Uppdateringstråd 30

Samma här. Vill inte att hunden följer mig som en skugga överallt inomhus, för mig skulle det vara stressande. Däremot har hon klart stenkoll på vara jag är i huset även om hon ligger och vilar i sitt hörn, husse säger att hon alltid halvt reser sig om jag rör mig mot ytterdörren (det gör hon inte för husse , däremot om han går till köket så ilar hon dit🤣)

Läser gång på gång om folk som skrattar åt hur deras hundar är med dem överallt, t.o.m. i badrummet när de går på toa. Börjar känna mig ganska ensam om att tänka att jag hade blivit tokig(!) om mina hundar följt mig så precis överallt. Aldrig i livet att mina hundar är med in i badrummet, om det inte är för att de ska duschas efter en lerig promenad eller så (nej, de är inte med in där ens som små pluttvalpar när de precis flyttat hit). Nog för att jag älskar att umgås med mina hundar, men jag vill inte bli förföljd.
 
Kände att jag måste göra ett litet "måbra" inlägg bara för att jag sitter i min husvagn och gråter måbratårar utan någon egentlig anledning.
När mitt hjärtas hund Valkyria dog i mars förra året så kändes det som att en stor del av mitt genuina hundintresse dog tillsammans med henne. Jag hade hennes son Caspian som tyvärr fick ta på sig alldeles för stora skor att fylla efter sin mamma. Han och jag hittade aldrig varandra riktigt i träning och jag tyckte han var en ganska tråkig hund även i vardagen. Han var så blek i jämförelse med Valkyria. Så när familjen som hjälpt mig med honom hela tiden frågade om de fick köpa honom så sa jag ja och det var helt rätt beslut för både honom och mig. Och jag hade ju valpen Daisy som kommande projekt.

Och SOM hon har tagit mig med storm! Fem månader gammal har hon börjat återuppliva glädjen i hundägandet och hundträningen. Hon kommer aldrig bli en ny Valkyria (såklart!) men hon har börjat nästla sig in i mitt hjärta och snart kommer jag kanske våga älska henne fullt ut. Av någon anledning blev jag överväldigad av den känslan nu på kvällskvisten och det känns såååå bra! Lite enkel lycka bara ♥️
Bara det att jag kom på mig själv med att göra en träningsplan för veckan liksom, det hade jag inte trott för ett halvår sedan!
 

Bifogade filer

  • IMG_20240901_191058.jpg
    IMG_20240901_191058.jpg
    228,1 KB · Visningar: 85
Det går bättre! Jag har skrivit om min reaktiva unghund i en egen tråd.
Vi har tränat och tränat. Kontakt, kontakt, kontakt. Och tränat passivitet och lite annat. Och nu går hundmötena bättre. Idag passerade båda hundarna en schäfer, en doberman och en liten blandras utan att kaos uppstod 😊😊
Det beror mycket på hur mötande hund beter sig. Skäller den och hoppar runt då går det inte. Men nu går det bättre och även med cyklister nu är det mest om cyklarna kommer snabbt bakifrån och jag inte hinner se/ höra dom som unghunden gör utfall.
Men hundkräket tog en stor tugga ur en fåtölj inatt när vi sov 😬
Jaja gillar inte den fåtöljen ändå men sättet att gå upp på natten och gnaga på fåtöljen 😬😬😬 försöker nu leta upp något illasmakande att smörja in fåtöljerna med.
 
Det går bättre! Jag har skrivit om min reaktiva unghund i en egen tråd.
Vi har tränat och tränat. Kontakt, kontakt, kontakt. Och tränat passivitet och lite annat. Och nu går hundmötena bättre. Idag passerade båda hundarna en schäfer, en doberman och en liten blandras utan att kaos uppstod 😊😊
Det beror mycket på hur mötande hund beter sig. Skäller den och hoppar runt då går det inte. Men nu går det bättre och även med cyklister nu är det mest om cyklarna kommer snabbt bakifrån och jag inte hinner se/ höra dom som unghunden gör utfall.
Men hundkräket tog en stor tugga ur en fåtölj inatt när vi sov 😬
Jaja gillar inte den fåtöljen ändå men sättet att gå upp på natten och gnaga på fåtöljen 😬😬😬 försöker nu leta upp något illasmakande att smörja in fåtöljerna med.
Alka mina bästa hundar har varit riktiga demolerings-monster som unga om det till någon tröst 😅.
 
Har varit en full helg för mig och Spock.
Vi var iväg på agilitytävling i lördags och jag kände att det var kaos i första loppet. Fick se film på det sen och såg att det ändå såg trevligt ut och att det antagligen mest berodde på att jag inte var riktigt med än på Spock. Loppet efter kände jag att Spock var med mig men jag visade fel eller hade för bråttom så det blev disk där också men med en bra känsla.
Dagen efter var vi på vallhundstävling, jag var funkis. Spock fick prova på att ta in ett 70 tal djur i fållan efter paus, det blev mycket att hålla reda på när man är van vid betydligt mindre grupper :p . De som var med tyckte att han skötte sig jättebra med tanke på sin ålder och att det var en ny situation för honom. Jag har bestämt att vi inte tävlar förrän jag känner att han har en sjysst chans att förstå vad man vill men det bra att komma iväg och titta och jag lärde mig jättemycket.

Idag har både Spock och Tay fått följa med till fårhagen ❤️.

Tay
20240830_193118.jpg
 
Lilla Tam gick helt okej båda dagarna, men jag satte honom i en för svår delning dag ett och dag 2 tog kontrollbehovet över före lydnaden vid sista grindsvängen så djuren missade grinden och han korsade banans väg = dyrt misstag. Trots den jättedyra (-15 poäng) missen fick vi ihop 81 poäng på andra rundan. Med tanke på att han inte är mer än 2 år och några månader, och bara har gått bana 6 ggr tidigare, så får man vara rätt nöjd med såna poäng på Norgesseriepröve!

 
Jag har en "zooming" valp som just nu haller pa att vika upp den stora mattan som hon star pa. :p Hon har redan lart sig att det inte gar att dra den nagonstans, sa hon far noja sig med att vika.10 minuter till sedan maste jag ivag till hundtraningen sa det ar bra att hon gor av med energi innan hon far ga in i sin "Puppy pen".

Det blir kul att trana hundarna i dag, bada agarna ar rejalt sugna pa att tavla lydnad, sa jag har bokat att vi ska aka och kika pa tavlingar i slutet av September ... och ta med hundar. Jag tar da med mig Emma-Sue for de behover alla lara sig att sta ut i den miljon. Jag behover ocksa introducera en "soft crate" till Emma-Sue innan sa jag kan stoppa undan henne om jag behover.
 
Det går bättre! Jag har skrivit om min reaktiva unghund i en egen tråd.
Vi har tränat och tränat. Kontakt, kontakt, kontakt. Och tränat passivitet och lite annat. Och nu går hundmötena bättre. Idag passerade båda hundarna en schäfer, en doberman och en liten blandras utan att kaos uppstod 😊😊
Det beror mycket på hur mötande hund beter sig. Skäller den och hoppar runt då går det inte. Men nu går det bättre och även med cyklister nu är det mest om cyklarna kommer snabbt bakifrån och jag inte hinner se/ höra dom som unghunden gör utfall.
Men hundkräket tog en stor tugga ur en fåtölj inatt när vi sov 😬
Jaja gillar inte den fåtöljen ändå men sättet att gå upp på natten och gnaga på fåtöljen 😬😬😬 försöker nu leta upp något illasmakande att smörja in fåtöljerna med.
👍🏻 För att hundmöten går bättre, 👎🏼 för att tugga på möbler 😣
 
Hade en fin promenad med hundarna, och precis innan vi kommer hem så störtar det ut en liten hund i flexi från en buske. Skitglad var den, tror jag, mina hundar uppskattade dock inte hunden som pga flexit såg ut att vara lös (ägarna så långt bakom busken att vi inte såg dem heller). Mina hundar flög därför framåt för att vråla ett "dra åt helvete" till hunden, med resultatet att ena kopplet brände till som sjutton i min hand. *PIIIIIP* vad det gör ont! Yttersta huden mellan två fingrar borta, blöder gör det såklart. Tankarna växlar mellan "Hade jag bara gått andra vägen..." och "Hade de bara inte låtit hunden springa ut från en buske...". För alltså. Flexikoppel kan vara fantastiska. Men att låta hunden störta fram i full fart ut mot en parkering utan att ha en aning om vad som finns bakom busken... Kanske inte lika briljant.

(Ena personen som var ute med hunden kom dock fram till mig för att kolla så att jag var ok, så tja, jag är mest arg nu för att det gör så ont. Och för att jag haft en skitdag i stort.)
 
Hade en fin promenad med hundarna, och precis innan vi kommer hem så störtar det ut en liten hund i flexi från en buske. Skitglad var den, tror jag, mina hundar uppskattade dock inte hunden som pga flexit såg ut att vara lös (ägarna så långt bakom busken att vi inte såg dem heller). Mina hundar flög därför framåt för att vråla ett "dra åt helvete" till hunden, med resultatet att ena kopplet brände till som sjutton i min hand. *PIIIIIP* vad det gör ont! Yttersta huden mellan två fingrar borta, blöder gör det såklart. Tankarna växlar mellan "Hade jag bara gått andra vägen..." och "Hade de bara inte låtit hunden springa ut från en buske...". För alltså. Flexikoppel kan vara fantastiska. Men att låta hunden störta fram i full fart ut mot en parkering utan att ha en aning om vad som finns bakom busken... Kanske inte lika briljant.

(Ena personen som var ute med hunden kom dock fram till mig för att kolla så att jag var ok, så tja, jag är mest arg nu för att det gör så ont. Och för att jag haft en skitdag i stort.)
Hatar när folk släpper fram sina hundar i flexikoppel. Ofta går dom och kollar i mobilen samtidigt och hunden knallar på före. Det blir kaoz när en sån kommer fram till mina två. Skulle faktiskt föredra att dom hade hunden lös framför att få utdraget flexikoppel snurrat runt mina ben och runt hundarna.
 
Hatar när folk släpper fram sina hundar i flexikoppel. Ofta går dom och kollar i mobilen samtidigt och hunden knallar på före. Det blir kaoz när en sån kommer fram till mina två. Skulle faktiskt föredra att dom hade hunden lös framför att få utdraget flexikoppel snurrat runt mina ben och runt hundarna.
Jag tog nu i morse en omväg kring en hundägare vars hund gick i vanligt koppel, men där hunden reagerar starkt på andra och husse går konstant(!) med näsan i mobilen och inte märker vad hunden gör. Stannar hunden så stannar husse, även om det innebär att de står flera minuter på samma ställe för att hunden står och mopsar upp sig mot mötande hund. Husse märker inte ett skvatt. Jag är väldigt glad att den hunden inte går i flexi, då hade de varit ett mardrömsekipage att möta. Nu är det bara irriterande.
 
Härlig morgon i fårhagen med killarna som fick valla lite.

Spock
20240827_092907.jpg


På kvällen fick Spock vara med lite som kurshund när jag visade lite inne på planen och efteråt fick han ett kort träningspass mest för att få sträcka lite på benen.

Nu ska vi ta natt, imorgon blir det kanske fårhagen igen och så ska killarna till fysio. Lilla M är kvar hos sin uppfödare men hon kommer väl tillbaka nästa vecka igen 🥰.
 
Alltså, den där Ebrah :rofl:
Hon la sig längst bort i soffan, och var sedan mycket upprörd över att jag satt i andra änden, närmare de andra dårarna. Hon såg så arg ut över att jag inte klappade, och så började hon i vanlig ordning med sin klagosång. Sa åt henne att om hon ska ha klappar så får hon faktiskt komma hit till mig. Och jodå, det gjorde hon. Men inte så att hon bara vände på sig och la sig nära mig, det hade varit för enkelt. Istället går hon över mina ben och lägger sig PÅ sin bror och Lily på min andra sida. Där var hon nöjd, framförallt när hon sedan kunde dela filt med mig.

Så nu sitter jag här med en stor salukihög igen. Alla till synes väldigt nöjda efter morgonrastning och frukost. De är så söta, och så fåniga.
 
Då var det klart att jag lyckats byta bort ett jobbpass - och därmed kan vara med på en enorm vinthundspromenad i Hagaparken i Sthlm den 29e september. Förra året var 190(!) vinthundar med, det vore ju kul om det kom ungefär lika många i år. Det är ett globalt evenemang med vinthundspromenad i många olika städer som arrangeras en gång per år för att uppmärksamma greyhounds som har låg status i många länder. Ska bli jättekul att vara med, och dårarna lär bli väldigt förvånade över att se så många potentiella kompisar överallt samtidigt :D

Sååå, vill någon träffa vinthundar så vet ni vart ni ska ta vägen, och skulle ni vilja undvika vinthundar så vet ni när det är dags att undvika Hagaparken :p
 
Mötte en tjej med en bully/amstaff imorse i sele + flexi... hon vira flexit runt ett träd när vi skulle passera och när jag sa "hej" häsla hon inte tillbaka (hon kanske inte hörde)
Ibland försöker jag avdramatisera de hela genom att hälsa, som en gör ibland när en rider o möter nån :) Men ja... Kombinationen sele/flexi är kanske inte de smartaste.
Sen även skrika "nej" och "fy" undrar jag alltid över.

En kille häromkring med en amstaffhane han skriker "fot" o sliter upprepande i sin hund vid möte.
Vet inte om hunden ens vet vad fot betyder men de blir nästan mer eggande med en ägare som skriker o rycker i kopplet? Men vad vet jag...
 
Då var det klart att jag lyckats byta bort ett jobbpass - och därmed kan vara med på en enorm vinthundspromenad i Hagaparken i Sthlm den 29e september. Förra året var 190(!) vinthundar med, det vore ju kul om det kom ungefär lika många i år. Det är ett globalt evenemang med vinthundspromenad i många olika städer som arrangeras en gång per år för att uppmärksamma greyhounds som har låg status i många länder. Ska bli jättekul att vara med, och dårarna lär bli väldigt förvånade över att se så många potentiella kompisar överallt samtidigt :D

Sååå, vill någon träffa vinthundar så vet ni vart ni ska ta vägen, och skulle ni vilja undvika vinthundar så vet ni när det är dags att undvika Hagaparken :p
Jag är lite sugen att ta mig till Stockholm för den promenaden, men mindre sugen att köra/hitta parkering nånstans i närheten 🤣 tåg skulle väl gå men då ska jag klara av att hitta spårvagn till rätt ställe osv också med stackars tilda i släptåget 😂
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 728
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 157
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp