Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att pälsen under tassarna ska växa så mkt som den gör är helt ologisk. Nu har ju Ascot en helt annan och mkt mer päls än dina hundar men att pälsen under tassarna växer som ogräss är så onödigt. Var så trött på att klippa tasspälsen så jag köpet faktiskt en rakapparat precis innan jul. Mkt nöjd med apparaten, blev betydligt enklare.
Visst är det ologiskt! Mina hundar har dessutom lång päls som spretar ut på ovansidan mellan trampdynorna, och utställningsfolket tycker att det är kaos och katastrof att klippa pälsen på salukitassar, ju lurvigare tassar desto bättre :cautious: (jag gör dock inget med pälsen på ovansidan, mest för att det inte behövs)

Började dagen med långpromenad. Ebrah börjar nog bli skendräktig för herregud vad hon inte har någon lust att springa nu, hon mest går runt och letar harbajs... Så, vi gick runt i tom, väldigt kuperad hage och jag tog andra vägar än vanligt för att hundarna skulle tänka till lite och röra sig lite mer (de går alltid efter mig och håller sig dessutom extra nära om jag tar nya vägar). Det blev totalt sett en väldigt bra promenad. Nu försöker jag fokusera på att det bara är två arbetsdagar innan det blir ledigt igen och därmed lättare att motionera dem. Förutsatt att väder och allt tillåter så kanske det får bli en cykeltur imorgon. Ska visst snöa, men idag fick cykeln dubbdäck.

Det märks att min "gubbe" börjar bli just gubbe. Innan har han avskytt värme men nu är brasan det bästa han vet.
I dag har han legat hela morgonen framför kaminen. Klappar man på honom så känner man att han är glödhet. Husse säger att han är rädd för att han ska brinna upp!

IMG_20210104_102341_829.webp

Daisy var tvärhalt på ett framben när vi vaknade igår morse :( Dagen innan var lugn så när som på några promenader och hon visade ingenting då så jag vet inte vad som kan ha hänt. Visserligen sprang hon mycket lös och lekte ganska tufft i skogen (inklusive några rejäla kullerbyttor) med en annan hund i fredags, men kan det verkligen ta 1,5 dygn innan det ger utslag?
Hur som helst får hon nu till sitt stora förtret totalvila, hon är inspärrad på en del av vardagsrumsgolvet och matas med ben och kongar på löpande band. Husse bär henne till skogsbrynet för uträttning av behov och bär sen tillbaka. Vi är rätt ärrade efter den långa, jobbiga rehabiliteringen med henne förra vintern så tar verkligen det säkra före det osäkra nu. Tack och lov är hon ingen valp längre, när vi försökte hålla henne i stillhet förra året höll hon på att riva huset. Nu blir hon mest bara nedstämd när hon inte får roama fritt :p

Jag klipper Alvins tassar och det är jätte stor skillnad nu när hela han är trimmad och klippt mot när han var fullpälsad. Då fick vi bada efter i princip varje promenad med väta eller tecken på lera. Nu är han så lätt att torka av. Har dock alltid klippt pälsen mellan trampdynorna, den som sticker ut. Det blir liksom klumpigt där annars, som att det tovas mot varandra, så den ryker.

Milou som är nakenhund har ju den lilla roliga biten att han ju är naken på kroppen men massor av crest på olika ställen som t.ex. yvig päls på nedre delen av benen och tassarna. Han blir väldigt smutsig. Klipper mellan trampdynorna men mer kan jag inte ta. Till skillnad från Alvin tovas inte hans päls utan blir längre. Men hans päls är lättare att torka än Alvins långa päls när han inte är klippt.

Daisy var tvärhalt på ett framben när vi vaknade igår morse :( Dagen innan var lugn så när som på några promenader och hon visade ingenting då så jag vet inte vad som kan ha hänt. Visserligen sprang hon mycket lös och lekte ganska tufft i skogen (inklusive några rejäla kullerbyttor) med en annan hund i fredags, men kan det verkligen ta 1,5 dygn innan det ger utslag?
Hur som helst får hon nu till sitt stora förtret totalvila, hon är inspärrad på en del av vardagsrumsgolvet och matas med ben och kongar på löpande band. Husse bär henne till skogsbrynet för uträttning av behov och bär sen tillbaka. Vi är rätt ärrade efter den långa, jobbiga rehabiliteringen med henne förra vintern så tar verkligen det säkra före det osäkra nu. Tack och lov är hon ingen valp längre, när vi försökte hålla henne i stillhet förra året höll hon på att riva huset. Nu blir hon mest bara nedstämd när hon inte får roama fritt :p
Men nej vad tråkigt :(

Ju mer jag läser om klippande mellan tassar och liknande, ju gladare är jag att jag har en släthårig hund! Otroligt praktiskt i den skånska leran kan jag säga!

Ett stort minus med min ras...iaf min hund. Klipper i massor. Jag blir lika överraskad varje gång att det får plats så sjukt mycket päls mellan trampdynorna på en så liten hund 😳

Ju mer jag läser om klippande mellan tassar och liknande, ju gladare är jag att jag har en släthårig hund! Otroligt praktiskt i den skånska leran kan jag säga!
Ja det låter himla meckigt att hålla på att raka/klippa!

Mina är rätt ludna, men de sliter ju håren som är mot marken, behöver aldrig klippa annat än om det har varit djup mjuksnö väldigt väldigt länge.

Vill ha upp Alvin lite i vikt, kommer införa en till måltid eller öka på mängden på kvällen. Har lagt till mer mat redan men han behöver ännu mer. Kan man hälla olja på maten? Eller något mer energitätt? Kan inte byta foder för han står på veterinärkost.

Problemet med en extra måltid per dag är att Milou definitivt inte behöver gå upp i vikt och det känns dumt om han inte får någon mat då. Kan jag ge kokta grönsaker eller något annat med lite kalorier som passar en hund?

Vill ha upp Alvin lite i vikt, kommer införa en till måltid eller öka på mängden på kvällen. Har lagt till mer mat redan men han behöver ännu mer. Kan man hälla olja på maten? Eller något mer energitätt? Kan inte byta foder för han står på veterinärkost.

Problemet med en extra måltid per dag är att Milou definitivt inte behöver gå upp i vikt och det känns dumt om han inte får någon mat då. Kan jag ge kokta grönsaker eller något annat med lite kalorier som passar en hund?
Har han gått ner så mycket att du måste lägga till ett mål mat till? Annars hade jag ju bara ökat den vanliga givan lite och väntat på att det vänder. Känns som det lätt kommer bli för mycket om man ger ett helt extra mål.
Lite tunn är ju aldrig ett problem liksom.

Har han gått ner så mycket att du måste lägga till ett mål mat till? Annars hade jag ju bara ökat den vanliga givan lite och väntat på att det vänder. Känns som det lätt kommer bli för mycket om man ger ett helt extra mål.
Lite tunn är ju aldrig ett problem liksom.
Ja det är lite där jag velat lite, att det kanske räcker med ökad mängd mat, men han är så liten i maten. Kräsen som få och har aldrig gillat när det ligger mycket i skålen. Dock älskar han sin nya mat så nu kanske det går bättre. Ge det en chans. Lite orolig att större mängder än vanligt påverkar hans känsliga mage, men å andra sidan är det ju små mängder relativt sett som det handlar om.

Ge mer av maten bara. Absolut inte olja till en hund med magproblem.

Jag hade gärna(!) haft släthårig saluki, men de är ovanliga... Ser dock ut som att hundarna från de linjer jag kikar på nu har mindre päls än Ebrah på tassarna iaf :p (vilket inte på något sätt påverkar mitt val av hund, men ja, det är ju klar fördel om det råkar bli så)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar