Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hyrde hall och åkte iväg och tränade en timma idag, Daisy var superövertaggad och kunde inte hålla sig i skinnet alls, bara lekbelöningar dög och hon småylade av förväntan nästan hela tiden... så det blev mycket filtträning och passivträning medan vi sprang runt och löjlade oss, efter att hon hade fått röja av sig. Trots all överskottsenergi var hon verkligen klockren. Och hon har varit helt utslagen sen vi kom hem. :D

Fy sjutton... Jag vet hur det är :( Min första blev väldigt rädd efter att vi en nyårsafton blev "överfallna" av fyrverkerier vid sista kvällsrastningen (jag själv blev tillfälligt döv och hörde inget alls på någon timme, så det var verkligen rejäla smällar...). Efter det var hon rädd även för skuggor från gatlyktor mellan trädgrenar om trädgrenarna rörde sig så att ljuset rörde sig, likadant med månljus osv. Just det med ljuset gick över, men precis efter så kröp hon längs marken med svansen mellan benen när sådant dök upp... Nyårsaftnarna efter det så fick hon ligga med tuggben och jag spelade musik, då gick det bra. På promenaderna gick det ok så länge det smälldes långt bort, så som tur var blev det inget extremt som höll i sig. Bara det korta när hon verkligen var livrädd var dock hemskt att se...

(Hennes dotter som var med vid samma tillfälle spenderade dt tolvslaget med att ligga i fönstret och nyfiket titta på alla fyrverkerier, hon tyckte det var jättekul. Det är intressant hur olika det kan vara.)
Usch,stackars din hund också.

Alvins rädsla var ok första åren efter smällarna om man alltid kopplade om det fanns minsta risk för ljud från skjutbanor,byggställen men sen blev vi överraskade skott på bruksan och han fick panik och rymde. Sen började han springa iväg vid otäcka ljud och jag som haft honom lös i över 8 år insåg att det inte är säkert att ha honom lös, han stänger av och bara springer, går inte att få kontakt med, så rädslan spred sig.

Idag var jag på djursjukhuset igen med Indigo. Han har varit bättre, inga såna akuta smärtor som i fredags, men härom dagen när han skulle ta en bit godis som låg bredvid honom (till höger) så gnällde han till, så igår ringde jag djursjukhuset. Tider hos ortoped var det ont om även en bra bit framåt i tiden, så sköterskan jag pratade med föreslog att vi skulle komma in på akuttid idag, då veterinären som jobbade som akutvet. idag är just ortoped. Lite tur där.

Dock vet jag ju att akuttid är vad det är - kommer det andra mer allvarliga saker så flyttas sånt här enklare bakåt i kön, helt korrekt naturligtvis. Så jag tog med en varm jacka till mig och täcke till Indi - nu i Coronatider är det vänta i bilen som gäller. Var på plats strax efter att de öppnade, hade otrolig tur även idag och fick komma in nästan direkt för att prata med sköterskan, sen dröjde det kanske 15 minuter innan veterinären kom och lånade med sig Indi för en undersökning. Slutsatsen blev att han inte kunde känna mer än en liten stelhet i nacken på höger sida, så det blir Rimadyl och vila i 14 dagar. Så skönt att få veta - jag kanske låter lite överdrivet nojjig men efter Indis alla skador så är hans kropp inte helt i toppskick och jag vill fånga eventuella problem snabbt för att det inte ska förvärras.

Råkade se i journalen att detta (eller om det var förra) besöket var hans 78:e på detta djursjukhuset - visserligen inklusive rehabbesöken men ändå... inte konstigt att de flesta i personalen känner igen honom. Han är också väldigt omtyckt för att han är så glad och snäll att hantera. :heart

Så, nu kan i alla fall jag slappna av lite, känns väldigt skönt!

Usch,stackars din hund också.

Alvins rädsla var ok första åren efter smällarna om man alltid kopplade om det fanns minsta risk för ljud från skjutbanor,byggställen men sen blev vi överraskade skott på bruksan och han fick panik och rymde. Sen började han springa iväg vid otäcka ljud och jag som haft honom lös i över 8 år insåg att det inte är säkert att ha honom lös, han stänger av och bara springer, går inte att få kontakt med, så rädslan spred sig.
Usch :( Vet du om hans nära släktingar är rädda för smällar eller om det "bara" är han?

Igår var vi och tränade agility med hundarna, de sprang så himla bra med husse!
Idag blev det hundsim, ruskigt väder ute med snålblåst och blötsnö så skönt att kunna göra nåt inomhus. Ikväll kanske vi åker och promenerar i elljusspåret vädret till trots.

Nike
IMG_20201230_140012.webp

Mina hundar kommer spendera nyårsafton och natten hos min mamma. Den stora hunden bryr sig inte om raketer men blir ju första gången för min valp och för mammas valp. Förhoppningsvis leker de fullt ös tills de däckar inför natten :angel:

Hyrde hundhallen idag och filmade mitt klass 2 heelworkprogram till en online-tävling. Mina föräldrar (som är uttråkade i coronakarantän och ställer upp på allt) kom och fixade med musik och filmning. Hunden var först mycket förvånad att de dök upp på ett ställe de inte brukar vara på men efter en liten stund kunde hon koncentrera sig och börja jobba. Blev bara några små missar, så jag är nöjd.

Tittat igenom filmen ett par gånger och kommit på lite förbättringar och ska ändra lite framöver. Har också tittat på freestylefilmerna som är med och tävlar och fått bra inspiration till mitt halvfärdiga klass 1 freestyle-program.

Idag var vi iväg till hundtrimmet och klippte klorna på labben för att sedan åka vidare och ta en lång skön promenad med svärmor i skogen. Det var första gången som Emiron fick vänta i bilen en längre stund och det gick så himla bra, duktig kille. Var lite rädd att han skulle börja yla och skrika men det gjorde han inte. Han stod där och tittade ut genom bilrutan och såg allmänt mymlig ut tills vi kom tillbaka (hade bilen precis utanför och kunde se honom genom skyltfönstret hela tiden). Måste komma på ifall bilen har rörelsesensor i kupén eller bara skallarm. Vågade inte låsa ifall larmet skulle gå men ska man lämna bilen oövervakad med hunden i medan man tex springer in i mataffären i 5 min vill man gärna låsa....

Imorgon är det debutnyår för Emiron. Är inte speciellt nervös, tror han kommer klara det bra faktiskt. Labben är oberörd och brukar sova sig igenom tolvslaget.

Nu intar vi horisontalläge för kvällen medan regnet smattrar där ute.

20201230_195436.webp

Theo var till veterinären i förmiddags, han haltar inte så mkt längre bara enstaka steg där han inte stöder alls på benet. Veterinären kunde inte hitta så mkt fel på honom, han ömmar inte eller är svullen, däremot böjer han inte helt på hasen så veterinären trodde att han kanske hade tänjt nått ligament där. För säkerhets skull röntgades knän och haser och det syntes inget så nu ska han vila och äta antiinflammatoriskt i 14 dagar och förhoppningsvis är han bra sen!
Kraken mådde så illa efter uppvakningssprutan men nu börjar han vara normal igen
💞

14,6 kg vägde den lilla busen :love:
134130212_3876854055698137_6698431905609675318_n.jpg

Idag var vi iväg till hundtrimmet och klippte klorna på labben för att sedan åka vidare och ta en lång skön promenad med svärmor i skogen. Det var första gången som Emiron fick vänta i bilen en längre stund och det gick så himla bra, duktig kille. Var lite rädd att han skulle börja yla och skrika men det gjorde han inte. Han stod där och tittade ut genom bilrutan och såg allmänt mymlig ut tills vi kom tillbaka (hade bilen precis utanför och kunde se honom genom skyltfönstret hela tiden). Måste komma på ifall bilen har rörelsesensor i kupén eller bara skallarm. Vågade inte låsa ifall larmet skulle gå men ska man lämna bilen oövervakad med hunden i medan man tex springer in i mataffären i 5 min vill man gärna låsa....

Imorgon är det debutnyår för Emiron. Är inte speciellt nervös, tror han kommer klara det bra faktiskt. Labben är oberörd och brukar sova sig igenom tolvslaget.

Nu intar vi horisontalläge för kvällen medan regnet smattrar där ute.

Visa bifogad fil 62492
Han är så söt! :D Går det inte att låsa din bil utan att larmet går igång? Mina damers uppfödare hade en bil vars larm gick igång när jag låste in hundarna i den, blev full fart för att få tyst på eländet, sedan låste uppfödaren på något annat sätt som gjorde att larmet var avstängt. Betydligt skönare för hundarna :angel:

Blev lite förvirrad när mobilen väckte mig i morse. Förstod först inte varför och det var ju skönt att sova och inte ska jag väl jobba idag? Kom sedan på att det var för att jag planerat att mata hundarna tidigt så att de kan springa tidigt (vill inte att de springer precis efter måltid, och får de inte frukost springer de inte lika mycket).

Så. Nu har de ätit, jag äter, om ett tag ska vi iväg på långpromenad där de kan springa lösa på garanterat smällarfritt område (framförallt vid den här tiden på dygnet). Kommer dock ha på dem reflexvästar för säkerhets skull. Sedan får de nyårslunch och resten av dagen blir det bara sova. Killen jag träffar ville gärna att vi följer med till hans mor för att fira lite sedan, så det ska vi göra. Hon bor i ett villaområde som är mycket(!) lugnare än området där jag bor, så vi kommer nog få ett bra nyår.

Hoppas det går bra för er andra också! Kom ihåg reflexvästar, ta inte ut hundarna om inte absolut nödvändigt när det blivit mörkt och var noga med att ha utrustning som är hel passar bra så att hunden inte kan komma loss om någon idiot skjuter fyrverkerier vid fel tillfälle...

Han är så söt! :D Går det inte att låsa din bil utan att larmet går igång? Mina damers uppfödare hade en bil vars larm gick igång när jag låste in hundarna i den, blev full fart för att få tyst på eländet, sedan låste uppfödaren på något annat sätt som gjorde att larmet var avstängt. Betydligt skönare för hundarna :angel:
Det är det jag inte vet ännu. Det är en äldre bil från -05 så det kan vara lite 50/50 om den larmar på rörelse inne i bilen eller inte. Min sambo har en nyare bil från -15 och där kan man via bilens inbyggda dator bestämma vilket larmläge man vill ha. När jag var liten så låste mina föräldrar in mig i bilen medan de var inne och handlade och jag var tvungen att sitta blick stilla i 45 minuter för att inte trigga larmet (insåg det den hårda vägen). Så även gamla bilar från 90-talet kan ha rörelsesensor i kupén.

Det är det jag inte vet ännu. Det är en äldre bil från -05 så det kan vara lite 50/50 om den larmar på rörelse inne i bilen eller inte. Min sambo har en nyare bil från -15 och där kan man via bilens inbyggda dator bestämma vilket larmläge man vill ha. När jag var liten så låste mina föräldrar in mig i bilen medan de var inne och handlade och jag var tvungen att sitta blick stilla i 45 minuter för att inte trigga larmet (insåg det den hårda vägen). Så även gamla bilar från 90-talet kan ha rörelsesensor i kupén.

Vissa bilar stänger av larmet om man trycker två gånger på låsknappen på nyckeln.

Alltså jag är så himla glad. Vi har äntligen flyttat ifrån vår lägenhet, och ut till ett litet hus på landet. Det har blivit såå bra, dels för mig som längtat bort från stan i flera år, men framför allt för hundarna. Vi har en gräsmatta på framsidan som är perfekt för lydnadsträning, skogstomt på baksidan där hundarna kan traska runt i blåbärsriset och leta frukost medans jag dricker kaffe. En stig upp i resten av skogen direkt från ytterdörren och stooora fönster i vardagsrummet (med sjöutsikt!) där Igor kan sitta och spana efter rådjur. Två minuters promenad till hundbad där hundarna kan svalka sig på somrarna. Vi fick tillträde den 27:e december och har bott här i två dygn nu, så jag har verkligen slitit för att vi ska kunna flytta hit innan nyår.

Är en sån lättnad att slippa folk som springer i trapphuset hela tiden, att slippa möta typ 5+ hundar på morgonrastningen och att inte behöva lyssna på smällare dygnet runt i flera veckor kring nyår. Detta skitår tog verkligen en vändning såhär i sista sekund :love:

Idag skulle jag ha jagat, men jag bara orkade inte :laugh:
Finn är i toppkondis, men det märks att han börjar bli lite sliten. Han har fyra jaktdagar denna veckan och jagade även i fredags och lördags, så det är intensiva tider just nu. På gårdagens jakt var han som en maskin - knappt 30km i benen och ändå bara matade han på. Idag är han rätt mör dock, så vi behövde nog båda en vilodag :)

Alltså jag är så himla glad. Vi har äntligen flyttat ifrån vår lägenhet, och ut till ett litet hus på landet. Det har blivit såå bra, dels för mig som längtat bort från stan i flera år, men framför allt för hundarna. Vi har en gräsmatta på framsidan som är perfekt för lydnadsträning, skogstomt på baksidan där hundarna kan traska runt i blåbärsriset och leta frukost medans jag dricker kaffe. En stig upp i resten av skogen direkt från ytterdörren och stooora fönster i vardagsrummet (med sjöutsikt!) där Igor kan sitta och spana efter rådjur. Två minuters promenad till hundbad där hundarna kan svalka sig på somrarna. Vi fick tillträde den 27:e december och har bott här i två dygn nu, så jag har verkligen slitit för att vi ska kunna flytta hit innan nyår.

Är en sån lättnad att slippa folk som springer i trapphuset hela tiden, att slippa möta typ 5+ hundar på morgonrastningen och att inte behöva lyssna på smällare dygnet runt i flera veckor kring nyår. Detta skitår tog verkligen en vändning såhär i sista sekund :love:

Wow, vad magiskt det låter!! 😍

Vi ska åka iväg och promenera i ett naturreservat senare idag. Idag blir det inget lösspring även om det ute hos oss inte smäller så mycket (eller smäller en bit bort på militäranläggningen året om när de övar) för det vore en mardröm med bortsprungen hund över nyår. Igår fick de springa lösa ute på fältet, det smälldes en del men så långt bort så hundarna inte brydde sig.
Ska frysa in kongar med gottis som husse kan ge innan tolvslaget, själv är jag på jobbet då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30