Uppdateringstråd 30

Vi som inte är i Stockholm vill se BILDER sedan! :love:
Ska fixas! :D Nu är vi på väg för att möta @Trott
1000068992.webp
 
Min äldre tik har blrjat ha skov igen med magen. Ska ringa veterinär imorgon och boka tid.
Hon äter redan allergifoder, b12 och blodprov har gjorts och ultraljud med vissa fynd.
Nu är det smärtor i magen (har en pasta jag ger som hjälper) fisar som luktar död + bajset.

Det är väldig tstressande att hon inte ska få i sig nått annat än de vi vet är ok och även nu när de kommer skov igen.
Jag skulle iväg igår och såklart får hon ett då. Med is i magen och pastan släppte de men måste kolla upp varför de återkommer ♥️
 
Ammos systerson Cape Secure Hector LEDER just nu FCI IGP VM! Hur galet är inte det? 💪
Han kan typ som sämst komma på en 8e plats och skulle han vinna är det första gången på 30år som en icke schäfer/malle vinner.
Hoppas detta gör att fler får upp ögonen för rasen OCH att man måste avla på brukslinjer för att få fram dugliga brukshundar.
Uppdatering!

VM SILVER!!! 🥈
Huuur galet?
Visar verkligen att rasen kan så länge man avlar på rätt saker! Amazing!!
 
Corgi-prinsessan sprang två fina lopp igår och fick rosett. Spock var övertaggad första loppet men bättre andra så hade det inte varit för en rivning och att jag valde att diska oss sen med leksak så hade vi kanske kommit runt.
Tay och husse var iväg och tävlade dem med som inhoppare i lag.

20240929_124942.webp



Idag vaknade jag till frost och minusgrader *brr*. Hade tänkt åka till fårhagen senare idag men vi får se..
 
Idag fyller hon 3år, min älskade lilla Lily :heart:
Världens roligaste, sötaste, mest personliga och tokiga lilla långnäsa som charmar alla hon lär känna. Tänk att just jag skulle få en så otroligt fantastisk saluki. Idag ska vi fira med skogspromenad!

21.webp
 
Idag fyller hon 3år, min älskade lilla Lily :heart
Världens roligaste, sötaste, mest personliga och tokiga lilla långnäsa som charmar alla hon lär känna. Tänk att just jag skulle få en så otroligt fantastisk saluki. Idag ska vi fira med skogspromenad!

Visa bifogad fil 154205

Oj, tyckte du hämtade henne nyss!
Kommer det bli aktuellt med valpar på henne? Hon verkar ju kunna vara en tillgång i rasen med tanke på att linjerna inte var så vanliga här i Sverige eller inbillar jag mig?
 
Oj, tyckte du hämtade henne nyss!
Kommer det bli aktuellt med valpar på henne? Hon verkar ju kunna vara en tillgång i rasen med tanke på att linjerna inte var så vanliga här i Sverige eller inbillar jag mig?
Eller hur! Hon är fortfarande en liten bäbis tycker jag :p

Förhoppningsvis blir det valpar på henne när hon är 4-5 år, så antingen till nästa höst eller hösten därefter (hon löper bara en gång per år på sensommaren). Hon har extremt få släktingar här och låg inavelsgrad (även enligt Embark), hittills inga hälsoproblem varken hos henne eller släktingar som kan sätta stopp för det heller även om hon ska få ultraljudat hjärta först innan något går att säga säkert.

Och så hoppas jag på att kunna komma ut på tävlingsbanorna med henne nästa år för att visa upp henne lite för världen, men redan nu är det många intresserade av valpar pga hennes stam och vad de ändå sett av henne. Har tyvärr haft uselt schema i år där jag jobbat nästan varje tävlingshelg och det har varit för bökigt att hinna byta jobbpass och organisera allt innan anmälningstiderna gått ut...

Även hanhundsägare (med intressanta hanhundar) har hört av sig för att säga att de har tillgänglig hanhund om jag har valpplaner, visste inte ens att sådant förekom :rofl: Fast det känns lite läskigt ändå. Det är ju alltid en risk med allt, och så ska man hitta bra hem till alla valpar...
 
Eller hur! Hon är fortfarande en liten bäbis tycker jag :p

Förhoppningsvis blir det valpar på henne när hon är 4-5 år, så antingen till nästa höst eller hösten därefter (hon löper bara en gång per år på sensommaren). Hon har extremt få släktingar här och låg inavelsgrad (även enligt Embark), hittills inga hälsoproblem varken hos henne eller släktingar som kan sätta stopp för det heller även om hon ska få ultraljudat hjärta först innan något går att säga säkert.

Och så hoppas jag på att kunna komma ut på tävlingsbanorna med henne nästa år för att visa upp henne lite för världen, men redan nu är det många intresserade av valpar pga hennes stam och vad de ändå sett av henne. Har tyvärr haft uselt schema i år där jag jobbat nästan varje tävlingshelg och det har varit för bökigt att hinna byta jobbpass och organisera allt innan anmälningstiderna gått ut...

Även hanhundsägare (med intressanta hanhundar) har hört av sig för att säga att de har tillgänglig hanhund om jag har valpplaner, visste inte ens att sådant förekom :rofl: Fast det känns lite läskigt ändå. Det är ju alltid en risk med allt, och så ska man hitta bra hem till alla valpar...

Personligen skulle jag nog tycka att fem år är lite på gränsen för en första valpkull (om man har möjlighet att ta tidigare), men jag är inte uppfödare och vet inte hur riktlinjerna ser ut i rasen. Spännande iallafall och jag hoppas på att se mini-Lilysar i framtiden :love:.
 
Personligen skulle jag nog tycka att fem år är lite på gränsen för en första valpkull (om man har möjlighet att ta tidigare), men jag är inte uppfödare och vet inte hur riktlinjerna ser ut i rasen. Spännande iallafall och jag hoppas på att se mini-Lilysar i framtiden :love:.
Jag tror att regelverket hos SKK säger att en tik inte får paras första gången efter sin 7:års dag (Och det vore synd på rara ärtor med oreggat). Djurskyddet talar mer om att hunden ska vara i skick att hantera dräktighet, valpning och valpskötsel
 
Personligen skulle jag nog tycka att fem år är lite på gränsen för en första valpkull (om man har möjlighet att ta tidigare), men jag är inte uppfödare och vet inte hur riktlinjerna ser ut i rasen. Spännande iallafall och jag hoppas på att se mini-Lilysar i framtiden :love:.
I min ras är det vanligt att ta första kullen runt 4-5 år men är inte ovanligt att ta på äldre tikar än så för första kull. Är stor skillnad vad som är lämplig ålder beroende på ras.
Men jag håller med, spännande med Lily bebisar i framtiden!
 
Personligen skulle jag nog tycka att fem år är lite på gränsen för en första valpkull (om man har möjlighet att ta tidigare), men jag är inte uppfödare och vet inte hur riktlinjerna ser ut i rasen. Spännande iallafall och jag hoppas på att se mini-Lilysar i framtiden :love:.
För saluki är 4-5 år det vanligaste, och det är ovanligt att ta på yngre än 4åringar om man inte tänkt ta flera kullar eller vill para med specifik hane som redan är gammal.

Det är också mycket fokus i rasen på att inte(!) använda unga hundar i avel, främst för att när salukin väl har hälsoproblem så är det ofta relaterat till hjärtat och då sådana problem som sällan syns förrän hunden blir äldre. Det är tack och lov ovanligt med problem kring dräktighet osv i rasen och i Lilys släkt har det inte varit problem vad jag vet, så just åldern är inget som oroar mig speciellt.
 
Jag tror att regelverket hos SKK säger att en tik inte får paras första gången efter sin 7:års dag (Och det vore synd på rara ärtor med oreggat). Djurskyddet talar mer om att hunden ska vara i skick att hantera dräktighet, valpning och valpskötsel

Jag är väl medveten om vad skk säger, jag framförde som sagt en personlig åsikt. Sen vet jag också att vissa raser vill man para relativt sent men var inte medveten om att saluki var en av dem.

Sen är allt plus och minus. Plus på äldre föräldradjur är att eventuella sjukdomar har längre tid att upptäckas och längre tid på att meritera.
Plus på yngre är att man oftast återhämtar sig snabbare, man kanske har möjlighet att utvärdeta kullen innan man tar nästa om man tänker ta fler. Med det sagt så tycker jag inte man ska använda överdrivet unga djur heller särskilt hanhundar har ju oftast lång tid sen att verka i avel.
 
För saluki är 4-5 år det vanligaste, och det är ovanligt att ta på yngre än 4åringar om man inte tänkt ta flera kullar eller vill para med specifik hane som redan är gammal.

Det är också mycket fokus i rasen på att inte(!) använda unga hundar i avel, främst för att när salukin väl har hälsoproblem så är det ofta relaterat till hjärtat och då sådana problem som sällan syns förrän hunden blir äldre. Det är tack och lov ovanligt med problem kring dräktighet osv i rasen och i Lilys släkt har det inte varit problem vad jag vet, så just åldern är inget som oroar mig speciellt.

Intressant, var inte medveten om hjärtsjukdom i rasen. Har du läst tråden om taurin på tal om det som jag postade?

Isåfall förstår jag att man väntar med avelsdebut.
 
Intressant, var inte medveten om hjärtsjukdom i rasen. Har du läst tråden om taurin på tal om det som jag postade?

Isåfall förstår jag att man väntar med avelsdebut.
Finns både hjärtproblem och autoimmuna sjukdomar i rasen. Inte såpass vanligt att man behöver vara jätterädd för det, men helt klart något att ha i bakhuvudet innan man tar en valpkull. Rasklubben rekommenderar också ultraljud av hjärta innan avel, har en lista på hemsidan dit man kan rapportera in resultat och har jobbat hårt för att få fram ett protokoll att använda som beskriver just hur ett friskt salukihjärta är. Det senaste jag hörde var att på de hundar som drabbas så märker man ofta något när de är just 4-5år gamla, så att man därför inte bör använda yngre hundar om det inte är nödvändigt.

Hade jag haft planer på flera kullar så hade det såklart kunnat vara aktuellt att ta en kull redan nu, för att hinna utvärdera den osv innan en till kull, men som det ser ut nu kommer en kull vara fullt tillräckligt. Det är sällan som salukitikar får mer än en kull, just för att det är en liten ras till antalet sett. Hanar får en, kanske två kullar. De som får två kullar eller fler (oavsett hane/tik) är de extrempopulära hundarna, men dit kommer Lily aldrig räknas :p

De flesta uppfödare tar en kull, sparar en eller två valpar, tar en kull när den tiken är vuxen, sparar en valp osv. Just nu finns det 32 uppfödare som "aktiva uppfödare" på rasklubbens hemsida. Dit räknas alla uppfödare som haft minst en kull de senaste 5 åren. Som det ser ut nu är det nog bara 2, kanske 3 uppfödare som har kullar vartannat år eller oftare och en av de uppfödarna är egentligen två uppfödare som samarbetar, så varannan kull föds hos ena personen och varannan kull hos den andra, ungefär.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 362
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 542
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
405
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp