Uppdateringstråd 30

Jag är lite sugen att ta mig till Stockholm för den promenaden, men mindre sugen att köra/hitta parkering nånstans i närheten 🤣 tåg skulle väl gå men då ska jag klara av att hitta spårvagn till rätt ställe osv också med stackars tilda i släptåget 😂
Finns parkering i parken men det är superlätt att åka dit med buss! :) Går raka vägen från Odenplan.

Saknar att bo i Stockholm, här i Skåne känns det som om jag missar en massa eftersom jag inte har bil.
 
Förmiddags vallning med killarna idag ❤️.


Lycklig Tay 😁
20240904_100820.jpg
 
Jag är lite sugen att ta mig till Stockholm för den promenaden, men mindre sugen att köra/hitta parkering nånstans i närheten 🤣 tåg skulle väl gå men då ska jag klara av att hitta spårvagn till rätt ställe osv också med stackars tilda i släptåget 😂
Enkelt, åk till mig, så samåker vi till Hagaparken (tåg och sedan buss eller om det är tvärbana). Sedan kan vi fika och låta Lily och Tilda busa i någon rastgård innan du åker hem igen.
 
Jag är lite sugen att ta mig till Stockholm för den promenaden, men mindre sugen att köra/hitta parkering nånstans i närheten 🤣 tåg skulle väl gå men då ska jag klara av att hitta spårvagn till rätt ställe osv också med stackars tilda i släptåget 😂
Om promenad är i Hagaparken så brukar det finnas gott om parkering, betalparkering dock. Finns en rätt stor parkeringen vid Boulbar Haga, tror den heter Haga södra parkering (undvik dockplatserna som tillhör Stallmästargården). Enkelt och parkera och du behöver inte åka in i centrum.
 
Har setat i nästan en månad med att samlat in data med sjukdomar, hälsotester samt nyregistrerade kullar till den Holländska kooikerklubben och deras internationella register. Idag kan jag äntligen pusta ut för nu är jag klar för denna period (arbetar tsm med två till som tu), nu får jag paus fram till December i alla fall. :grin:
Är sådan fruktansvärd stress att ta på sig i sådan viktig sak, har varit livrädd att man registrerar in fel. 😅
 
Mötte en tjej med en bully/amstaff imorse i sele + flexi... hon vira flexit runt ett träd när vi skulle passera och när jag sa "hej" häsla hon inte tillbaka (hon kanske inte hörde)
Ibland försöker jag avdramatisera de hela genom att hälsa, som en gör ibland när en rider o möter nån :) Men ja... Kombinationen sele/flexi är kanske inte de smartaste.
Sen även skrika "nej" och "fy" undrar jag alltid över.

En kille häromkring med en amstaffhane han skriker "fot" o sliter upprepande i sin hund vid möte.
Vet inte om hunden ens vet vad fot betyder men de blir nästan mer eggande med en ägare som skriker o rycker i kopplet? Men vad vet jag...
Häromdagen där jag bor kom två amstaff-liknande hundar lösa och attackerade en man och hans hund. Mannen blev biten när han försökte skydda sin hund, djupa sår på mannen och hans hund fick en massa bett, folk i hundrastgården intill lyckades dra in den lilla hunden in i rastgården för att skydda den. Sist jag hörde var att veterinären tror att hunden klarar sig. Varning gick ut till tex skolan i närheten för att skydda barnen då hundarna var lösa i ett område många rör sig i.

Hur sjutton repar man sig efter något sånt som person och hundägare? Har en vän vars hund blivit illa biten en gång och möter hon en hund nu hon inte litar på så plockar hon upp sin lilla hund, tyvärr blir hon hånad av tex bully-ägare och nästan hotad för det, "det du gör nu kan trigga min hund att ge sig på din".
 
Häromdagen där jag bor kom två amstaff-liknande hundar lösa och attackerade en man och hans hund. Mannen blev biten när han försökte skydda sin hund, djupa sår på mannen och hans hund fick en massa bett, folk i hundrastgården intill lyckades dra in den lilla hunden in i rastgården för att skydda den. Sist jag hörde var att veterinären tror att hunden klarar sig. Varning gick ut till tex skolan i närheten för att skydda barnen då hundarna var lösa i ett område många rör sig i.

Hur sjutton repar man sig efter något sånt som person och hundägare? Har en vän vars hund blivit illa biten en gång och möter hon en hund nu hon inte litar på så plockar hon upp sin lilla hund, tyvärr blir hon hånad av tex bully-ägare och nästan hotad för det, "det du gör nu kan trigga min hund att ge sig på din".
Min cocker blev biten helt oprovocerat och väldigt dramatiskt för 4 år sen. Man repar sig inte :( jag får puls/ångest så fort jag ska gå förbi någonstans där det finns hundar, tänk om dom är lösa och kommer utfarande. Blir begränsad för det är ofta jag väljer att vända på promenader för att jag inte vågar gå förbi på vissa ställen. Går mycket bättre om jag har promenadsällskap eller tränar på klubben ihop med många andra. Har en labbe nu och honom kan jag ju inte lyfta upp 🙄
 
Lily skulle bli SÅ glad av att få leka med Tilda igen :D Och jag kan ju då ha de andra hemma eller i koppel så att det inte blir tre stora salukis mot lilla Tilda.
Ja då blir hon nog lite för rädd om jag ska vara ärlig 😂 hon är ju inte så himla van att leka med andra, och mammas whippa är ju lite elak polis och säger ifrån om Tilda leker för mycket så ibland vågar hon inte riktigt busa med syrrans whippa ens stackaren 🙈 (vi säger såklart ifrån när hon går på Tilda för mycket men det är ju inte alltid det går hem)
 
Häromdagen där jag bor kom två amstaff-liknande hundar lösa och attackerade en man och hans hund. Mannen blev biten när han försökte skydda sin hund, djupa sår på mannen och hans hund fick en massa bett, folk i hundrastgården intill lyckades dra in den lilla hunden in i rastgården för att skydda den. Sist jag hörde var att veterinären tror att hunden klarar sig. Varning gick ut till tex skolan i närheten för att skydda barnen då hundarna var lösa i ett område många rör sig i.

Hur sjutton repar man sig efter något sånt som person och hundägare? Har en vän vars hund blivit illa biten en gång och möter hon en hund nu hon inte litar på så plockar hon upp sin lilla hund, tyvärr blir hon hånad av tex bully-ägare och nästan hotad för det, "det du gör nu kan trigga min hund att ge sig på din".
Jag bär mina förbi hundar jag inte litar på om jag går med dom en och en, svårt att lyfta två stycken på 20 kg samtidigt. Hade länge dressyrspö i handen och spray i fickan när vi var ute på promenader. Man repar sig inte. Men man lär sig. Går oftast bara promenader där jag kan ta mig in i skogen om vi får mötande, som tur är det inte så många ställen där man inte kan gå förbi i all fall.
 
Kan konstatera att trasig hand, nedförsbacke och halt(!) blött gräs med stor sten för att hindra biltrafik är en dålig kombination när man går med tre saluki och möter en katt... För att inte slå ihjäl mig på den stora stenen tvingades jag släppa syskonen. Som tur var så var sambon med och kunde fånga upp dem, katten sprang upp i ett träd där den brukar sitta. Lily hittade en ny volym på vrålet av avundsjuka för att hon inte fick springa och salukipojken fick ett sår läskigt nära ena ögat.

Kaos. Och nu har jag inte bara ont i handen efter lilla hunden i flexi, utan också ont i en fotled. Men jag är så tacksam över att ha lyckats undvika stenen... Jag var inte mer än några centimeter ifrån den när jag låg på gräset. Ska snart ta mig till trädet igen och försäkra mig om att allt är ok med katten också, även om inget tydde på något annat där och då.

Längtar tills hundarnas trampdynor läkt helt också, så att de kan få springa av sig och börja bete sig lite vettigt igen. Normalt sett spänner de sig mest och stirrar när de ser katt. Nu for de som skjutna ur en raket. Men så beter de sig också som understimulerade as ganska ofta på promenaderna nu... Ska försöka hinna med en rejäl långpromenad innan jobbet imorgon, borde göra det bättre iaf.
 
Kan konstatera att trasig hand, nedförsbacke och halt(!) blött gräs med stor sten för att hindra biltrafik är en dålig kombination när man går med tre saluki och möter en katt... För att inte slå ihjäl mig på den stora stenen tvingades jag släppa syskonen. Som tur var så var sambon med och kunde fånga upp dem, katten sprang upp i ett träd där den brukar sitta. Lily hittade en ny volym på vrålet av avundsjuka för att hon inte fick springa och salukipojken fick ett sår läskigt nära ena ögat.

Kaos. Och nu har jag inte bara ont i handen efter lilla hunden i flexi, utan också ont i en fotled. Men jag är så tacksam över att ha lyckats undvika stenen... Jag var inte mer än några centimeter ifrån den när jag låg på gräset. Ska snart ta mig till trädet igen och försäkra mig om att allt är ok med katten också, även om inget tydde på något annat där och då.

Längtar tills hundarnas trampdynor läkt helt också, så att de kan få springa av sig och börja bete sig lite vettigt igen. Normalt sett spänner de sig mest och stirrar när de ser katt. Nu for de som skjutna ur en raket. Men så beter de sig också som understimulerade as ganska ofta på promenaderna nu... Ska försöka hinna med en rejäl långpromenad innan jobbet imorgon, borde göra det bättre iaf.
Kan uppdatera med att katten klarade sig utan några bekymmer. Precis bredvid trädet där den klättrade upp så var det ett hus med folk på sin uteplats. De var kvar när jag kom förbi för en stund sedan, så jag pratade med dem och de berättade att allt var lugnt. Känns bra så sett iaf. Och de verkade uppskatta att jag kom förbi för att kolla så att det var lugnt.
 
Kan konstatera att trasig hand, nedförsbacke och halt(!) blött gräs med stor sten för att hindra biltrafik är en dålig kombination när man går med tre saluki och möter en katt... För att inte slå ihjäl mig på den stora stenen tvingades jag släppa syskonen. Som tur var så var sambon med och kunde fånga upp dem, katten sprang upp i ett träd där den brukar sitta. Lily hittade en ny volym på vrålet av avundsjuka för att hon inte fick springa och salukipojken fick ett sår läskigt nära ena ögat.

Kaos. Och nu har jag inte bara ont i handen efter lilla hunden i flexi, utan också ont i en fotled. Men jag är så tacksam över att ha lyckats undvika stenen... Jag var inte mer än några centimeter ifrån den när jag låg på gräset. Ska snart ta mig till trädet igen och försäkra mig om att allt är ok med katten också, även om inget tydde på något annat där och då.

Längtar tills hundarnas trampdynor läkt helt också, så att de kan få springa av sig och börja bete sig lite vettigt igen. Normalt sett spänner de sig mest och stirrar när de ser katt. Nu for de som skjutna ur en raket. Men så beter de sig också som understimulerade as ganska ofta på promenaderna nu... Ska försöka hinna med en rejäl långpromenad innan jobbet imorgon, borde göra det bättre iaf.
Åh fy, känner igen mig. Här sitter det random katter rätt ofta vid vår port (dom bor inte i huset) och det blir så lätt kaos med hundarna om man inte är förberedd eller om dom är extra taggade.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 679
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp