I veckan opererades L, i sin bog. Han skadade sig när han var knappa året, och drog sönder senfästet till tricepssenan där den fäster in i bogen. Efter rehab osv kom han tillbaka och har varit oberörd, tills tidigt i våras hos fysion när vi fick en reaktion då vi flexade bogen helt. Ingen hälta, helt jämn i rörlighet och ingen reaktion hos ortopeden, men jag ville ändå röntga och är glad att vi gjorde det.
Vi fann en stor pålagring vid skadan, och lite artros vid den, i leden. Eftersom han var opåverkad av den i det här läget sattes en kur Cartrophen in, mot artrosbildningen, och han tränade på som vanligt. Ingen skillnad på före/under/efter Cartrophenkuren, vilket gör att vi tror att han var smärtfri då.
På andjaktspremiären i år blev han halt, och fick vid ett tillfälle en kraftig reaktion i bogen. Jag bokade ny tid hos ortopeden och efter en slätröntgen plus efterföljande CT såg vi att påbyggnaden egentligen var opåverkad från tillfället i våras, men artrosen hade blivit mera på så kort tid.
Jag velade fram och tillbaka om jag skulle operera eller ej - påbyggnaden ”sitter i vävnad, troligtvis även i ledkapseln” - och jag ville inte utsätta honom för operation och rehab om inte prognosen för ett liv i arbete var god. Jag valde att operera till slut, och under operationen hittade de en helt enorm grej som låg löst inne i leden, liksom runt ledkulan och mot ledskålen. Inte konstigt att den orsakat artros där… Desto märkligare, och betydligt bättre för L, att den låg löst och det inte behövde skäras mer än nödvändigt i vävnad och led.
Ortopeden har aldrig sett något liknande, och även om gissningen är att det är någon rest från den gamla skadan som gått bananas, så vet vi inte säkert och grejen är skickad på analys. Leden såg fin ut i övrigt, men det är riktigt sjukt hur han kunnat gå med denna så länge, och att han varit så opåverkad av den så länge som han har varit.
Efter op är han pigg, markerar lite men väldigt lindrigt med tanke på en förhållandevis stor operation. ÅB om ett par veckor, och så ska vi sätta plan för rehab osv framöver.
Lägger bild i spoiler pga äcklig…