Uppdateringstråd 30

Alka mina bästa hundar har varit riktiga demolerings-monster som unga om det till någon tröst 😅.
Unga? Milou är 5 år och letar fortfarande upp saker att förstöra. Antingen för att äta eller bara öppna och titta på sakerna. Han kan allt! Ibland förvånar han en lite extra som när skruvar av locket på burkar, han har insett att om man vet att matte har godis i jackfickan så är tyget tunnare på insidan så den vägen kör han. Dragkedjor är inte heller svårt och sticker något pytteliten ut ur något som verkar spännande så måste han dra i det och slita det i bitar

Ja jag fick lära mig den hårda vägen att Milou säkra hemmet. Inget ätbart eller farligt där han kommer åt. Barnlås på dom luckorna som det är störst möjlighet att han vill öppna.

En sak är för alla här ett mysterium. Det var en ranglig hög med tvättade kläder och handdukar som jag vikt och lagt i en hög. När jag kom hem hade han lyckats dra ut en handduk i mitten av högen. Inget av resten i högen hade rört sig, inte ett enda veck hade rynkats, inget var vält. Har fortfarande ingen aning om hur det gick till. Det såg ju helt omöjligt ut, jag hade inte klarat det.

Så det finns bushundar som aldrig verkar bli vuxna :p
 
Har kollat tåg för mig och Tilda, så om inget händer har jag tänkt ta tåget till Stockholm den 29e för att vara med på vinthundspromenaden :) efter lite bollande med @Red_Chili så tar jag tåget till centralen och sen hoppas att jag hittar pendeln till Solna🤣
 
20240905_132216.jpg

Idag var det premiär för Tam på sank. Många timmars tur i fjället i sökandet efter djur, och sen en krävande promenad för att få hem dem. Här på lunchpaus innan vi gick ut på andra svängen. Han börjar bli stor, och skötte sig långt över förväntan även när det blev galet krävande och han var trött!
 
Är så tacksam för mina nya grannar. På ena sidan bor en liten dvärgpudel och den matten är helt med på att gå lite promenader tillsammans innan dom får hälsa nos mot nos eller på andra triggande sätt eftersom vi inte vill att hundarna ska vara osäkra. Vi har bara gått en promenad med lite avstånd men sen har vi inte träffats. Får fortsätta när vi möts igen. Har mött en eller två hundar bara på 1,5 månad.

Överlag träffar jag sällan några grannar. Ibland grannen mittemot där jag parkerar min bil eller någon eller några enstaka personer men vissa dagar träffar jag ingen. Som jag vill ha det.

Alla är så förstående över Milou som ibland är lite osäker när vi träffar nya människor men blivit lite mer osäker nu i flytten. Han muttrar lite på dom som vill hälsa och jag får be om ursäkt men alla här har hundvett och ignorerar honom och hälsar på Alvin som aldrig säger nej till lite extra klappar och uppmärksamhet och då ser Milou att allt är bra och går fram och nosar på främlingen. Ingen har blivit rädd eller irriterad av hans muttrande och det resulterar alltid i en trygg Milou. För han är ju inte arg utan osäker.
 
Jag finner det nagot humoristikt att jag har berattat for de som velat hora (och mojligtvis nagra som inte velat hora ocksa :p) om hur rottisar och mallar har ett "hard bite" och goldens har ett "soft bite".
Nu har Emma-Sue bott har i lite drygt 2 veckor och hon har verkligen "settled in" ... Emma-Sue har ett hardare och djupare bett an Rottweiler Diva hade nar hon var liten. Faktum ar att inte ens Rottis Mandy hade ett sadant djupt och hart bett som Golden Emma-Sue vid 10 veckors alder. :cautious: Man kan undra vilken sorts hund jag fatt tag pa. '
Hon ser ut som en vit tax med blodhunds oron och biter som en malle. 😳😆
 
Fårhagen imorse igen. Det är lustigt hur man faktiskt blir bättre när man tränar 😅. Börjar sakta få till delningarna nu när jag tränat det nåt pass ordentligt med Spock. Jag har tyckt att det är jobbigt för att jag faktiskt är usel på det, så tillvida att hunden troligen klarar det bättre utan min inblandning.. Nu när jag faktiskt tagit tag i att träna på det så går det ju faktiskt bättre och bättre 😁.

Spock fick även agera visningahund på kurs idag på kvällen och skötte sig bra. Han är en klippa 💖.

Min ögonsten 🥰
20240904_165452.jpg
 
Jag finner det nagot humoristikt att jag har berattat for de som velat hora (och mojligtvis nagra som inte velat hora ocksa :p) om hur rottisar och mallar har ett "hard bite" och goldens har ett "soft bite".
Nu har Emma-Sue bott har i lite drygt 2 veckor och hon har verkligen "settled in" ... Emma-Sue har ett hardare och djupare bett an Rottweiler Diva hade nar hon var liten. Faktum ar att inte ens Rottis Mandy hade ett sadant djupt och hart bett som Golden Emma-Sue vid 10 veckors alder. :cautious: Man kan undra vilken sorts hund jag fatt tag pa. '
Hon ser ut som en vit tax med blodhunds oron och biter som en malle. 😳😆
Haha, mina kineser har i princip inget bett alls :p . När dom var valpar så
slutade jag bara leka eller gosa om dom nafsade i mig, rörde mig inte och då var det över direkt. Dom har aldrig bitit, kan inte minnas en enda gång, inte ens som valpar. Lite nafsande som valpar kanske men knappt det. Nafsa i luften än i mig i så fall men nej dom använder inte munnen så mycket på det sättet.

Vi leker rätt mycket och ibland får Milou in mina fingrar i munnen när han drar i leksaken utan mening så då kan jag kan känna hur stark han faktiskt är.

Lite dragkamp om ifall jag skulle få på mig byxorna eller om Alvin skulle dra av dom. Jag mot 2 kg valp vann :rofl:
 
Haha, mina kineser har i princip inget bett alls :p . När dom var valpar så
slutade jag bara leka eller gosa om dom nafsade i mig, rörde mig inte och då var det över direkt. Dom har aldrig bitit, kan inte minnas en enda gång, inte ens som valpar. Lite nafsande som valpar kanske men knappt det. Nafsa i luften än i mig i så fall men nej dom använder inte munnen så mycket på det sättet.

Vi leker rätt mycket och ibland får Milou in mina fingrar i munnen när han drar i leksaken utan mening så då kan jag kan känna hur stark han faktiskt är.

Lite dragkamp om ifall jag skulle få på mig byxorna eller om Alvin skulle dra av dom. Jag mot 2 kg valp vann :rofl:

Fast med "bett" pa brukshundar menar man inte hur de biter manniskor/skinnet, men menar leksaker och en "sleeve", dvs grejen som figgen har pa armen for att hundarna ska bita. Med en brukshund sa vill man att de far in leksaken/sleeven langst bak i munnen och att de biter riktigt hart.

Emma-Sue biter inte alls om hon far in fingrar eller skinn i munnen, hon forsoker spotta ut. Nar hon biter i mina strumpor tar jag dem av mig och hon slutar genast bita i mina fotter ... men hon har diverse mjuka leksaker hon biter i samt gillar att dra kokshanddukarna av dorrarna de hanger pa och sedan springa runt med hogburet huvud sa de fladdrar efter henne. Det ar da hon har ett djupt och mycket hart grepp.
 
Såg en SKK-uppfödare annonsera en valpkull som MAS men ena föräldern är en aussie och den andra Aussie/MAS. Jag trodde inte att korsavel var okej längre? För mig blir det liksom mer en Aussie än en MAS med den kombinationen.
Vad jag vet får man fortfarande korsa in med Aussie. Är ganska säker på vilken kennel/kombination/linjer du syftar på, där tar man lite vad som är "nära till hands".
 
Såg en SKK-uppfödare annonsera en valpkull som MAS men ena föräldern är en aussie och den andra Aussie/MAS. Jag trodde inte att korsavel var okej längre? För mig blir det liksom mer en Aussie än en MAS med den kombinationen.
Man får korsa de två fortfarande och de registreras alltid som MAS oavsett storlek. Är tydligen väldigt svårt att hitta avelsdjur inom MAS och uppfödarna ska enligt uppgift vara riktigt dåliga på att hjälpa varandra och låna ut hanar.
 
Man får korsa de två fortfarande och de registreras alltid som MAS oavsett storlek. Är tydligen väldigt svårt att hitta avelsdjur inom MAS och uppfödarna ska enligt uppgift vara riktigt dåliga på att hjälpa varandra och låna ut hanar.

Det är alltså därför det är så många mas som är större än min bc jämfört med de relativt få som är i ’sheltiestorlek’. Tänkt att de ju lika gärna kunnat köpa en Aussie 😄
 
Det är alltså därför det är så många mas som är större än min bc jämfört med de relativt få som är i ’sheltiestorlek’. Tänkt att de ju lika gärna kunnat köpa en Aussie 😄
Men verkligen. Det får mig åter igen att fundera på behovet av en ras som MASen... Jag är absolut för inkorsningsprojekt osv för att hålla nere den genetiska inavelsgraden, men det här känns som något annat.
 
Men verkligen. Det får mig åter igen att fundera på behovet av en ras som MASen... Jag är absolut för inkorsningsprojekt osv för att hålla nere den genetiska inavelsgraden, men det här känns som något annat.
Jag håller med, tycker det är lite konstigt.
Man skapar en ras men sen är den genetiskt troligtvis ändå mer en aussie än den nya rasen. Tråkigt också om det är dåligt med samarbete inom rasen, det gynnar den ju knappast om man måste låna in renrasiga aussies hela tiden.
 
Fast med "bett" pa brukshundar menar man inte hur de biter manniskor/skinnet, men menar leksaker och en "sleeve", dvs grejen som figgen har pa armen for att hundarna ska bita. Med en brukshund sa vill man att de far in leksaken/sleeven langst bak i munnen och att de biter riktigt hart.

Emma-Sue biter inte alls om hon far in fingrar eller skinn i munnen, hon forsoker spotta ut. Nar hon biter i mina strumpor tar jag dem av mig och hon slutar genast bita i mina fotter ... men hon har diverse mjuka leksaker hon biter i samt gillar att dra kokshanddukarna av dorrarna de hanger pa och sedan springa runt med hogburet huvud sa de fladdrar efter henne. Det ar da hon har ett djupt och mycket hart grepp.
Ah, jag är inte så insatt i bruks så nu känner jag mig lite korkad men jag missförstod.
Det andra om lek är samma här.
 
Imorgon så ska jag och Bog på kurs i personsök. Lite nervös för att släppa honom i skogen, han har fått så mycket viltintresse under sommaren, han har alltid kommit på inkallning men är ändå nervös, men tänker att rådjuren inte kommer hänga precis i skogen bredvid brukshundsklubben när vi härjar i skogen. 😩
 
Imorgon så ska jag och Bog på kurs i personsök. Lite nervös för att släppa honom i skogen, han har fått så mycket viltintresse under sommaren, han har alltid kommit på inkallning men är ändå nervös, men tänker att rådjuren inte kommer hänga precis i skogen bredvid brukshundsklubben när vi härjar i skogen. 😩
Måste du ha honom lös då? Vi har alltid haft lina/koppel på hundarna när vi gått personsök kurs, aldrig varit tal om att de ska gå lösa :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 679
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp