Har ni någon ras det lutar åt?Idag har jag annonserat ut mig själv som dagmatte och vi har börjat läsa på om lämplig hundras för framtiden. Jag har insett att jag inte vill leva utan hund nära helt enkelt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har ni någon ras det lutar åt?Idag har jag annonserat ut mig själv som dagmatte och vi har börjat läsa på om lämplig hundras för framtiden. Jag har insett att jag inte vill leva utan hund nära helt enkelt.
Miniaussie, pumi och bullterrier ligger högst upp på listan. Vill ha den storleken. Borde väl egentligen ha en ur rasgrupp 9 men de känns så små allihopa.Har ni någon ras det lutar åt?
Jag tänker spontant Kromfohrländer, Tibetansk Terrier eller Mellanpudel ut rasgrupp 9 kanske?Miniaussie, pumi och bullterrier ligger högst upp på listan. Vill ha den storleken. Borde väl egentligen ha en ur rasgrupp 9 men de känns så små allihopa.
Ingen av dem tilltalar mig öht. Vill inte ha nån liten terrier och pudlar gillar jag inte alls. Annars är storleken ok. Men jag väntar hellre och lär mig mer för att klara en hund jag vill ha än väljer något som jag inte kommer bli fullt förnöjd med. Det är inte rättvist mot hundenJag tänker spontant Kromfohrländer, Tibetansk Terrier eller Mellanpudel ut rasgrupp 9 kanske?
Du vill inte ha en terrier men tittar ändå på bullterrier? MAS, Pumi och bullterrier är ju väldigt olika raserIngen av dem tilltalar mig öht. Vill inte ha nån liten terrier och pudlar gillar jag inte alls. Annars är storleken ok. Men jag väntar hellre och lär mig mer för att klara en hund jag vill ha än väljer något som jag inte kommer bli fullt förnöjd med. Det är inte rättvist mot hunden
Alltså, de är i mina ögon närmre jrt än bullterrier. Och bt är längst ner på listan, mas är väl vad jag är mest inne på, men vill inte stänga dörren för annat helt. Vill iaf inte ha under 30 cm mkh.Du vill inte ha en terrier men tittar ändå på bullterrier? MAS, Pumi och bullterrier är ju väldigt olika raser
Varken kromis, pudel eller tibbe är terriers. Tibben heter visserligen terrier men läs om rasen så får du se att det inte är en terrier. Jag själv är ingen terrier-människa men ska köpa en tibbe.
Alltså, de är i mina ögon närmre jrt än bullterrier. Och bt är längst ner på listan, mas är väl vad jag är mest inne på, men vill inte stänga dörren för annat helt. Vill iaf inte ha under 30 cm mkh.
Jo jag vet. Men jag har ju inte bråttom utan kommer säkert hinna ändra mig eller hitta helt rätt uppfödare innan det blir någon valp. Lär inte ha råd förrän jag har jobb efter utbildningenMAS har en del bekymmer både fysiskt och psykiskt, men det kanske ni redan har koll på?
Antar att du funderat på aussien också? Mycket lättare att ha koll på mentaliteten, även om det inte är självklart att alla är mentalt stabila. Men finns en chans att veta vad man får i varje fall Och jag är 100% partiskMiniaussie, pumi och bullterrier ligger högst upp på listan. Vill ha den storleken. Borde väl egentligen ha en ur rasgrupp 9 men de känns så små allihopa.
Ja det är ju en aussie som vi haft hemma ett tag som jag kärat ner mig i. Däremot så tycker dottern att det är en lite för stor hund, och jag måste ju tänka på henne. Det kan ju dock hinna ändras det medAntar att du funderat på aussien också? Mycket lättare att ha koll på mentaliteten, även om det inte är självklart att alla är mentalt stabila. Men finns en chans att veta vad man får i varje fall Och jag är 100% partisk
Hon blir ju också störreJa det är ju en aussie som vi haft hemma ett tag som jag kärat ner mig i. Däremot så tycker dottern att det är en lite för stor hund, och jag måste ju tänka på henne. Det kan ju dock hinna ändras det med
Miniaussie, pumi och bullterrier ligger högst upp på listan. Vill ha den storleken. Borde väl egentligen ha en ur rasgrupp 9 men de känns så små allihopa.
Jo hon blir ju det och Yatzy är stor för rasen (25 kg). Så jag borde nog sätta tillbaka aussie på listanHon blir ju också större
Och om du hittar en tik som inte är en fluffboll så behöver de inte kännas så stora
Mer seriöst - hellre en lite större hund med bra mentalitet i släkten än en mindre som du inte kan ta reda på så mycket om tidigare släkt. Hoppas MAS-uppfödarna blir bättre på att mentalbeskriva sina hundar. Och rensar bort de instabila. (Och de med c eller sämre höfter och de med ljudrädslor.)
Omplacering är helt klart aktuellt. Jag har dock inga egna kontakter än, men hinner ju skaffa migAlltså jag fattar, jag är inte heller så såld på minihundar (alla ropar KOLLA RASGRUPP 9 och jag känner NÄE för det är så mycket pyttesmå larmande typer ), men försök att inte köra fast alltför hårt på storleken och se istället till vad för sorts aktiviteter du har tänkt dig och vilka egenskaper du önskar rent mentalt. Det är tre väldigt olika raser du listar, vad är det som tilltalar med dem mer specifikt, utöver att de är lagom stora? Min spontana tanke är att bullen må ha rätt mankhöjd men jämfört med de andra två så är den som en betongsugga både fysiskt och mentalt.
MAS skulle jag inte ta i med tång tyvärr, hälsostatusen är allt annat än rolig och de har ökat i popularitet fort vilket oavsett ras brukar leda till att det tas kullar på hundar som egentligen inte borde gå i avel. Jag håller med förslaget om att titta på aussie istället, och försöka hitta en liten nätt tik, då känns hunden ändå inte så stor. Kanske en omplacering om det inte är helt uteslutet?
I familjen fanns tidigare en så fantastisk tibbe. Ägaren, som aldrig haft hund tidigare, såg en hund på TV. Ringde runt och köpte hund dagen efter och fick tag på en som man borde klona fram mängder av till alla. Snäll och pigg. Mindre än en schäfer, större än en Pyssling (dvs lagom till allt utom flygresor). De provade lite alla möjliga hundsporter tillsammans och ändå funkade hunden när de bara var. Och det var en sådan där människa som alltid hade rent och super-prydligt runt sig och hunden bara smälte in i hens liv.Du vill inte ha en terrier men tittar ändå på bullterrier? MAS, Pumi och bullterrier är ju väldigt olika raser
Varken kromis, pudel eller tibbe är terriers. Tibben heter visserligen terrier men läs om rasen så får du se att det inte är en terrier. Jag själv är ingen terrier-människa men ska köpa en tibbe.
Nej inte direkt. Däremot behöver du avmaska andra hunden också och det kan vara läge att göra rent en omgång i hemmet också. Om han fortsätter ha mask trots detta bör man börja med ett prov för att se om det verkligen är spolmask och inget annat.Inatt kräkte Emiron upp en liten del av sin kvällsmat och guess what... Spolmask i spyan trots att han blivit rejält avmaskad och fått ett rent kolla-masken-test efter. Förra gången fick han Axilur i två omgångar men denna gången hade jag bara Milbemax hemma så det fick bli det ihop med frukosten.
Om man inte får bukt med masken på vanliga receptfria medel så misstänker jag att veterinären kan skriva ut något starkare?
Idag har jag annonserat ut mig själv som dagmatte och vi har börjat läsa på om lämplig hundras för framtiden. Jag har insett att jag inte vill leva utan hund nära helt enkelt.