Uppdateringstråd 30

Vet du om det är mycket jobb med den? Jag har sagt aldrig mer klipp/trimras efter alla år med cocker varav den senaste haft kastratpäls 🙈 så glad för labben nu för även om han fäller massor så är det värt det för att slippa klippa och pälsen är så funktionell, torkar och blir ren på nolltid.
På skk står det att fauven behöver trimmas 1-2 gånger per år och det lät ju överkomligt om det är så 😅 men hur är pälsen förövrigt med skötseln?
Trimning ett par gånger om året, pälsen är bra på det sätt att den inte tovar sig. Inte lika funktionell päls som labben, men iom att de är strävhåriga så fastnar inte så mycket skit i pälsen. Har haft en petit basset griffon venden och jag tyckte det var hemskt med trimningen, främst för att den hunden verkade tycka att det gjorde så ont.
 
Trimning ett par gånger om året, pälsen är bra på det sätt att den inte tovar sig. Inte lika funktionell päls som labben, men iom att de är strävhåriga så fastnar inte så mycket skit i pälsen. Har haft en petit basset griffon venden och jag tyckte det var hemskt med trimningen, främst för att den hunden verkade tycka att det gjorde så ont.
Men usch, då kommer man ju våndas varje gång det är dags för trim om det blir så😔
 
Men usch, då kommer man ju våndas varje gång det är dags för trim om det blir så😔
En korrekt sträv päls gör inte ont på hunden att rycka bort. Om du har cocker har du kanske ryckt hår på huvudet? Det gör jag på mina springrar och det lossnar på samma sätt som sträv päls som är ”mogen”. Sträv päls är tusen gånger enklare att sköta än spanielpäls, enligt mig 😊
 
En korrekt sträv päls gör inte ont på hunden att rycka bort. Om du har cocker har du kanske ryckt hår på huvudet? Det gör jag på mina springrar och det lossnar på samma sätt som sträv päls som är ”mogen”. Sträv päls är tusen gånger enklare att sköta än spanielpäls, enligt mig 😊
Ja det låter ju bra 🙂 hundar med strävhårig päls tilltalar ju inte mig rent estetiskt alls egentligen 🙈 men charmen och utseendet förövrigt som den här hunden hade övervann allt 😁

Husse berättade att när han skulle köpa ny jakthund hade hans fru som enda krav att det även skulle vara en bra familjehund och han sa att det var en fullträff. Det är ju även den bilden man får om man läser om rasen på skk och jägarförbundet🙂 jaktegenskaperna passar oss bra. Även min man fastnade för honom så vi får väl se när det blir valp i huset igen 🙈 planen är att dottern ska bli lite äldre/mer självgående först och jag ska bli klar med hundtränarutbildningen.
 
Ja det låter ju bra 🙂 hundar med strävhårig päls tilltalar ju inte mig rent estetiskt alls egentligen 🙈 men charmen och utseendet förövrigt som den här hunden hade övervann allt 😁

Husse berättade att när han skulle köpa ny jakthund hade hans fru som enda krav att det även skulle vara en bra familjehund och han sa att det var en fullträff. Det är ju även den bilden man får om man läser om rasen på skk och jägarförbundet🙂 jaktegenskaperna passar oss bra. Även min man fastnade för honom så vi får väl se när det blir valp i huset igen 🙈 planen är att dottern ska bli lite äldre/mer självgående först och jag ska bli klar med hundtränarutbildningen.
Haha, jag är tvärtom. Tycker att sträva hundar är absolut finast men har valt ESS för att det är snälla familjehundar som i de flesta fall också går att jobba med.
 
Lugn dag idag för vovvarna.
Körde uppletande på morgonpromenaden, det blev att leta vante, tumstock och Tays halsband 😛. Svårast var tydligen Tays halsband, de hittade den men ville inte riktigt köpa att det inte fanns nåt annat som de egentligen skulle ha 😅.

Nu har de fått springa en vända brevid cykel, repetition för lilla M som fick sele och Spock med sig idag. En liten liten sträcka och när vi vände hemåt så sprang hon på bra.
Tay och Spock fick sen en vända på ca 4 km där jag tänkte att vi håller lugnt tempo men de tyckte att de skulle springa på. Så de fick dra på hälften av sträckan och hälften höll de trav-tempo 😁.

Lilla M o Spock
20241016_153318.webp

Imorgon ska Tay och husse iväg på träningsgrupp i agility och jag kommer nog köra de andra lite på klubben. Lite sugen på fårhagen också men vi får se hur vädret blir 😁.
 
Jag alskar utseendet pa stravhariga hundar ... och nar jag "blir gammal pa riktigt" :p vill ja ha en liten Norwich terrier. 😊

I dag borjar allman traning pa riktigt for Emma-Sue sa hon fick bara en fjardedel av frukosten, nar jag kommer hem igen om tre timmar ska vi satta igang!:)
 
Blev en sväng till fårhagen idag med husse och hundarna.
Kände mig helt värdelös idag men Spock kompenserade och gjorde mycket fint ändå 🙈. Den hunden ❤️❤️❤️.
Tay fick också gå lite med husse men lite lugnare då han ska på agilityträning ikväll.
Tänkte åka iväg med lilla M också och köra lite agility ikväll, Spock får nog vara hemma och vila upp sig.

Spock
20241017_132807.webp
 
Oskar är lite låg sen nån vecka tillbaka.
Men han äter och dricker som han ska, avföringen är bra. Men han är trött och ligger ibland och gnyr lite. Mammigare än vanligt och slickar på sina framtassar.
Hjärnspökena säger att han slickar av stress och att han egentligen är döende pga någon allvarlig magåkomma.

Men han är komplett vild när vi är ute på längre promenader. Så jag antar att hönsmamma borde slappna av.
 
Vet någon här hur det är, om hundar som fått förbud mot att tävla i Sverige pga mentalitet, får tävla utomlands?

Diskuterade det precis med en vän då vi båda sett flertalet gånger hur folk fått hundar diskade pga mentalitet (men inte så många gånger att det gett tävlingsförbud) åker utomlands och tävlar. Då började vi fundera på vad som händer om de faktiskt hinner få förbud här i Sverige och kom fram till att vi inte vet.
 
Jag alskar utseendet pa stravhariga hundar ... och nar jag "blir gammal pa riktigt" :p vill ja ha en liten Norwich terrier. 😊

I dag borjar allman traning pa riktigt for Emma-Sue sa hon fick bara en fjardedel av frukosten, nar jag kommer hem igen om tre timmar ska vi satta igang!:)
Jag ska ha en westie eller norwich när jag blir en liten tant, det bestämde jag när jag var typ 8 år :p
 
Har fått lite träningsinspiration från Americas got talent , det är en tjej som heter Roni Sagi med hunden Rythm. Framförallt semifinalen och finalen är fantastiska och jag vill också kunna. Har börjat lite med några ”lättare” saker. Jag kommer aldrig klara det dom gör men jag blir glad när jag tittar på dom och samspelet och glädjen. Finns på youtube
 
Jag kanner flera Norwich har, de ar tydligen som potatis chips att man inte kan ha en.:p Den jag tranar, vars matte har som mal att ga igenom alla olika stadier av lydnad pa AKC ar en helt underbar liten kille och sa valsignat tyst. Jag har aldrig hort honom skalla, varesig det ar en massa nya frammande hundar i affarer eller ute, eller hans flock skaller medan vi tranar. Och man kan inte lata bli att gosa med honom med jamna mellanrum.:D
 
Jag kanner flera Norwich har, de ar tydligen som potatis chips att man inte kan ha en.:p Den jag tranar, vars matte har som mal att ga igenom alla olika stadier av lydnad pa AKC ar en helt underbar liten kille och sa valsignat tyst. Jag har aldrig hort honom skalla, varesig det ar en massa nya frammande hundar i affarer eller ute, eller hans flock skaller medan vi tranar. Och man kan inte lata bli att gosa med honom med jamna mellanrum.:D
Jag är i fasen hitta ny ras och är mycket nyfiken på Pembrok Welsh cardigan men på topp listan när jag i ett svep läste igenom 4 hundrasböcker för inspiration så efter lite sållande hamnade Norwich på 10 i topp listan, rätt högt upp.

Jag tycker om freestyle, rally och agility. Det är det jag gjort i alla 14 år. Skulle en liten Norwich passa till det? Jag vet inte om det är en fördom med terrier att dom gör lite vad dom vill men kanske inte vad ägaren vill?

Mormor och morfars Jack Russel lever upp till det men jag tror det är total brist på träning i allt i vardagen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 354
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 531
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 702
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
403
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp