Uppdateringstråd 30

Jag och Knut är riktigt igång med cyklandet 💪
Inget drag utan "bara" kondition då jag inte orkar dra med cykeln på bilen till grusvägar (bor ganska centralt)
Han har ett jäkla flås nu och älskar verkligen att få blåsa ur sig mycket energi. Jag tycker det är kul o skönt med, speciellt nu när de är svalare :)
 
Min grabbar sätter sig på rumpan när det regnar ute. Om jag sätter på halsbanden och vänder mig för att gå hör jag ett släpande ljud som att jag drar med dom. Vänder mig om och då sätter dom emot helt och tittar på mig som att jag är den knäppa.

Första anhalt är att försöka undvika halsband och det dom kommit på då mina små knäppgökar är att vi måste gosa och kela länge, länge,länge för att skjuta upp att behöva gå ut. Sen är dom ju helt vana vid täcken och lyfter ben och vrider och vänder på sig som jag ber dom om men sen ska man ut… Milou kan vägra kissa i timme efter timme och sen som i natt drog han ut mig två gånger och jag hoppades han äntligen skulle kissa eftersom jag försökt hela dagen att få honom att kissa men eftersom det fortfarande regnade vägrade han och jag hade bara pyjamasbyxor och jacka och det var bläcksvarta och jag hade glömt pannlampan och det ösregnade. Och sen samma sak igen 2 timmar senare.


Nu vid halv tolv kissade han för första gången sen igår eftermiddag typ fem. Han är alltid känslig för när det passar att kissa och bajsa och ibland vill jag bara lite försiktigt trycka på den lilla magen så bajs och kiss kommer ut :angel: Fast det gör jag ju så klart inte. Men man kan bli galen på våra rastningsrundor som aldrig tar slut.
 
Ebrah är fortfarande skendräktig, men äntligen ur sin lata fas, så idag blev det full fart på hela trion i rastgården :D Vi stannade därför betydligt längre än vanligt, och jösses vad mycket de sprang och så många omgångar med spring det blev. Ebrah ville också leka jättemycket med en leksak jag tog med, så vi körde lite enkla lydnadsmoment med leksaksbelöning. Hej så kul det var!

Jag hade inte gett full mängd mat till frukost, så efter promenaden fick de en liten lunch och därefter var det raka vägen till soffan för dem. De ser SÅ nöjda och glada ut nu alla tre, ligger ihoptrasslade i en enorm salukihög på schäslongen. Senare idag tar vi en promenad med lurchervännen också, så då blir det väl party igen :D
 
Knut skrämde en riesenschnauzer igår.
Matte stod o hade hunden längst ut i kopplet mitt i vägen och jag koppla upp mina o tänkte passera. Fråga då om hon ville hälsa o de ville hon. Knut går fram o viftar och gör sen en lekinvit (hoppar fram hukande)
Då skriker schnauzern rakt ut o matte säger ”sådär hälsar man ju inte”
😂 Ja jag vet inte. En lekinvit tycker jag nog inte är helt konstigt.

Knut leker dock bäst med amstaff/bullhundar då han är ganska fysisk.
 
Imorse fick vovvarna leta vante på morgonpromenaden 😁. Funderar på att ta och leta rätt på min gamla mobil och köra nåt pass att de får leta efter den. Kommer fortfarande ihåg ångesten när jag förra året tappade mobilen i 3 hektar fårhage 😅. Hade aldrig hittat den utan Spock men det kan ju kanske vara bra att träna även när det inte är skarpt läge 😁.

Nu har bc- killarna fått springa nån km med mig på cykel och när jag ändå höll på så passade jag på att introducera cykeln för lilla M. Nästa pass ska hon få sällskap av nån av pojkarna så blir det säkert lättare att slappna av. Först vill jag se att det inte total kaos men hon gick snällt brevid och förstod fort att det var vänster sida som gällde 🙂.

20241011_133958.webp
 
Imorse fick vovvarna leta vante på morgonpromenaden 😁. Funderar på att ta och leta rätt på min gamla mobil och köra nåt pass att de får leta efter den. Kommer fortfarande ihåg ångesten när jag förra året tappade mobilen i 3 hektar fårhage 😅. Hade aldrig hittat den utan Spock men det kan ju kanske vara bra att träna även när det inte är skarpt läge 😁.

Nu har bc- killarna fått springa nån km med mig på cykel och när jag ändå höll på så passade jag på att introducera cykeln för lilla M. Nästa pass ska hon få sällskap av nån av pojkarna så blir det säkert lättare att slappna av. Först vill jag se att det inte total kaos men hon gick snällt brevid och förstod fort att det var vänster sida som gällde 🙂.

Visa bifogad fil 154782
Vad roligt att leta efter saker så, använder du clicker då när du tränar? När vi varit ute i skogen på ställen där jag är lite osäker om vägen så släpper jag fram Milou och han hittar alltid, alltid hem oavsett om det är första gången vi går där
 
Vad roligt att leta efter saker så, använder du clicker då när du tränar? När vi varit ute i skogen på ställen där jag är lite osäker om vägen så släpper jag fram Milou och han hittar alltid, alltid hem oavsett om det är första gången vi går där

Nä. Jag tränade dock in att hiita rätt vittringspinne inne med klicker bland flera andra när det var en jag tagit i. Sen har jag använt vittringspinne ute så de får leta och sen gått över till att de letar efter nån leksak eller nåt. De plockar upp den och kommer med den til mig och får godis :). Kanske blir klurigt att greppa en mobil :p.
 
Med mina har jag plockat upp pinnar, kottar, och vad jag hittat ute i naturen och bett dem "find mine" som tranas in till AKC's lydnad dar hunden ska plocka ut en av 8 mojliga dumbells. Mina juveler hittar alltid ratt (utom Diva som vill ha sin godis NU och darfor ibland ljuger med dumbells :cautious:) men ute i skogen ar hon hur saker som helst.
 
Jag kan inget sånt, jag vet att man kan träna så men har inte riktigt koll på hur. Mina är otroligt dåligt skapta som jakthundar och brukshundar vilket ju var vad jag gillade när jag köpte dom. Men det vore roligt att prova. Hur lär man dom att hämta det man hållit i?
 
Jag tänkte på hur livet hade varit om jag gjort andra val i hundköpet, inte ras, inte uppfödare och inte andra hundar egentligen. Men den hunden uppfödaren först erbjöd mig att köpa, Alvins kullsyster, blev utställningschampion både här i Sverige och internationellt runt om i Europa. Men jag valde Alvin för han var den enda rätta och trotts att han har ett knappt synligt underbett som inte gör honom till utställningschampion har jag aldrig ångrat mig. Och i hans linjer har dom allra flesta varit friska och levt länge. Sist jag pratade med uppfödaren om det levde alla i kullen när dom var 13 år och det finns många äldre släktingar, Alvins morbror som Alvin är en kopia av fick tas bort nyligen 16 år gammal.

Och med Milou. Jag ville ha samma uppfödare. Varit runt och hälsat på flera andra och en del förvånade mig med hur otroligt illa det kan vara. Många vill köpa nära så i stan jag bodde förut gick alla runt med hens uppfödningar. Jag åker hellre långt för något bra än nära för tja,vill inte svära så nöjer mig med att säga mindre bra.

Min uppfödare skulle ta en kull om ett halvår med drömkorsningen, otroliga hundar❤️ Precis det jag drömt om. Men så nämnde hon Milou och jag åkte dit för att träffa honom och så följde han med hem. Träffade hans föräldrar, syskon och andra släktingar. Även hans syskon sopade mattan på utställningar men jag har aldrig ens ställt ut honom för jag visste ju från början att han är större än rasbeskrivningen.

Kommer aldrig ångra att jag köpte deras mentalitet framför exteriör och då självklart veta att dom inte skulle gå i avel och inte åka runt på utställningar för det är inget jag vill.

Milou är ju en liten byracka och enligt uppfödaren är alla i den kullen ovanligt energiska, fulla av hyss, lättlärda.
 
Kurs i vallning med Spock idag. Himla kul och nyttigt. Var sådär i delningen men jag vet hur vi ska jobba vidare nu, han är fortfarande inte helt säker på momentet på nya får (och att jag var väldigt dålig hjälper ju inte). Det en sak att kunna dela djur man känner och en annan på okända djur.
Vi hade inga problem med infållningen och instruktören sa att där märktes det att han hade koll på läget. Hon sa också att han är jättebra i fösningen och att det märks att jag varit skadad då han är van att jobba ur balans och att vi ska jobba mer med balanseringen. Överlag tyckte hon att han var en fantastiskt duktig hund och det var kul att höra :love:. Jag ska bara bestämma hur hårda kriterier jag ska ha, ska vi ut och tävla så måste jag skärpa till mig lite eller så väljer jag att köra mer frihet som jag gjort men då blir det svårt att få till bra poäng på momenten.
Så egentligen är det mest mig det hänger på hur jag vill ha det, som vanligt alltså :p.

Så glad över min Spock :heart.

20241010_091820.webp
 
Kurs i vallning med Spock idag. Himla kul och nyttigt. Var sådär i delningen men jag vet hur vi ska jobba vidare nu, han är fortfarande inte helt säker på momentet på nya får (och att jag var väldigt dålig hjälper ju inte). Det en sak att kunna dela djur man känner och en annan på okända djur.
Vi hade inga problem med infållningen och instruktören sa att där märktes det att han hade koll på läget. Hon sa också att han är jättebra i fösningen och att det märks att jag varit skadad då han är van att jobba ur balans och att vi ska jobba mer med balanseringen. Överlag tyckte hon att han var en fantastiskt duktig hund och det var kul att höra :love:. Jag ska bara bestämma hur hårda kriterier jag ska ha, ska vi ut och tävla så måste jag skärpa till mig lite eller så väljer jag att köra mer frihet som jag gjort men då blir det svårt att få till bra poäng på momenten.
Så egentligen är det mest mig det hänger på hur jag vill ha det, som vanligt alltså :p.

Så glad över min Spock :heart.

Visa bifogad fil 154849
Läcker bild!
 
Det är väl lite väl tidigt med snöstorm 12 oktober...?
Beror förstås på var man bor, och Norge skiljer sig ju en del från Sverige, men blev nyfiken och tittade på smhi:s statistik för normalperioden 1961-1990 (försökte hitta för senaste normalperioden men den kartan bytte datum hit och dit). Om man räknar bort fjällen där det förstås är vanligare med tidig snö så fanns det den 15e oktober (accepterade det som nära nog) ett snötäcke 30-40% av åren i norra Sveriges inland, lite beroende på var man kollar. (I fjällen och allra nordligaste delarna var det 50-60%.)

Även om de siffrorna inte är från nuvarande normalperiod så speglar det nog ändå min bild av att det händer lite då och då, men inte så värst ofta heller. I delar av norrbottens inland snöade det rätt mycket för ungefär en vecka sedan men det har smält och regnat bort redan, eller på många håll åtminstone, kanske ligger det kvar någonstans.

(Tillägg: Det var den här kartan jag tittade på om någon är intresserad https://www.smhi.se/data/meteorologi/sno/snodjup-och-andel-ar-med-snotacke-15-oktober-1.7868 )
 
Senast ändrad:
Vi var in på Arken zoo igår och hade Lemmy med oss, där hittade han en eurasiervalp och blev så himla himla glad! :love:
Han fick shoppa en godsak och vi handlade två leksaker till valpis. Har knappt kvar några leksaker från när pojkarna var små och de flyttade ut i hundgården för några år sedan så har ingen lust att ta in dom i huset igen :angel: sunkiga.. och roligare att köpa nytt. 🤩
 
Hade sådan tur att det var uppehåll när vi vaknade, så vi inledde dagen med en promenad till rastgården. Otrolig fart på hundarna, så nu lär de inte ha något emot att vila under tiden det regnar och jag ändå jobbar. Ser fram emot imorgon när jag ska vara ledig och gå på lång skogspromenad med min trio och lurchervännen + matte
:)
 
Nu mår Gry bättre.
Smärtstillande 5 dagar, Synbiotic för goda magbakterier, b12 har hon ju ätit länge nu.
Såklart nästan endast sin mat och nu har hon fått för illamånde på morgonen ♥️
Men det var bara 4 tabletter så hoppas ju allt annat gör att hon inte får bakslag.
Tanken är väl att häva inflammationen och att magen sen ska klara sig utan det.
 
Varit med på jakt med laget idag. Varje gång blir jag sååå sugen på att skaffa jakthund och gå som hundförare, inte riktigt min grej att sitta helt still på ett pass 😅 så avis på dom och imponerad av hundarna. Vi får se den dagen barnet är större och vi kanske kan få loss den tiden. Och komma överens om ras, jag är sugen på wachtel medans mannen verkar vara mer inne på typ drever 😅 och så måste jag jobba väldigt mycket med mitt kontrollbehov för som det är nu får jag ångest bara hunden hoppar bakom en gran så jag inte ser vad som händer 😂
 
Varit med på jakt med laget idag. Varje gång blir jag sååå sugen på att skaffa jakthund och gå som hundförare, inte riktigt min grej att sitta helt still på ett pass 😅 så avis på dom och imponerad av hundarna. Vi får se den dagen barnet är större och vi kanske kan få loss den tiden. Och komma överens om ras, jag är sugen på wachtel medans mannen verkar vara mer inne på typ drever 😅 och så måste jag jobba väldigt mycket med mitt kontrollbehov för som det är nu får jag ångest bara hunden hoppar bakom en gran så jag inte ser vad som händer 😂

Vi har en klubbkamrat (alltså rottweiler) i närheten som är jaktlagets enda fasta hund 😇 Hon både eftersöker och är ledhund (vindar och spårar älg, ett förhållandevis lugnt sätt att jaga som verkar skapa minimalt med stress för älgen). Såå… 😉😁
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 357
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 532
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 702
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
403
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp