Uppdateringstråd 30

Ja precis! Lepto gillar när det är varmt och fuktigt utomhus så sen vår och tidig höst brukar vara ”säsong” även om smittan finns året om.
Jag fyller på mina samtidigt som kennelhosta.
@Wingates kan tillägga att det är standard med leptovaccin i europa och ingår i basvaccinet där. I takt med klimatförändringar och ökat resande har smittan även kommit hit. Vi har flertalet fall i Stockholmstrakten varje år och även SVA ser en ökning av konstaterade fall hela tiden.

@Wingates kan tillägga att det är standard med leptovaccin i europa och ingår i basvaccinet där. I takt med klimatförändringar och ökat resande har smittan även kommit hit. Vi har flertalet fall i Stockholmstrakten varje år och även SVA ser en ökning av konstaterade fall hela tiden.
Är det stor risk att hunden smittas? Sådär så att man borde börja vaccinera som boende i Stockholm?

Men borde inte veterinärerna föreslå detta när en vaccinerar då?
Förstår ju helt klart att jag som hundägare har fullt ansvar men ibland är det så mycket att hålla reda på.

Det är standard vid importer (evtl att Norden kanske är undantaget) att de vill ha en svensk veterinärbesiktning. Kul att han var okej med allt hos veterinären eftersom du beskrev honom som lite socialt osäker i början. Det kanske redan växt bort 😄
Jo jag vet, känns bara dumt när allt annat franskt papperarbete godtas 😅
Helt bekväm med folk är han inte, men har upplevt att han går in med en helt annan attityd när han hälsar på folk nu och tinar snabbare =)

Att han är så snäll hos vet är nog mycket för att uppfödaren behandlar alla sina unghundar hos sin vet som även är osteopat så han har en massa positiva minnen i situationen och är helt bekväm med bordet etc. Så det är väldigt skönt 😊
(Behandlar/går igenom förebyggande inte pga skador)

Men borde inte veterinärerna föreslå detta när en vaccinerar då?
Förstår ju helt klart att jag som hundägare har fullt ansvar men ibland är det så mycket att hålla reda på.
I framtiden kommer det säkert ingå i basvaccinen. Just nu tror jag inte att alla veterinärer är så medvetna om att det blivit vanligare, plus att jag kan tänka mig att det också kan feltolkas i läget vi är i nu ”där alla veterinärer bara vill tjäna pengar”.

Jo jag vet, känns bara dumt när allt annat franskt papperarbete godtas 😅
Helt bekväm med folk är han inte, men har upplevt att han går in med en helt annan attityd när han hälsar på folk nu och tinar snabbare =)

Att han är så snäll hos vet är nog mycket för att uppfödaren behandlar alla sina unghundar hos sin vet som även är osteopat så han har en massa positiva minnen i situationen och är helt bekväm med bordet etc. Så det är väldigt skönt 😊
(Behandlar/går igenom förebyggande inte pga skador)
Bords och hanteringsträning är jätteviktigt, särskilt på stora hundar. Många tycker att det är så himla läskigt att stå på bord. Små hundar är oftast mer vana särskilt pälshundar.
Skönt att det går framåt!

Bords och hanteringsträning är jätteviktigt, särskilt på stora hundar. Många tycker att det är så himla läskigt att stå på bord. Små hundar är oftast mer vana särskilt pälshundar.
Skönt att det går framåt!
Verkligen! Men det är nog lätt att man slarvar med det iom att man sällan har behov av att ta upp dem på bord annars. 😅

Har vaccinerat pga det. Inte värt att hela försäkringen äts upp av att hunden smittas av lepto.

I framtiden kommer det säkert ingå i basvaccinen. Just nu tror jag inte att alla veterinärer är så medvetna om att det blivit vanligare, plus att jag kan tänka mig att det också kan feltolkas i läget vi är i nu ”där alla veterinärer bara vill tjäna pengar”.

Ok. För i mitt fall ringde jag två kliniker i stan och frågade om råttbetten. Fick samma svar.
Samma svar som jag googlade fram även.

Jag gör gärna allt för mina djur och pengar är inget problem

Senaste kurstillfället hade vår tränare skinka som muta. Oskar blev till sig.
Så skinka blir det i fortsättningen.

Det har varit svårt att få honom att ta kontakt med godis eftersom korv eller köttbullar inte är gott nog för att bryta om han går upp totalt i varv. Tub med ost o skinka är helt ointressant.
Tränat med skinka i skogen några dagar och imorse när vi gick kissrundan så följde han mig fint på hemvägen. Helt utan kommandon eller att jag visade.

/tanten - förvandlad till skinktanten :)

Det har varit svårt att få honom att ta kontakt med godis eftersom korv eller köttbullar inte är gott nog för att bryta om han går upp totalt i varv. Tub med ost o skinka är helt ointressant.
Tränat med skinka i skogen några dagar och imorse när vi gick kissrundan så följde han mig fint på hemvägen. Helt utan kommandon eller att jag visade.

Kissarna i familjen hälsar att för skinka kan man göra allt. Även väcka de döda typ.

När jag tränade inkallning med Tilda när hon var valp hade jag rå nötfärs med mig i fickan (i en påse såklart) 😂

Det finns en vaplp till omplacering. OK stam, från en kennel med bra prioriteringar (=sådana som jag delar :)). Nuvarande ägaren insåg snabbt att de tagit sig vatten över huvudet (=problemen inte befästa, kulorna inte borttagna, plus en indikation på att människorna inte är helt förtappade). Jag vet ju att "min" typ av podde är en överjävlig apa för de flesta.

Men livet är inte så kort att jag kan köpa valpen. Pysslingen kanske inte är i skick att dela liv med en överjävlig apa och han ska inte vara någon annanstans än med mig. Och en liten bebis ska inte behöva riskera att byta liv fler gånger än nödvändigt (=inte läge att chansa). Och jag har inte råd att ha två hundar.

Det finns en vaplp till omplacering. OK stam, från en kennel med bra prioriteringar (=sådana som jag delar :)). Nuvarande ägaren insåg snabbt att de tagit sig vatten över huvudet (=problemen inte befästa, kulorna inte borttagna, plus en indikation på att människorna inte är helt förtappade). Jag vet ju att "min" typ av podde är en överjävlig apa för de flesta.

Men livet är inte så kort att jag kan köpa valpen. Pysslingen kanske inte är i skick att dela liv med en överjävlig apa och han ska inte vara någon annanstans än med mig. Och en liten bebis ska inte behöva riskera att byta liv fler gånger än nödvändigt (=inte läge att chansa). Och jag har inte råd att ha två hundar.
Samma här. En 7 mån gammal nära släkting till Bob bortskänkes pga galen BC-unghund. Men vi har precis förlorat en valp, gamla Frodo är rätt trött på att ha nya småglin i livet och lilla Twt riskerar att hamna i skymundan om det kommer en som kräver en massa tid. 💔

Min hund är på dagis. I alla andra rum kommer alla hundarna till dörren och hoppas det är deras tur när en ska gå hem.
I min hunds rum ligger de kvar och vilar och lyfter kanske lite på huvudet för att se vem personalen kallar på. Hon delar rum med tre andra golden och en labradoodle. Jag undrar om det är en rasgrej eller om min hund, som varit där längst och aldrig haft bråttom hem, har lärt upp de andra.

Och nu märkte jag att salukipojken blöder lite i munnen :( Vad jag sett så har han inte tuggat på något konstigt... Är för trött i skallen av en veckas förkylning för att veta hur jag ska tänka.

Borstade tänderna försiktigt på honom tidigare idag och då började det blöda lite, så det är väl där det blöder lite nu igen... Kommer inte borsta igen förrän jag köpt en mycket mjukare tandborste, men förstår inte varför det blöder nu precis och blir lite orolig. Samtidigt som jag vet att det inte är någon som helst idé att ringa veterinär sent en fredagkväll för att "rådfråga lite" om hunden inte är döende, vilket han absolut inte är.

Och nu märkte jag att salukipojken blöder lite i munnen :( Vad jag sett så har han inte tuggat på något konstigt... Är för trött i skallen av en veckas förkylning för att veta hur jag ska tänka.

Borstade tänderna försiktigt på honom tidigare idag och då började det blöda lite, så det är väl där det blöder lite nu igen... Kommer inte borsta igen förrän jag köpt en mycket mjukare tandborste, men förstår inte varför det blöder nu precis och blir lite orolig. Samtidigt som jag vet att det inte är någon som helst idé att ringa veterinär sent en fredagkväll för att "rådfråga lite" om hunden inte är döende, vilket han absolut inte är.
Inflammerat tandkött kanske, precis som vi människor kan ha?

Han hade väl rätt dålig munstatus? Då har han säkert inflammationer i tandköttet och då blöder det när man borstar. Fortsätt borsta och behandla gärna tandköttet med klorhexidin (stomodine, corsodyl etc) efteråt så kommer det redan inom några dagar vara bättre.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 249
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
615
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
4 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka