Uppdelning av föräldraledighet - för vems skull?

Om man har sparat undan pengar kan man snåla på dagarna första året och vara hemma tills barnet är minst 18 månader. Och man kan vara hemma parallellt under första året.

Så ett exempel är att båda är hemma de första 2,5 månaderna, sedan mamman 6 månader, därefter pappan från barnet är 8-9 månader. Om barnet fortfarande delammar mkt kan mamman t ex jobba 75% och resten fl tills barnet blir ett (och äter mer och ammar mindre). Resterande månader kan man vara hemma 50-50, dvs jobba 2 resp 3 dgr/v. På så sätt kan man dela på både den första tuffa tiden och tiden när barnet uppskattar Skansen, pulkaåkning och lekplatsen. Man behöver inte dela rakt av.

• Gilla
Reactions: Ray
Vem säger att mamman måste vara ledig?
EU-regler.
Jag tror tanken är att man inte ska behöva uppleva press från AG på att låta bli att ta ut en ledighet som visserligen är en rättighet men frivillig att nyttja. Eller bli missgynnad gentemot de som inte är lediga?
Naturligtvis är det bara i länder med andra arbetsmarknadsregler än i Sverige som en tvångsledighet tillför mervärde.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar