Uppdateringstråd 31

Jag känner en toppen uppfödare av kineser
Hon har en kull just nu men vet inte om hon sålt alla
Kul med bra uppfödare, det är alltid välkommet. Jag kommer dock vänta på min lilla valp (kön vet jag inte heller för det vet man ju inte innan hur fördelningen puffar/nakna/kön blir) hos "min" uppfödare även om jag varken vet om eller när till 100%. Med dom föräldrarna kan det ge fantastiska valpar. Men har du lust att pm:a mig om uppfödaren? Det är alltid roligt att hitta nytt och det här är sista kullen från uppfödaren

Jag skrev till uppfödaren om reg nummer för att kolla på avelsdata. Skrev att det inte är för att jag inte tror på henne utan för att det är roligt när jag ganska nyligen lärt mig hur det fungerar. Blir orolig om jag kanske är för "på" men hon lät inte sur utan skrev bara att hon hör av sig i eftermiddag. Jag har stamtavla på både hannen och tiken och vet att hon alltid gör alla tester som är rekommenderade för rasen så kanske var jag "jobbig" i onödan bara för att jag är nyfiken. Vill inte förstöra saker och skrämma bort henne för att jag är så nyfiken. Å andra sidan har hon dragits med mig i snart 15 år sen jag köpte Alvin.

Var det fel att fråga efter dom uppgifterna? Jag vill ju veta allt som går att veta.

Jag skrev till uppfödaren om reg nummer för att kolla på avelsdata. Skrev att det inte är för att jag inte tror på henne utan för att det är roligt när jag ganska nyligen lärt mig hur det fungerar. Blir orolig om jag kanske är för "på" men hon lät inte sur utan skrev bara att hon hör av sig i eftermiddag. Jag har stamtavla på både hannen och tiken och vet att hon alltid gör alla tester som är rekommenderade för rasen så kanske var jag "jobbig" i onödan bara för att jag är nyfiken. Vill inte förstöra saker och skrämma bort henne för att jag är så nyfiken. Å andra sidan har hon dragits med mig i snart 15 år sen jag köpte Alvin.

Var det fel att fråga efter dom uppgifterna? Jag vill ju veta allt som går att veta.

Nej det är inte fel. En uppfödare som skulle bli arg av det hade jag inte köpt av. 😅😂

Nej absolut inte fel! Och du hade inte ens behövt det eftersom du kan söka på hundar på namn på avelsdata utan att veta regnr. Och söker man på namn så kommer reg.nr sen fram så det är helt okontroversiellt :)

Skönt att det inte var ”fel”. Jag försökte med namn men det gick inte inte på Milou heller fast det gått förut. Vet inte vad felet var. Man kan ju ställa in vad man vill söka på men lyckades inte med namnen ändå.

Så jag får se om det går sen eller vänta på uppfödaren

Skönt att det inte var ”fel”. Jag försökte med namn men det gick inte inte på Milou heller fast det gått förut. Vet inte vad felet var. Man kan ju ställa in vad man vill söka på men lyckades inte med namnen ändå.

Så jag får se om det går sen eller vänta på uppfödaren

Det är väldigt kinkigt med att det ska vara exakt rätt sorts apostrof och sånt tex, Jag misslyckas rätt ofta 😅

Dagens uppletande blev leksak i gummi, det var tydligen inte helt lätt att lokalisera den i snön för de letade lite längre än vad de brukar :p. Otroligt fint väder med sol så njuter av att vara ledig!
Bc-killarna ska iväg och träna agility med husse, Lilla M tävlade ju igår så hon får ta det lite lugnt idag.

Tänkte se om jag åker ut till fåren imorgon med killarna beroende på hur vädret är, jag hoppas på sol och lös snö då med :).

Spock ❤️

20250217_125056.webp

Jag fick ett besked igår som egentligen inte var varken bra eller dåligt - men rejält omvälvande.
Så jag var lite adrenalinstinn när jag la mig och hade svårt att sova.

Vaknar av att det skvalar. Tänder och tittar. Oskar har gjort en jättepöl på sin dyna.
Han är rumsren och vill han ut säger han till. Misstänker att han påverkades av mitt stämningsläge och det rörde till det för honom.
Matteskrutten.

Tandborstning! Vad använder ni för borste och tandkräm?
Har testat lite olika borstar och upplever att Toke tycker det kliar för han brukar grimasera och nysa 😅 har dogmans tandkräm med biffsmak och saliven rinner som en flod varje gång det är dags men han är ju i alla fall peppad på det varje gång. Har testat barntandborste och sån som man sätter på fingret med både strån och gummi.

Har testat lite olika borstar och upplever att Toke tycker det kliar för han brukar grimasera och nysa 😅 har dogmans tandkräm med biffsmak och saliven rinner som en flod varje gång det är dags men han är ju i alla fall peppad på det varje gång. Har testat barntandborste och sån som man sätter på fingret med både strån och gummi.

Vi har barntandborstar och mintsmakande hundtandkräm till flattarna. De fick börja borsta tänderna mer eller mindre från start, och det går enkelt att borsta.

Småhundarna får någon gele som man ska lägga på tänderna i stället, så slickar de och det ska hjälpa mot tandsten och plack. Jag vet inte hur bra det fungerar, men gammelgubben hatar tandborstning och vare sig han eller jag vill bråka om saken varje dag... "Mellanhunden" kan väl acceptera sådan tandborste som sitter på fingret, men han gillar det inte. Så de brukar få dentastix eller liknande i stället, och så borstar valpen/flattarna sina tänder, och när vi är färdiga får småhundarna sin tandgele. Faktiskt snart dags för kvällsrutinen här hemma :D

Borstar inte tänderna på mina, har aldrig haft problem med tänderna heller 😅
Ger mycket ben däremot för att hålla dem fina. Vi har dock generellt väldigt lite tandproblem i rasen.

Igår hade vi årsmöte med dobermannklubben södra, sitter som vice ordförande och lär väl ha den platsen länge till 😅😅
Stor uppslutning för vår lilla ras, och efteråt hade vi lydnadsworkshop med inhyrda instruktörer i hallen.
Så himla roligt, 11 dobbisar som var med, och Xarko var väldigt fin! Han var både följsam och inte alls så nosig som han varit tidigare. Hoppet lever alltså ;)
Fick bra tips om hur jag ska komma framåt och använda leken för att lära in moment utan att det "märks".

Söt som socker är han iaf!

Bifogade filer

• FB_IMG_1739829751558.webp
    FB_IMG_1739829751558.webp
    87,4 KB · Visningar: 70
Jag har Trixie tandkräm med köttsmak. Använder barntandborstar av den mjuka sorten och borstar varje dag

Borstar inte tänderna på mina, har aldrig haft problem med tänderna heller 😅
Ger mycket ben däremot för att hålla dem fina. Vi har dock generellt väldigt lite tandproblem i rasen.
Kanske egentligen inte behövs på min ras heller men efter att ha haft två(av annan ras) nu med tandproblem blir man ju lite nojig 🙄 vad ger du för ben? Här är det bara stora Rauh som håller en någorlunda stund 😅 men du kanske ger riktiga köttben?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 121
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 321
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej. Jag jobbar småskaligt med hundpassning i mitt hem, tanken är att öppna hunddagis om något år. Men något jag funderar över. I...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 622
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 769
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈