Uppdateringstråd 30

Tänk vad lite regnväder kan göra för fotgåendet :rofl:

Virrrpanna var inte alls .lika yr på promenaden och drog inte kors och tvärs. Långa bitar gick han fint i slakt kopppel invid mig.

Får man önska lite duggregn några dagar varje vecka? Eller blir man bannad från buke då? :D:D
Regn är ju det bästa vädret som hundägare.

Alla med lösa hundar som skriker "HAN ÄR SNÄLL" har mirakulöst försvunnit från jordens yta. Folk behöver tydligen inte gå ut om det regnar så det är tomt i skogen, mindre barn på väg till skola osv osv.

Måste bara köpa en riktigt bra regnkappa till i höst.
 
Regn är ju det bästa vädret som hundägare.

Alla med lösa hundar som skriker "HAN ÄR SNÄLL" har mirakulöst försvunnit från jordens yta. Folk behöver tydligen inte gå ut om det regnar så det är tomt i skogen, mindre barn på väg till skola osv osv.

Måste bara köpa en riktigt bra regnkappa till i höst.

Håller med 👌🏼
 
Vi klarade Anlagsprovet! Det trodde jag inte för jag kände inte alls igen min hunds spårarbete för fem öre. 😅✌️
Spåra i spöregn och oväder var väl ingen hit heller när man är en prinsessa ut i klospetsarna. 💅
Tänkte först köra på't och göra Öppenklassen i Nov om vädret vill men jag väntar nog till nästa år, hon har tränat viltspår i 4v och innan dess inget alls så jag tror hon behöver mer rutin som den unghund hon är.
Men fira med lite hamburgare fick hon allt! 🥰
PXL_20241009_095553479.PORTRAIT.webp
 
Regn är ju det bästa vädret som hundägare.

Alla med lösa hundar som skriker "HAN ÄR SNÄLL" har mirakulöst försvunnit från jordens yta. Folk behöver tydligen inte gå ut om det regnar så det är tomt i skogen, mindre barn på väg till skola osv osv.

Måste bara köpa en riktigt bra regnkappa till i höst.
Mina dårar hälsar att du är hemsk som säger sådär :rofl: Men jag håller med egentligen. Förut passade jag alltid på att ta långpromenader i populära naturområden när det regnade, just för att man fick vara ensam då. Däremot som nu när det väntas komma en månads regn på två dagar, då känns det lite överdrivet :D Ska köpa ett regntäcke till salukipojken idag. Han har fått gå runt med en sönderklippt sopsäck på sig hittills...
 
Inte värre än duggregn nu på morgonen, så vi gick en extra lång runda innan frukost. Kändes väldigt skönt! Egentligen borde jag väl göra så oftare just för att vakna till på ett bra sätt. Nu är det dags att äta lite, om ett tag ska vi ladda med godis och åka iväg till en vän för att låta min trio titta närmare på hennes katt.
 
Ja känns ju verkligen onödigt att vara otrevlig. Man undrar ju om det är hobby-programmerare/utvecklare som suttit med det där.
Problemet är att det varit en extremt dålig upphandling. Just nu håller de på och reda ut om det är så att den som gjort den nya sidan har gjort fel eller om det varit en dålig kravspecifikation från sbk. Det handlar ju då om vem som ska bekosta de stora ändringarna som behöver göras för att få systemet att fungera.
 
Jättekul lydnadsträning igår 🤩 nu var det dags att börja med våran paradgren apporteringen. Nu får vi glänsa tänkte jag med den duktiga apportör jag har som håller allt jag ber honom om utan tugg... Men nja, den där äckliga träpinnen ville han helst inte ha i sin mun 🙈 duvor som släpper varenda fjäder och kajor som landat i dypölar däremot går alldeles utmärkt, för det är ju hans grej 😁 antar att det bland annat kanske kan berott på att flera andra hundar haft den innan, det är han inte van vid. Ska inhandla egen och träna med. Ska ändå inte satsa på bruks så bra att ha egen på tävling också så slipper man andra hundars baciller 😅
 
Mina dårar hälsar att du är hemsk som säger sådär :rofl: Men jag håller med egentligen. Förut passade jag alltid på att ta långpromenader i populära naturområden när det regnade, just för att man fick vara ensam då. Däremot som nu när det väntas komma en månads regn på två dagar, då känns det lite överdrivet :D Ska köpa ett regntäcke till salukipojken idag. Han har fått gå runt med en sönderklippt sopsäck på sig hittills...
Igår vad det väldigt mycket regn. Ösregnade på alla våra fyra längre promenader, men Bog har lärt sig att inte vara en socker-hund och kan numera gå i vattenpölar så det gick bra ändå! Har inga regntäcken till hundarna, men funderade på om det inte vore trevligt att slippa helt dygnsura hundar när det ska regna i flera dagar. :laugh:
 
Regn är ju det bästa vädret som hundägare.

Alla med lösa hundar som skriker "HAN ÄR SNÄLL" har mirakulöst försvunnit från jordens yta. Folk behöver tydligen inte gå ut om det regnar så det är tomt i skogen, mindre barn på väg till skola osv osv.

Måste bara köpa en riktigt bra regnkappa till i höst.
Jag håller med! Jag har vissa ställen jag åker till och njuter av då det i princip blir folktomt. :)
 
Igår vad det väldigt mycket regn. Ösregnade på alla våra fyra längre promenader, men Bog har lärt sig att inte vara en socker-hund och kan numera gå i vattenpölar så det gick bra ändå! Har inga regntäcken till hundarna, men funderade på om det inte vore trevligt att slippa helt dygnsura hundar när det ska regna i flera dagar. :laugh:
Lily är lite knäpp. Hon går frivilligt i vattenpölar, rullar sig i äckel osv. Men regn? Nä fy sjutton! Salukipojken är hyfsat obrydd, även om han tydligt ser glad ut att gå hemåt. Ebrah tycker bara det är ren misär utomhus nu 😅 Men kommer vi bara till skog så är hela trion glad. Det är ju klart roligare där än att gå på blöta, tråkiga gångvägar på hemmaplan. Sedan behöver de regntäcke i skogen ändå, för de blir kalla när de blir blöta. Tur att vi har regnkläder allihop!
 
"En snabb vända i fårhagen" blev fyra timmar hemifrån 😅..

Tränade igenom killarna och de var såå fina, blev mer ambitiöst än vad jag tänkt mig 🤩🤩🤩. Sen tog vi en promenad vid sjön och lilla M och Spock badade glatt medans Tay stannade uppe på land.

20241010_094553.webp



Nu ska vi vila upp oss tills det dags att åka iväg och tävla i eftermiddag. Husse ska med och köra Spock så kan jag fokuserar på lilla M och funkisjobb.
 
Jag lyckas inte förmå mig att göra någonting känns det som. Stackars Lemmy. Tur han är så snäll och mest ligger i soffan och chillar och tur att vi har en stor inhägnad tomt men jag borde ju rycka upp mig och gå en promenad åteminstone. Allt känns bara så motigt och tungt just nu...Jag saknar Zeppelin så mycket, det är alldeles för tyst hemma.
 
Jag lyckas inte förmå mig att göra någonting känns det som. Stackars Lemmy. Tur han är så snäll och mest ligger i soffan och chillar och tur att vi har en stor inhägnad tomt men jag borde ju rycka upp mig och gå en promenad åteminstone. Allt känns bara så motigt och tungt just nu...Jag saknar Zeppelin så mycket, det är alldeles för tyst hemma.

Jag åkte ut och satt mest i en fårhage när jag förlorade Nessie, det fanns inte ork för nåt annat 💔.
 
Jag lyckas inte förmå mig att göra någonting känns det som. Stackars Lemmy. Tur han är så snäll och mest ligger i soffan och chillar och tur att vi har en stor inhägnad tomt men jag borde ju rycka upp mig och gå en promenad åteminstone. Allt känns bara så motigt och tungt just nu...Jag saknar Zeppelin så mycket, det är alldeles för tyst hemma.
Jag låg mest på soffan när jag tog bort Lakrits. Hade ju ingen annan hund då. När jag tog bort Pajaz satt jag ofta bara rätt upp och ned i en snödriva och kastade godis åt Selma. Det är naturligt skulle jag säga. Mycket energi går åt till att sörja. Och viloperiod är nyttigt säger folk. Tänker att det får vara så, så länge ingen direkt lider av det.

Tillägg: Ännu mer när det är något traumatiskt och chockerande som hänt, vilket inte varit mitt fall med hundarna. Men genomgått traumabearbetning för ptsd. Enormt viktigt att ta sig den tiden att faktiskt känna och inte bara trycka ner. Då riskerar det att sätta sig i kroppen.
 
Jag låg mest på soffan när jag tog bort Lakrits. Hade ju ingen annan hund då. När jag tog bort Pajaz satt jag ofta bara rätt upp och ned i en snödriva och kastade godis åt Selma. Det är naturligt skulle jag säga. Mycket energi går åt till att sörja. Och viloperiod är nyttigt säger folk. Tänker att det får vara så, så länge ingen direkt lider av det.

Tillägg: Ännu mer när det är något traumatiskt och chockerande som hänt, vilket inte varit mitt fall med hundarna. Men genomgått traumabearbetning för ptsd. Enormt viktigt att ta sig den tiden att faktiskt känna och inte bara trycka ner. Då riskerar det att sätta sig i kroppen.
När jag tog bort Fridolf (planerad avlivning) tog jag fem dagars semester efteråt, för att slippa stressa över att jag var förstörd.

Aki avlivades helt oväntat, mitt på dagen mellan två skift. Jag har fortfarande inte kunnat sitta ner och sörja. Och jag mår så jävla dåligt på så många sätt, inte "bara" sorg som det var efter Fridolf.

Prestationsnivån är på 30%, deprimerad, sjuk, sover sämre än vanligt och nära att lägga ner allt.
 
När jag tog bort Fridolf (planerad avlivning) tog jag fem dagars semester efteråt, för att slippa stressa över att jag var förstörd.

Aki avlivades helt oväntat, mitt på dagen mellan två skift. Jag har fortfarande inte kunnat sitta ner och sörja. Och jag mår så jävla dåligt på så många sätt, inte "bara" sorg som det var efter Fridolf.

Prestationsnivån är på 30%, deprimerad, sjuk, sover sämre än vanligt och nära att lägga ner allt.

Jag känner att hur förstörd jag än var över att ta bort Nike (planerat) och även om det gick ganske fort från att komma fram till det beslutet till att det verkställdes så hann man ändå bearbeta det på ett annat sätt. Nessie som jag hittade förolyckad på morgonen när jag kom hem från jobbet. Den sorgen sitter fortfarande starkare än Nike som togs bort mer nyligen. Jag tror när det går så fort och med en hund som Aki som ska ha hela livet framför sig så blir det ett annat trauma :heart.
 
Jag känner att hur förstörd jag än var över att ta bort Nike (planerat) och även om det gick ganske fort från att komma fram till det beslutet till att det verkställdes så hann man ändå bearbeta det på ett annat sätt. Nessie som jag hittade förolyckad på morgonen när jag kom hem från jobbet. Den sorgen sitter fortfarande starkare än Nike som togs bort mer nyligen. Jag tror när det går så fort och med en hund som Aki som ska ha hela livet framför sig så blir det ett annat trauma :heart.
Tror samma sak jag. Det blir ett annat trauma när det går sådär fort och jag tror chocken spelar in där. Man har inte alls sett det framför sig. Det fanns liksom inte ens på kartan som det blir när det är planerat, även om det kanske bara är några dagar. Det gick bara dagar från att jag tog beslutet till att jag tog bort Lakrits, men då hade ju funderingarna funnits där ett tag. Det fanns som ett rimligt alternativ inom inte alltför snar framtid. Det kom inte som en chock. Likadant om man har en hund som gått skadad ett tag. Men just olyckor eller chockerande häsoresultat är inget man förväntar sig. Man vet att risken finns, men man gör ju ändå allt för att det inte ska ske.
 
Tror samma sak jag. Det blir ett annat trauma när det går sådär fort och jag tror chocken spelar in där. Man har inte alls sett det framför sig. Det fanns liksom inte ens på kartan som det blir när det är planerat, även om det kanske bara är några dagar. Det gick bara dagar från att jag tog beslutet till att jag tog bort Lakrits, men då hade ju funderingarna funnits där ett tag. Det fanns som ett rimligt alternativ inom inte alltför snar framtid. Det kom inte som en chock. Likadant om man har en hund som gått skadad ett tag. Men just olyckor eller chockerande häsoresultat är inget man förväntar sig. Man vet att risken finns, men man gör ju ändå allt för att det inte ska ske.
Jag är en typiskt katastroftänkare så redan när Aki tog det första haltande steget gick min hjärna rakt till OCD, och att det skulle vara en god prognos för att jag skulle vilja ta en unghund genom operation/burvila/rehab igen. Jag började sörja redan när det första hältsteget kom, på ett sätt.

Väl hos veterinären så konstaterade vi att jo, det fanns en duktig ortopedkirurg, det skulle täckas av försäkringen och jag fick upp hoppet igen. Tills vi såg höfterna. Rejäl bergochdalbana :(

(Det blev ju inte bättre av uppfödaren anklagade mig för att ha orsakat problemen, och sen avlivat "lättvindigt" istället för att operera/erbjuda dem återköp(?!)...)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 357
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 532
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 702
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
405
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp