyckor kan alltid vara framme.

Jag hoppade ofta min förra häst utan skydd. Hon var så snål på hinder (oavsett om det var 50 eller 1.30) att hon var bara mm från att slå i. Var det då skydd eller ännu värre boots så kunde hon komma ut med 12 fel. Hon visste så EXAKT var hon hade sina egna ben. Med senskydd som var öppna fram med bara tunna remmar gick det bra, men inget mer.

Jag rider med skydd - eftersom jag har en häst som är lite klumpig och ofta slår sig på stockar och stenar i skog och mark. Dessutom är hon lite trång i bak.

Ingen av mina hästar har behövt skydd i hoppningen! Men det kanske är vanligt att det behövs, men det är väl olika antar jag...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24