Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det ligger en väldigt trött men lycklig hund vid mina fötter.

Vi hade stämt träff med avkomman och hens "syster" med hund.
En rejäl promenad bor till en stor åker i skogen där vi släppte hundarna lösa. Först var det lite spänt och avvaktande men sen bondade de och följde varann i att leta spår och intressanta dofter. Den andra hunden är en liten spets så de är ganska lika i storlek. Dock har de inte samma språk så det blev lite förbistring i början där de inte förstod varann men det gick snabbt över.

Tror det var nyttigt för bägge hundarna att få leka fritt och umgås i ett par timmar. Torsten är ju ensamhund och den andra har en kompis som är rätt bufflig.

Har bott här 10,5 år och trodde jag visste det mesta av området här men jag fick höra av mamma och pappa om en stig jag aldrig lagt märke till fast jag går nere på vägen där så ofta. Visade sig vara ett naturområde med stora lövträd, stigar, utkiksplatser (som dock var ut över hamnen), bord och bänkar och jag har sett får där ibland men aldrig fattat att det går att gå in där en bit högre upp.

Kul att hitta nya saker fortfarande. Tycker om att gå i mina industriområden för där är inga andra människor

Har avverkat två vandringskängor av samma märke på mindre än två år - nu har jag gått upp en prisklass. Vilken skillnad på sko!
Var tveksam till högre skaft men skorna känns väldigt smidiga och lätta trots allt.
Vilken sko har du köpt? Behöver också köpa nya vandringaskor/kängor.

Heldag vallning idag med Nessie, vi fick börja med att fålla in hälften av fåren och ta resten ut på herding banan. Blev lite hinder och lite längre hämt idag. Till lunch fick jag och Nessie ta ner fåren till andra hagen och hämta nya får, hon är himla duktig. Höger och vänster börjar sitta även när jag visar fel eller inte visar alls, E tjatar om vissla att jag måste börja få in den nu särskilt på stop i hämtet. Jag får ju rätt bra ljud ur den men det svåårt att konsekvent få ut samma ton.
E tipsade om att hon kanske hade en omplacering till mig men jag vill ogärna ta en halv vuxen hund då man vill få in vissa grunder i träningen tidigt och att jag inte alls vet hur den tränats. Sen har vi tre vuxna hundar och jag tänker att det blir lättare att ta in en valp än en redan vuxen hund.

Imorgon blir det agilityträning för hela gänget!

Nessie
IMG_20201228_123213.webp

Jag har inte märkt av några smärtreaktioner hos Indigo de senaste dagarna men han har fått ta det mycket lugnt, endast korta koppelpromenader och inget som helst bus med valpen. Inte fått hoppa upp i sängen eftersom vi såg tydliga smärtreaktioner när han hoppade ner i fredags efter besöket på djursjukhuset.

I fredags och lördags fick han Tradolan och Rimadyl, söndag och idag enbart Rimadyl. Men nu ikväll när han låg i sin bädd i köket så skulle han ta en liten bit godis som jag kastade till honom - den landade ungefär bredvid honom och när han vred på huvudet för att ta den så gnällde han till. :(

Imorgon bitti ringer jag djursjukhuset och bokar en tid för en ordentlig genomgång, något är uppenbarligen fel. Jag blir mest orolig för vad de kan tänkas hitta och vad det ska innebära för honom...

Nå, jag ska försöka att inte oroa sönder mig, vilket är svårt... när nån av hundarna mår dåligt så gör jag det också, speciellt när det gäller Indi. :heart

Alvin vet att det kommer komma smällare när det är mörkt ute även om det förekommer en del smällar innan, så från att det blivit mörkt vill han inte gå ut. Istället för att komma ut till hallen och vilja gå ut som han brukar så får jag hämta honom och bära honom ut i hallen. Ibland är han så rädd att han skakar.

Tänk att han för bara några år sen var helt skottsäker.

Går dom längre rundorna när det är ljust och kort på kvällen. Jag är ju hemma på dagarna och kan styra det till stor del.

Hoppas nyår går över snabbt, väntar till det är över bara, det viktigaste fokuset jag har är inte hur jag och min kompis kommer ha det på nyår utan hur Alvin mår och jag hoppas att folk inte kommer fortsätta efteråt. Som tur är reagerar han inte på smällar inomhus så det är så skönt, inne är han trygg.

Det är fruktansvärt att se Alvin så rädd. Det gör ont i mig.

Alvin vet att det kommer komma smällare när det är mörkt ute även om det förekommer en del smällar innan, så från att det blivit mörkt vill han inte gå ut. Istället för att komma ut till hallen och vilja gå ut som han brukar så får jag hämta honom och bära honom ut i hallen. Ibland är han så rädd att han skakar.

Går dom längre rundorna när det är ljust och kort på kvällen. Jag är ju hemma på dagarna och kan styra det till stor del.

Hoppas nyår går över snabbt, väntar till det är över bara, det viktigaste fokuset jag har är inte hur jag och min kompis kommer ha det på nyår utan hur Alvin mår och jag hoppas att folk inte kommer fortsätta efteråt. Som tur är reagerar han inte på smällar inomhus så det är så skönt, inne är han trygg.

Har du testat att stoppa i fetvadd i öronen när ni går ut? Du bör ju dock träna in/vänja honom med att ha fetvadd i öronen innan du använder det "aktivt" så att säga.

Dårfinkarna tog ett litet nyårsbad idag :D och då är det givetvis brudarna som är ute och plaskar. Grabbarna nöjer sig med att tvätta fötterna.

Mot skogsgölen...
Petra hittar något på botten....
Visserligen är det 5 rader varmt idag, men ändå. Brrrr
Fast dom körde samma på vid jul och då var det minusgrader ! Knäppskallar
Efter en timme i skogen var Torsten tydligen lite varm så han körde samma metod i diket som rann ner mot vägen där jag ställt bilen. Decemberdopp är grejen :up:

Jag gissar att Yatzy har badat så mycket hon kunnat hemma i skåne nu! Här i Uppsala finns inget vatten i närheten utan vi måste åka bil till hundstrand, vilket inte blivit av tyvärr.

Jag gissar att Yatzy har badat så mycket hon kunnat hemma i skåne nu! Här i Uppsala finns inget vatten i närheten utan vi måste åka bil till hundstrand, vilket inte blivit av tyvärr.
I mina trakter är det vatten ÖVERALLT den här hösten/vintern.
alla diken är fulla, alla sänkor och gropar i terrängen fyllda. Minsta ojämnhet på skogsvägen eller stigen är en pöl.
Jag har aldrig upplevt något liknande.

I mina trakter är det vatten ÖVERALLT den här hösten/vintern.
alla diken är fulla, alla sänkor och gropar i terrängen fyllda. Minsta ojämnhet på skogsvägen eller stigen är en pöl.
Jag har aldrig upplevt något liknande.
Vi har ju dock ingen sån natur att gå i utan att ta bilen tyvärr :( och då blir det som en så stor grej av det.

Har det hänt något eller har det kommit av sig självt ändå? Låter hemskt att det ska behöva vara så för honom :( Hoppas att det på något sätt blir ett hyfsat lugnt nyår för er.

Idag har mina hundar haft det lyxigt ändå. Killen jag träffar kom till dem vid 10-tiden och höll dem sedan sällskap tills jag (mycket sent...) kom hem från jobbet. De har fått gå ut på små rastningsrundor och blivit klappade så mycket att de inte alls är speciellt klängiga på mig, vilket de annars brukar vara när jag jobbat så vansinnigt mycket som idag.

Har du testat att stoppa i fetvadd i öronen när ni går ut? Du bör ju dock träna in/vänja honom med att ha fetvadd i öronen innan du använder det "aktivt" så att säga.
Nej det har har jag inte provat, han är så känslig att jag inte tror det räcker men väl värt ett försök så tack. Provat Feromoner som är helt annat men det räckte inte.

Har det hänt något eller har det kommit av sig självt ändå? Låter hemskt att det ska behöva vara så för honom :( Hoppas att det på något sätt blir ett hyfsat lugnt nyår för er.
Han var jätte lugn och brydde sig inte om smällar och skott någonsin fram till en kväll för några år sedan då en man och hans son kastade smällare bakifrån på Alvin som smällde precis vid rumpan utan minsta möjlighet för oss att hinna reagera. Det var då det startade och sen spred det sig.

Han var jätte lugn och brydde sig inte om smällar och skott någonsin fram till en kväll för några år sedan då en man och hans son kastade smällare bakifrån på Alvin som smällde precis vid rumpan utan minsta möjlighet för oss att hinna reagera. Det var då det startade och sen spred det sig.
Fy sjutton... Jag vet hur det är :( Min första blev väldigt rädd efter att vi en nyårsafton blev "överfallna" av fyrverkerier vid sista kvällsrastningen (jag själv blev tillfälligt döv och hörde inget alls på någon timme, så det var verkligen rejäla smällar...). Efter det var hon rädd även för skuggor från gatlyktor mellan trädgrenar om trädgrenarna rörde sig så att ljuset rörde sig, likadant med månljus osv. Just det med ljuset gick över, men precis efter så kröp hon längs marken med svansen mellan benen när sådant dök upp... Nyårsaftnarna efter det så fick hon ligga med tuggben och jag spelade musik, då gick det bra. På promenaderna gick det ok så länge det smälldes långt bort, så som tur var blev det inget extremt som höll i sig. Bara det korta när hon verkligen var livrädd var dock hemskt att se...

(Hennes dotter som var med vid samma tillfälle spenderade dt tolvslaget med att ligga i fönstret och nyfiket titta på alla fyrverkerier, hon tyckte det var jättekul. Det är intressant hur olika det kan vara.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar