Uppdateringstråd 30

2 dagar i svampskogen, har resulterat i ca 4 timmar ute och ca 2,6 kg kantareller. Trött Tilda idag, för igår hade vi med oss mamma och hennes whippa, och Tilda fick vara lös som vanligt. Fullt sjå att hålla koll på både mig och dom så hon sprang som en tok mellan oss ibland 😂 idag var det betydligt lugnare tempo i skogen när vi gick själva 😊

Upptäckte idag att Tilda löper igen. Ren slump, skulle kolla om det var smuts eller fästing på svansen och fick blod på fingret, så fick lov att lyfta på svansen och kolla, och jodå lite lite blod i pälsen runt snippan 😅 få se om det blir lika kort och oblodigt som sist, då blödde hon bara i ca 1,5 vecka och inte överdrivet mycket.
Senaste löpet var 25 december, och innan dess hade hon ett löp (det första) i april/maj typ. Hon verkar ha en cykel på ungefär 8-9 månader. Om 2 dagar fyller hon 3 år 🧁
 
Tog en långpromenad på kvällen idag istället för på förmiddagen som vi annars alltid gör. Nu behöver vi bara gå ut lite kort innan det är dags att sova :) Alla tre dårar nöjda och glada. De är så söta när de sover :heart Imorgon är det dags att besöka veterinären och kolla på Ebrahs juverknölar. Vill helst bara strunta i allt men vet att det knappast gör något bättre... Jag vill bara att allt ska vara bra och alla hundar må utmärkt utan konstigheter :(
 
Knut, mannen som grejjar med annat och krånglar så dant vart han ska skita!
Så kollra bort sig både på lunchpromenad och eftermiddagspromenad.
Va ute med han nyss såklart så han kunde 💩
 
Var på klubben och tränade rally ikväll ihop med en massa andra. På planen brevid var det några som tränade lydnad varav en under hela kvällen har ett ridspö i handen modell typ allround/längre hopp-spö, tror att hon var instruktör. Vad använder man det till? Antar så klart att det inte är till för att slå hunden. Men vad har man för användning av det?:confused:
 
Var på klubben och tränade rally ikväll ihop med en massa andra. På planen brevid var det några som tränade lydnad varav en under hela kvällen har ett ridspö i handen modell typ allround/längre hopp-spö, tror att hon var instruktör. Vad använder man det till? Antar så klart att det inte är till för att slå hunden. Men vad har man för användning av det?:confused:
För att styra postionen på hunden i fria följet ffa.
 
Var på klubben och tränade rally ikväll ihop med en massa andra. På planen brevid var det några som tränade lydnad varav en under hela kvällen har ett ridspö i handen modell typ allround/längre hopp-spö, tror att hon var instruktör. Vad använder man det till? Antar så klart att det inte är till för att slå hunden. Men vad har man för användning av det?:confused:
Negativ förstärkning, samma princip som hos häst. Typ peta in rumpan i det fria följet i korrekt position. Inget jag skulle använda mig av men vet att det förekommer.
 
Fast jag har använt spö som "target" pinne för att hjälpa hunden i positioner när jag körde heelwork. Absolut inte nån negativ förstärkning där, man kan ju använda flugsmälla eller vad som helst men ville ha nåt som hade lite räckvidd.
Det beror ju helt på hur man använder det liksom 🤷‍♀️.
 
Jag känner också att jag kommer vara i urkass kondis och att det är lite läskigt att man liksom startar "på rad". Ser framför mig hur jag kommer vara för långsam och ivägen hela tiden när folk vill springa förbi 😅
När jag har sprungit muddy paws så har man startat en i taget. Sen står såklart nästa startande samt ofta den därefter vid starten. Men det är ju inte så att flera startar samtidigt. Finns tydliga regler gällande ompassering som jag minns det (inte tillåtet att passera ett ekipage som håller på att ta sig över ert hinder, man ska säga till/ropa "passerar" eller liknande så att den framför är med på det. Sen, om någon hoppar över ett hinder så kommer ju den komma snabbare framåt (man får Sen tidspåslag) så att någon kommer ikapp behöver ju inte vara för att denna är snabbare. Det sagt, jag är verkligen ingen löpare. Gillar verkligen inte löpträning, dock tycker jag hinderbannor är roliga.
 
Bog kan ligga som en ”vanlig” hund helt frivilligt! Han har inte lagt sig med benen under sig sedan i februari, rörelsestörningen är minimal på promenader, nu hoppas vi på att vi kan börja valla igen. ❤️
IMG_5119.jpeg
 
Zeppelin orkar gå lite längre nu, idag var det jag som valde när vi skulle vända.. från början var det han som bestämde och det var inte många meter utanför huset vi kom. Han kändes pigg :love: nu sover han dock som en stock. Jag längtar tills han är sig själv igen!
Känner väl igen mig :heart
 
Fast jag har använt spö som "target" pinne för att hjälpa hunden i positioner när jag körde heelwork. Absolut inte nån negativ förstärkning där, man kan ju använda flugsmälla eller vad som helst men ville ha nåt som hade lite räckvidd.
Det beror ju helt på hur man använder det liksom 🤷‍♀️.
Jag har använt det som "stopp" för hund som gärna kröp fram för mkt i fotpositionen. Höll den i höger hand. Absolut inte för att slå, bara hålla framför och kanske hålla emot utan att använda kopplet. Gav också en bra hjälp för mig att KÄNNA hur långt fram hunden ville vara utan att behöva titta ner på hunden.
Spö/pinne används väldigt mycket inom IGP lydnaden.
 
Nu verkar åskan vara på väg hit, det var t.o.m. gul varning från SMHI för åska och så. Får se hur det blir. Kom precis på att jag inte har en aning om huruvida salukipojken är rädd för åska eller inte. Han har blivit rädd när jag tex tappat en nyckelknippa nära honom, men vet inte om det är pga ljudet eller för att något rört sig snabbt nära huvudet och han varit rädd att det ska göra ont, han har ju dessutom haft väldigt ont av sina dåliga tänder innan. Han lyfter huvudet nu ibland och tittar ut, men det är ju inte direkt ovanligt att han ligger i soffan och spanar heller :p

Jag får helt enkelt se hur det blir när det dundrar på lite mer senare. Alltid spännande med omplaceringshundar där man inte har en möjlighet att fråga tidigare ägare hur hunden brukar vara. Saker som jag och damerna ser som vardagliga tycker han är jättemärkliga. Som att gå förbi hästar. Herregud vad hästar är konstiga varelser enligt honom! Och att gå i flexikoppel, eller få stretching.
 
Nu verkar åskan vara på väg hit, det var t.o.m. gul varning från SMHI för åska och så. Får se hur det blir. Kom precis på att jag inte har en aning om huruvida salukipojken är rädd för åska eller inte. Han har blivit rädd när jag tex tappat en nyckelknippa nära honom, men vet inte om det är pga ljudet eller för att något rört sig snabbt nära huvudet och han varit rädd att det ska göra ont, han har ju dessutom haft väldigt ont av sina dåliga tänder innan. Han lyfter huvudet nu ibland och tittar ut, men det är ju inte direkt ovanligt att han ligger i soffan och spanar heller :p

Jag får helt enkelt se hur det blir när det dundrar på lite mer senare. Alltid spännande med omplaceringshundar där man inte har en möjlighet att fråga tidigare ägare hur hunden brukar vara. Saker som jag och damerna ser som vardagliga tycker han är jättemärkliga. Som att gå förbi hästar. Herregud vad hästar är konstiga varelser enligt honom! Och att gå i flexikoppel, eller få stretching.

Har ni landat i att behålla honom? :)
 
Imorrn packar jag in fem av sex hundar och kör heeeeeeela vägen ut till västkusten. Där ska Zoe, Tam och jag gå vår första Norgeserie-helg! Vi ska, precis som när jag var galen och tävlade långt bort sist (2017...) campa i bilen. Trångt och mysigt... 😬 Dementa Frodo och båda valparna får åka med eftersom husse jobbar massor i helgen och inte har tid att vara barnvakt. Bob blir hemma som back up ifall kvigorna rymmer 😅

Jag är mitt i värsta PMSveckan, Zoe löper, det ska regna massor och vi har knappt tränat nått annat än närarbete på flera veckor så målet är bara att överleva tävlingsnerverna och ge hundarna bra erfarenheter. Och försöka ha det trevligt så klart!
 

Bifogade filer

  • 20240829_182648.jpg
    20240829_182648.jpg
    265,4 KB · Visningar: 76
Det blev tidig morgon i fårhagen med bc-pojkarna till deras förtjusning :D .

Igår var jag och Spock på träningstillfälle i lydnad och idag var vi med på träningstävling bara för att belöna upp situationen. Vi stötte ju på problem när han var unghund när jag ovetande först och sen vetande av misstag råkade ge honom statiska stötar när vi körde fritt följ på kurs. Vi gjorde ett försök förra året i lydnaden men han ville inte vara kvar på planen utan tyckte det var obehagligt och jag har låtit honom vara.
Hade säkert gått att jobba igenom det men jag har tyckt att det varit jobbigt att vara i lydnadssammanhang sen Nessie gick bort och då är det inte riktigt sjysst att traggla halvhjärtat med hunden. Det först i år tyngden i bröstet släppt och jag inte blivit ledsen i dessa situationer. Så vi har jobbat lite smått korta, korta pass på promenaderna och jag har kännt att Spock mer och mer taggat igång. Idag körde vi bara fria följet, inkallning och hopp över hinder för att det skulle vara super-positivt. Han var glad hela vägen även om det var konstigt att ha en person brevid som pratade men jag var såå nöjd :p.
Sen är ju en annan fråga om jag har tid egentligen att lägga på lydnad, just nu är det ganska fullt upp ändå 😅😅😅.

Imorgon ska Spock få jobba lite på riktigt, får behöver flyttas från en hage till en annan så syrran skulle låna honom till det. Kanske blir lite träning också lät det som 😁.

Spock
20240828_174722.jpg
 
Har nog missat, men var han inte hos någon på prov? 😊
Jo, två korta omgångar :) Men de hade egentligen hoppats mest på en lekkompis till deras andra hund, en roll som salukipojken inte verkar vara så intresserad av. Så även om de tycker mycket om honom så verkar de inte vara speciellt pepp på att faktiskt ha honom som en familjemedlem. Han däremot är väldigt förtjust att vara en del av vår familj. Han ser konstant glad ut, är tydlig med att han vill hålla ihop hela vår lilla flock när vi är ute på promenader, klättrar gärna upp i knät för att mysa med såväl mig som sambon, låter syster Ebrah lägga sig på honom (vilket hände senast i förmiddags :p ), gör spontana glädjeskutt rakt upp i luften när han är lös ute och tja... njuter av livet helt enkelt.

Så om inte ett riktigt perfekt hem dyker upp till honom, ett där han blir en älskad familjemedlem och där han också älskar att vara, med lämpliga hundkompisar och mycket motion (för trots att han är en äldre herre är han väldigt aktiv), tja, då får han stanna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 746
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp