Uppdateringstråd 30

Nej, min var en liten terrier!! :)
Men ja, det blir nog nästa projekt. Utställning var en bra introduktion för familjen som hade noll koll på olika raser eller hur de ens ser ut. Afghanen som mamma blev så förälskad i var tydligen ganska o-afghanig, framåt och hoppig och överallt när han egentligen borde varit reserverad. Hade varit kul att få se dem springa, om det nu finns några som springer LC…

Hade också äran att bli ignorerad av minst fem salukis!!! :love::rofl:
Jodå, det finns afghaner som springer. Minns inte i vilken del av landet du bor, men jag känner en utanför Gbg typ som har afghan och som iaf är med på träningar med sina (tror den äldsta är för gammal för tävling nu och den unga inte har licens än).

Annars, kom till Sthlm den 29 september och kika på vinthundspromenad i Hagaparken! Förra året kom 190st eller något, så då borde de flesta raser finnas representerade. Vi planerar också för en salukipromenad nästa månad om det är så att någon känner sig lockad att se mer av just saluki.

Det händer lite allt möjligt mest hela tiden med vinthundar, men lure coursing-tillfällena är få och annonseras bara genom en klubbs hemsida/Facebook och de flesta andra evenemang är små "privata" påhitt :)
 
Jag har varit bortrest över helgen och kommer hem till en jätteglad vovve som hoppar på tre ben 😬 hon har tydligen gjort det till och från efter vila under helgen, det blir bättre efter att hon vart igång lite, då stödjer hon fullt ut men går orent. Hon är fortfarande varken varm eller svullen, jag fick kolla ordentligt mellan trampdynorna och både böjt och sträckt benet utan att hon reagerar 🤔 jag trodde ju att hon skulle blivit bättre under helgen, men hon har ju umgåtts med dom andra två whippar a med så kanske inte varit tillräckligt mycket vila.
Har skickat 3 filmer till massageterapeuten vi gått till innan, och rådfrågat om hon kan känna igenom henne eller om jag ska ringa veterinären direkt.
 
Kan konstatera att salukipojken är en lite känslig själ trots allt. Märker att om jag viftar med något ovanför honom (tex viftar till med en arm för att ordna till något lite snabbt), då hukar han sig och blundar. Och nu ikväll blev jag arg på Ebrah, för hon lyckades stjäla en burk fiskmat, öppna den och sprida ut över hela mattan...

Då när jag vrålade åt henne att gå och lägga sig (istället för att försöka springa bakom mig och slicka på mattan när jag försökte städa den), då sprang han iväg till sängen. Och han kom inte tillbaka ut förrän han märkte att jag satt ner i soffan och var lugn, en stund senare. Ebrah, hon såg mest ut att tycka att jag var en störig typ som inte lät henne äta upp all fiskmat och Lily, tja hon visste att det inte hade med henne att göra och brydde sig därför inte heller.

Han var ju också oförklarligt rädd för trapphustrappan när han kom hit, och tja, jag blir helt enkelt inte förvånad nu när han blir skrämd av saker som damerna inte alls reagerar på. Inte så att det är något problem varken för honom eller mig i vardagen, han är mest glad hela dagarna. Men tja, ändå, intressant med för mig ovanliga reaktioner.
Intressant att du tänker att han är känslig för att han inte tycker om när du vrålar. Mina hade också gömt sig om jag vrålat, men tänker nog inte på det som känsligt utan naturligt, jag skulle också gömma mig om någon vrålade på mig i mitt hem. 😅
 
Intressant att du tänker att han är känslig för att han inte tycker om när du vrålar. Mina hade också gömt sig om jag vrålat, men tänker nog inte på det som känsligt utan naturligt, jag skulle också gömma mig om någon vrålade på mig i mitt hem. 😅
Haha, ja alltså, jag förstår just det också, men den reaktionen ihop med det andra. Sedan behöver det inte vara negativ känslighet. Det är ju inte heller så att jag vrålar speciellt ofta eller på något vis vill göra det. Räknar inte med att de lär sig ett dugg av sådant och tycker inte om annat än när det är lugnt, tyst och okomplicerat :p

De är så otroligt duktiga på att uppfatta små signaler att det inte behövs mer än viskningar och handsignaler egentligen. Men när något hänt som gör att jag ryter till, då bryr damerna sig inte öht så det är vad jag vant mig vid. Att de skulle se det som obehagligt känns avlägset.
 
Nån är nöjd över att vara hemma (och kanske lite extra nöjd över den tända kaminen 1,5 meter ifrån henne) ❤️ hon riktigt knorrade när hon la sig.
(hon verkar för övrigt inte särskild brydd om högerbenet som är det hon haltar på 😏)
Snapchat-1172119215.jpg
 
Haha, ja alltså, jag förstår just det också, men den reaktionen ihop med det andra. Sedan behöver det inte vara negativ känslighet. Det är ju inte heller så att jag vrålar speciellt ofta eller på något vis vill göra det. Räknar inte med att de lär sig ett dugg av sådant och tycker inte om annat än när det är lugnt, tyst och okomplicerat :p

De är så otroligt duktiga på att uppfatta små signaler att det inte behövs mer än viskningar och handsignaler egentligen. Men när något hänt som gör att jag ryter till, då bryr damerna sig inte öht så det är vad jag vant mig vid. Att de skulle se det som obehagligt känns avlägset.

Min rottis tjejer brydde sig aldrig om ifall jag hojde rosten, bara tittade pa mig sa har :cautious: ... men Mallen fullstandigt brot ihop och holl pa fjaska ihjal sig om jag hojde rosten (nagot jag gjorde mycket sallan, men det hande) sa jag vande mig vid att aldrig gora det. Det lustiga ar att det ocksa gav storre effect pa rottisarna att anvanda vanligt rostlage, allvarlig samtalston, och ett enkelt kommando. Inga mer sura miner och det sitter i mycket langre.
 
Min rottis tjejer brydde sig aldrig om ifall jag hojde rosten, bara tittade pa mig sa har :cautious: ... men Mallen fullstandigt brot ihop och holl pa fjaska ihjal sig om jag hojde rosten (nagot jag gjorde mycket sallan, men det hande) sa jag vande mig vid att aldrig gora det. Det lustiga ar att det ocksa gav storre effect pa rottisarna att anvanda vanligt rostlage, allvarlig samtalston, och ett enkelt kommando. Inga mer sura miner och det sitter i mycket langre.
Samma med mina hundar. När jag hade min första tik så fick jag höra från alla håll att om hon gör något dumt så ska man säga åt henne, och då så mycket som krävs för att hon ska ta åt sig. Well. Jag insåg ganska snabbt att det enda resultatet var att hon såg mig som en väldigt tråkig människa, och det gjorde henne inte direkt lydigare!

Att upptäcka klickerträning, shejping och hur bra resultat man får av att fokusera på att jobba förebyggande, göra det lätt att göra rätt och belöna det bra hunden gör förändrade hela mitt liv. Och mina hundar är så mycket gladare och i salukikretsar kända för att vara "så extremt lydiga hela tiden".

Men visst kan jag tycka att det vore praktiskt med en hund som iaf tog åt sig lite av en tillsägelse. Det gör inte mina tikar :p Och så är jag inte mer än en människa, så visst kan det hända att jag blir arg någon gång och inte alls beter mig pedagogiskt eller önskvärt (som när jag vrålade på Ebrah).
 
Samma med mina hundar. När jag hade min första tik så fick jag höra från alla håll att om hon gör något dumt så ska man säga åt henne, och då så mycket som krävs för att hon ska ta åt sig. Well. Jag insåg ganska snabbt att det enda resultatet var att hon såg mig som en väldigt tråkig människa, och det gjorde henne inte direkt lydigare!

Att upptäcka klickerträning, shejping och hur bra resultat man får av att fokusera på att jobba förebyggande, göra det lätt att göra rätt och belöna det bra hunden gör förändrade hela mitt liv. Och mina hundar är så mycket gladare och i salukikretsar kända för att vara "så extremt lydiga hela tiden".

Men visst kan jag tycka att det vore praktiskt med en hund som iaf tog åt sig lite av en tillsägelse. Det gör inte mina tikar :p Och så är jag inte mer än en människa, så visst kan det hända att jag blir arg någon gång och inte alls beter mig pedagogiskt eller önskvärt (som när jag vrålade på Ebrah).

Precis. Tater Tot har fatt mig att alltid bita ihop och om jag ar arg pa riktigt bara skaka pa huvudet ... det ar allt som behovs. De vet ju faktiskt precis vad som galler och varfor jag star och ser ut som ett askmoln som inte laddar ur och skakar pa huvudet och ibland till och med pekar. :p Det ar ju inte sa att de inte vet att jag ar arg, de kanner bade lukten av hormoner och ser pa mitt kroppssprak. Men Tate far inte fnatt och maste inte fjaska i alla fall.
Diva gor det hon vet att jag vill innan jag hinner saga det, men blir inte tjurig.
Det ar lite tidigt annu, men det ser ut som om Emma-Sue ocksa kommer att reagera mer som mina rottis tjejer med eftertansamhet och helt utan radsla eller angslan.
 
received_3757233464594193.jpeg

Funderar på och åka in till centrala Stockholm imorgon och miljöträna (aka gå typ på djurgården eller något) med Nisse. Försökte lyssna med syrran om hon ville med, men hon jobbade 🙈
Får se om jag åker in 🙈 tråkigt och åka själv egentligen.
 
Hundarna är hos mamma idag.
Tyvärr har mamma en råtta som bor hos sig.. (hon har ringt anticimex)
Men de roliga är att Gry tagit jobbet att hålla koll på den och döda den som sin huvuduppgift 😅
Hon har inte varit såhär innan, bara dödat ödlor på sin höjd men nu 8½ år senare har hennes instinkter vaknat!
IMG_4125.jpeg

Den är i den röda högtalaren säger hon nu
 
Visa bifogad fil 153418
Funderar på och åka in till centrala Stockholm imorgon och miljöträna (aka gå typ på djurgården eller något) med Nisse. Försökte lyssna med syrran om hon ville med, men hon jobbade 🙈
Får se om jag åker in 🙈 tråkigt och åka själv egentligen.
Djurgården är supertrevlig att promenera runt på, både längst med strandlinjen samt tvärsöver/inne på ön. Rosendals trädgård är tex mycket trevlig. Jag och Ascot gick längst med strandlinjen förra helgen - inte runt hela ön dock - efter 3 timmars promenad fick vi ta spårvagnen då jag hade en tid att passa.
Du känner säker till det men på laguårdsgärdet (så inte djurgården men bredvid) så får hundar vara lösa under förutsättning att ok inkallning finns. Ska dock noteras att många lösa hundar där nog inte har ok inkallning och man får nog vara beredd på att hundar kan komma fram.
 
Djurgården är supertrevlig att promenera runt på, både längst med strandlinjen samt tvärsöver/inne på ön. Rosendals trädgård är tex mycket trevlig. Jag och Ascot gick längst med strandlinjen förra helgen - inte runt hela ön dock - efter 3 timmars promenad fick vi ta spårvagnen då jag hade en tid att passa.
Du känner säker till det men på laguårdsgärdet (så inte djurgården men bredvid) så får hundar vara lösa under förutsättning att ok inkallning finns. Ska dock noteras att många lösa hundar där nog inte har ok inkallning och man får nog vara beredd på att hundar kan komma fram.
Ja absolut, född o uppvuxen i Stockholm, bara flyttat ut lite mer på landet nu. Men inte bestämt exakt vart vi ska gå. Vi är på pendeln påväg in iaf 🤣 vet bara att jag tänkte vi tar zoo.se i fältöversten påvägen hem :)
 

Bifogade filer

  • 20240917_120404.jpg
    20240917_120404.jpg
    354,6 KB · Visningar: 98
Hundarna är hos mamma idag.
Tyvärr har mamma en råtta som bor hos sig.. (hon har ringt anticimex)
Men de roliga är att Gry tagit jobbet att hålla koll på den och döda den som sin huvuduppgift 😅
Hon har inte varit såhär innan, bara dödat ödlor på sin höjd men nu 8½ år senare har hennes instinkter vaknat!
Visa bifogad fil 153425
Den är i den röda högtalaren säger hon nu

Anticimex kom men fick inte tag på den.
När jag kom tillbaka med hundarna sa min mamma att den sprungit ut.
Gry börjar direkt spåra o ja släpper henne. Tar typ 1 min sen hittar hon den ute i trädgården o slänger iväg den. Den skriker o bits 🙈
Gry ger sig inte och får med sig Knut med som också biter den.
Sen på slutet kom mammas jaktcocker och då dog den 🙈🙃
Så alltså, min lilla råtthund och labradoren(!) löste problemet.
Men båda hundarna har blivit bitna? Knut har sår i munnen o Gry några runt munnen. Måste en kanske åka in till veterinär?
De är inte djupa och jag har torkat med sprit.
 

Bifogade filer

  • IMG_4126.jpeg
    IMG_4126.jpeg
    582 KB · Visningar: 90
Inte min hund, men..
På utställningen idag kom en grupp där en elev hade en assistanshund med sig. Jag frågade om syn och hörsel för att ev kunna anpassa min visning men hen både såg coh hörde bra. Det var alltså antagligen en stödhund" (vad det nu kan heta?)

Så otroligt imponerande att se den jobba. Vissa miljöer tyckte den uppenbart var läskiga men kollade av med ägaren och gick sedan framåt. Trappor i metall, branta trätrappor, konstiga underlag, betong - allt gick den på fast den uppenbart var besvärad emellanåt.

Har aldrig tidigare sett en sådan hund jobba och blev imponerad. Vilket samspel!
 
Anticimex kom men fick inte tag på den.
När jag kom tillbaka med hundarna sa min mamma att den sprungit ut.
Gry börjar direkt spåra o ja släpper henne. Tar typ 1 min sen hittar hon den ute i trädgården o slänger iväg den. Den skriker o bits 🙈
Gry ger sig inte och får med sig Knut med som också biter den.
Sen på slutet kom mammas jaktcocker och då dog den 🙈🙃
Så alltså, min lilla råtthund och labradoren(!) löste problemet.
Men båda hundarna har blivit bitna? Knut har sår i munnen o Gry några runt munnen. Måste en kanske åka in till veterinär?
De är inte djupa och jag har torkat med sprit.
Jag hade inte åkt in, men råttor kan slåss som bara den. Vi kom hem en gång till en totalt utmattad katt som tagit en riktigt stor jäkel, det var blodsplatter högt upp på väggen. 🙈
 
Emma-Sue ar nu 12 veckor och har blivit helt vild. Vete skjutton om hon inte ar varre an Mallen vid samma alder. :cautious: Da nar han standigt gick under namnet Maligatorn. Inte kommer jag ihag att det var sa har tidigt ... eller att han var sa har "insisting". Jag vet att han var det, och forundrar mig over hur man kan glomma sa mycket sa pass fort.🤷‍♀️
Det ar en himla tur att hon ar sa sot. Att gosa har hon helt slutat med, just nu ar det bara attacker.🤯
-Ge henne lite tid sa blir det battre, ge henne lite tid sa blir det battre, ge henne...
 
Jag hade inte åkt in, men råttor kan slåss som bara den. Vi kom hem en gång till en totalt utmattad katt som tagit en riktigt stor jäkel, det var blodsplatter högt upp på väggen. 🙈

Ja denna va stor och bet frenetiskt. Mammas cocker har inte velat gå på den så den har levt loppan hemma hos dem....
Trodde nog inte Knut (labradoren) skulle gå på den.
Ja ringde men de sa att jag bara skulle tvätta rent. Visst bajset/kisset från råttorna som är mest farligt för hundarna. De är relativt nyvaccinerade med.

Igår var vi så lättade över att de fick tag på den och lite chockade. Sen på kvällen blev jag ledsen för råttans skull. Jag vet inte, men de hade varit bättre det gick att lösa på annat sätt 💔
 
Ja denna va stor och bet frenetiskt. Mammas cocker har inte velat gå på den så den har levt loppan hemma hos dem....
Trodde nog inte Knut (labradoren) skulle gå på den.
Ja ringde men de sa att jag bara skulle tvätta rent. Visst bajset/kisset från råttorna som är mest farligt för hundarna. De är relativt nyvaccinerade med.

Igår var vi så lättade över att de fick tag på den och lite chockade. Sen på kvällen blev jag ledsen för råttans skull. Jag vet inte, men de hade varit bättre det gick att lösa på annat sätt 💔
Nyvaccinerade även med lepto? Ingår inte i det vanliga vaccinet.
Annars hade jag gjort det ASAP.
 
Inte min hund, men..
På utställningen idag kom en grupp där en elev hade en assistanshund med sig. Jag frågade om syn och hörsel för att ev kunna anpassa min visning men hen både såg coh hörde bra. Det var alltså antagligen en stödhund" (vad det nu kan heta?)

Så otroligt imponerande att se den jobba. Vissa miljöer tyckte den uppenbart var läskiga men kollade av med ägaren och gick sedan framåt. Trappor i metall, branta trätrappor, konstiga underlag, betong - allt gick den på fast den uppenbart var besvärad emellanåt.

Har aldrig tidigare sett en sådan hund jobba och blev imponerad. Vilket samspel!

Läste lite slarvigt först och trodde att det handlade om en hundutställning. Lät som en himla besvärlig utställningsplats 🤣
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 679
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp