Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Orbiloc-lampor vill jag också ha! Vill ha en var till hundarna och ha i selen uppe på ryggen på dem när vi är ute och cyklar. Känns som om inte så många förväntar sig att man har hundar bredvid cykeln, så i mörkret känns det bra att kunna "förvarna" med lampor också. Har dock inte bestämt mig för färg än, och tänker nog hoppas på mellandagsrea :p Funderar på om Ebrah ska få orange och sedan kanske blå eller grön till Aysu.
De syns väldigt bra. Däremot avråder jag dig från att köpa den vita lampan som jag gjorde. Jag märker stor skillnad i synlighet mellan den och ex den gröna lampan som ena hunden har. Kommer nog att byta färg.

Orange syns väldigt bra i alla typer av ljus (bla därför man använder det som varningsljus för vägarbetsfordon). Blått ska vara svårare för ögat att uppfatta. Rött syns också bra.

Hunden hade åsikten att man inte ska behöva duscha på julafton. Matte tyckte att det inte spelar någon roll vilken dag det är om man rullat sig I hästskit.
Gissa vem som vann?
20201224_111450.jpg

Min lillasyster och pappa var ute med hundarna. Jag brukar droppa saker på stigen som de får springa tillbaka och hämta, men brukar alltid varna föräldrarna då de är äldre och Tinja väldigt snabb.

Min syster gjorde dock inte det så pappa var inte beredd och försökte flytta på sig, vilket resulterade i att Tinja drämde rakt in i hans smalben med huvudet före. Hon hade bara sprungit några meter men hon är som en jäkla kanonkula och hade bara fortsatt springa.

När jag gick upp så såg jag direkt att hon hade ett sår över ena ögat, och då märkte pappa att han hade världens svullnad på benet. Det var en rejäl krock. Nu är hon svullen kring det ögat :(

Åh herregud, hade tänkt gå min favoritrunda med Ville idag, fick snabbt lägga om planerna eftersom det tydligen var ett gäng som var ute och tränade drag med sina hundar på cykel, på en slinga på ca 1 km så de hann runt rätt fort. Ville var fullt övertygad om att de ville ha sällskap av honom. Så vi fick ge oss in i skogen och leta fram lite nya vägar efter att de har huggit mycket i skogen. Intressant hur mycket man har byggt upp sitt lokalsinne med hjälp av hur det ser ut, nu blev jag tvungen att ta upp telefonen för att försöka reda ut var jag var någonstans. Men en rätt trevlig runda tillslut, även om det var drygt när jag skulle ta mig en sträcka över sankmark i gympadojorn :cautious::rofl:

Tränat lite heelwork på klubben i solsken. Lite ofokuserad hund, och det hjälpte inte att jag glömde kampleksaken hemma. Tydligen är godis inte riktig superbelöning även om man är en hungrig retriever. Avslutade med en liten stund i agilityhagen, tunnlar är ju toppen enligt hunden!

Gick vanliga morgonrundan på fälten, men idag blev det annorlunda. Precis när jag kom ur skogen så hörde jag främmande hundskall, och ser hur min flock stannat vid övergången ut på stora betet (40 m framför mig). Mycket riktigt. Någon tyckte att det var lämpligt att släpa med sig barnvagn och hund och gå på promenad i min fårhage... 🤔🙄 Duktiga flocken som inte rusade fram trots att deras hund gjorde hysteriska utfall i kopplet, och alla mina sju (även nya lillhunden) kom och satte sig hos oss på första kommandot.

Så jäkla skönt med en bra flock. Och så jäkla oväntat med folk i hagen 😬

I dag är det fem år sedan Pysslingen kom hem... och vilka år det varit

Han har tagit hand om en dement släkting vilket inneburit att komma vilse (@Philosophia alltid :heart för stödet och hjälpen), åka polisbil och bli kidnappad av djurrättsaktivister (som dock bara ville hans bästa)...

Han har suttit och hängt på Brew Dog tills han muckat för mycket med stammisen Diablo (att mucka med Diablo var ungefär så dumt som det lät). Han var stammis på Tak tills terrassen stängde för hundar. Och har fikat mycket på NK. Favoriten är dock Phil's burgers eller lokala caféet.. En gång var han på fin krog i Frankrike...hundar var inte välkomna. Kvällen slutade med att någon satt mitt i matsalen och nådigt lät sig matas med gåslever av såväl personal som gäster.

Två gånger har han varit i Frankrike. En gång blev det nästan upplopp för han inte fick komma in i katedralen i Bayeux. Han var ju en del av Guds skapelse. Varken hans ägare eller prästen hade rätt att förvägra honom att komma in i Guds hus. Samma resa blev han utslängd från Maison Demoiselle när de mindes att hundar inte fick vara i källaren. Champagnen fick inköpas på Lidl :( Han har åkt på flaket till en jeep genom träskmarker och badat på Rivieran.

Vi har åkt häst och vagn i tidvattenzonen i Danmark och tittat på sälar både där och utanför Lysekil. I Danmark ofredade sälarna en liten hund och kom alltför nära. (Även i Danmark insisterade lokalbefolkningen på att han skulle in i kyrkan). Vi har klättrat upp för Smålands högsta berg.

Vi har provat lure coursing, agility, bruksspår, viltspår, personsök, specialsök och nosework.

Man har genomlevt tre operationer med efterföljande rehab.

Ibland är jag lite trött på hundar, i helgen vallade jag med Roy på lördagen och gick en timmes promenad på söndagen normalt brukar jag gå mellan 30-45 min på lunch och efter det har han haft problem med sin onda muskel, han har ju en kronisk muskelinflammation. Så det var ju inte mkt mer motion men det börjar kännas som om jag kanske är för aktiv för Roy :( Han är ju dessutom foderallergisk men vet inte riktigt mot vad, han mår mkt bättre på allergifoder men ändå får han ont i magen lite då och då. Men det är ju möjligt att han petar i sig annat också, han är väldigt snabb om han hittar något gått. Han har också haft magkatarr i några omgångar så jag testade att kemiskt kastrera honom eftersom han ofta går och spänner sig mot Fred och jag tycker faktiskt det har hjälpt, han är mkt lugnare nu!
Den 22 dec pep Theo till när han sprang i gruset, såg inget särskilt just då men till kvällen var han jättehalt på höger bakben. Han har blivit bättre, ibland syns det knappt att han haltar för att sedan hoppa på tre ben. Det verkar sitta någonstans mellan knä och has för han böjer inte ordentligt där när han går. Han är dock inte öm eller svullen någonstans och han reagerar inte när jag har testar böja eller sträcka benet. Jag hoppas ju att det inte är något allvarligt men med tanke på min otur så tror jag ju det värsta :down:
Nyss pep Roy till när han och Theo lekte lugnt och då kom Roy och var halt på ett framben och Theo haltade inte alls istället :meh: Troligtvis bet Theo honom lite för hårt bara men ändå.

I dag är det fem år sedan Pysslingen kom hem... och vilka år det varit

Han har tagit hand om en dement släkting vilket inneburit att komma vilse (@Philosophia alltid :heart för stödet och hjälpen), åka polisbil och bli kidnappad av djurrättsaktivister (som dock bara ville hans bästa)...

Han har suttit och hängt på Brew Dog tills han muckat för mycket med stammisen Diablo (att mucka med Diablo var ungefär så dumt som det lät). Han var stammis på Tak tills terrassen stängde för hundar. Och har fikat mycket på NK. Favoriten är dock Phil's burgers eller lokala caféet.. En gång var han på fin krog i Frankrike...hundar var inte välkomna. Kvällen slutade med att någon satt mitt i matsalen och nådigt lät sig matas med gåslever av såväl personal som gäster.

Två gånger har han varit i Frankrike. En gång blev det nästan upplopp för han inte fick komma in i katedralen i Bayeux. Han var ju en del av Guds skapelse. Varken hans ägare eller prästen hade rätt att förvägra honom att komma in i Guds hus. Samma resa blev han utslängd från Maison Demoiselle när de mindes att hundar inte fick vara i källaren. Champagnen fick inköpas på Lidl :( Han har åkt på flaket till en jeep genom träskmarker och badat på Rivieran.

Vi har åkt häst och vagn i tidvattenzonen i Danmark och tittat på sälar både där och utanför Lysekil. I Danmark ofredade sälarna en liten hund och kom alltför nära. (Även i Danmark insisterade lokalbefolkningen på att han skulle in i kyrkan). Vi har klättrat upp för Smålands högsta berg.

Vi har provat lure coursing, agility, bruksspår, viltspår, personsök, specialsök och nosework.

Man har genomlevt tre operationer med efterföljande rehab.
Vad häftigt det låter! Inser att det vore skönt med en liten hund, så mycket enklare att ha med sig överallt :D

Äldsta hunden har sedan ett par dagar tillbaka mer eller mindre slutat äta sin mat. Han går på ett allergitorrfoder som han ätit med okej aptit sen oktober. Nu får vi i honom knappt 50 g om dagen, om ens det.

Riktigt drygt. Ska ringa veterinären i övermorgon och be om hjälp. Han har tappat 0,5 kg av 8 sen han började med allergimaten och jag känner att det inte är hållbart. Magen har förvisso blivit bättre men han bajsar ff alldeles för ofta :(

Idag tog jag med alla 4 dårarna till skogen. Tidigt, innan julmats-ätare fick för sig att gå ut och motionera av sig all julmat (alltid mer folk på juldagen är övriga dagar på året haha). Och vi njöt av frusen mark även idag :love:

Brukar ta dom två och två oftast på morgonpromenaden i skogen tills småungarna vuxit upp lite mer och blivit lite mer sansade (harkel), fått lite mer lydnad intutad (fast Elda är lik Skalman och född med rejält förighet) och främst då London som inte ska gå så jättelångt än......men ibland åker alla med. Som en flock galna glada illrar :D:p
Elda överlycklig då morbror Skalman var med. Hennes största idol i livet (och har tycker hon är asjobbig).

Skalman får en kotte av mig och kutar iväg lite före och Elda får - ja eld i röven - och kutar efter som en kanonkula och vill fjäska i farten, Skalman muttrar och Elda väjer och kutar rätt in i en stock med ena sidan (bogen eller frambenet slår i). Hon vrålar och det övergår sen till tjut en lång stund. Jag får först rejäl flashback om Polly som krockade sönder sin bogled pga hög fart, men efter lite linkande på vägen hem (när hon hade tid att linka, lik sin mormor där - har inte tid ha ont) och sen vila några timmar verkar det ha lagt sig :heart Blir delade promenader några dagar igen nu så hon får ta det lite lugnare. Jag vill inte ha fler söndertrasade hundar tack :cautious:

On a more positivt note - idag har vädret varit fantastiskt i Göteborg så jag och sambon passade på att ta ut hundarna i ett av våra favoritområden. En rejäl skog som ytterst få hittar till. När vi som bäst strosar runt så möter vi en jägare med 4 st jakthundar - kopplade så de jagade uppenbarligen inte. En gråhundstik och tre långhåriga vorsthar.

Vorstharna alltså wow - så vackra. Kom på mig själv med att stå och dumstirra :love:

On a more positivt note - idag har vädret varit fantastiskt i Göteborg så jag och sambon passade på att ta ut hundarna i ett av våra favoritområden. En rejäl skog som ytterst få hittar till. När vi som bäst strosar runt så möter vi en jägare med 4 st jakthundar - kopplade så de jagade uppenbarligen inte. En gråhundstik och tre långhåriga vorsthar.

Vorstharna alltså wow - så vackra. Kom på mig själv med att stå och dumstirra :love:

Åh vad härligt det låter! Jag tycker att det är så svårt att hitta bra skog här. 😝

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 042
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar