Uppdateringstråd 30

Om det ändå skulle bli en tax, vad skulle ni kolla särskilt efter? Det är svårt att övertyga någon att byta ras om de bestämt sig… det finns ju bra sällskapstaxar där ute, men hur hittar jag dem?
 
Om det ändå skulle bli en tax, vad skulle ni kolla särskilt efter? Det är svårt att övertyga någon att byta ras om de bestämt sig… det finns ju bra sällskapstaxar där ute, men hur hittar jag dem?
Jag skulle kolla efter kennlar som har haft rasen länge och/eller som har taxar med de klassiska färgerna. Om ni har möjlighet att besöka någon utställning kan det vara en bra idé. Vilket hårlag är det hon är sugen på? Jag tror att strävisarna är de som är minst drabbade av modefärgsavel och det finns kennlar som inte primärt satsar på jakt.
 
Jag skulle kolla efter kennlar som har haft rasen länge och/eller som har taxar med de klassiska färgerna. Om ni har möjlighet att besöka någon utställning kan det vara en bra idé. Vilket hårlag är det hon är sugen på? Jag tror att strävisarna är de som är minst drabbade av modefärgsavel och det finns kennlar som inte primärt satsar på jakt.

Sträv eller slät, långhåren går bort:)
 
Jag är i fasen hitta ny ras och är mycket nyfiken på Pembrok Welsh cardigan men på topp listan när jag i ett svep läste igenom 4 hundrasböcker för inspiration så efter lite sållande hamnade Norwich på 10 i topp listan, rätt högt upp.

Jag tycker om freestyle, rally och agility. Det är det jag gjort i alla 14 år. Skulle en liten Norwich passa till det? Jag vet inte om det är en fördom med terrier att dom gör lite vad dom vill men kanske inte vad ägaren vill?

Mormor och morfars Jack Russel lever upp till det men jag tror det är total brist på träning i allt i vardagen.

Det finns inte mycket varre smahund an en oupfostrad Jack Russel. Jag har traffat manga, de AR mojliga att trana, men jag tror inte att de allra flesta agare ar det. :p

Jag tranar en liten "black and tan" Norwich som ar pytte liten. Han hade utav olika orsaker bara varit hemma efter att han kom fran uppfodaren tills han var 8 manader och han var radd for allt nytt och la sig platt som en pankaka och kunde inte ga.

Vi borjade traningen hemma i Juni, att ga som en hund i koppel ... sa fort nya saker hande runt honom la han sig platt med alla fyra benen spretande i diagonal fran kroppen. :D (fruktansvart sott, men ack sa frustrerande for matten) Jag har tranat med dem en gang i veckan utom nagra ganger nar matten varit borta med jobbet.

I gar var vi i en rejalt stor "farm store" med mycket folk, andra hundar, hund, hast, och andra farmdjurs mat och ett par stora (typ hast vatten trag) med kycklingar och tranade pa att ga i "tavlings" fot och titta pa foraren medan han haller possitionen med sitt lilla framben i hojd med forarens hoft och han holl possitionen upp till 5-6 steg.

At minstone den har ar mycket, mycket traningsbar och hade jag hanterat honom utan agaren sa hade han varit redo for tavling nu.
 
Jag vet inte om någon minns min killes whippet, som har haft en mystisk hosta rätt så länge. Vi tog honom till vet flera gånger, och de sa att han inte hade kennelhosta eller någon infektion (”det låter inte så”), utan att det kanske var slemkörtlarna i halsen som överproducerade saliv.

Det har inte blivit bättre så nu tog de honom till veterinären igen och mer eller mindre tvingade dem att faktiskt testa hans lungor, på riktigt. Surprise surprise - han HAR en infektion i lungorna!!! Och den är rätt så illa eftersom han har haft den i ett helt år…. :( Min stackars lille… Hur missar man en lunginfektion i ett år liksom? Tror vi byter vet.
 
Det blev lite agilityträning både för Spock och M på kvällen. Spock fick bara köra lite kontaktfält medans lilla M tränade in treat n train maskinen. Igår hade poletten trillat ner och det var ingen tvekan om var belöningen kom 😁.

Idag blev det en cykeltur för bc pojkarna i lugnt trav-tempo. Lilla M fick en kort vända ihop med Spock sen och var duktig, tredje gången brevid cykel 🙂.

Imorgon blir det tävling för Spock och corgi- fröken.
20241018_153947.webp
 
Jag vet inte om någon minns min killes whippet, som har haft en mystisk hosta rätt så länge. Vi tog honom till vet flera gånger, och de sa att han inte hade kennelhosta eller någon infektion (”det låter inte så”), utan att det kanske var slemkörtlarna i halsen som överproducerade saliv.

Det har inte blivit bättre så nu tog de honom till veterinären igen och mer eller mindre tvingade dem att faktiskt testa hans lungor, på riktigt. Surprise surprise - han HAR en infektion i lungorna!!! Och den är rätt så illa eftersom han har haft den i ett helt år…. :( Min stackars lille… Hur missar man en lunginfektion i ett år liksom? Tror vi byter vet.
Men jösses! Går sådant att anmäla på något vis? Låter ju inte som att veterinären gjort sitt jobb direkt... Hoppas att han kan få bli bra nu när det upptäckts vad som är fel.
 
Men jösses! Går sådant att anmäla på något vis? Låter ju inte som att veterinären gjort sitt jobb direkt... Hoppas att han kan få bli bra nu när det upptäckts vad som är fel.
Ingen aning, de är i Storbritannien så jag vet inte hur det funkar där :( tycker nästan de borde täcka kostnaden åtminstone för hans röntgen osv nu, han hade ju inte behövt åka in så många gånger ($$$) om de hade märkt infektionen i början. Men det är nog att fråga om för mycket.

Han går på antibiotika nu och ska ta steroider när provresultaten kommer tillbaka. Hoppas bara det inte blivit några permanenta skador på lungorna av att infektionen har hållt på så länge.
 
Happ. Så är salukipojken rejält dålig i magen. Nattrastade vid kl 22:30, sedan väckte han mig vid klockan 1 och klockan 5 för att akut gå ut... Kul helg. Han var dålig redan i förrgår men jag hoppades att det skulle gå över snabbt. Tydligen inte.

Damerna är iaf bra så det lär inte vara smittsamt och han är pigg i övrigt så han lär inte vara sjuk. Ska köpa pro kolin åt honom när apoteket öppnar. Det har jag inte behövt köpa på typ 14 år.
 
Idag ska jag figga på MH all day long, känns lite nervöst eftersom det hunnit gå ett tag sedan utbildningen :nailbiting: Ångrar lite att jag tackade ja där i somras, när frågan kom 😅 Hade hellre varit hemma och gjort något skoj med världens bästa hund.

Gårdagens gråmulna promenad (vi lyckades i alla fall pricka in en lucka mellan regnen)

IMG_7215.webp
 
Idag ska jag figga på MH all day long, känns lite nervöst eftersom det hunnit gå ett tag sedan utbildningen :nailbiting: Ångrar lite att jag tackade ja där i somras, när frågan kom 😅 Hade hellre varit hemma och gjort något skoj med världens bästa hund.

Gårdagens gråmulna promenad (vi lyckades i alla fall pricka in en lucka mellan regnen)

Visa bifogad fil 155251
Heja dig! Funkisar behövs för att vi ska kunna hålla igång sporterna så tack till alla som delar med sig av sin tid och sitt engagemang
 
Nu ville han inte ha frukost heller :( Åt bara hälften av vad jag gav. Han som vanligtvis är ett rejält matvrak. Kanske bra att han inte äter så mycket om magen nu är dålig, men jag blir ju såklart orolig ändå. Får nog bli till att ställa in kvällens middagsplaner (jag och sambon skulle iväg och lämna hundarna hemma) och istället ta det lugnt hemma. Hoppas verkligen det vänder när jag får tag på lite pro kolin. Kanske skulle ta och köpa någon skonkost också.
 
Nu ville han inte ha frukost heller :( Åt bara hälften av vad jag gav. Han som vanligtvis är ett rejält matvrak. Kanske bra att han inte äter så mycket om magen nu är dålig, men jag blir ju såklart orolig ändå. Får nog bli till att ställa in kvällens middagsplaner (jag och sambon skulle iväg och lämna hundarna hemma) och istället ta det lugnt hemma. Hoppas verkligen det vänder när jag får tag på lite pro kolin. Kanske skulle ta och köpa någon skonkost också.
Det var nog bara bra. Många små mål om dagen, typ 6-8 st, rekommenderas för magsjuka hundar. Prokolin är bra. Kokt morotspure är stoppande. Bara koka slantade morötter och mixa med mixerstav eller dylikt. Ge en stor tesked vid varje mål. Skonkost finns ju både i våtfoder och torrfoder. Har han lite dålig aptit hade jag köpt skonkost och blött upp eller kört på våtfoder. Kostar lite, men veterinären kostar mer... Hoppas han kryar på sig snart! :heart
 
Det var nog bara bra. Många små mål om dagen, typ 6-8 st, rekommenderas för magsjuka hundar. Prokolin är bra. Kokt morotspure är stoppande. Bara koka slantade morötter och mixa med mixerstav eller dylikt. Ge en stor tesked vid varje mål. Skonkost finns ju både i våtfoder och torrfoder. Har han lite dålig aptit hade jag köpt skonkost och blött upp eller kört på våtfoder. Kostar lite, men veterinären kostar mer... Hoppas han kryar på sig snart! :heart
Tar och köper lite morötter när jag ändå ska förbi butiken om en stund. Jag ska också kolla vad skonkost på burk kostar, gissar att det kan bli en del till en så stor vovve som han ändå är, men lite skonkost till middag iaf vore säkert bra.

Tycker så synd om honom, han har haft det nog jobbigt i livet och så blir jag orolig för hans tänder (igen) nu när han inte äter. När han väl är bra i magen igen ska jag nog boka in en extra tandkontroll hos veterinären. Vill så gärna att han ska få leva ett riktigt lyxliv nu som gamling iaf.
 
Heja dig! Funkisar behövs för att vi ska kunna hålla igång sporterna så tack till alla som delar med sig av sin tid och sitt engagemang

Tack för pepp! Det är ju superkul och intressant när man väl är där, men när klockan ringer 05 en lördagmorgon så undrar jag om jag är riktigt klok i huvudet 😅 Blev rätt intensivt också när det blev få funktionärer pga orsaker, och en del trassel med delar av banan, så inte många lugna minuter. Men det är ju också lärorikt att ha skött flera stationer.

Bäst av allt är ändå att komma hem efter att ha sett en massa olika hundar med olika egenskaper, och bara översköljas av hur perfekt min egen hund passar mig, och hur vansinnigt vacker hon är 😍
 
Nar mina ar daliga i magen kokar jag ris tillsammans med kyckling eller fisk och jag har alltid en burk pumpa mos hemma. (har inte ens tankt pa morotter:confused:) Ar det inte allvarligt har det alltid hjalpt ... Vid Diva's "impactions" sa har det ju sa klart inte hjalpt sa da har jag kort in till vetten direkt nar jag inser att det ar precis lika illa efter nagra timmar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 351
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 522
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 702
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
403
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp