Jag kan bara säga utifrån mitt perspektiv och tankesätt, jag hade om det var möjligt köpt en grundtränad vuxen hund. Dels för att lotteriet med valp är stort, men också för att du då vet vad du får samt att slippa stå med unghund+valp samt två äldre som du inte är säker på att du kan pressa och använda som du vill. Sen är valptiden och att lägga grunder en väldigt rolig tid och del av hundens liv, inte att förringa. Och självklart, bara för att en köper en vuxen hund som är friröntgad och frisk så innebär det ju inte per automatik att det inte kan hända saker...Såå ja, nu vet jag inte riktigt hur jag ska tänka med mitt hundstall.
Vi får se hur rehaben går och hur han verkar när allt är läkt osv, men prognosen för ett jaktliv ser bättre ut nu än tidigare. Om han kommer kunna tävla igen får avgöras av hur artrosen behöver behandlas.
Men klart är att jag känner att jag behöver fylla på igen. Dels för att inte slita mer än nödvändigt på L, men även för att spara på F, min äldsta labbe. Även han dras med en gammal skada och jag vill inte pressa honom för hårt.
Min lilla, som jag är väldigt förtjust i, är bara knappt 9 månader. Kanske startklar i slutet av nästa år, men det dröjer ytterligare innan hon är färdig jaktligt.
Så nu velar jag mellan att köpa en grundtränad vuxen hund, eller om jag helt enkelt ska ställa mig på kö för en valp nästa år…