Uppdateringstråd 30

Jag är en typiskt katastroftänkare så redan när Aki tog det första haltande steget gick min hjärna rakt till OCD, och att det skulle vara en god prognos för att jag skulle vilja ta en unghund genom operation/burvila/rehab igen. Jag började sörja redan när det första hältsteget kom, på ett sätt.

Väl hos veterinären så konstaterade vi att jo, det fanns en duktig ortopedkirurg, det skulle täckas av försäkringen och jag fick upp hoppet igen. Tills vi såg höfterna. Rejäl bergochdalbana :(

(Det blev ju inte bättre av uppfödaren anklagade mig för att ha orsakat problemen, och sen avlivat "lättvindigt" istället för att operera/erbjuda dem återköp(?!)...)
Jag hade helt missat att det var ocd innan. Och fy vad ruttet av uppfödaren. Jag trodde jag hade uppfödaren med mig på ena, för det var kravet om det inte funkade hos mig. Den andra har jag fortfarande sporadisk kontakt med, trots annan ras numera, men hon är evigt tacksam för ATT jag gjorde som jag gjorde.
 
Från det ena till det andra. På måndag ska jag och två av hundarna upp på fjället och försöka få fatt i 4 kor som inte vill komma hem efter sommarbetet. De har GPS på sig, men har lyckats smita undan sanken i 6 veckor (!) då en av dem är väldigt rädd och drar med sig de andra så fort hon ser folk.

Det är ungefär en timme att gå genom tät fjällbjörkskog från vägen till korna, sen försöka få kontroll på djuren och driva dem tillbaka dit vi kan lasta... Minst sagt ett spännande jobb som kommer sätta oss alla tre på prov 😬😱
 
Jag hade helt missat att det var ocd innan. Och fy vad ruttet av uppfödaren. Jag trodde jag hade uppfödaren med mig på ena, för det var kravet om det inte funkade hos mig. Den andra har jag fortfarande sporadisk kontakt med, trots annan ras numera, men hon är evigt tacksam för ATT jag gjorde som jag gjorde.
Det har alltid varit så främmande för mig att som uppfödare lägga skuld på en förtvivlad valpköpare. Precis som att det är ofattbart att mörka problem. Men det verkar utbrett :(
 
När man ska köpa tuggben önskar man att man hade en lite hund 😅 får alltid köpa dom största/dyraste(typ dom större rauh💸) om det ska ha den minsta chans att räcka en stund 😒
Jag köpte en massa tugg och hade motsatt problem. Vissa av sakerna är enorma och jag har en liten, liten hund :rofl:

IMG_20241010_193858.webp
 
Det har alltid varit så främmande för mig att som uppfödare lägga skuld på en förtvivlad valpköpare. Precis som att det är ofattbart att mörka problem. Men det verkar utbrett :(
Flokis uppfödare anklagade mig för att ha orsakat att Floki blev halt för att han fick hoppa för mkt efter leksaker… hon hängde ut mig i sin kennel-grupp. Att hon sen inte nämnde att Floki har en autoimmun sjukdom när hon sålde Flokis syster som avelstik var också ett fint bevis på att hon inte är vettig…. (Och försökte ta mer betalt för valpar med cool färg)
 
Oskar har blivit knäpp. När jag ska sova kör han flugjakt i sovrummet. Hälften av attackerna tvivlar jag på om det ens finns ett byte att jaga. :meh:

För att ha en chans att sova har jag satt honom i komposthage.
Knashund.
 
Flokis uppfödare anklagade mig för att ha orsakat att Floki blev halt för att han fick hoppa för mkt efter leksaker… hon hängde ut mig i sin kennel-grupp. Att hon sen inte nämnde att Floki har en autoimmun sjukdom när hon sålde Flokis syster som avelstik var också ett fint bevis på att hon inte är vettig…. (Och försökte ta mer betalt för valpar med cool färg)
Det är så himla upprörande ☹️
 
Agility tävling idag med corgi-flickan och turbo-Spock!
Fantastiskt fin känsla i första loppet med lilla M som räckte till vinst och pinne. Lopp nummer två strulade slalomet så jag valde att diska oss.
Husse fick ratta runt Spock och första loppet kom de runt med 10 fel och andra loppet blev en disk men väldigt fina lopp överlag och husse var nöjd.

Så kul att vara på tävling igen tillsammans och köra! Han ska få köra Spock nästa tävling också så jag får sällskap och slipper bila 2,5 timme enkel väg själv :p .

Nu behöver lilla M bara en pinne till för att få diplom i agilityklass 1 :banana:.


Lilla M

20240825_170805.webp
 
Flokis uppfödare anklagade mig för att ha orsakat att Floki blev halt för att han fick hoppa för mkt efter leksaker… hon hängde ut mig i sin kennel-grupp. Att hon sen inte nämnde att Floki har en autoimmun sjukdom när hon sålde Flokis syster som avelstik var också ett fint bevis på att hon inte är vettig…. (Och försökte ta mer betalt för valpar med cool färg)
Jag är inte ett dugg förvånad, utan att veta vem Flokis uppfödare är.
Tycker tyvärr det är relativt vanligt då jag har vänner som faktiskt haft en jäkla otur med sina hundar fått ett rykte om sig att de på något sätt har orsakat det.
Då kan uppfödarna glatt fortsatt avla på sina hundar eftersom de är helt problemfria. 🙃

Jag fattar att det är jäkligt surt som uppfödare, men när man ser hur förkrossande ens vänner blir och en del lägger ut mycket pengar innan sista beslut fattas (om det går så långt) så känns det bara fult.


Sen vet jag vissa vars uppfödare har skött det på ett normalt och funtat sätt också.
 
När man ska köpa tuggben önskar man att man hade en lite hund 😅 får alltid köpa dom största/dyraste(typ dom större rauh💸) om det ska ha den minsta chans att räcka en stund 😒
Eller när folk köper en liten påse mushbollar och konstaterar att det är två veckors mat för deras hund. För mig hade det varit två dagars mat för en hund... (Köper därför inte mush, jag har helt enkelt inte råd utan kör andra färskfoder istället)
 
Jag är inte ett dugg förvånad, utan att veta vem Flokis uppfödare är.
Tycker tyvärr det är relativt vanligt då jag har vänner som faktiskt haft en jäkla otur med sina hundar fått ett rykte om sig att de på något sätt har orsakat det.
Då kan uppfödarna glatt fortsatt avla på sina hundar eftersom de är helt problemfria. 🙃

Jag fattar att det är jäkligt surt som uppfödare, men när man ser hur förkrossande ens vänner blir och en del lägger ut mycket pengar innan sista beslut fattas (om det går så långt) så känns det bara fult.


Sen vet jag vissa vars uppfödare har skött det på ett normalt och funtat sätt också.

Jag fick till och med göra alla mina sociala medier privata pga jag blev trakasserad utav främlingar då jag hade blockat båda mina masar uppfödare. Så när uppfödarna inte kunde komma åt mig så fick de andra att göra det åt dem.

Men ja jag har fått två uppfödare på mig för jag avlivat två mas i ung ålder. Trots jag opererat, rehabat båda två i minst 6 månader innan veterinären sa stop.
Den ena uppfödaren höll med mig om beslutet på min första mas, men blev andra bullar när det sen gällde hennes egen uppfödning. Ringde och grät, den uppfödaren jämförde hennes hunds avlivning med att jag i så fall kan skjuta en person i rullstol. Samma sak enligt henne.
Båda uppfödarna avlar på syskon till mina mas..
 
I dag har Emma-Sue lart sig nagot nytt. Efter forsta gangen jag provade. Jag holl nagot gott i handen och efter att hon fick det holl jag fram handen och sa "no more" ... hon hoppade upp och slickade till ... Jag sa YES och jag sag att hon "got it" sa hon fick en mycket liten bit persika (man tager det man haver :p).
Sedan holl jag ut den andra handet och sa "touch" och hon hoppade upp och bara rorde vid handflatan med nosen. She got it! Nu har vi provat med riktigt godis ocksa och ordet "touch" funkar overallt och ar en omedelbar inkallning med att faktiskt bara rora handen med nosen.
Hon ar snabb nar hon vill den lilla.:angel:
 
Jag är inte ett dugg förvånad, utan att veta vem Flokis uppfödare är.
Tycker tyvärr det är relativt vanligt då jag har vänner som faktiskt haft en jäkla otur med sina hundar fått ett rykte om sig att de på något sätt har orsakat det.
Då kan uppfödarna glatt fortsatt avla på sina hundar eftersom de är helt problemfria. 🙃

Jag fattar att det är jäkligt surt som uppfödare, men när man ser hur förkrossande ens vänner blir och en del lägger ut mycket pengar innan sista beslut fattas (om det går så långt) så känns det bara fult.


Sen vet jag vissa vars uppfödare har skött det på ett normalt och funtat sätt också.
När min egen uppfödning i min ägo drabbades av ep så var min första tanke "gud vilken tur att inte nån av mina valpköpare tvingas gå igenom detta" och så meddelade jag alla och lade ut honom på listan. Samma sak med OCD.

Avel är svårt och ibland går det fel. Enda sättet att bli bättre är ju att vara öppen med informationen och ta genomtänkta avelsbeslut för att minimera riskerna. Som du säger så verkar det väldigt populärt att skjuta ifrån sig allt ansvar och på så vis kunna fortsätta producera valpar helt utan eftertanke. (Den fick ep för att ägaren lät den vara stressad/ nån slog den i huvudet/ den blev sparkad. Den fick OCD för att den fick färskfoder/lekte för mycket/gick i trappor. Den vallar inte för att ägaren tränar lydnad/har den i sängen. osv).

Det är helt obegripligt.

(Men ja, självklart finns det uppfödare som hanterar det kanonbra också <3)
 
Jag är så tacksam att när jag messade uppfödaren om Zeppelin så var svaret att hon hade fattat exakt samma beslut som oss och visste hur satans jävla ont det gör..
För även om jag fattar att vi tog rätt beslut så tvivlar man och man tänker tänk om vi opererat osv. Hjärnan spinner iväg och jag har dåligt samvete för typ allt. Det är inte nån som sagt att vi gjort fel men era historier vittnar ju verkligen om att folk kan vara så jävla elaka så det känns verkligen fint att vi inte behövt ta något sådant i detta läge.
Det var samma med Sid. Uppfödaren sa ganska tidigt under sommaren att det är okej att ta farväl och det är vår skyldighet, vi har kämpat och tillslut behöver man inse att det bästa för hunden är att somna in. Så när vi väl tog beslutet i september förra året så var det mycket "lättare" med hennes ord i ryggen.

Trots det så är det så jäkla svårt att fatta att vi gått från 4 hundar till 1 på typ ett år. Galet vad fort det går. Nu är ju en av dom omplacerad och lever i högsta grad och låg i min säng tätt tätt intill i helgen och det beslutet var också helt rätt för hon trivs mycket bättre som ensamhund. Men det är också en sorg att det inte funkade, hon var ju pappas ögonsten.
 
Regn i flera dagar och jag har haft fantastiska promenader med Virrpannorna för det är inga andra ute och dom har kunnat vara lösa mycket utan att jag behövt kalla in dom hela tiden. Nöjda följsamma hundar som har lyssnat på de inkallningar jag behövt göra på direkten. Så uppmärksamma och följsamma.
Sen vet jag att speciellt min äldre hund kan testa gränserna i skarpt läge( dvs hare eller katt) men just nu är jag så nöjd med dom.
Hussse har tränat hundmöten med framgång med unghunden. Äldre hunden har varit på resa med matte och utsatts för en mängd nya saker men klarat allt galant. Så nu fokuserar jag på att unghunden inte ska dra som en galning i kopplet på hemvägen på promenaderna. Mycket jobb kvar men det går bra just nu.
 
Jag är inte ett dugg förvånad, utan att veta vem Flokis uppfödare är.
Tycker tyvärr det är relativt vanligt då jag har vänner som faktiskt haft en jäkla otur med sina hundar fått ett rykte om sig att de på något sätt har orsakat det.
Då kan uppfödarna glatt fortsatt avla på sina hundar eftersom de är helt problemfria. 🙃

Jag fattar att det är jäkligt surt som uppfödare, men när man ser hur förkrossande ens vänner blir och en del lägger ut mycket pengar innan sista beslut fattas (om det går så långt) så känns det bara fult.


Sen vet jag vissa vars uppfödare har skött det på ett normalt och funtat sätt också.
I vår ras har vi många problem och att de öht ses har vi i princip EN uppfödare att tacka för. En och samma gick ut och larmade om både Legg-Parthes och CECS/Spike's disease.

Det är en sorg att hens hundar inte är min typ. En glädje att hen har stöd
 
Fortfarande har det inte kommit in något MH på hunddata för min hund. Nu är det oktober, vi gjorde MH i maj (ja jag vet att det är problem med SBK Tävling men det är katastrofalt dåligt att det fortfarande inte funkar).

Nu har vi fått info om att det är på gång. Alla arrangörer behöver dock verifiera och spara om alla tidigare resultat så det blir ett jäkla jobb för dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 357
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 532
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 702
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
403
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp