Uppdateringstråd 30

Inflammerat tandkött kanske, precis som vi människor kan ha?
Han hade väl rätt dålig munstatus? Då har han säkert inflammationer i tandköttet och då blöder det när man borstar. Fortsätt borsta och behandla gärna tandköttet med klorhexidin (stomodine, corsodyl etc) efteråt så kommer det redan inom några dagar vara bättre.
Säkert inget mer komplicerat än så. Känns bättre (för mig) nu när jag sovit lite och han (såklart) inte blöder i munnen längre. När han kom till mig hade han fullständigt bedrövlig munhälsa. Förstår inte hur det kunnat bli så illa som det var, men pga mattes dåliga hälsa sista tiden hade hon inte heller kunnat ta honom till veterinär för att hjälpa honom och allt hade gått väldigt långt. Vill inte klandra henne på något vis, hon ville väl och hade en bokad tid tidigare som sedan avbokats av någon anledning, men ja, den där munnen var det värsta jag sett och han hade så otroligt ont... :(

Ska absolut fortsätta borsta. Som tur är så är han löjligt snäll och låter mig borsta också. Jag har tandkräm med god smak till honom som underlättar. Funderar på att också köpa en sån där liten tyg-grej som man kan sätta på fingret för att "borsta" lite. Det kanske kan vara ett bra komplement? Eller är de helt meningslösa eftersom de inte kommer ner vid tandköttet på samma sätt som en borste?
 
Säkert inget mer komplicerat än så. Känns bättre (för mig) nu när jag sovit lite och han (såklart) inte blöder i munnen längre. När han kom till mig hade han fullständigt bedrövlig munhälsa. Förstår inte hur det kunnat bli så illa som det var, men pga mattes dåliga hälsa sista tiden hade hon inte heller kunnat ta honom till veterinär för att hjälpa honom och allt hade gått väldigt långt. Vill inte klandra henne på något vis, hon ville väl och hade en bokad tid tidigare som sedan avbokats av någon anledning, men ja, den där munnen var det värsta jag sett och han hade så otroligt ont... :(

Ska absolut fortsätta borsta. Som tur är så är han löjligt snäll och låter mig borsta också. Jag har tandkräm med god smak till honom som underlättar. Funderar på att också köpa en sån där liten tyg-grej som man kan sätta på fingret för att "borsta" lite. Det kanske kan vara ett bra komplement? Eller är de helt meningslösa eftersom de inte kommer ner vid tandköttet på samma sätt som en borste?
Du kan doppa den där tyggrejen i Corsodyl och gnugga mot tandköttet dagligen efter tandborstning. Corsodyl är för människor men används även på hund och en flaska håller länge.
 
Säkert inget mer komplicerat än så. Känns bättre (för mig) nu när jag sovit lite och han (såklart) inte blöder i munnen längre. När han kom till mig hade han fullständigt bedrövlig munhälsa. Förstår inte hur det kunnat bli så illa som det var, men pga mattes dåliga hälsa sista tiden hade hon inte heller kunnat ta honom till veterinär för att hjälpa honom och allt hade gått väldigt långt. Vill inte klandra henne på något vis, hon ville väl och hade en bokad tid tidigare som sedan avbokats av någon anledning, men ja, den där munnen var det värsta jag sett och han hade så otroligt ont... :(

Ska absolut fortsätta borsta. Som tur är så är han löjligt snäll och låter mig borsta också. Jag har tandkräm med god smak till honom som underlättar. Funderar på att också köpa en sån där liten tyg-grej som man kan sätta på fingret för att "borsta" lite. Det kanske kan vara ett bra komplement? Eller är de helt meningslösa eftersom de inte kommer ner vid tandköttet på samma sätt som en borste?
Jag kör engångsfingertutor som komplement (de små framtänderna är lättare att hålla rena så än med borste) de är redan indränkta.

Minus är att de innehåller en hel del plast och de duger inte som enda rengöring. De är svåra att komma åt kindtänder med och när jag provat på mig själv betydligt oskönare än borste.
 
Mer skyddsträning idag. Det är toppen 🤪 Mvh, Bella

IMG_6881.webp
 
Idag åkte vi hem till en vän. Hundarna fick först vara i bilen ungefär en timme under tiden som jag hjälpte vännen med lite saker i hemmet och hennes hund ibland inte fungerar med andra hanhundar. Våra hundar har inte träffats förut, så vi ville inte ta in hela mitt gäng i hennes lilla lägenhet direkt :p

Men, sedan gick vi en promenad med alla våra hundar, och det gick hur bra som helst. Vännens hund blev överförtjust i Lily, och eftersom syskonen fick godis av mig vid åsynen av annan hund så brydde de sig inte ett smack om hans existens :D Vi knatade på, Lily var till synes avslappnad men skulle samtidigt väldigt bestämt nosa på alla ställen som vännens hund nosat på, och nosa länge på varenda kissfläck osv.

Tillbaka vid huset så fick alla hundarna ligga på gräsmattan under tiden vi människor plockade äpplen. Så skönt att kunna göra sådant. Både jag och hundarna älskar att kunna vara ute utan att nödvändigtvis gå runt hela tiden.

När vi senare kom hem, då gick Lily rakt upp i soffan och la sig för att sova, hon vände inte ens på sig så som hon brukar, det var bara rakt upp och totalkrasch ner på en filt :rofl: Syskonen kollade om det möjligtvis kunde vankas middag, men när hoppet om mat var ute så gick de också för att sova.

Nästa vecka ska vi ta en skogspromenad tillsammans, och jag tror det är väldigt nyttigt för mina hundar att umgås lite med icke-vinthundar ibland också. Det här var en stor jakthundsblandis. Inte alls lik något de tidigare umgåtts med.
 
Wilson fyller 2 år i morgon och senaste månaden känns det som om han blivit vuxen! Han lyssnar och uppför sig och är inte alls längre en odräglig tonåring med selektiv hörsel.
Han växer upp för fort :cry::D

Foto från helgen när vi träffade hans familj som bor några hus från oss. Här med pappa som tuggar på ett ben som Wilson väntar på sin tur :laugh:

Screenshot_20240923-074939_Gallery.webp
 
Jag tog med Emma-Sue pa en tranings tavling i dag. Hon var med for att lara sig fungera i alla miljoer. Vi spenderade nastan hela dagen dar, var var hemmifran mer an 8 timmar.
Emma-Sue var fantastisk. Jag hade en tygbur med till henne och hon lag, satt, stod glatt i den nastan hela tiden. VI var ute pa vift 3 ganger, men inte mer an 15-30 minuter per gang. En helt fantastisk liten tjej med andra ord. :heart
 
Vår lokala BK hade 50-årsjubileum häromhelgen, och jag var där med mitt företag. Slängde med labradorerna och lade dem i en kompostgallerhage, där de ägnade dagen åt att mingla, tigga kärlek och klappar, och chilla. Hade inte tänkt ha alla i den lilla hagen samtidigt, men så fick det bli :p typ 80 kg labrador i en och samma hage :laugh:
IMG_4793.jpeg
 
Vår lokala BK hade 50-årsjubileum häromhelgen, och jag var där med mitt företag. Slängde med labradorerna och lade dem i en kompostgallerhage, där de ägnade dagen åt att mingla, tigga kärlek och klappar, och chilla. Hade inte tänkt ha alla i den lilla hagen samtidigt, men så fick det bli :p typ 80 kg labrador i en och samma hage :laugh: Visa bifogad fil 153771
Snyggt med en av varje färg 😁 och duktiga, min hade aldrig fixat det 🙈
 
Snyggt med en av varje färg 😁 och duktiga, min hade aldrig fixat det 🙈

Haha, ja, det var några som kommenterade det! Har inte ens tänkt på det förrän då :laugh:

De är ju riktiga lantishundar som aldrig är i den typen av miljö, men de var faktiskt otroligt duktiga. Att de är snälla och gillar folk osv vet jag ju så klart, men att de skulle finna sig så väl i att vara instängda sådär var en trevlig överraskning.
Valpen välte gallret ett par gånger i början när hon försökte ta sig upp i famnen på några som ville hälsa, men efter att hon insett att det inte var så smidigt fungerade det riktigt bra :)

Och när de inte sträckte ut sig fick de ju faktiskt plats :laugh:
IMG_4796.webp
 
20240922_131536.jpg

Igår fick Izor godkänt på exteriörbeskrivningen, och eftersom han redan innan gjort ett godkänt MT så får han nu kallas KORAD Inox vom Seehain. :love: :bump:

Titeln innebär på bruksfolk-språk ungefär att han dels gjort ett mentaltest där han blivit godkänd, vilket visar att han är socialt trygg, reagerar på adekvat sätt mot hot, kan växla mellan olika sinnesstämningar på ett bra sätt, har stor leklust med okända personer och vilja att undersöka okända saker som låter högt och rör sig häftigt, kan avreagera snabbt för saker som är hotfulla, samt är helt skottfast - dels har han gjort en exteriörbeskrivning där han gåtts igenom av en exteriördomare som givit honom poäng efter hur nära han är rasstandarden för collie, och där har han också blivit godkänd. Inget av det här är ju min förtjänst utan produkten av fint avelsarbete av hans uppfödare och andra uppfödare innan dess, men jag är ändå stolt över min lilla galenpanna :love:
 
Idag har Lilla Virrpannan varit ute på promenad med pudelkompis. Hon är ju helt galen och reaktiv mot andra hundar hon inte känner men det gick faktiskt över förväntan. Vi började med rejält avstånd mellan hundarna var ute länge och satt och fikade. Sen fick hundarna vara lösa och leka dom jagade varandra som tokiga och hade så kul.
På hemvägen kunde min tokiga Virrpanna otroligt nog gå i koppel utan att dra eller bita i kopplet eller flyga runt som en vettvilling. Hon har sjukt mycket energi.
En motordriven rullstol med en springande hund brevid utlöste ett utfall förstås. Men det gick klart över förväntan ändå.
Sen var hon på träning i hyfs och vardagslydnad med husse på kvällen och husse var nöjd! Hundmöten, promenad med flera hundar och inkallning hade fungerat någorlunda ok.
Gamla Virrpannan, numera fem år och lugn och sansad har haft vilodag och verkar nöjd med det.
Vi har inte fått ordning på utfallen vid hundmötena ännu men vissa andra bitar har blivit bättre.
Hon är smart och rolig men superhög energi ihop med en social osäkerhet gör det svårt. Har fått antidragsele som förslag från flera håll men jag är osäker. Tycker det ser så obekvämt ut för hunden? Men dra som en galning är inte heller bekvämt ...och ja vi tränar hela tiden på att inte dra i kopplet. Jag är glad för några framsteg idag iaf.
 
Jag har haft fullt upp, först blev jag dunderförkyld såklart efter tävlingen förra helgen :arghh:.
I dettta tillstånd hade jag och husse privatlektion i vallning, jag ska erkänna att jag bara har svaga förnimmelser av passet för jag var såpass illa däran. Husse och Tay har hittat flyt och lugn och Tay är finare än nånsin. Kanske stämmer det att ska till ett år för varje ben innan hunden är en fullfjädrad vallhund? Han fyller ju fyra i vinter.
Spock var duktig och jag tänker fel, aja just då fanns inte särskilt mycket tankekapacitet alls det var som att ha bomull i huvudet :p . Vi har iallafall bokat ny tid om någraveckor så då hoppas jag på att vara i bättre skick.

Så har jag hunnit avsluta nybörjarkursen i agility jag hållit i, husse har hängt på där och hjälp till lite när jag var som sämst. Vi fick topputvärdering på kursen så det är roligt att deltagarna var nöjda. Har varit en vända och hjälpt till på husses kurs också i agility fortsättning och det är verkligen roligt då alla deltagare är väldigt olika att anpassa efter det ekipage man har framför sig.

Imorse var jag en snabb vända i fårhagen och det var blodbad :meh:. Spock blödde ganska bra ur munnen men hittade inget större fel så tror bara att han skurit sig på ett grässtrå när han vallat i det höga gräset. Tay jobbade på jätte-trevligt men det blev lite kort då vi bröt när jag upptäckte blodet som rann ur Spocks mun. Vi ska iväg senare idag och flytta fåren igen till en ny hage och så är planen att vara med på banträningen ikväll i agility.

20240924_081742.webp
 
Visa bifogad fil 153842
Igår fick Izor godkänt på exteriörbeskrivningen, och eftersom han redan innan gjort ett godkänt MT så får han nu kallas KORAD Inox vom Seehain. :love: :bump:

Titeln innebär på bruksfolk-språk ungefär att han dels gjort ett mentaltest där han blivit godkänd, vilket visar att han är socialt trygg, reagerar på adekvat sätt mot hot, kan växla mellan olika sinnesstämningar på ett bra sätt, har stor leklust med okända personer och vilja att undersöka okända saker som låter högt och rör sig häftigt, kan avreagera snabbt för saker som är hotfulla, samt är helt skottfast - dels har han gjort en exteriörbeskrivning där han gåtts igenom av en exteriördomare som givit honom poäng efter hur nära han är rasstandarden för collie, och där har han också blivit godkänd. Inget av det här är ju min förtjänst utan produkten av fint avelsarbete av hans uppfödare och andra uppfödare innan dess, men jag är ändå stolt över min lilla galenpanna :love:
Du har kanske inte gjort dom sakerna men du har förvaltad dom väldigt bra ❤️
 
Det blev Tay som fick uppgiften att ta fåren till nya hagen och han skötte sig med bravur. Spock fick gå före och passa så att de inte skulle smita iväg framåt. Väldigt smidigt och avklarat på den tid det tar att gå från ena hagen till den andra.
Så utöver två vändor i fårhagen fick killarna köra lite agility på kvällen. Lilla M var också med och vi provade på att försöka ta oss runt en lite svårare bana och bitvis gick det jättebra och vissa grejer ska vi börja träna på.

Idag har vovvarna fått en lugn dag, åkte och promenera vid sjön och Spock och lilla M passade på att bada lite också 😁.

20240925_115705.webp
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 368
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 546
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
406
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp