Uppdateringstråd 30

Tidig morgon imorse, maken muttrade nåt om att vi är knäppa när vi åkte iväg sju på morgonen för att träna agility med gänget :p. Lyckades skrämma lilla M när jag råkade ge henne en smäll när jag skulle ge henne godis så efter det blev hon väldigt tveksam både på matte och på slalom :banghead:. Tacksamt att huss var på plats och kunde köra nåt annat och belöna upp och sen fick hon vila ett tag. Efter pausen så funkade det bra att träna med matte igen och vi tog också ett slalom på slutet.
Husse körde Tay och Spock och det gick jättebra med bägge, han har ju verkligen bättre timing (och rörelseförmåga) än mig så Spock går så otroligt fint med honom. Blir spännande att se hur det går för dem på tävling nästa helg!

Blev en sväng i fårhagen också på eftermiddagen och pojkarna fick lite träning. Lilla M var med och tittade på och nu kommer nog alla sova gott 😁.

20241013_194023.webp
 
Tidig morgon imorse, maken muttrade nåt om att vi är knäppa när vi åkte iväg sju på morgonen för att träna agility med gänget :p.
I tisdags kom jag hem från min första semesterresa.... på evigheter. Bilade från Norge till Tyskland, via en vän i Halland, och tävlade med hundarna i 4 dagar.

Vi jobbar bägge två med mjölkkor, så är vana med tidiga morgnar och långa dagar. Men vi suckade och skakade på huvudet åt att vi, när vi har semester, väljer att gå upp kl 05:30 och sen stå ute på kalla fält i massa timmar, flera dagar i rad :banghead::rage::meh::rofl:
 
I tisdags kom jag hem från min första semesterresa.... på evigheter. Bilade från Norge till Tyskland, via en vän i Halland, och tävlade med hundarna i 4 dagar.

Vi jobbar bägge två med mjölkkor, så är vana med tidiga morgnar och långa dagar. Men vi suckade och skakade på huvudet åt att vi, när vi har semester, väljer att gå upp kl 05:30 och sen stå ute på kalla fält i massa timmar, flera dagar i rad :banghead::rage::meh::rofl:
Så semester=göra ungefär samma som vanligt på en annan plats och utan att få betalt?

Fast det låter onekligen som du hittat rätt bra till rätt i livet när det är så
 
Lilla froken Emma-Sue's traning borjade i dag. Hon var sa oerhort omogen nar jag hamtade henne sa jag tankte vanta ett par manader. Det har blir nagot snabbare, men hon var en sadan pest den har helgen att vi nu maste gora nagot at det.
I dag borjade henne's koppel traning pa riktigt. Hon ar inte saker om allt godis verkligen vager upp att hon inte kan kasta sig fram hur som helst.:p
 
Jag undrar varför veterinärkliniker/mottagningar inte har lyftverktyg till hands? För att lyfta sövda hundar t.ex.
De får ju lyfta jättetungt ibland och från golvet?
Det finns, både tygbårar, hårda bårar och automatiska, elektriska bårar som åker upp och ned och går att rulla framåt. Men lyftet upp på båren måste såklart göras. Jag brukar ta en genväg och låta hunden gå upp på båren eller bordet och sen somna där. Ett lyft mindre.
 
Det finns, både tygbårar och automatiska bårar. Men lyftet upp på båren måste såklart göras. Jag brukar ta en genväg och låta hunden gå upp på båren eller bordet och sen somna där. Ett lyft mindre.

Mm jag tänker om de inte kan somna på båren/bordet så kanske på ett skynke en kan sätta fast i en lift sen?
Knut proppsade de på att han skulle sövas på golvet och sen kom en tjej o skulle lyfta, jag sa att de bättre jag gör det än hon då hon måste göra fler lyft per dag.. han väger ändå 30kg

Min kompis är djurskötare (har hand om röntgen) o hon har skadat ryggen i jobbet nu tyvärr :(
 
Mm jag tänker om de inte kan somna på båren/bordet så kanske på ett skynke en kan sätta fast i en lift sen?
Knut proppsade de på att han skulle sövas på golvet och sen kom en tjej o skulle lyfta, jag sa att de bättre jag gör det än hon då hon måste göra fler lyft per dag.. han väger ändå 30kg

Min kompis är djurskötare (har hand om röntgen) o hon har skadat ryggen i jobbet nu tyvärr :(
Ja det ingår ju tyvärr en del tunga lyft och jag tror att mindre kliniker ofta har det värre än på djursjukhusen där man har ekonomisk möjlighet att köpa in elektriska bårar men också mer plats att förvara.
Tygbårarna underlättar åtminstone lyftet och tar inte plats, hunden kan somna på golvet på tygbåren och sen kan man vara två eller tre personer som lyfter hunden i handtagen. Självklart måste man tänka på att då lyfta med benen och inte ryggen.
Just den biten av arbetsmiljön skulle definitivt kunna förbättras i branschen. Många lyft och ibland är man stressad pga tidspress eller liknande och väljer att göra ett dumt lyft/inte fråga om hjälp. Då ökar såklart risken för skador.
Humanvården har ju mycket hjälpmedel men jag tror tyvärr det handlar om en kostnadsfråga inom djurvården, och kanske att det saknas tillverkare med fokus på att ta fram produkter och hjälpmedel anpassade för djurvården.
 
Ja det ingår ju tyvärr en del tunga lyft och jag tror att mindre kliniker ofta har det värre än på djursjukhusen där man har ekonomisk möjlighet att köpa in elektriska bårar men också mer plats att förvara.
Tygbårarna underlättar åtminstone lyftet och tar inte plats, hunden kan somna på golvet på tygbåren och sen kan man vara två eller tre personer som lyfter hunden i handtagen. Självklart måste man tänka på att då lyfta med benen och inte ryggen.
Just den biten av arbetsmiljön skulle definitivt kunna förbättras i branschen. Många lyft och ibland är man stressad pga tidspress eller liknande och väljer att göra ett dumt lyft/inte fråga om hjälp. Då ökar såklart risken för skador.
Humanvården har ju mycket hjälpmedel men jag tror tyvärr det handlar om en kostnadsfråga inom djurvården, och kanske att det saknas tillverkare med fokus på att ta fram produkter och hjälpmedel anpassade för djurvården.

Ja det var något jag började fundera på för ett tag sen då vi fått in flera olika lyftverktyg på mitt jobb (IT/telekom)
Tråkigt att det inte läggs pengar på överallt.
 
Har tränat lilla M på klubben, första passet som vi introducerar treat n trainern men vi behöver några pass till att få till den ordentligt.
Bc pojkarna fick köra lite också mest som uppvärmning då vi har halltid imorgon och de ska få träna ordentligt då.
Åkte och såg till fåren och bägge pojkarna valla lite i det otroligt fina höstvädret.

20241015_110101.webp
 
Fortsättning på drömmen om en jakthund i framtiden. Idag träffade jag på och jagade ihop med en ung basset fauve de bretagne, en ras som checkar i många av mina "vill inte ha", men tusan vad jag fastnade för honom. Så charmig och duktig!
Hade aldrig tänkt tanken att kolla närmare på rasen om jag inte träffat det här fina exemplaret :)
 
Fortsättning på drömmen om en jakthund i framtiden. Idag träffade jag på och jagade ihop med en ung basset fauve de bretagne, en ras som checkar i många av mina "vill inte ha", men tusan vad jag fastnade för honom. Så charmig och duktig!
Hade aldrig tänkt tanken att kolla närmare på rasen om jag inte träffat det här fina exemplaret :)
Är ju en här på buke som fött upp den rasen om jag inte missminner mig, men helt glömt bort användarnamnet 🙈
 
Fortsättning på drömmen om en jakthund i framtiden. Idag träffade jag på och jagade ihop med en ung basset fauve de bretagne, en ras som checkar i många av mina "vill inte ha", men tusan vad jag fastnade för honom. Så charmig och duktig!
Hade aldrig tänkt tanken att kolla närmare på rasen om jag inte träffat det här fina exemplaret :)
Fauvar är så trevliga! Hade absolut kunnat tänka mig en sådan om jag jagade.
 
Fortsättning på drömmen om en jakthund i framtiden. Idag träffade jag på och jagade ihop med en ung basset fauve de bretagne, en ras som checkar i många av mina "vill inte ha", men tusan vad jag fastnade för honom. Så charmig och duktig!
Hade aldrig tänkt tanken att kolla närmare på rasen om jag inte träffat det här fina exemplaret :)
Dom brukar vara väldigt trevliga :)
Bara pälsvården som är ett stort minus kan jag tycka.
 
Veterinärkliniken ringde och fråga om jag ville ultraljuda Alvins hjärta, ta blodprov ovh söva för tandkontroll och ja sa faktiskt nej, han är 14 år. Går på medicin, har diverse ålderskrämpor och är under kontroll då vi åker till veterinären en gång i månaden. Att göra en sån undersökning som den kliniken erbjöd och som jag gjort tidigare känns inte aktuell nu. Hon höll med mig och mitt beslut att han får finnas kvar hos mig så länge han mår bra. Skulle han bli sämre så får jag se om det går att behandla så han inte lider eller låta honom somna in.

Just nu mår han jätte bra och jag njuter av min tid med honom.
 
Jag är sjuk, hög feber i 2 månader nu. Vårdcentralen vet inte vad felet är så nu ska Infektionsmottagningen kopplas in. Om jag har tur får jag svar på fredag annars startas en ännu större utredning. Det är bara så tråkigt när jag skulle vilja bygga upp en agility plan på tomten eller bara träna vad som helst och orken inte finns. Vissa dagar orkar jag inte mer än korta rastningsrundor men försöker få till en längre promenad på ca en timme utöver dom små i alla fall men då är problemet att jag alltid blir sämre efteråt och ibland kan jag verkligen inte gå så långt.

Alvin och Milou verkar ta det med ro i alla fall. Gosa hela dagarna. Skönt att dom kan koppla av så bra.
 
Dom brukar vara väldigt trevliga :)
Bara pälsvården som är ett stort minus kan jag tycka.
Vet du om det är mycket jobb med den? Jag har sagt aldrig mer klipp/trimras efter alla år med cocker varav den senaste haft kastratpäls 🙈 så glad för labben nu för även om han fäller massor så är det värt det för att slippa klippa och pälsen är så funktionell, torkar och blir ren på nolltid.
På skk står det att fauven behöver trimmas 1-2 gånger per år och det lät ju överkomligt om det är så 😅 men hur är pälsen förövrigt med skötseln?
 
Vet du om det är mycket jobb med den? Jag har sagt aldrig mer klipp/trimras efter alla år med cocker varav den senaste haft kastratpäls 🙈 så glad för labben nu för även om han fäller massor så är det värt det för att slippa klippa och pälsen är så funktionell, torkar och blir ren på nolltid.
På skk står det att fauven behöver trimmas 1-2 gånger per år och det lät ju överkomligt om det är så 😅 men hur är pälsen förövrigt med skötseln?
@Gnist har ju bra koll, men vad jag tror är att man gör exakt ingenting med pälsen emellan trimningarna. Möjligtvis kamma lite underull men inte ens säkert på det. Strävhårig päls tovar sig inte riktigt som exempelvis cockerpäls.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 353
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 529
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 702
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
403
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp