Uppdateringstråd 31

Idag gick vi till rastgården direkt på morgonen. Superkul sa hundarna som på vägen dit glömde hur man beter sig i koppel och mest bara ville stöka runt. De sprang fort och intensivt så fort kopplen åkte av, sedan var de glada åt att gå hem och äta frukost :D

Senare följde de med till jobbet, där fick de sällskap av andra hundar i personalrummet och så skulle de ut i butiken en sväng för att leka fotomodeller. Även det hur kul som helst, och Lily trodde nog att hon äntligen skulle få leka i inhägnaden med hundkollegorna, men sådan tur hade hon inte den här gången :p Däremot fick hon leka lite senare, när vi hade slutat för dagen, och det var jättebusigt det med. Hela trion skuttade runt, vrålade och lekte med leksaker. Kaos på bästa sätt!

Nu har vi kommit hem igen, alla tre sover och är nöjda. Jag är så otroligt glad åt att kunna ha med dem på jobbet ändå och tex kunna ägna rasten åt att gå en sväng med dem, ibland kunna ha med dem ut i butiken och rent allmänt aldrig behöva oroa mig för hur de ska ha det under tiden jag jobbar.

Slutade tidigt idag och hade en ljuvlig promenad i SOLEN 💛 alltså, man inser inte hur frånvarande den varit förrän den dyker upp :laugh: lösspring i hägnet för hela gänget, och kvällen spenderades hos yngsta labbens uppfödare, med jaktlydnad för dito labrador. Tre av hennes brorsor var också med - otroligt så homogen den kullen är! Fina, fina hundar.

Alltså vem behöver en tvåbent valentine när man har de här fyra? ❤️

Förmiddag i fårhagen, glada grabbar som fått valla lite. Kallt men härligt med dagsljus!

20250212_090055.webp

Corgin fick hänga på efteråt på café och fika med oss. Nu laddar vi batterierna till imorgon få vi ska iväg och tävla 😜.

Nu kommer en vändning här, jag har tänkt och funderat (samtidigt som jag letat efter raser att välja mellan) på att jag inte kan lämna kineslivet. Jag har inte hittat någon ras som som kan leva upp till kineserna, största orsaken har varit att dom inte alltid vill sitta eller ligga om det regnar på tävlingar. Har nu insett att det är en sådan petitess. Jag har egentligen inga stora ambitioner med tävlingar. Jag har istället insett att jag nog inte vill tävla mer. Vad spelar det då för roll? Ingen alls faktiskt.

Så då återstår bara det jag kommit fram till. Det är inte en sheltie eller pudel eller annan ras jag vill ha. Det är en nakenfis. Tog kontakt med Alvins och Milous uppfödare och hon har lagt ner sin uppfödning men har en sista kull hon vill ta. Jag trodde jag skulle dö när jag såg hanen och tiken. Dom var fantastiska och stamtavlorna, går det att få bättre? Nej det här är den perfekta kombinationen och om valparna blir minsta lilla lika sina föräldrarna kommer dom sticka ut var som helst. Dom färgteckningarna mamman och pappan har är otroliga. Milou är morbror till mamman Och i samma linje som även Alvin vars mamma finns en bit bak i stamtavlan på mamman.

Och det allra bästa, valparna kommer i höst och när jag pratat med uppfödaren om kullen i ett par dagar nu så har jag blivit lovad en valp om det föds någon naken och inte bara puffar vilket är otroligt osannolikt och jag valde att säga att jag är intresserad av både hane och tik. Så nu nyss fick jag svaret att om det blir en eller ett par nakna valpar är den min:heart

Jag vet inte riktigt när den kommer, parning slutet av sommaren som tidigast men troligtvis ett par månader senare. Så under det här året Jag litar helt på den här uppfödaren, det finns en sak som skulle kunna göra att det inte blir en valp men det kommer inte vara någons fel.

Så lätt allt gick så fort jag hoppade in i kinesvärlden igen och tajmingen att uppfödaren ska ta sin sista kull med två fantastiska föräldrar. Och nu vet jag att allt är seriöst. Så nu måste jag bara vänta till i höst, jag behöver inte leta mer om inte något händer för det kan det ju göra. Klart jag skulle kunna köpa en valp nu men jag vill ha en hund från just den här korsningen.

Jag fyller år idag och så får jag bästa presenten, att jag kanske kommer ha en valp om ett halvår.

Nu kommer en vändning här, jag har tänkt och funderat (samtidigt som jag letat efter raser att välja mellan) på att jag inte kan lämna kineslivet. Jag har inte hittat någon ras som som kan leva upp till kineserna, största orsaken har varit att dom inte alltid vill sitta eller ligga om det regnar på tävlingar. Har nu insett att det är en sådan petitess. Jag har egentligen inga stora ambitioner med tävlingar. Jag har istället insett att jag nog inte vill tävla mer. Vad spelar det då för roll? Ingen alls faktiskt.

Så då återstår bara det jag kommit fram till. Det är inte en sheltie eller pudel eller annan ras jag vill ha. Det är en nakenfis. Tog kontakt med Alvins och Milous uppfödare och hon har lagt ner sin uppfödning men har en sista kull hon vill ta. Jag trodde jag skulle dö när jag såg hanen och tiken. Dom var fantastiska och stamtavlorna, går det att få bättre? Nej det här är den perfekta kombinationen och om valparna blir minsta lilla lika sina föräldrarna kommer dom sticka ut var som helst. Dom färgteckningarna mamman och pappan har är otroliga. Milou är morbror till mamman Och i samma linje som även Alvin vars mamma finns en bit bak i stamtavlan på mamman.

Och det allra bästa, valparna kommer i höst och när jag pratat med uppfödaren om kullen i ett par dagar nu så har jag blivit lovad en valp om det föds någon naken och inte bara puffar vilket är otroligt osannolikt och jag valde att säga att jag är intresserad av både hane och tik. Så nu nyss fick jag svaret att om det blir en eller ett par nakna valpar är den min:heart

Jag vet inte riktigt när den kommer, parning slutet av sommaren som tidigast men troligtvis ett par månader senare. Så under det här året Jag litar helt på den här uppfödaren, det finns en sak som skulle kunna göra att det inte blir en valp men det kommer inte vara någons fel.

Så lätt allt gick så fort jag hoppade in i kinesvärlden igen och tajmingen att uppfödaren ska ta sin sista kull med två fantastiska föräldrar. Och nu vet jag att allt är seriöst. Så nu måste jag bara vänta till i höst, jag behöver inte leta mer om inte något händer för det kan det ju göra. Klart jag skulle kunna köpa en valp nu men jag vill ha en hund från just den här korsningen.

Jag fyller år idag och så får jag bästa presenten, att jag kanske kommer ha en valp om ett halvår.
Så underbart! Håller tummarna för att allt går vägen :heart:

Grattis på födelsedagen @Lillefrun
Åh, tack så mycket, vad gullig du är. Mamma ringde mig i fredag och frågade om jag skulle ha någon form av fika på lördag. Jag ställde mig undrande och sa nej tills mamma upplyste mig om att jag fyllde år dagen efter :p Det blev bara mina föräldrar eftersom jag varit sjuk.

Men jag fick ingen uppmärksamhet alls, det var bara Milou för hela slanten och oj vad han trivdes. Pappa försökte pitcha in att Milou ska få komma och sova över hos dom. Tydligen blev dom inte bortskrämda dom två nätter han bodde hos dom när jag var var sjuk.

Det skulle kunna bli min födelsedagspresent till honom i mars, ett valfritt dygn med Milou :pMen jag vet inte riktigt vad man gör på en dag när man är frisk om man inte har hund.

Åh vad jag önskar att ni skulle sett mamma och pappa när jag berättade att jag bestämt mig för att det blir en kines igen, dom sa att det var helt rätt, perfekt, att det inte går att få tag på en bättre hund. Dom skrattade och började pussa på Milou och sa att han ska få en kompis. Mamma ropade ”Nu åker vi till xx (staden)! Fast vi inte hade minsta aning om ifall det skulle komma en kull.

Det finns en sak som skulle kunna sätta stopp för en kull men det har varit öppet från början och fram till jag vet hur allt blir är det nervöst. Men jag väljer att vänta ändå, jag vill ha från den här kullen, ”min” uppfödare väljer i stor grad mycket mer på mentalitet än många andra. Självklart ska det vara fina hundar och dom flesta valpköpare ställer ut och många har cert från hela Norden men dessutom har alla så bra psyke.

Tänk att jag förhoppningsvis kommer ha haft tre hundar från samma släkt i olika generationer. Det är Alvins mamma från England som är grunden i det hela.

@Lillefrun Grattis på din dag och det låter ju superduper med det valet du kommit fram till med valpplanerna :D ibland får man göra sina helomvändningar. Det gjorde jag med när jag skulle köpa valp. Jag visste innerst inne att det var jaktlabbe jag ville ha men jag tyckte dom var för stora så jag fokuserade på andra raser. Tills jag bara helt enkelt fick inse att storleken är en struntsak när allt annat är perfekt 😁 ångrar mig inte en sekund och fick ju dessutom ett litet exemplar för rasen bara av en slump 🥰

@Lillefrun Grattis på din dag och det låter ju superduper med det valet du kommit fram till med valpplanerna :D ibland får man göra sina helomvändningar. Det gjorde jag med när jag skulle köpa valp. Jag visste innerst inne att det var jaktlabbe jag ville ha men jag tyckte dom var för stora så jag fokuserade på andra raser. Tills jag bara helt enkelt fick inse att storleken är en struntsak när allt annat är perfekt 😁 ångrar mig inte en sekund och fick ju dessutom ett litet exemplar för rasen bara av en slump 🥰
Precis så, jag har ju innerst inne vetat att det är en till kines jag vill ha hela tiden. Ja ibland får man verkligen släppa vissa saker. Det kommer alltid finnas något man hakar upp sig på men sen kommer hunden och det är bara ren kärlek och detaljer spelar ingen roll.

Jag har kikat lite på det här med FOXI3 genen som är den genen som bär på anlaget till att nakenhundar finns (vet så klart det sen länge sen men det är alltid kul att nörda ner sig lite extra då och då :D). Och granskat exempel på de olika graderna av nakenhet och har kommit fram till att jag vill ha en trea. Har diskuterat det med graden av nakenhet med uppfödaren och hon sa att det är jätte svårt att veta innan men att man aldrig parar två håriga men annars kan man blanda lite med utslaget är ändå svårt att veta. Jag vet att det inte går att beställa en trea men man kan ju drömma :love: Och sen om det blir en tvåa eller fyra tänker jag som du att det när allt kommer omkring så spelar det inte så stor roll. Det här är verkligen små detaljer att välja hund på.

Härligt att läsa att du är nöjd med valet. Vad var det för saker som gjorde att du följde din dröm och köpte en jaktlabbe? Nyfiken:D

Härligt att läsa att du är nöjd med valet. Vad var det för saker som gjorde att du följde din dröm och köpte en jaktlabbe? Nyfiken:D
Framförallt att det ofta(har ju tyvärr börjat smyga sig in en del känsliga individer) är en superkombination av arbetsmaskin och familjehund. Han är perfekt med våran 5åriga dotter samtidigt som han har ett driv att arbeta som aldrig tar slut vad vi än gör. Perfekt till all typ av hundsport samtidigt som det även går att fläta ihop med min och min mans jaktintresse som apportör och eftersök 😁 dessutom en rätt frisk/långlivad ras trots att dom är lite större 🙂 lätt päls, har ju haft klipphund förut och är trött på det, Toke torkar på nolltid och ingen smuts fastnar. Sen att det vid fälltid är hår precis överallt kan jag leva med 😁

Vad gillar du med kineserna?🙂

Kommit hem nu efter att ha åkt iväg på tävling tidigt på morgonen med corgi-flickan. Disk i första loppet, fem fel och en tredjeplats på andra hopploppet och fler fel på tredjeloppet men en tredje plats även där. Det egentligen bara slalomet som inte ville sig, annars gjorde fröken jättemycket fina saker som jag är jättenöjd med ❤️.

Där är det nog så också man märker av att träningen legat lite på sparlåga över vintern, skalomet är ju något man behöver träna en hel del med gröna hundar för att hålla nivån och gärna förbättra också.

Vi har tävling igen om ett par veckor och får nya chanser då, kan ju vara lite annorlunda och ovant att vara iväg på bortaplan när man inte tävlat på hela vintern.

20250216_141748.webp

Kommit hem nu efter att ha åkt iväg på tävling tidigt på morgonen med corgi-flickan. Disk i första loppet, fem fel och en tredjeplats på andra hopploppet och fler fel på tredjeloppet men en tredje plats även där. Det egentligen bara slalomet som inte ville sig, annars gjorde fröken jättemycket fina saker som jag är jättenöjd med ❤️.

Där är det nog så också man märker av att träningen legat lite på sparlåga över vintern, skalomet är ju något man behöver träna en hel del med gröna hundar för att hålla nivån och gärna förbättra också.

Vi har tävling igen om ett par veckor och får nya chanser då, kan ju vara lite annorlunda och ovant att vara iväg på bortaplan när man inte tävlat på hela vintern.

Visa bifogad fil 162471
Hon är gudomligt vacker din lilla tös ❤️

Hon är gudomligt vacker din lilla tös ❤️

Ja, Jon är helt bedårande och vet att nyttja det också 😜..

Jag har väldigt svårt att släppa corgisarna trots att jag egentligen inte är så förtjust i att de är kortbenta. Älskar att de är robusta, arbetsglada och generellt ganska obekymrade bulldozers till hundar som vill hänga med på allt. Sen är ju storleken behändig 😍 .

Framförallt att det ofta(har ju tyvärr börjat smyga sig in en del känsliga individer) är en superkombination av arbetsmaskin och familjehund. Han är perfekt med våran 5åriga dotter samtidigt som han har ett driv att arbeta som aldrig tar slut vad vi än gör. Perfekt till all typ av hundsport samtidigt som det även går att fläta ihop med min och min mans jaktintresse som apportör och eftersök 😁 dessutom en rätt frisk/långlivad ras trots att dom är lite större 🙂 lätt päls, har ju haft klipphund förut och är trött på det, Toke torkar på nolltid och ingen smuts fastnar. Sen att det vid fälltid är hår precis överallt kan jag leva med 😁

Vad gillar du med kineserna?🙂
Åh, jag älskar närheten som kineserna vill ha, dom vill vara nära, vara med, vara sociala samtidigt som det inte känns som att dom är på, dom älskar uppmärksamhet och ger tillbaka tusen gånger av den kärleken man ger dom. Dom är lättlärda och väldigt personliga individer. Bland det bästa är deras temperament. Dom är nästan alltid glada. Och leklusten, vi leker flera gånger varje dag. På deras inviter oftast och mina andra gånger och dom ser träningen som lek också. Antingen leker dom med mig, roar sig själva eller när Alvin fanns så lekte dom tillsammans. Det händer liksom saker mellan promenaderna och måltiderna.

Dom fäller inget och det är ett stort plus. Storleken är perfekt för mig. Jag vill ha en liten hund men inte jätte liten. Jag uppskattar vackra kinesers utseende men är ganska kräsen. En vacker eller annorlunda kines är det finaste jag vet. Extremt lätta att ha att göra med i hanteringen. Dom är snabba, starka, smidiga så t.ex. agility passar perfekt och det är det jag och Milou sysslar med

Precis så, jag har ju innerst inne vetat att det är en till kines jag vill ha hela tiden. Ja ibland får man verkligen släppa vissa saker. Det kommer alltid finnas något man hakar upp sig på men sen kommer hunden och det är bara ren kärlek och detaljer spelar ingen roll.

Jag har kikat lite på det här med FOXI3 genen som är den genen som bär på anlaget till att nakenhundar finns (vet så klart det sen länge sen men det är alltid kul att nörda ner sig lite extra då och då :D). Och granskat exempel på de olika graderna av nakenhet och har kommit fram till att jag vill ha en trea. Har diskuterat det med graden av nakenhet med uppfödaren och hon sa att det är jätte svårt att veta innan men att man aldrig parar två håriga men annars kan man blanda lite med utslaget är ändå svårt att veta. Jag vet att det inte går att beställa en trea men man kan ju drömma :love: Och sen om det blir en tvåa eller fyra tänker jag som du att det när allt kommer omkring så spelar det inte så stor roll. Det här är verkligen små detaljer att välja hund på.

Jag känner en toppen uppfödare av kineser
Hon har en kull just nu men vet inte om hon sålt alla

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 121
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 321
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej. Jag jobbar småskaligt med hundpassning i mitt hem, tanken är att öppna hunddagis om något år. Men något jag funderar över. I...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 622
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 769
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈