Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bah - nyårsafton är årets längsta och tråkigaste dag :cautious:
Jag lämnar aldrig ett djur själv och här är rena kriget nyår och bara för det så känns kvällen megalång. Att sova skapligt tidigt går inte pga alla oljud och vill inte gå ut efter 18 ifall det skulle smälla av precis bredvid oss - jag chansar inte. Har fått raketer på mig förr och det är inte skönt. Det smäller rejält på sista hundpromenaaden ändå vid 17-tiden och efter det blir det bara supersnabbkissar i trädgården. Försöker även alltid förknippa smällar med godis eller lek (mycket godis blire pga alla bomber) så lär väl först kunna somna vid typ 1.30-2 snåret inatt när allt tystnar, för att sen bli väckt rätt kort stund efter av mycket skitnödiga hundar :yuck:

Jag har firat nyår 1 gång på ca 35 år och det var enda året jag inte hade ett husdjur och det är rätt många år sedan :angel: Just här börjar nyår redan vid jul när det gäller smällare och lär väl hålla på nån vecka till - fast givetvis oerhört mycket mer idag. Ibland önskar jag att jag bodde i en stuga i skogen - det hade varit fint :)

Vi hade dock en härlig långpromenad i skogen imorse där vi inte mötte en endaste människa :)

Ja, nyårsafton kunde jag lätt vara utan, visst är det trevligt med god mat, men det kan man äta när som helst. Denna väntan på att 12-slaget ska passera är tröttsam, då bor vi ändå på landet och det smäller uppe i byn i max 20 minuter runt midnatt, samt kanske några enstaka smällar på håll under dagen. Men med en gammal och mycket raketrädd hund samt en 4-månaders valp så chansar man inte. Nu blev allting väldigt lugnt, tror inte ens hundarna märkte att det smällde, de tuggade ben och var helt inne i det (gammelhunden hade fått Stesolid för säkerhets skull, men det hade förmodligen inte behövts) och det känns väldigt skönt.

Men så galet sorgligt och frustrerande att se efterlysningar om bortsprungna hundar. En ytligt bekant tog tydligen ut sin valp vid 12-slaget, valpen fick panik och försvann så nu är det kris och matten är hysterisk... Men alltså, hur tänker man?? :banghead:

Vårt lugnaste nyår hittills, tack och lov. Vi bor i nytt område i tillfällig lägenheten och jag var nojig över rapporter om rekordförsäljning av raketer, men vi hörde bara enstaka tårtor just kring 00-snåret. Fantastiskt att slippa ha en hyperventlierande hund i soffan :heart Han har sovit stor del av kvällen och nu när vi var ut vid 02.30 har det redan varit lugnt ett bra tag.

Vi sov oss igenom tolvslaget allihop. Jag vaknade till när det smattrade som värst men båda hundarna låg och trynade i sina bäddar. Emiron vickade lite på öronen, inte mer. Ingen orkade ens resa sig för att kolla i fönstren. Vi tog lång sovmorgon och nu har alla fått vara ute och lätta på trycket och Emiron har fått rejsa sina 10 varv runt huset som han gör varje morgon. Frukost är på ingång.

Även här smällde det satan från cirka 23 till 01. Tror grannskapets hela resebudget 2020 brann upp igår 🤬🤬 På håll smällde det både tidigare och senare, men här hade de åtminstone vett att hålla sig i närheten av 12-slaget.
Gammelhunden sov som väntat. Unghunden vaknade när det drog igång på gatan utanför. Var nyfiken och tittade på fyrverkerierna men morrade när det smällde som värst. Så snart det lugnat sig i närområdet somnade hon om.
Nästa år åker jag iväg, blir bara förbannad över folks idioti

Ugh var ute i Täby under nyår och här var det galet mycket fyrverkerier. Tror aldrig någonsin att jag har varit med om så mycket fyrverkerier. Först smälldes det ordentligt mellan kl 16-20. Jag och Ascot gick en av våra rastningar just då men Ascot är tack och lov inte rädd för fyrverkerier - Ascot brydde sig inte alls när vi gick vår 5 min promenad, han undrade dock ibland vad det var som lät. Smällandet mellan 23 till 1 och då särskilt runt midnatt var dock helt absurt. Under en minut tyckte Ascot faktiskt att det var lite obehagligt (han andades lite snabbare), men tack och lov gick hans obehag över efter en minut trots att fyrverkerierna fortsatte. Vi var såklart inomhus och hade TV på för att försöka dämpa ljudet från fyrverkerierna - gör alltid så även om Ascot har varit helt trygg med fyverkerier. När det skötts som mest smällde det en mängd fyverkerier varje sekund. Helt absurt!

Kollade klockan, smällde i endast 4 minuter igår. Måste vara rekord! De flesta var dessutom avlägsna. Så knappt några som smällde på gatorna/parken där jag bor. Hoppas verkligen inte att det enbart var pga Corona utan att folk börjat strunta i skiten. Jag skulle tro det åtminstone i mitt område :)
Hundarna sov sig igenom de minutrarna. När vi var på rastning kl 21 smällde det lite men även då helt obrydda.

Här smällde också mycket igår. Vi bor mitt i ett villaområde och med alla familjer hemma så smälldes det friskt redan vid 22-tiden fram till halv ett. Dessutom syntes och hördes fyrverkerierna från Bohus fästning tydligt och där snålades det inte.
Särbon gick ut med hunden strax före 22 för att rasta av honom en sista gång för dagen men hamnade mitt i ena grannens fyrverkerier. Men vår hund var helt oberörd. Kissade, nosade och bajsade som vanligt. Tack gode gud. Jag har haft en hund med panikrädsla för raketer och smällare och det är ett helvete.

Och där small det igen. En kvarglömd raket från igår :mad:

Jag måste medge att jag lite grand gillar fyrverkerier :o - de är ett otyg för miljön, för rädda djur och för människor som jobbar med att tillverka dem (eller bor i närheten av fabrikerna), men samtidigt är de vackra och festliga. Fast jag kan ju tänka att någon timme kring midnatt en gång om året vore nog och jag kan också tänka att alla människor kanske inte måste ha ett eget fyrverkeri.

Här har de smyg-smält under kanske en vecka, men igår var det löjligt. Det var en bombmatta från ca fyra på eftermiddagen till strax efter ett på natten. Och de sköt mellan husen så att rutorna skallrade. Sedan slutade det tvärt.

När jag gick ut vid 4-tiden var det någon fest fortfarande igång och enstaka nattsuddare släntrade hem. Världen stank krutrök - men det var inte så skräpigt som jag väntat mig. När jag kom hem från promenaden vid 5 låg istället haschdimman över nejden och det var knäpptyst.

Jag måste medge att jag lite grand gillar fyrverkerier :o - de är ett otyg för miljön, för rädda djur och för människor som jobbar med att tillverka dem (eller bor i närheten av fabrikerna), men samtidigt är de vackra och festliga. Fast jag kan ju tänka att någon timme kring midnatt en gång om året vore nog och jag kan också tänka att alla människor kanske inte måste ha ett eget fyrverkeri.

Här har de smyg-smält under kanske en vecka, men igår var det löjligt. Det var en bombmatta från ca fyra på eftermiddagen till strax efter ett på natten. Och de sköt mellan husen så att rutorna skallrade. Sedan slutade det tvärt.

När jag gick ut vid 4-tiden var det någon fest fortfarande igång och enstaka nattsuddare släntrade hem. Världen stank krutrök - men det var inte så skräpigt som jag väntat mig. När jag kom hem från promenaden vid 5 låg istället haschdimman över nejden och det var knäpptyst.

Jag håller med, välgjorda fyrverkerier är jättevackert... men de är inte värda den skada de gör. Jag kan absolut tänka mig att ha det så att professionella fyrverkerier är tillåtna (med krav på tillstånd och begränsning i omfång) men att de ska vara totalförbjudna för allmänheten.

Var på fyra timmars nyårsträning i hundhallen igår. Jag och lydnadsmänniskor. När jag kört lite heelwork ville alla ha fortsatt musik, så jag bytte spellista och vi hade musik hela kvällen. Smällde dovt och avlägset ett par gånger, men då vi var inomhus brydde sig inte min hund. De två riktigt rädda hundarna reagerade lite, men tror faktiskt musiken hjälpte den räddaste.

Efter träningen körde jag hunden till mina föräldrar då det smäller mindre hos dem. I vanliga fall hade jag också sovit över men nu fick jag åka hem. Min syster med familj bor nära så jag var där en kort stund. Vi tittade på Grevinnan och betjänten i efterhand och gick sedan ut och tittade på alla andras fyrverkerier.
Nu väntar jag på att få hunden tillbaka och ska gå en eftermiddagspromenad.

Känner igen eländet - rena kriget när det väl sätter igång, men smällande från jultid. Dock är det skräpigt som tusan, så morgonpromenaden fick jag passa på då jag har två unga drar som gärna plockar saker från marken.
ingen jäkel städar heller så det ligger oftast kvar flera veckor tills kommunen sopar rent...🤬

Årets första dag startar rätt strålande :D
Då jag skulle få tidigt besök av en kompis, så blev det en kortare koppelpromenad. Väl hemma busade hundarna till det lite och lille brune London försöker sno Skalmans repboll ur hans käft. Det gör man inte ostraffat så det slutande med tandlossning :rofl::rofl::rofl: Nu är alla vassa valphuggisar väck och det är så skönt, för London har varit en väldigt bitig valp - helst när han blir glad och uppjagad, så en hel del besökare har fått rejäla kärleksbett :o Nu blir den biten förhoppningsvis enklare

Bild från tolvslaget när lillskiten satt och tiggde extragott godis ur nyårsburken - så gott så han dreglade :)
IMG_8416.webp

Lugn natt i sommarstugan. Lite smällar närmare än förra året, men det höll inte på särskilt länge. Satte på BoT-täcket lagom till vi skulle sova då hon ofta kommer till ro väldigt bra med det på :) Vid midnatt vaknade vi av smällarna och låg och lyssnade i 10 minuter, sen kunde vi äta nattamacka och somna om.

I förmiddags kom föräldrarna ner och vi tog en promenad innan jag och Humla skulle åka hem. Hon visade tydligt att hon var nöjd med livet :love:

https://www.instagram.com/p/CJgLvvfhOv4/?igshid=14skbkyf185fk

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar