Utan skydd??

Sv: Utan skydd??

man kan ju överdriva de här med skydd, men jag tycker att man iallafall ska ha skydd när man hoppar. Bommarna är ju tunga och kan ta hårt på benen .

Jag hade aldrig benskydd på min ponny. Och med henne tävlade jag SM, Baltic m.m. Och det gick hur bra som helst.

Har märkt att det börjar bli modernt på ponnytävlingar (altså stora tex nationella) att inte ha benskydd på hästen! dem kan ju riva om den har skydd :eek: :crazy:

*kl*

forfarande, alla får vara utan eller med skydd om de vill. Eftersom jag inte är ute och kollar på många tävlingar regerade jag på att de var en som tävlade utan skydd. Har aldeig sett de innan att någon tävlat utan skydd alt. lindor fram.

Dömmer ingen, alla får göra som de vill, skydd eller ej. Ville bara veta om de var vanligt att man hoppar utan skydd. För mig är de en självklarhet att hästen ha skydd i hoppning oavsett om de aldrig rör en enda bom eller ej. För övrogt alltid när den ska rida har hästen skydd om inte en skritt tur finns på schemat, även i hagen trallar han runt med skydd alt. lindor

ska ni diskutera vederbörden med att ha skydd eller ej, gör de i en annan tråd.

Mitt svar har jag nu fått.. =P

Och slagit ihop att de inte är så vanligt att hoppa utan skydd

nu har väl ändå inte höjden någon betydelse om skydd eller ej enloigt mig, en som hoppar 50 cm eller 150 cm, så skulle jag reagerat desamma och börjat funder med detta om skydd..

Jag har varit ute och tävlat hoppning på lokalnivå i stockholmområdet det här året. Jag tycker att det nästan är jämt mellan hur många som har skydd och som inte har skydd. Själv andvänder jag inte skydd. Av den enkla andledningen att min ponny, shima, blir slarvigare när hon har skydd. Men det är inget jag går o grubblar över. Vissa hästar behöver skydd, vissa ägare vill ha skydd men det spelar ingen roll. Jag tycker att det blir överdrivet när hästen få stå själv i en liten hage(eller inte får gå ut alls) med sanskydd och boots. Min åsikt.. för tillfället. Man ändrar sig ju ibland!

Om hästen inte behöver skydd så varför ha några?
Senskydd ger ju ändå inget skydd fram i fall den slår i med frambenen så varför ha några alls då? Jag tror att det mesta är mode.
Jag använder skydd fram + bak för att min häst slår i men hade hon inte gjort det så varför använda det?

Jag har oftast inte skydd på min häst fast jag tycker att hon kan behöva det ibland men hon vägrar oftast att ha de på sig!
Hon bara står och sparkar/rycker med benet för att försöka få av sig de. Så vi kör naket :)

nu står min häst i en stor hage, 3 kompisar och alla är lika busglada som 3 - 4 åringar trots att alla är + 15. Jag har skydd p min häst av de enkla anledning att s mkt som dom busar har han redan kommigt in med tv överben och det får räcka.

hellre skydd p hästen i hagen än en konvalecent häst i box.

att hästen slr i frambena i bommen är de minsta jag är orolig över, jag tänker p senorna en kraftig smäll p dem och de kan g illa. Min häst har senskydd bak också.

Men som du nu säger då, varför ha skydd på en häst som inte behöver? varför har du d hjälm (om du nu använder det) p dig när du rider? För man behöver ju bara den OM man ramlar av. Allts jag har skydd p min häst OM ngot skulle hända...

känns som det här med benskydd är väldigt mkt modefluga, känns som att det inte alls var lika hysteriskt förr.
När jag var yngre o hade ponnyer hade jag aldrig skydd, först på senare år jag blivit prylfixerad.

Håller med Bison..

reagerade på en sak idag bara, var och tittade på hopptävlingen på frosta (hörby) idag. de var första omg i div 2.

men i alla fall ska komma till saken, ett ekapiage hade inga skydd alls på hästens ben.

För mig är de en självklarhet att ha skydd på hästens ben.

är detta vanligt? bak har jag sett att många skippar skydd, men fram? Blev helt gapöppen munnad när jag såg detta..

/M

Om man har skydd utan att hästen t.ex slår sej, skadar det mer än skyddar.

Jag har alltid skydd alt. lindor på min häst när jag rider, han har varit rejält senskadad. Ser ingen aledning till att inte göra det så länge det inte stör hästen eller t. ex. ger skav.Tycker däremot att hålla på sätta skydd i hagen är väldigt onödigt om det inte är så att hästen/hästarna springer omkring och busar jättemycket. Man ser ofta att dressyrhästar har både benskydd och boots på alla fyra när dom ska gå i en mindre hage själva. Då kan man ju likagärna linda hästen i bomull som någon sa. :P

Jag har brösta med martingal av den anledning att den är stadigare än en vanlig "lös" martingal. Vanliga martingaler har en tendens att hänga för löst mellan benen (=risk för att hästen får in en hov vid hoppning. Liten risk, javisst, men den finns.), även med "stoppsnoddar". En brösta är mycket enklare att anpassa, sitter oftast bättre etc, enligt mig. Att jag sen även tycker den är snyggare än en vanlig martingal är en helt annan sak.

Kan hästen ha skydd så är de på, det kostar så lite att skydda dem mot mindre olyckor, snedsteg och annat. Sedan behöver man inte överdriva. Vi har senskydd på alla våra när vi hoppar. Men ett år kom det en valack som inte ville ha skydd alls, bara att gilla läget.

Martingal har jag med på nästan alla vid uteritt och hoppning ev den simpla anledningen att vi sitter på ett levande djur och ibland kan man behöva säkerhetsbälte...

Varför har ni skydd på hästarna ? För att de har krokiga ben ? eller vad tror ni kan hända ? Är de så icke-rädda om sig att de river och ni är rädda för att de skall slå i bommarna eller ?

Vad som kan hända är väl en ganska dum fråga!

Min häst sliter ut sina benskydd på nolltid. De ser ut som jag har släpat dem efter bilen eller nått. Massor av djupa repor i senskydden. Han har även ett stort överben på insidan av ena frambenet, uppkommet efter att han sparkar sig själv där hela tiden.

Så du kan ju själv räkna ut hur hans ben hade sett ut om jag inte användt skydd!

Jag rider utan skydd på min häst, ev lindor.

Har inte hittat några skydd som passar hennes smala fullblodsben! Letar som tusan nu för jag vill gärna ha skydd på när vi börjar hoppa sen.

Ang. att alltid rida med skydd ifall det händer, vad gör ni den dagen hästen sprallar till i hagen? Eller har den skydd på sig där också? Eller i stallet? Får något tokryck i boxen/rullar fast?

Inte springer väl vildhästarna runt med senskador?

Nä, i många fall tror jag benskydd används bara för att det är en modefluga.

Edit: Min häst har boots på sig jämt nu när hon är broddad, och jämt för att stallägaren är gravid och inte kommer ner till marken så hon kan ta av dem vid insläpp och på dem på morgonen. Anledningen är att hon far runt som en riktig vilde i hagen när hon inte äter och jag hittat fler trampsår när jag haft henne. Hade helst låtit henne slippa för hon verkligen HATAR dem.

Senast ändrad:

Alla behöver inte ha skydd!!:cool:
Tänk på alla ridskolehästar som rids, tränas, hoppas osv utan skydd.
På bak behöver man bara ha ifall hästen springer och stryker sig, om man nu ska ha skydd så är frambenen viktigast och då senskydd!!
:cool::bump::cool::bow:

har aldrig sagt att alla ehöver ha skydd, jag tycker som sagt fortfarande att de är konstigt.

Ridskolehästar?? Du många går med skydd.

Jag tycker båda benen är lika viktiga, även bak finns de senor. Fra och bak bena ska skyddas lika mkt enligt mig.

ang. senskydd till fullblod har du provat börjes senskydd? dom som förut var vita? de är smala.

sen så när hästarna sparllar i hagen har de bätre kontroll på sig själv och sina ben då de inte har en människa på ryggen. Min häst sprallar i hagen och får gå med skydd nu för tiden efter att ha kommigt in med 2 egäla smällar på ben och ftt överben.

Modeföuga kanske de må vara, men varför ska vi inte skydda hästen så gott vi kan, när vi människor skyddar oss med hjälm och säkerhetsväst?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 173
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar