Utan skydd??

Sv: Utan skydd??

Det har jag faktiskt inte gjort! Provade ett par ponny skydd tror de var från hö*ks och de hade rätt bredd men ngt för trång i kotan och aldelles för kort + att spännena var för korta ;)

Hästen har senor överallt den kan skada, min häst var nära att slita av sig en sena i somras, på insidan av låret ca 15 cm från hasen! 6cm lång rispa som tur var på rätt ledd!

Jag har då inga skydd för sen/led/benskador när jag rider, utan skallbenet och vad jag vet så är det bara polishästar som bär ett liknande skydd? Inte rider jag med fotbollsskydd, knäskydd, armbågsskydd och sånadär inlines skydd för handlederna ;)

Jag säger inte att ALLA har skydd för det är en modefluga, men det är många hästar som skulle klara sig utan faktiskt.

Ska man börja tänka ifall att om allting man gör bör man nog börja gå runt i riddarutrustning ;)

Har hästen alltid skydd så känner de aldrig små "smällar" och fattar inte att de gör ont om man gör så, kolla bara på fälttävlanshästarna som går banhoppning, inte f*n bryr de sig om de små fjantiga pinnarna efter att ha glidit över en och annan stock!

*kl*

Jag har skydd när jag hoppar och när jag vet att det ska gå lite fortare o "flängigare" i skogen :)

Det har jag faktiskt inte gjort! Provade ett par ponny skydd tror de var från hö*ks och de hade rätt bredd men ngt för trång i kotan och aldelles för kort + att spännena var för korta ;)

Hästen har senor överallt den kan skada, min häst var nära att slita av sig en sena i somras, på insidan av låret ca 15 cm från hasen! 6cm lång rispa som tur var på rätt ledd!

Jag har då inga skydd för sen/led/benskador när jag rider, utan skallbenet och vad jag vet så är det bara polishästar som bär ett liknande skydd? Inte rider jag med fotbollsskydd, knäskydd, armbågsskydd och sånadär inlines skydd för handlederna ;)

Jag säger inte att ALLA har skydd för det är en modefluga, men det är många hästar som skulle klara sig utan faktiskt.

Ska man börja tänka ifall att om allting man gör bör man nog börja gå runt i riddarutrustning ;)

Har hästen alltid skydd så känner de aldrig små "smällar" och fattar inte att de gör ont om man gör så, kolla bara på fälttävlanshästarna som går banhoppning, inte f*n bryr de sig om de små fjantiga pinnarna efter att ha glidit över en och annan stock!

Rider bara fullblod av vilka dom flesta har smala ben, (utom min egen som tidigare varit senskadad och har massa ärvävnad kring senorna vilket gör att han har fått rätt så breda ben öven senan) Men iaf, Hööks "Equi-guard" borde passa. Förr fanns det ju bara "Ponny" och "Full" men nu finns det ju tre storlekar, S, M, L. Strl. M passar iaf alla våra med extremt smala ben.

jag tycker att man ska ha skydd när man hoppar för säkerhets skulle, iaf på frambenen. Det skadar ju inte direkt och de e ju så lite som behövs för att hästen ska bli halt.
men om man bara hoppar typ några småskutt så gör de aknske inte så mycket men överlag.

Jag hoppar alltid utan skydd på den hästen som jag har nu . Men sen har jag bara tävlat en gång med henne och det var bara 90cm . :angel: Men hemma har jag hoppat upp till 125cm med henne och aldrig fått några skador. Hon går bättre utan skydd tycker jag . Min förra ponny däremot (kategori B) hade jag alltid skydd på, då man inte märkte någon skillnad på honom och man vet ju aldrig om det händer något. Men ifall hästen blir sämre och ev. spänd med benskydd på så tkr jag det är dumt att använda det.

Det är många som hoppar utan skydd bak men fram brukar väl dom flesta ha. Har sett på nån klubb att dom inte har och nån lokal.:smirk:

att ha benskydd är inget som skyddar vid hoppning speciellt,, eftersom det bara går ett eller två resårband fram, skydden skyddar ju själva senan, inget som skyddar om hästen slår i en bom, skydd har man om hästen stryker sig eller inte har riktig koll på benen, tex på dressyrtävlingar får man inte ha någon form av skydd. tycker också att det är löjligt att folk sätter på skydd och boots när hästarna går i hagen osv.. det är ju deras natur att inte ha det, sedan finns det ju alltid undantag.. själv har jag endå skydd på min ponny när jag hoppar eftersom man då inte har lika mycket koll på hästens ben som man har vid dressyr.. =)

Personligen så tycker jag att skydd ska has om det är absolut nödvändigt. Jag tycker också att det är samma sak med all utrustning, ju mindre desto bättre, men självklart är det som man själv tycker.

Men i hoppning tycker jag däremot att senskydd i fram är ett måste. Jag har flera vänner som har hoppat utan skydd och dragit på sig en himla massa otäcka skador.
Visseligen så hade skydden kanske inte räddat dom från det men kanske lindrat iaf..
Däremot så tycker jag att strykkappor är kanske onödigt för många hästar som har det behöver det inte alls men det är som många andra har sagt en mode sak.

Men som sagt, det är efter tycke, smak och behov och det är något som alla ryttare måste välja själv..:D;)

Jag tycker att man självklart ska ha skydd på hästar som behöver det, men är det inte lite onödigt annars?
Själv behöver min inga skydd och tycker det känns praktiskt och bra både för mig och hästen.

Blir hästen spännd av att ha skydd finns det väl ingen anledning att ha det, om den inte skulle stryka sig såpass att den far illa.

Har dock skydd på min häst, alltid fram, bak när jag hoppar. Hon stryker sig inte såpass att hon skulle skada sig om jag red utan. Men mest som säkerhetssjäl, man ser ju repor och liknande på skydden efter att hästen tex. hoppat åt sidan eller liknande och råkat slå ihop benen.

Som att vi rider med hjälm eller säkerhetsväst, vilket inte är till nytta hela tiden men när väl olyckan är framme är det suveränt.

Men alla gör ju som vi själva tycker är bäst. Ingen kan väl säga vad som är rätt eller fel. :banana:

Jag brukar ha senskydd på min häst, både när jag hoppar och när jag bara rider ut. hon bryr sig inte om det. Nu när jag tänker efter har jag nog alltid haft skydd på mina hästar jag hoppat.. iallafall fram. det har funkat på alla..:) men det är klart att vissa hästar inte vill ha skydd och som hoppar bättre utan. alla är olika :smirk:

jag tänker som så, varför har ryttare hjälm på sig, och ev även säkerhets väst? inte för att man får ont hela tiden, men OM man skulle ramla av är de bra att ha..

och därför sätter jag äveb skydd på min häst, OM något skulle hända..

:bow: Kan inte annat än hålla med dig här.

Personlig erfarenhet: Jag red ut på min häst och jag som normalt sett brukar ha benskydd struntade denna gång i detta då jag tänkte att "äh - jag ska inte göra mkt ändå".

Givetvis denna gång blev hästen skrämd och för att göra en lång historia kort skadade den sig på benen m bland annat slag och rivsår. Hade jag haft benskydden hade den klarat sig bättre än vad den gjorde. :(

Jag har för övrigt alltid skydd när jag hoppar och även på hästar som stryker sig är det ett måste.

Tycker dock inte folk är dumma i huvudet om de har stabila hästar och bara hobbyrider och inte använder skydd. Men jag tycker INTE om folk som tycker att benskydd är något slags djurplågeri och onödigt. För det ÄR inte onödigt.

Hästar som hatar benskydd kan vänja sig, men gör de inte det så får de väl vara utan då :p

Oj! skydd när man inte skrittar. har man inte missuppfattad själva meningen med skydd då. Senskydd skall ju skydda senor mot hårda slag ex om hästen slår vid frambenen med bakbenen el om en bom slår upp på benen. det tror jag knappast händer om man travar sin häst.
Men snart kommer vi väl till en träningsfilosofi att hästen mår dåligt utan alla hjälpmedel som finns. konstigt egentligen att folk reagerar på vad man inte har på sig häst och inte på alla de som har väldigt mycket utrustning på sina hästar.

Bra svarat.. Kan ocks tycka att det har blivit för mycket av det goda.. Ska själv erkänna att jag blivit en prylgalning men rider jag en häst som inte behöver at skydd på sig använder jag heller inte dom.. Har ridit med bara bakbensskydd på mina hästar när jag ridit ut eftersom dom har haft en förmåga att slå ihop bakbenen och när jag hoppat även haft frambensskydd då jag har haft turen att få hästar med stora steg..=) Men tycker precis som du.. Man får se det från häst till häst vad som behövs utrustningsmässigt..
tack för mig och ta hand om era hästar!

Det beror ju på om hästen behöver det eller inte! SJälv kör jag med skydd runt om när jag hoppar, boots, senskydd och bakskydd. Men om hästen inte slår sig eller trampar sig så behövs det ju inte...:crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24