Uppdateringstråd 30

Specialbegage. Det verkar ärligt talat vara billigare och enklare att flyga med en människa både dit och hem, beroende på destination kanske, men inom Europa iaf.

Yes, specialbagage som @YlvaG säger. Norweigan tar 1800 för det, de andra bolagen verkar variera lite i pris beroende på storlek på hunden och längd på resan.

Tack för svar 🙌🏽
1800 extra känns ändå billigt mot att köpa sittplats både dit och hem?

Det är från UK i så fall. Det går ju köra dit så klart, det har jag ju gjort förut, men det är onekligen både en tid- och pengabesparing att flyga hem hunden.
 
Tack för svar 🙌🏽
1800 känns ändå billigt mot att köpa sittplats både dit och hem?

Det är från UK i så fall. Det går ju köra dit så klart, det har jag ju gjort förut, men det är onekligen både en tid- och pengabesparing att flyga hem hunden.
Ah du måste köpa biljett till dig själv med - men de tar fast pris på 1800 för hund som specialbagage. Vet inte om de flyger till UK dock - men något bolag borde ju göra.
 
Ah du måste köpa biljett till dig själv med - men de tar fast pris på 1800 för hund som specialbagage. Vet inte om de flyger till UK dock - men något bolag borde ju göra.

Ah, förstår! Trodde det var flygfrakten som skulle kosta det :)

Om det blir aktuellt har jag förhoppningsvis någon som kan ta med en hund extra hem, men jag slipper helst flyga över en gång extra. Kommer ju flyga över först för att träffa lite olika hundar i så fall.
 
En lösning kan ju vara transportbolag som kör hunden till Sverige? Det går ju en hel del turer till norra Europa från UK med transportörer tyckte jag när jag kollade på det. Det kan ju bli billigare med.

Från UK går det en del komersiella transporter med hundar till resten av europa och skandinaven. Kinloch pet transport mfl

Smart, det har jag inte ens tänkt på! Tack :)

Förhoppningsvis kan jag skicka en ev import med känt folk hem, men transportör är så klart också ett alternativ.
Det tenderar att vara trångt i bilarna när man åker till och från UK, det är inte alla som får plats med en extra hund 😅
 
Smart, det har jag inte ens tänkt på! Tack :)

Förhoppningsvis kan jag skicka en ev import med känt folk hem, men transportör är så klart också ett alternativ.
Det tenderar att vara trångt i bilarna när man åker till och från UK, det är inte alla som får plats med en extra hund 😅
När jag kollade på flygfrakt t/r till UK gick det på ca 25,000kr. Tyvärr är det andra regler i UK och det var åtminstone inte då möjligt att åka med hund i lastutrymmet med passagerare på plan utan enbart flygfrakt.
Inte ens kabinen fick man ta med.
Minns att jag fick ett nummer från SAS dit jag kunde ringa för prisuppgift.
Annars är det ju enkelt att flyga med hund i lastutrymme men just UK har specialregler.
Tror landtransport blir betydligt enklare och billigare.
 
När jag kollade på flygfrakt t/r till UK gick det på ca 25,000kr. Tyvärr är det andra regler i UK och det var åtminstone inte då möjligt att åka med hund i lastutrymmet med passagerare på plan utan enbart flygfrakt.
Inte ens kabinen fick man ta med.
Minns att jag fick ett nummer från SAS dit jag kunde ringa för prisuppgift.
Annars är det ju enkelt att flyga med hund i lastutrymme men just UK har specialregler.
Tror landtransport blir betydligt enklare och billigare.

Jag har fått för mig att det är skillnad när man bara flyger dem ur UK?
In i UK går ju typ inte flyga hund, då måste man skicka dem med kurir och det är, som du säger, svindyrt!

Ska jag köra över så kommer det dels ta 4-5 dagar och bara färjan över ligger på typ 7000. Plus diesel, boende osv. Det tickar snabbt på.
 
Jag har fått för mig att det är skillnad när man bara flyger dem ur UK?
In i UK går ju typ inte flyga hund, då måste man skicka dem med kurir och det är, som du säger, svindyrt!

Ska jag köra över så kommer det dels ta 4-5 dagar och bara färjan över ligger på typ 7000. Plus diesel, boende osv. Det tickar snabbt på.
Så kanske det är! För mig var bara t/r aktuellt då när jag kollade.
 
Så kanske det är! För mig var bara t/r aktuellt då när jag kollade.

Jag tror det, men jag kan mycket väl ha fel :)

Första gången jag skulle dit och träna så kollade jag upp att flyga t/r som ett resealternativ, men det var inte görbart pga svindyrt.

Kom på nu att en bekants syster flög ut en valp i våras, ska kolla med henne hur de gjorde.

Kunde man tagit med hunden hem när man ändå är över och kollar hade det ju varit en sak, men det kommer inte gå i det här fallet.
 
En kvinna från kommunen är försvunnen sen i lördags (ink hund) och har setts promenera från samhället ut till byn jag bor i. I lördags kväll ska hon ha synts till här i byn, och inatt/idag har det flugit helikopter, polisbilar åkt igenom flera gånger och nyss när jag och Tilda skulle ut på promenad så kommer en hundförare med hund ut från skogen på vägen vi gick på en bit framför oss. Valde att vända och gå hem istället för att fortsätta då den väg jag tänkte gå hade varit åt samma håll som dom gick åt och jag ville inte störa deras arbete. Detta är andra kvinnan som försvunnit från samhället och som befarat gått till vår by, den förra kvinnan försvann i september förra året. Lite otäckt att båda verkar tagit sig hitåt. Lite extra obehagligt när kvinnan nu haft en hund (en dsg) med sig och med värmen som varit/är, i lördags var det tokvarmt, runt 27 grader.
 
En kvinna från kommunen är försvunnen sen i lördags (ink hund) och har setts promenera från samhället ut till byn jag bor i. I lördags kväll ska hon ha synts till här i byn, och inatt/idag har det flugit helikopter, polisbilar åkt igenom flera gånger och nyss när jag och Tilda skulle ut på promenad så kommer en hundförare med hund ut från skogen på vägen vi gick på en bit framför oss. Valde att vända och gå hem istället för att fortsätta då den väg jag tänkte gå hade varit åt samma håll som dom gick åt och jag ville inte störa deras arbete. Detta är andra kvinnan som försvunnit från samhället och som befarat gått till vår by, den förra kvinnan försvann i september förra året. Lite otäckt att båda verkar tagit sig hitåt. Lite extra obehagligt när kvinnan nu haft en hund (en dsg) med sig och med värmen som varit/är, i lördags var det tokvarmt, runt 27 grader.
Svarar mig själv, dom har hittat både kvinna och hund vid liv ♥️🌸
 
Idag var jag hos veterinären med min 14-åring som har varit på tok för tunn i ett halvår - och hon är mer muskelfattig än mager (även om hon är det senare också). Vi har så klart kollat upp det tidigare, men då hos hennes vanliga veterinär, men de tyckte bara att hennes blodprov såg bra ut och att jag skulle ”ge det tid”.

Hur som helst. Nu tog de nytt blodprov och ett urinprov. B12 och övriga vitaminer var bra. Njurvärdet var ok, men då det fanns proteiner (om än rätt utspätt) i urinen och att hon låg lågt i albumin och protein i blodet så tyder det ändå på något vajsing med njurarna. Inte helt förvånande då att hon inte klarar av att bygga några muskler alls när protein läcker ut i urinen.

Nu blir det njurfoder för säkerhets skull i väntan på ultraljud av njurarna. Det känns skönt att vi förhoppningsvis är på väg någonstans! Nog för att hon är en liten miniwhippet, men hon ska då inte väga 8,7 kg.
 
Mammas hund blev inlagd förra veckan. Spydde, låg sänka och misstänkt förgiftning.
Blev bättre och kom hem 2 dagar senare ♥️

Nu är min lilla påverkad.. försöker spy (äter gräs) vill inte äta mat. Har ringt veterinären
Ta det lugnt och se hur det utvecklar sig. En magsjuka brukar man oftast klara av hemma med skonkost, probiotika och ibland extra vätsketillförsel.
 
Ta det lugnt och se hur det utvecklar sig. En magsjuka brukar man oftast klara av hemma med skonkost, probiotika och ibland extra vätsketillförsel.

Ja hon har endel problem med magen bara sen innan 😕 Men ska försöka ta de lugnt 🩷
Äter allergifoder, B12 o typ inget annat då hon är så känslig.
Har ställt sig i böneposition en gång nu o slickat på frambenen…
Fick i henne en pasta jag har hemma som lugnar magen iaf.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 679
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp