Uppdateringstråd 30

Ännu en fråga från mig som är noll insatt i träning av vissa grenar 🙈 sist var det ju ridspöt jag undrade över😅 idag såg jag en "bruksperson" som tränade spår och varken hade halsband eller sele på sin hund utan istället ett rep under ljumskarna/magen på hunden som hon gick precis efter och höll i 🤔 varför detta? 😁
 
Ännu en fråga från mig som är noll insatt i träning av vissa grenar 🙈 sist var det ju ridspöt jag undrade över😅 idag såg jag en "bruksperson" som tränade spår och varken hade halsband eller sele på sin hund utan istället ett rep under ljumskarna/magen på hunden som hon gick precis efter och höll i 🤔 varför detta? 😁
Har aldrig sett att man bara har ett rep under ljumskarna? Menar du att hunden inte hade någon annan utrustning på sig än ett snöre runt ljumskarna?
men antar att det är nån variant för att få ner tempot.
 
DSC_0056.webp

Imorgon ska vi på en klickerintroduction på arkenzoo, tänkte kul och testa och bra miljöträning om inte annat :)
Överlag sköter sig han väldigt bra, men stundtals så är han nästan gratis 🙈
Men livet med en snart 6 månaders valp gissar jag.
Men han har iaf blivit lite mer kontaktsökande av sig själv stundtals på promenaderna.
Så sakta men säkert.
 
Har aldrig sett att man bara har ett rep under ljumskarna? Menar du att hunden inte hade någon annan utrustning på sig än ett snöre runt ljumskarna?
men antar att det är nån variant för att få ner tempot.
Precis, bara repet. Ja jag tänkte att det nog var något sånt.
 
Vi har varit på återbesök med den njursjuke. Diagnosen är kronisk inflammation i tarm och njurar och hon ska äta Royal Canin renal + hypoallergenic, Fortekor, B12, probiotika och fibertillskott. Troligtvis är detta ännu en manifestation av hennes autoimmuna sjukdom (vilket jag i efterhand inser att jag borde ha begripit).

Jag hoppas verkligen att behandlingen ska ge effekt och att hon börjar gå upp i vikt igen. Vi ska på återbesök om två veckor för att se om Fortekor har hjälpt eller om hon behöver högre dos + blodtryckssänkande medicin.

I bakhuvudet har jag att när hon tidigare har haft skov så har Atopica kompletterats med en hästdos kortison för att trycka tillbaka skovet. Men det har inte aktualiserats nu, vilket kanske har att göra med att fokus har varit på konkreta njur- och tarmproblem.
 
IMG_0170.webp
Alvin mår bättre! Igår gick vi ner till sjön och han travade på så bra, inga problem utan höll jämn takt med mig och Milou och fick aldrig känslan av att ”dra” med honom.

Idag gick vi i skogen och jag var lite orolig för hur han skulle parera där när det var grenar och lite lörpölar men han klarade det fint.

Jag är så otroligt glad att han kan följa med mig igen på vardags saker. För 5 veckor sen var jag säker på att han skulle behöva avlivas. Jag bara grät och grätoch led med honom. Och nu är han så mycket piggare än på väldigt länge och visar inga tecken på smärta. Går inte beskriva känslan.
 
Jag har varit hemma sjuk i veckan, och har bara Sparven hemma då Humla är i höglöp.
Hans största aktiveringsbehov är helt klar motion, så var skönt att vara pigg nog efter några timmars jobb att kunna åka upp till klubben för lite lösspring och träna slalom :)

Imorgon ska vi på privatlektion i agility, så ville filma vårt slalom-jobb för att kunna bolla lite med henne om vi är på rätt väg. Ska bli jättekul att träna imorgon :banana:
 
Ösregn ute och jag är glad att vi gick lång skogspromenad igår. Hundarna ligger i soffan och tycker det är helt ok att inte gå ut idag. Ska såklart ut på någon runda ändå, men det blir nog längre rastningsrunda istället för långpromenad. Har fortfarande inget ordentligt regntäcke till salukipojken och det är ganska kallt ute nu också...
 
Min virrpanna har varit med på gruvvandring i ett par timmar idag. Många människor att titta på, många dofter och en kort transport i främmande bil. Allt mattade ut honom, så han har slocknat på min tröja nedanför mina fötter.

Han skötte sig över förväntan. Lite vindflöjel när han skulle hålla koll på alla. Annars var han lugn och behaglig.
Fyller två i höst så han är allt mer vuxen.
 
Det blev antiklimax igår på kvällen då jag skulle åka ut vid middagstid och valla men fastnade på vägen väldigt länge pga trafikolycka. Skulle ha mött upp syrran men hon fick valla själv för när vi väl kom vidare så var jag så frusen och det hade börjat skymma så jag åkte tilllbaka hemmåt med två besvikna hundar och lika besviken jag.

Imorse blev det vallning tillsammans med husse istället och felsökning av staket, släpande av grindar och vatten. Husse fick träna Spock också på slutet då jag fastnade i att fixa med staketet men det såg väldigt trevligt ut.

20240928_101604.webp


Imorgon blir det inoff agility tävling på klubben för mig, lilla M och Spock, husse ska iväg och tävla med Tay under tiden på annat ställe.
 
Ammos systerson Cape Secure Hector LEDER just nu FCI IGP VM! Hur galet är inte det? 💪
Han kan typ som sämst komma på en 8e plats och skulle han vinna är det första gången på 30år som en icke schäfer/malle vinner.
Hoppas detta gör att fler får upp ögonen för rasen OCH att man måste avla på brukslinjer för att få fram dugliga brukshundar.
 
Jag och Tilda är på väg till Stockholm med tåget :) Tilda tyckte att halv 6 var alldeles för tidigt att gå upp, så jag hann göra mig klar, packa väskan, brygga kaffe osv innan jag fick upp och hämta henne i sängen 😅 stackaren blev jätteglad när vi kom ut, och trodde vi skulle hem till mamma 🙈 hon skuttade och hoppade fram till grinden och ville inte alls förstå att dom fortfarande är på semester och vi skulle gå hem/till bilen 🙈💔
Tur dom kommer hem om en vecka ungefär 😅
 
Jag och Tilda är på väg till Stockholm med tåget :) Tilda tyckte att halv 6 var alldeles för tidigt att gå upp, så jag hann göra mig klar, packa väskan, brygga kaffe osv innan jag fick upp och hämta henne i sängen 😅 stackaren blev jätteglad när vi kom ut, och trodde vi skulle hem till mamma 🙈 hon skuttade och hoppade fram till grinden och ville inte alls förstå att dom fortfarande är på semester och vi skulle gå hem/till bilen 🙈💔
Tur dom kommer hem om en vecka ungefär 😅
Hon lär bli glad när hon får träffa massor av vinthundar i alla fall :D Ses om några timmar!
 
Ammos systerson Cape Secure Hector LEDER just nu FCI IGP VM! Hur galet är inte det? 💪
Han kan typ som sämst komma på en 8e plats och skulle han vinna är det första gången på 30år som en icke schäfer/malle vinner.
Hoppas detta gör att fler får upp ögonen för rasen OCH att man måste avla på brukslinjer för att få fram dugliga brukshundar.

Coolt! Håller tummarna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 362
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 542
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
405
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp