Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så var min lilla kines också. Ville alltid vara nära.❤ Satt innanför min tröja med huvudet ut genom samma "huvudhål" som jag på tröjan när vi var på middagar. Det fick många att skratta. 😊
Hon hade nog gärna tillbringat livet i en baby björn på min mage tror jag.
Åh vad mysigt med tröjan, måste varit otroligt gulligt:love: Ja när man läser om kineser står det ofta att det är en social hund som vill vara nära och det är ingen överdrift, det är ännu mer så än jag trodde. Så otroligt sociala hundar. Nära hela tiden, verkligen hela tiden. Fast på ett mysigt och positivt sätt fast man ibland undrar hur nära en hund kan vara.

Idag ska Alvin och Milou sprida glädje och ge fysisk kontakt som man själv vill ge men inte får. Min farfar fyller 96(!!!) år idag så jag har fixat en blomma och sen ska pappa, min bror och jag hälsa på i trappuppgången för det är ganska stort där. Farfar älskar hundar och vill alltid ha Alvin och Milou hos sig, speciellt Alvin som han känner bäst men även Milou så klart. Ska sätta på små tomtetäcken också utanpå vanliga täcket den stunden vi träffas vilket även kommer älskas av min familj.

Fantastiskt att kunna få ge kärlek genom sina hundar

Dom nya täckena var för stor dom med, fattar inte varför alla rejäla täcken är 1-2 storlekar för stora jämfört med annars. Dom åker tillbaka till arken imorgon. Dom får jag ju tillbaka pengarna för inom några dagar. Dom andra täckena får jag tidigast i mellandagarna. Varje krona är välbehövlig. Jag ger upp kampen för det perfekta täcket ett tag, i alla fall till jag kan ta med grabbarna till en affär och ekonomin ordnat upp sig. Att ligga ute med pengarna för dom andra täckena är hemskt.

Och än så länge är det inte så kallt och dom har ju klarat sig jätte länge med mina andra täcken. Har nog så det räcker.

Igår mötte jag en hundägare som tydligt inte är rädd om sina hundar... Kommer på mig själv med att fortfarande fundera på hur obefintligt konsekvenstänk folk har.

Jag jobbade, körde moped (tvåhjulig, inte sån där fyrhjulig sak som postnord har) med två stora lådor post fram. Kom körandes på villagata här ute i förorten och såg plötsligt hur två yorkshireterriers stod och skällde som tokar vid ett staket mot en staffe. De var lösa och husse tittade knappt på sina hundar, utan fortsatte gå trots att hundarna inte gjorde det. Hundarna stod precis vid brevlådan så jag fick vänta på att de ville flytta sig eftersom husse inte hjälpte till ett smack, han bara tittade på mig och gick vidare. Sedan försökte hundarna krypa under staketet, in till staffen. Fortfarande ingen reaktion från husse. Jag bestämde mig för att långsamt köra mot dem i hopp om att skrämma bort dem lite, vilket fungerade först när jag var så nära att jag inte vågade köra mer, för då var de så nära att mina lådor med post hindrade mig från att se dem.

När hundarna började springa runt i cirklar på vägen så kunde jag iaf lämna post. På väg från brevlådan så kunde jag konstatera att husse nu gick mitt i vägen, ena yorken var bakom mig någonstans och den andra vimsade runt vid andra dikeskanten. Husse tittade på mig, viftade upp med ena armen mot mig och såg inte jätteglad ut. Mötte någon sekund efter det en bil och började direkt föreställa mig hur en platt liten hund skulle se ut, men jag hörde inget ljud som tydde på att det faktiskt blev så.

Men ja... Om inte de hundarna någon gång skadar sig för att husse har så dålig koll på sina små hundar, då blir jag ärligt förvånad :grin:

Vad brukar det vara för frågor? Ingående eller lite på ytan?
Det är frågor om olika hälsotillstånd som är relevant för rasen. En fråga i denna enkäten är tex "har din hund drabbats av cancer?" och så finns det olika svarsalternativ, ja, nej, behandlad-frisk, behandlad-kvarstående besvär, avlivad och sen ett fält där man i fritext kan uppge exakt diagnos, hur gammal hunden var vid tillfället osv. Hos raser där det kan finnas problembeteenden som aggression, rädslor osv så förekommer det säkert såna frågor också. Sen är det bara lite allmänna frågor om hur gammal hunden är, om det är tik eller hane, kastrerad eller ej, varför den är kastrerad, import eller svenskfödd osv.

Misstänker att Daisy kommer bli skendräktig så det sjunger om det.
Är super, supertrött efter löpet, vill inte gå på promenad (om inte hela familjen följer med) och vill helst bara dra med sina gosedjur under soffan och ligga där hela dagen.
Vi försöker plocka undan hennes mjukisdjur (hon har många, som hon älskar...), ger henne lite mindre mat, drar med henne på promenad, leker och försöker stimulera henne så gott det går, men finns det något annat jag kan tänka på?

Misstänker att Daisy kommer bli skendräktig så det sjunger om det.
Är super, supertrött efter löpet, vill inte gå på promenad (om inte hela familjen följer med) och vill helst bara dra med sina gosedjur under soffan och ligga där hela dagen.
Vi försöker plocka undan hennes mjukisdjur (hon har många, som hon älskar...), ger henne lite mindre mat, drar med henne på promenad, leker och försöker stimulera henne så gott det går, men finns det något annat jag kan tänka på?
Min häst var skendräktig, hon tittade och nosade hela tiden på sin mage och hon fick även mjölk i juvret så vi fick "mjölka" henne för hon fick juverinflammation annars. Det höll i sig ett par veckor. Vet dock inte hur det är med hundar. Får dom också mjölk?

Besöket hos fysion i fredags gav tyvärr inga positiva besked.

Han borde ha kommit längre med sitt opererade ben, än vad han gjort. Han kan ju i princip bara röra sig ordentligt i skog och mark, så fort vi hamnar på väg så säger kroppen ifrån. Han är även oren på sitt andra framben, och i princip halt på höger bak. Man hör klickljud från den höften när han går sakta, så jag har misstänkt att det är något vajjsing där.

Så ja. Trasig hund, helt enkelt. Har nu bokat in ny röntgentid både fram och bak i slutet av januari.

Det blev succé igår. Farfar blev helt överväldigad när hela familjen dök upp, vi hade tårta med ljus, marsipangris, pepparkakor, min fina glas vas med en amaryllis, lotter, ballong och så Alvin och Milou i lysande halsband och tomtedräkter och så stod vi i trappuppgången och sjöng och pratade. Jag lärde honom min Corona kram när jag står på avstånd och kramar i luften framför mig, det tog ett tag för honom att förstå men sen kramade han tillbaka.

Super mysigt

Det här med att använda hjärnan är lite olika från hund till hund...

Får en notifikation i mobilen att vår övervakningskamera reagerar på rörelse. Det visar sig vara postbilen som levererar hundfoder. Labben larmar plikttroget på den främmande bilen, fast det regnar så uppdraget utförs inifrån det varma hundhuset. Emiron däremot går rakt ut i ösregnet och står sedan i tystnad och glor på postbudet medan regnet öser ned. Postbilen åker sin väg och labben slutför uppdraget, Emiron står kvar i ösregnet och glor i tystnad.

Det är inte så svårt att gissa vem som kommer tycka mest synd om sig själv när jag kommer hem från jobbet i eftermiddag.

Fick visst feeling och fyllde på med en belöningsutvecklingskurs i februrari/mars och en rallylydnadskurs i april/maj :D

Men åh, jag har inte fått tummen ur att boka, men då ska jag fan också boka in mig på Fokus & Belöningsutveckling! Skulle gått den i våras, men då blev Ebba sjuk 😔

Men åh, jag har inte fått tummen ur att boka, men då ska jag fan också boka in mig på Fokus & Belöningsutveckling! Skulle gått den i våras, men då blev Ebba sjuk 😔
Gör det! :DJag gissar att du också går på Kungliga Hundar? Bokar du den med start i februari så kommer vi bli kurskamrater! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar