Uppdateringstråd 30

For förbi hundgården idag igen. Har en tröttdag igen.

Där var ett halvdussin glada svansar.
.Varav en 5-månaders pudel. Den fick Oskar att helt tappa all hyfs. Han var som en igel och red på valpen och var under, över och runt den. Inget hjälpte, så jag fick koppla. En äldre lite större hane var också väldigt intresserad.
Vad var det som fick dem att reagera så?
 
Häromdagen vet jag inte hur många gånger, jag fick höra ordet ”fin” om Milou. Vi var ute och gick och jag hörde någon ropa ursäkta, ursäkta och upptäckte en kvinna som ville ha min uppmärksamhet. Hon kom fram och frågade om det var en nakenhund. Sen var hon igång :rofl: Åh så fin han är, fantastiskt fin, underbar, så fin så fin, vilken fin päls (cresten), jag älskar nakenhundar, så fin, så fin och så fortsatte det ett tag till tills jag var tvungen att gå :p

Alltid kul när folk gillar nakenhundar och i min värld är han ju underbar men det var väldigt många gånger ordet fin sades :D. Och så är han ju lite extra fin mot alla andra nakenhundar så klart :heart

IMG_0565.jpeg
 
Nu har vi varit på LC-träning :D
Damerna fick springa som stödhundar till andra hundar som skulle ta licens och sprang som alltid supersnällt och bra. Ebrah var oförskämt oberörd efteråt, tippar på att hon inte tar i för fullt nu när hon är skendräktig. Lily fick springa ett vanligt träningslopp också med en snabb salukihane och hej vilket tempo det var på dem! Superfint lopp verkligen, och vid målgången kastade sig Lily på trasan och låg envist på den för att se till att den var död på riktigt :p

Salukipojken gick det mindre bra för, han tyckte att det var spännande, men tyckte också att munkorgen var så hemsk att det inte gick att springa mer än kanske två meter med den :( Men, han fick i alla fall komma ut och träffa både folk och hundar och är nu väldigt trött och glad. Ikväll ska vi ta en liten promenad med lurchervännen också.
 
Mer mondio idag! Trevlig i lydnaden och sen lattja vidare i 😍skyddet😍

Provade bland annat inhopp i bett, babysteppade vidare med förarförsvaret och körde några urkallningar ur bettet.

Visa bifogad fil 154506

Miss Mandy fick gora sa jatte mycket fran borjan da hon hade en vana att komma lite for langt och ga pa "sleeven" underifran ... och det gjorde ont fick jag hora. Bade Jag, Mandy, och figgen hade jatte kul med det.:D
 
Miss Mandy fick gora sa jatte mycket fran borjan da hon hade en vana att komma lite for langt och ga pa "sleeven" underifran ... och det gjorde ont fick jag hora. Bade Jag, Mandy, och figgen hade jatte kul med det.:D

Figgen bytte rätt snabbt till femmans sleeve efter hon bitit igenom trean 😁 så nu är målet att hon inte ska göra en halvhalt och måtta in, utan ha fart hela vägen in — därav hoppet. Rottweilern ska ju ha lite eftertanke, så det är viss skillnad från mallarnas/holländarnas rakt in i väggen 😁
 
Figgen bytte rätt snabbt till femmans sleeve efter hon bitit igenom trean 😁 så nu är målet att hon inte ska göra en halvhalt och måtta in, utan ha fart hela vägen in — därav hoppet. Rottweilern ska ju ha lite eftertanke, så det är viss skillnad från mallarnas/holländarnas rakt in i väggen 😁

Tate, min malle fick mycket stadig sleeve nar han var 8 manader efter att figgen som kom fran ostkusten for ett seminarium hade tagit Tate's forsta bett och ylade "sag at honom att slappa, sag at honom att slappa ..." efter forsta bettet pa en "puppy sleeve".😄
 
Har ett otroligt dåligt samvete för att jag inte tränat något riktigt ordentligt med grabbarna. Det har varit så galet mycket omkring och jag hade varken tid, ork eller motivation i flytten. Och sen vaknade längtan och då plockade jag fram alla Rallylydnads sakerna och var redo att sätta sätta igång men då vaknade jag så klart med 39 graders feber, idag har jag haft feber i 5 veckor
 
En bekant sa att dom letar efter en medelstor (ca 18-24kg) sällskapshund som inte är trimras/pudel/pälsmonster och jag känner mig helt lost i att rekommendera pigg sällskapshund, som är snäll med andra hundar och ska kunna vara lös i den storleken. Vad finns det ens? 😅
 
En bekant sa att dom letar efter en medelstor (ca 18-24kg) sällskapshund som inte är trimras/pudel/pälsmonster och jag känner mig helt lost i att rekommendera pigg sällskapshund, som är snäll med andra hundar och ska kunna vara lös i den storleken. Vad finns det ens? 😅
Finns typ inte 😄 Alla jag kommer på har antingen viss form av pälsvård eller jaktintresse. Resterande är antingen för stora eller för små i storlek/vikt.
 
I gar var Emma-Sue pa besok och blev uppfostrad av en katt. Hon larde sig att halla avstand och att stanna och inte komma narmare om katten fraste. :cool: Da akte vi och halsade pa nasta katt, men den ville sa garna gosa med Emma-Sue, men vagade inte riktigt. Jag tror att "Lillan" fick lite korsade signaler dar :D men det ar bra att hon inte rusar fram for att leka.
 
I veckan opererades L, i sin bog. Han skadade sig när han var knappa året, och drog sönder senfästet till tricepssenan där den fäster in i bogen. Efter rehab osv kom han tillbaka och har varit oberörd, tills tidigt i våras hos fysion när vi fick en reaktion då vi flexade bogen helt. Ingen hälta, helt jämn i rörlighet och ingen reaktion hos ortopeden, men jag ville ändå röntga och är glad att vi gjorde det.

Vi fann en stor pålagring vid skadan, och lite artros vid den, i leden. Eftersom han var opåverkad av den i det här läget sattes en kur Cartrophen in, mot artrosbildningen, och han tränade på som vanligt. Ingen skillnad på före/under/efter Cartrophenkuren, vilket gör att vi tror att han var smärtfri då.

På andjaktspremiären i år blev han halt, och fick vid ett tillfälle en kraftig reaktion i bogen. Jag bokade ny tid hos ortopeden och efter en slätröntgen plus efterföljande CT såg vi att påbyggnaden egentligen var opåverkad från tillfället i våras, men artrosen hade blivit mera på så kort tid.

Jag velade fram och tillbaka om jag skulle operera eller ej - påbyggnaden ”sitter i vävnad, troligtvis även i ledkapseln” - och jag ville inte utsätta honom för operation och rehab om inte prognosen för ett liv i arbete var god. Jag valde att operera till slut, och under operationen hittade de en helt enorm grej som låg löst inne i leden, liksom runt ledkulan och mot ledskålen. Inte konstigt att den orsakat artros där… Desto märkligare, och betydligt bättre för L, att den låg löst och det inte behövde skäras mer än nödvändigt i vävnad och led.

Ortopeden har aldrig sett något liknande, och även om gissningen är att det är någon rest från den gamla skadan som gått bananas, så vet vi inte säkert och grejen är skickad på analys. Leden såg fin ut i övrigt, men det är riktigt sjukt hur han kunnat gå med denna så länge, och att han varit så opåverkad av den så länge som han har varit.

Efter op är han pigg, markerar lite men väldigt lindrigt med tanke på en förhållandevis stor operation. ÅB om ett par veckor, och så ska vi sätta plan för rehab osv framöver.


Lägger bild i spoiler pga äcklig…
IMG_8253.jpeg
 
I veckan opererades L, i sin bog. Han skadade sig när han var knappa året, och drog sönder senfästet till tricepssenan där den fäster in i bogen. Efter rehab osv kom han tillbaka och har varit oberörd, tills tidigt i våras hos fysion när vi fick en reaktion då vi flexade bogen helt. Ingen hälta, helt jämn i rörlighet och ingen reaktion hos ortopeden, men jag ville ändå röntga och är glad att vi gjorde det.

Vi fann en stor pålagring vid skadan, och lite artros vid den, i leden. Eftersom han var opåverkad av den i det här läget sattes en kur Cartrophen in, mot artrosbildningen, och han tränade på som vanligt. Ingen skillnad på före/under/efter Cartrophenkuren, vilket gör att vi tror att han var smärtfri då.

På andjaktspremiären i år blev han halt, och fick vid ett tillfälle en kraftig reaktion i bogen. Jag bokade ny tid hos ortopeden och efter en slätröntgen plus efterföljande CT såg vi att påbyggnaden egentligen var opåverkad från tillfället i våras, men artrosen hade blivit mera på så kort tid.

Jag velade fram och tillbaka om jag skulle operera eller ej - påbyggnaden ”sitter i vävnad, troligtvis även i ledkapseln” - och jag ville inte utsätta honom för operation och rehab om inte prognosen för ett liv i arbete var god. Jag valde att operera till slut, och under operationen hittade de en helt enorm grej som låg löst inne i leden, liksom runt ledkulan och mot ledskålen. Inte konstigt att den orsakat artros där… Desto märkligare, och betydligt bättre för L, att den låg löst och det inte behövde skäras mer än nödvändigt i vävnad och led.

Ortopeden har aldrig sett något liknande, och även om gissningen är att det är någon rest från den gamla skadan som gått bananas, så vet vi inte säkert och grejen är skickad på analys. Leden såg fin ut i övrigt, men det är riktigt sjukt hur han kunnat gå med denna så länge, och att han varit så opåverkad av den så länge som han har varit.

Efter op är han pigg, markerar lite men väldigt lindrigt med tanke på en förhållandevis stor operation. ÅB om ett par veckor, och så ska vi sätta plan för rehab osv framöver.


Lägger bild i spoiler pga äcklig…
Men shit! Den är ju gigantisk.
 
Såå ja, nu vet jag inte riktigt hur jag ska tänka med mitt hundstall.
Vi får se hur rehaben går och hur han verkar när allt är läkt osv, men prognosen för ett jaktliv ser bättre ut nu än tidigare. Om han kommer kunna tävla igen får avgöras av hur artrosen behöver behandlas.

Men klart är att jag känner att jag behöver fylla på igen. Dels för att inte slita mer än nödvändigt på L, men även för att spara på F, min äldsta labbe. Även han dras med en gammal skada och jag vill inte pressa honom för hårt.

Min lilla, som jag är väldigt förtjust i, är bara knappt 9 månader. Kanske startklar i slutet av nästa år, men det dröjer ytterligare innan hon är färdig jaktligt.
Så nu velar jag mellan att köpa en grundtränad vuxen hund, eller om jag helt enkelt ska ställa mig på kö för en valp nästa år…
 
Zoe, Tam och jag är på väg hem från en långhelg med vallhundstävlingar i tyskland. Jag lyckades så klart bli sjuk, Zoe var väldigt sur över att behöva sova i bilen och Tam var ängslig över att bli lämnad ensam i hundboxarna i bilen (pick up med 4 boxar, så fint klimat men väldigt instängt för dem). Bra erfarenheter för mig och Tam, Zoe ställde inte upp alls.

Imorgon bitti har vi tid för avmaskning, sen måste vi vänta ett dygn innan vi kan åka över gränsen hemmåt. 9 timmars körning kvar, jag har förkylning/feber från helvetet och vi alla tre har hemlängtan. Dumma veterinärer som inte tog emot för avmaskning igår! 😅 Evidensia var de enda som kunde ta emot, och de skulle ha 3300 i jouravgift för att stämpla pass 🤣🤣
 
Emma-Sue ar riktigt ordentligt svullen runt ena ogat. Jag misstanker ett bi-stick och avvaktar till i morgon bitti for att se hur det ser ut da. Ar det varre sa far jag aka till veterinaren ... samma sa avvaktar jag under dagen ... battre sa far hon extra godis och jag blir riktigt glad.n Alltid ar det nagot som hander.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 362
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 541
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
405
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp