Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom det är nyår idag så avser jag gå en riktigt långpromenad ute i ett naturreservat med hundarna. Därefter är planen att trötta ut dem rejält med nosework så att de kan sova sig igenom kvällen och tolvslaget. Min äldsta hund är opåverkad av skott. Den yngre hunden flyttade till oss först i februari i år så jag vet ännu inte hur han kommer reagera. Det skjuts tyvärr ganska ordentligt där vi bor mitt i centrala Göteborg så jag tar inga onödiga risker.

Idag är jag dessutom försiktig positiv till det nya fodret som vi köpte till äldsta hunden igår. Ett Specific-foder med fisksmak. Än så länge äter han det med god aptit. Håller tummarna. :up: :)

Hhjjj
Usch :( Vet du om hans nära släktingar är rädda för smällar eller om det "bara" är han?
Har ju Milou som är nära släkt och han bryr sig inte alls trots att han är med när Alvin är rädd.

Han är dock lite starkare och tuffare i sättet och mer självsäker. Alvin är försiktig och Milou en bulldoozer, fördelar och nackdelar med båda. Helt olika personligheter.

Jag har en del kontakt med uppfödaren och vad jag vet är det inget som är vanligt hos hennes hundar men jag har ingen kontakt med andra valpköpare. Hon har hållit på med avel i ca 35 år om inte mer, började med irländsk varghund och gick över till kineser.

Alltså jag är så himla glad. Vi har äntligen flyttat ifrån vår lägenhet, och ut till ett litet hus på landet. Det har blivit såå bra, dels för mig som längtat bort från stan i flera år, men framför allt för hundarna. Vi har en gräsmatta på framsidan som är perfekt för lydnadsträning, skogstomt på baksidan där hundarna kan traska runt i blåbärsriset och leta frukost medans jag dricker kaffe. En stig upp i resten av skogen direkt från ytterdörren och stooora fönster i vardagsrummet (med sjöutsikt!) där Igor kan sitta och spana efter rådjur. Två minuters promenad till hundbad där hundarna kan svalka sig på somrarna. Vi fick tillträde den 27:e december och har bott här i två dygn nu, så jag har verkligen slitit för att vi ska kunna flytta hit innan nyår.

Är en sån lättnad att slippa folk som springer i trapphuset hela tiden, att slippa möta typ 5+ hundar på morgonrastningen och att inte behöva lyssna på smällare dygnet runt i flera veckor kring nyår. Detta skitår tog verkligen en vändning såhär i sista sekund :love:
Blir så avundsjuk! Grattis!

Har varit ute på en tretimmars runda nu på dagen, så både hundar och jag kommer sova gott ikväll 🥳
Eftersom vi i stort sett alltid går i skog eller grusvägar med färre möten valde jag idag att göra tvärtom. Å-promenaden med halva stan flanerande på samma sträcka. Så mycket intryck för mina lantisar 😄Förvånansvärt få hundar dock, de är nog i skogen idag. Hörde inga smällare och är fortfarande lugnt häromkring 👍

Emiron skulle behöva en sydväst... Hans päls står emot väta bra och även om han är blöt utanpå så är han torr och varm inne vid skinnet. I ansiktet däremot blir han blötare och det hatar han... Gick en 1-timmesrunda med hundarna nu vid lunch och det regnade småspik hela vägen. Labben bryr sig inte, hon är lika glad ändå men Emiron gnällde sig igenom större delen av promenaden och försökte sticka in näsan under min jacka emellanåt. Efter lite bearbetning med en frottéhandduk är han mindre kränkt men offerkoftan sitter nog på en stund till.

Har nyss hittat hit och tänkte informera om att vi idag dammat av selen och lagt ett spår😁 var många år sen sist och trodde jag lagt ett för svårt med flera skarpa vinklar eftersom han inte spårat på så länge och dessutom väldigt sparsamt innan dess.
IMG_20201231_103733_913.webp
Meeen det var inga som helst problem 😅 hade inget blod hemma så blev bara släpad klöv.
Nu har jag dock inhandlat blod och ska ta tag i det här med spårat ordentligt igen. Det är ju så himla kul och älskar att se hur stolt han blir! 🥰

Ska testa det, i annat fall får jag konsultera manualen.
Kolla i manualen! För oss var man tvungen att gå in och ändra lite inställningar så nu har jag inställt så att varje gång jag slår av bilen så frågar den om jag vill reducera skydd invändigt och trycker jag ok så blir det reducerat skydd tills jag startar bilen nästa gång. :)

Jag och Humla inledde dagen i stallet, och var sen på träningsträff i NW. Nu har vi åkt till sommarstugan och tagit en promenad, och stannar här ikväll för att få det så lugnt som möjligt :)

Har också gått årets sista promenad. Det smäller konstant och helst hade jag inte velat gå ut alls men jag jobbar så har inte så mycket val. Är inte glad över att lämna dem igen men hoppas folk kan hålla sig lite i skinnet innan kl. åtta.

Emiron skulle behöva en sydväst... Hans päls står emot väta bra och även om han är blöt utanpå så är han torr och varm inne vid skinnet. I ansiktet däremot blir han blötare och det hatar han... Gick en 1-timmesrunda med hundarna nu vid lunch och det regnade småspik hela vägen. Labben bryr sig inte, hon är lika glad ändå men Emiron gnällde sig igenom större delen av promenaden och försökte sticka in näsan under min jacka emellanåt. Efter lite bearbetning med en frottéhandduk är han mindre kränkt men offerkoftan sitter nog på en stund till.
05C5572F-A2D0-4F25-A565-5FFDA5AE500A.webp

(Lånad bild)

Kepsar verkar finnas, men misstänker att skärmen är lite för kort :o

Har nyss hittat hit och tänkte informera om att vi idag dammat av selen och lagt ett spår😁 var många år sen sist och trodde jag lagt ett för svårt med flera skarpa vinklar eftersom han inte spårat på så länge och dessutom väldigt sparsamt innan dess.
Visa bifogad fil 62525Meeen det var inga som helst problem 😅 hade inget blod hemma så blev bara släpad klöv.
Nu har jag dock inhandlat blod och ska ta tag i det här med spårat ordentligt igen. Det är ju så himla kul och älskar att se hur stolt han blir! 🥰
Var köper man blod? För mig som är vego och fått lära mig hantera köttbullar och korv och sånt skulle få kämpa mycket med blod :D Men det kanske inte är så äckligt?

Det blir bara jag, Alvin och Milou ikväll så nu får dom steppa in som bra sällskap fast det är dom ju alltid, vi umgås väl 95% av dygnets tid, sällan men ibland vill jag dock umgås med människor också. Men jag har haft lite feber till och från precis på gränsen några gånger och idag har jag definitivt feber och kroppen och huvudet bultar och gör ont.

Jag hade sett fram emot den här kvällen sen vi bokade in den,brukar faktiskt aldrig fira nyår. Och nåja, det finns fler dagar men det kändes lite roligt att göra något så vanligt och mysigt och med någon som förstår mig men hellre ensam med hundar än helt ensam vilket jag också varit. Kör som en vanlig kväll.

Passade på att rensa bort julen nu också, bort med adventsljusstakar, ljus, julkulor och 2 små tomtar. Nu ska det bort och ett nytt år börja. Vill påbörja det nya året neutralt utan tankar på jul eller hemska 2020 då jag bara var sjuk hela tiden.

Ska också i helgen skrica en lista på vilka framsteg vi gjort under året och vad vi behöver och vill jobba mer med

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30