Uppdateringstråd 30

Salukipojken har skadat sig :( Han var lite halt efter kattjakten i torsdags, men så blev det bra över helgen så igår fick han springa lös. Senare var han halt igen. Nu vill han inte använda ena frambenet, och han är tydligt svullen i benet också. Hade det inte varit för svullnaden så hade jag bara tänkt att han fått en sträckning och vilat, men nu..? Jag vet inte. Är han inte ett dugg bättre imorgon så ringer jag nog veterinären...
 
Corgi-fröken är tillbaka 😍. Hon fick nåt varv på agilityplan igår innan jag hoppade in som medhjälpare på kurs då hon som skulle ha varit det var sjuk. Idag ska jag hålla i kurs och det är väldigt roligt att hjälpa nya ekipage försöka sig på agility 😁.
I helgen ska Spock och Mary tävla igen så ska försöka checka av kontaktfältshindren med lilla M och slalomet så hon har fått köra dom innan nu när hon varit iväg ett tag. Spock ska också få träna ett pass eller två då vi fokuserat på vallningen senaste veckan.
 
Idag åkte vi in till staden för att miljöträna lite. Är så kass på att få det gjort. Hemma finns inte några andra störningar än vilda djur och är vi inte hemma så är vi på klubben. Aldrig någon annanstans 🙈 Toke har så lätt att gå upp i stress och få väldigt bråttom vid förflyttningar. Sätter jag mig nånstans så kopplar han av direkt och sitter lugnt och vi kunde köra lite rallymoment i parken utan problem, då har han fokus, men när vi ska gå så är det bara fram fram fram som gäller 😅 Ska bli intressant att få verktyg för det och jobba med det under utbildningen sen.
 
Är glad åt att salukipojken inte haltar nu :heart Fortfarande svullen i benet dock, och han väljer ett lägre tempo ute än vanligt, men vi kunde ändå gå en rastningsrunda runt hela kvarteret utan bekymmer och han tar sig både upp och ner från soffan och annat nu. Lite ovillig till vissa rörelser och så, han är absolut inte magiskt bra över en dag, men helt klart bättre än i morse. Hoppas nu bara på att han är bra imorgon bitti när han legat och sovit en hel natt.

Kommer fortsätta låta honom gå rastningsrundor och kyla benet några gånger per dag tills svullnaden är borta, sedan långsamt öka motionen för att se så att det blir bra. Och så hoppas jag på att det inte blir några bakslag nu som får mig orolig nog att ringa veterinären... Lär ju oavsett inte vara lönt att ge sig in på akuttid.
 
Är glad åt att salukipojken inte haltar nu :heart Fortfarande svullen i benet dock, och han väljer ett lägre tempo ute än vanligt, men vi kunde ändå gå en rastningsrunda runt hela kvarteret utan bekymmer och han tar sig både upp och ner från soffan och annat nu. Lite ovillig till vissa rörelser och så, han är absolut inte magiskt bra över en dag, men helt klart bättre än i morse. Hoppas nu bara på att han är bra imorgon bitti när han legat och sovit en hel natt.

Kommer fortsätta låta honom gå rastningsrundor och kyla benet några gånger per dag tills svullnaden är borta, sedan långsamt öka motionen för att se så att det blir bra. Och så hoppas jag på att det inte blir några bakslag nu som får mig orolig nog att ringa veterinären... Lär ju oavsett inte vara lönt att ge sig in på akuttid.

Kan han ha fatt ett insekts bett? Bi stick eller liknande? Jag kanner en viss Malle som knappt kan ga i flera timmar om han fatt ett bistick dar ingen svullnad syns:angel:
 
Vi börjar komma till rätta här, har träffat lite grannar, vi kämpar på med trädgården och slänger skräp säljarna lämnat. Jag har åkt på någon influensa så varit sjuk sen förr förra söndagen. Dom dagar jag varit lite piggare har vi gett oss in i urskogen och det är så, så vackert! Och det sjuka är att denna fantastiska plats ligger bakom fältet mellan mig och skogen, jag kan se den. Sen måste man gå en liten omväg så då tar det ca 5 minuter.

Det är små stigar så han kan inte gå bredvid mig som vanligt utan gå före eller efter mig men det har vi ju redan gjort tillräckligt tycker Milou som kör på som han aldrig gjort annat. Han fixar båda. Det blir liksom inte som vanliga promenader när han strosar runt före mig i slakt koppel utan han blir som en målinriktad misil i skogen och han verkar tycka det är jätte roligt och han hittar när jag är osäker. Faktiskt fått hoppa in i skarpt läge när jag missade en stig hem.

Men vilken fart han får när vi går så här. Det är riktig träning för oss båda och jag kan ju lätt få honom att gå långsammare men det är roligt med tempo. Går han framför mig stannar han upp och söker kontakt med jämna mellandrum också för att se allt är ok och han lyssnar på mina kommandon men har några nya att träna in. Funderar på om det går att lära in höger och vänster?

Ska köpa ett midjebälte. Vet att någon skrev om det nyligen men jag var inte så intresserad av ett då.
 
Kunde gå en promenad via rastgården nu på förmiddagen. Salukipojken var mycket(!) avundsjuk på Lily när han insåg att hon fick springa och inte han :) Men, han rör sig utan problem nu även om en viss svullnad är kvar. Känns otroligt skönt. Jag orkar inte med fler veterinärbesök för stunden.

Lily, hon var jätteglad åt att få springa igen. Full fart, runt, runt och Ebrah hakade på i alla fall en kort stund. På vägen hem började det regna, och det ska visst ösregna hela eftermiddagen, så nu går vi inte ut igen förrän hundarna säger till :p
 
Har nu pratat ihop mig med två olika vänner som har hundvana katter och börjat planera för hur mina dårar ska få träna på att umgås med katt. Fördelen där också är att de katterna är vana vid koppelpromenader, så när det går bra inomhus kan vi träna mer på kontrollerade kattmöten ute. Nu har ju båda damerna bott med katt, men de vill gärna springa efter och leka ute (jo, jag är 100% säker på att det inte händer något om de väl kommer fram till katten). Salukipojken däremot... Där blir det nog munkorg på för säkerhets skull i början :cautious: (Och såklart blir det träning i små steg så att det inte blir jobbigt för katterna)

Tänker att nu när jag går ut med tre samtidigt hela tiden så är det trevligt med en påminnelse för dem om hur man uppför sig vid kattmöten. Nu får jag hålla stenkoll på dem och påminna dem om att gå bra, och så gick det ju åt h*vete förra veckan när de inte ville vara lugna. Den situationen vill jag inte hamna i igen, och det finns mååånga katter häromkring som dyker upp vid oväntade tillfällen.
 
Igår körde jag igenom slalom och kontaktfälts hinder med lilla M och hon var jätteduktig 😍. Sen hjälpte hon till som kurshund på agility kursen. Tänk att vi redan är halvvägs igenom, det går så sjukt fort.

Nu på morgonen fick Spock och Tay en vända i fårhagen och fick träna en stund var. Riktigt nöjd med bägge två 🙂.

Spock är glad att ha bästis-corgin hemma igen.
20240911_133018.jpg
 
Hundskrälle! Jag hade precis ställt fram en stor bit daimtårta för att fika lite. Vänder ryggen till och vad händer? Jo, slurp så var den i magen på en viss salukipojke. Damerna vet att man inte får, de försöker inte ens, men han försöker och nu lyckades han. Jag som ändå hade börjat lita på honom eftersom jag senaste tiden kunnat äta osv utan att han tigger, och nu låg han långt ifrån bordet där jag satt ner tårtbiten. Damerna var betydligt närmare. Sedan när jag röt åt honom att gå och lägga sig så tänkte han försöka lägga sig på Ebrah, för att vara nära där jag skulle sätta mig och fika. Det uppskattade hon inte och då blev hon också arg på honom. Gah! Det är helt klart lättare att ha hund från valpstadiet och lära dem direkt att det är totalförbjudet att äta från matbord än att vänja av en omplacering med sådant...
 
Har nu pratat ihop mig med två olika vänner som har hundvana katter och börjat planera för hur mina dårar ska få träna på att umgås med katt. Fördelen där också är att de katterna är vana vid koppelpromenader, så när det går bra inomhus kan vi träna mer på kontrollerade kattmöten ute. Nu har ju båda damerna bott med katt, men de vill gärna springa efter och leka ute (jo, jag är 100% säker på att det inte händer något om de väl kommer fram till katten). Salukipojken däremot... Där blir det nog munkorg på för säkerhets skull i början :cautious: (Och såklart blir det träning i små steg så att det inte blir jobbigt för katterna)

Tänker att nu när jag går ut med tre samtidigt hela tiden så är det trevligt med en påminnelse för dem om hur man uppför sig vid kattmöten. Nu får jag hålla stenkoll på dem och påminna dem om att gå bra, och så gick det ju åt h*vete förra veckan när de inte ville vara lugna. Den situationen vill jag inte hamna i igen, och det finns mååånga katter häromkring som dyker upp vid oväntade tillfällen.
Lycka till säger jag 🤣 frågat du Tilda är det skillnad på "sin katt" och alla andras katter utomhus 🙃 (ibland även inomhus men det är betydligt lugnare inne än ute... )
 
Lycka till säger jag 🤣 frågat du Tilda är det skillnad på "sin katt" och alla andras katter utomhus 🙃 (ibland även inomhus men det är betydligt lugnare inne än ute... )
Jo, att det är skillnad är jag väl medveten om, men har också erfarenheten att om de åtminstone är vana vid inomhuskatter och katter i koppel, då blir det iaf lugnare vid möten med okända :)
 
Lycka till säger jag 🤣 frågat du Tilda är det skillnad på "sin katt" och alla andras katter utomhus 🙃 (ibland även inomhus men det är betydligt lugnare inne än ute... )
Oskar ÄLSKAR katter. Han sätter full fart mot Calvin och då flyr 14-åringen.

Jag både ryter och försöker vänja honom men det lyckas inte sådär himla ba. Nu blir det snart lättare att träna eftersom Calvin kommer att flytta in såfort det blir kallt ruskväder. (Jag har ju en katt som går ut och in. Ut på våren och in på hösten) Med båda inne blir det enklare än ute, där hunden rusar iväg i linan såfort han får en skymt av katten.

Det är inte lätt att vara så sprängfylld av helt obesvarad kärlek... ;)
 
Tilda haltar på höger framben 😢 vet inte om hon sträckt sig eller nått annat, såg det när vi skulle ut på första kissen. Blir en lugn dag och se om det ger med sig. Kunde inte se nått i tassen och tycker inte hon verkar svullen eller varm.
Hon reagerar inte när du klämmer, trycker, sträcker och böjer? Testa hela vägen från tass upp till skulderblad och böj alla leder en i taget så mycket det går. Lugnt och försiktigt såklart, så att hon kan säga till om det börjar bli obehagligt.
 
Hon reagerar inte när du klämmer, trycker, sträcker och böjer? Testa hela vägen från tass upp till skulderblad och böj alla leder en i taget så mycket det går. Lugnt och försiktigt såklart, så att hon kan säga till om det börjar bli obehagligt.
Nä ingen reaktion varken på att böja eller sträcka. Hon satte ner tassen ordentligt när hon nosade kattspår nu på vägen hem från mamma, och även inne, men det är fortfarande en liten rörelsestörning även om det är mycket mindre nu än för 1,5 timme sen, då såg hon verkligen halt ut. Så förhoppningsvis är det bara att hon sovit konstigt eller sträckte sig när hon hoppade ur sängen imorse.
 
Helt slut efter idag. Alldeles för lite sömn efter nattjobb där jag var hundvakt till syrrans hundar och åkte iväg på morgonen och släppte alla hundarna så de skulle vara lite trötta och nöjda innan jag la mig. Efter alldeles för kort sömn blev det att stressa iväg för akut fårflytt där Spock fick ta jobbet att flytta bagglammen till en ny hage. Hade kurs på kvällen, som tur var så ryckte husse in och hjälpte till där som instruktör för jag kunde knappt uttala mitt eget namn :p .
Imorgon ska vovvarna få ta det lugnt för jag måste försöka bli klar med lite skolarbete och på lördag ska vi tävla i agility allihopa. Söndag blir det eventuellt att flytta får igen då tackorna ska få byta hage lite mer planerat är tanken..

Glatt gäng imorse:
20240912_092732.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 679
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp