Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det känns som ödet ville testa om jag verkligen menade att jag vågar skaffa fler boxrar. Men det var också som jag sa, det jag fruktar är cancern, det går inte att undvika även hos de bästa uppfödarna. Han fick krampanfall igår, helt plötsligt utan någon förvarning, och idag konstaterades en hjärntumör.

Det känns som ödet ville testa om jag verkligen menade att jag vågar skaffa fler boxrar. Men det var också som jag sa, det jag fruktar är cancern, det går inte att undvika även hos de bästa uppfödarna. Han fick krampanfall igår, helt plötsligt utan någon förvarning, och idag konstaterades en hjärntumör.
Jag beklagar verkligen, måste vara hemskt att missta sin hund så oväntat. All kärlek till dig och de dina

Beklagar :heart

Beklagar <3
Riktig skit när det kommer så plötsligt med.

Milou är busig idag, verkligen varit jätte busig hela dag. Det har varit lek på trottoaren, lek hemma i soffan, på golvet och sängen, lek på gräsmattan i parken, lek på grusvägen och i princip överallt han hittat en orsak till varför bus är perfekt just där :pOch allt detta i massor av regn som han hatar i vanliga fall. Full fart alltså. Nu är han stilla en stund,får se hur länge :D

:heart Jag beklagar

Men så galet sorgligt och frustrerande att se efterlysningar om bortsprungna hundar. En ytligt bekant tog tydligen ut sin valp vid 12-slaget, valpen fick panik och försvann så nu är det kris och matten är hysterisk... Men alltså, hur tänker man?? :banghead:

Fick tack och lov veta att valpen dök upp vid lunchtid idag, den hade tydligen legat och gömt sig nånstans på en grannes tomt. Jag hoppas verkligen att matten lärt sig en läxa, synd bara att det drabbade den stackars valpen... :(

Så tråkigt att läsa om alla bortsprungna hundar över nyår på FB ☹️..

Jag jobbar helgen, maken har varit och tränat agility med Nike och Nano idag som hade varit duktiga ❤️. Väntar på att få hem Nessie som syster lånat för vallkurs då hennes hund är för ung och grön för en heldag så hon har varvat dom. Det hade tydligen gått jättebra och dom hade haft jätteroligt så ser fram emot att få hem en hund som nöjjer sig med soffhäng då jag sovit alldeles för lite idag.
Imorgon ska vi åka och hälsa på en uppfödare, få se om det blir en valp här inom inte allt för avlägsen framtid 💖.

:D Stackars Ville, han var lite fnasig i trampdynorna och lite öm så jag körde lite fotvård idag, riktigt fet tassalva och så drog jag på honom tossor på alla fyra tassarna för att han inte skulle slicka bort det direkt. Han kunde knappt röra sig det stackars livet. ;) Men efter 1,5 timme plockade jag av tossorna och så gick vi ut och gick och då var han inte ens ömfotad längre så det var nog välbehövligt. Det slet lite hårt att gå i blötan med snö ute på mossen på nyårsafton tror jag. Jag har alltid tyckt att hans tassar har varit mjuka och fina men nu var de riktigt torra. Det sliter väl när det är blött precis hela tiden och vi går ofta på sandvägar som sliter ytterligare. Jag får nog kika efter laxolja eller liknande för att förbättra ytterligare om det här blötvädret ska fortsätta.

Kört 2 kortare träningspass, ett med fokus på lydnad och rally och ett med moment från freestylen som vi lärt oss, vissa saker hade vi inte gjort på evigheter och ett par moment som jag jobbar med just nu. Det gick så bra! Både Alvin och Milou var små superstjärnor och var så ivriga att dom knappt kunde hejda sig från glädjeskutt.

:D Stackars Ville, han var lite fnasig i trampdynorna och lite öm så jag körde lite fotvård idag, riktigt fet tassalva och så drog jag på honom tossor på alla fyra tassarna för att han inte skulle slicka bort det direkt. Han kunde knappt röra sig det stackars livet. ;) Men efter 1,5 timme plockade jag av tossorna och så gick vi ut och gick och då var han inte ens ömfotad längre så det var nog välbehövligt. Det slet lite hårt att gå i blötan med snö ute på mossen på nyårsafton tror jag. Jag har alltid tyckt att hans tassar har varit mjuka och fina men nu var de riktigt torra. Det sliter väl när det är blött precis hela tiden och vi går ofta på sandvägar som sliter ytterligare. Jag får nog kika efter laxolja eller liknande för att förbättra ytterligare om det här blötvädret ska fortsätta.
:D Hans syster är likadan... med tossor på är hon blockhalt på 4 ben, tas de av så kan hon springa precis som vanligt :meh:

Igår klippte jag klorna på damerna, och klippte den långa pälsen under tassarna så gott det går (hade gärna rakat men har inget att göra det med). Pga vädret, alla eländiga vägar och allt vad det nu är så har båda fått svamp i tassarna :down: Ebrah brukar kunna få det någon gång på vintern, men att Aysu får det är ovanligt. Så jäkla dumt med att de har kort päls typ överallt på kroppen förutom på just tassarna... Senaste tiden är det som om tassarna aldrig riktigt fått vara torra pga det.

Så, på en gång med kortklippta tassar märks det en tydlig skillnad. De blir inte ens så blöta att de behöver få torkade tassar när vi gått runt huset. Jag känner under tassarna och det är nästan torrt, trots fuktig mark. Innan klippningen fick jag torka hur kort vi än varit ute och handduken blev tydligt blöt. Nu ska nog deras tassar bli bra på nolltid :)

Igår klippte jag klorna på damerna, och klippte den långa pälsen under tassarna så gott det går (hade gärna rakat men har inget att göra det med). Pga vädret, alla eländiga vägar och allt vad det nu är så har båda fått svamp i tassarna :down: Ebrah brukar kunna få det någon gång på vintern, men att Aysu får det är ovanligt. Så jäkla dumt med att de har kort päls typ överallt på kroppen förutom på just tassarna... Senaste tiden är det som om tassarna aldrig riktigt fått vara torra pga det.

Så, på en gång med kortklippta tassar märks det en tydlig skillnad. De blir inte ens så blöta att de behöver få torkade tassar när vi gått runt huset. Jag känner under tassarna och det är nästan torrt, trots fuktig mark. Innan klippningen fick jag torka hur kort vi än varit ute och handduken blev tydligt blöt. Nu ska nog deras tassar bli bra på nolltid :)
Att pälsen under tassarna ska växa så mkt som den gör är helt ologisk. Nu har ju Ascot en helt annan och mkt mer päls än dina hundar men att pälsen under tassarna växer som ogräss är så onödigt. Var så trött på att klippa tasspälsen så jag köpet faktiskt en rakapparat precis innan jul. Mkt nöjd med apparaten, blev betydligt enklare.

Att pälsen under tassarna ska växa så mkt som den gör är helt ologisk. Nu har ju Ascot en helt annan och mkt mer päls än dina hundar men att pälsen under tassarna växer som ogräss är så onödigt. Var så trött på att klippa tasspälsen så jag köpet faktiskt en rakapparat precis innan jul. Mkt nöjd med apparaten, blev betydligt enklare.
Jag rakar också ur tassarna med jämna mellanrum. Enkelt, snabbt och smidigt. Att klippa ger inte alls samma resultat, tar längre tid och större risk för att klippa i hud osv. Enda gången jag undviker att ta bort pälsen är när det är många minusgrader för då har det hänt att de fått ont av kylan. Men det var verkligen flera år sedan vi hade rejäla minusgrader här...

Skitigaste dagen ever denna vinter - jag hade lera ända upp till röven när vi kom hem :p Tur det finns tvättmaskin....och dusch till hundarna. Petra tog 2 bad idag i skogstjärnen. Är bara strax under nollan ute och snöade lite på vägen hem :o har fyllt på tillräckligt mycket för att dom precis nästan kan simma nu. Knashund. Elda var i med, fast bara lite - hon har fällt ur sig lite, så det är nog inte riktigt lika skönt när hon har dåligt med underull nu. Annars är även hon en badhund.
Hoppas verkligen prognosen stämmer att vi ska få lite minusgrader närmaste tiden. Är sååå trött på skiten ute nu...och den som kommer in :crazy:

Godispaus i halvlek
IMG_8451.webp

Ojoj vad Milou sprungit i skogen! Upp och ner för berg, skuttat runt i vildmarken där buskage var högre än honom, krypit och hoppat över nedfallna träd och sprungit fram och tillbaka. Vill alltid ha honom inom synhåll och han vet det och kommer tillbaka själv. Ropar jag kommer han direkt.

Alvin hade också mysigt, han brukar gå med mamma så jag kan fokusera på Milou men Alvin lyssnar ändå på mig, stannar när jag säger det till Milou kommer på inkallning för Milou fast han är kopplad och går med mamma, kommer och går fot och visar att han vill vara med mig osv. Så jag tog båda sen som jag ju alltid gör själv. Men jag har tänkt att då får Alvin egentid med mamma och vara i fokus istället för när dom får dela på mig. Han verkar dock inte se det så. Tog Alvin och han är så snäll att jag knappt märkte att han är med.

Har insett att jag på riktigt har ett lyx "problem ". Både Alvin och Milou går så bra i kopplet så man märker dom inte. Får kika åt sidan hela tiden för att se om dom är kvar. Drar varken framåt eller bakåt. Underbart och vardagslyx.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar