Stod att man måste kunna ha dom lösa!Måste du ha honom lös då? Vi har alltid haft lina/koppel på hundarna när vi gått personsök kurs, aldrig varit tal om att de ska gå lösa
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stod att man måste kunna ha dom lösa!Måste du ha honom lös då? Vi har alltid haft lina/koppel på hundarna när vi gått personsök kurs, aldrig varit tal om att de ska gå lösa
Känns svårt att ha dem kopplade i söket om man ska få dem att arbeta som man vill.Måste du ha honom lös då? Vi har alltid haft lina/koppel på hundarna när vi gått personsök kurs, aldrig varit tal om att de ska gå lösa
Jag håller med, tycker det är lite konstigt.
Man skapar en ras men sen är den genetiskt troligtvis ändå mer en aussie än den nya rasen. Tråkigt också om det är dåligt med samarbete inom rasen, det gynnar den ju knappast om man måste låna in renrasiga aussies hela tiden.
Jag trodde nog i min enfald att man kommit längre i avelsarbetet när rasen blev godkänd och är därför förvånad att man fortfarande gör/behöver kombinationer där det enbart finns väldigt lite MAS och mest Aussie.Inget konstigt alls då de enligt uppfödare ska vara avlade för att vara en miniatyr av aussien. Det t.o.m. påstås att de ska vara framavlade ur endast små aussies och inte utblandade vilket jag ställer mig väldigt frågande till då många hundar har ett mycket typiskt dvärghundsutseende och även sett starka drag åt sheltie hos enstaka individer.
Väl bara bra att bibehålla en öppen stambok där man kan få in nytt blod i en liten ras genom att använda ursprungsrasen? Det bästa vore ju att använda lämpliga individer som inte passar i aussieaveeln tex för att de inte uppfyller storleksmåttet men i övrigt är trevliga hundar. Nu känns det ju dock i en del fall att man nyttjar individer som inte passar i aussieaveln pga andra brister och då är det ju lite ovärt.
Sen är det ju inte alls poppis i aussie kretsar för de tycker ju att man kan köpa en aussie lika gärna. Så blir det ju att storleken blir ett lotteri då de ibland blir ändå samma storlek som aussie .
Jag som har haft mas och ser en hel del masar gillar verkligen rasen och förstår att man kanske är intresserad av modellen mindre hund ibland. Jag gillar aussie också men generellt så tycker jag om att masarna inte har samma skärpa som många aussies och överlag så är de flesta jag träffat betydligt socialare även om den mentala biten är spretig fortfarande.
Jag trodde nog i min enfald att man kommit längre i avelsarbetet när rasen blev godkänd och är därför förvånad att man fortfarande gör/behöver kombinationer där det enbart finns väldigt lite MAS och mest Aussie.
Att man parar in en Aussie då och då trodde jag men inte så pass som kullen jag tog upp och det på regelbunden basis.
Jag har nog tänkt att det var lite mer kontrollerat än så om man parar med annan ras.
Ah, jag är inte så insatt i bruks så nu känner jag mig lite korkad men jag missförstod.
Det andra om lek är samma här.
Imorgon så ska jag och Bog på kurs i personsök. Lite nervös för att släppa honom i skogen, han har fått så mycket viltintresse under sommaren, han har alltid kommit på inkallning men är ändå nervös, men tänker att rådjuren inte kommer hänga precis i skogen bredvid brukshundsklubben när vi härjar i skogen.
Jag har inte hämtat någon än, men när jag kollade på det verkade det betydligt krångligare att skicka hunden själv än att åka med - eftersom du du måste skicka den som flygfrakt typ.Visst är det några som importerat hundar med flyg här? @Red_Chili bland annat, men kanske fler?
Behöver man ha med en kurir i planet eller kan hunden flyga själv? Det handlar om en labrador, så den behöver flyga i lastutrymmet.
Jag har inte hämtat någon än, men när jag kollade på det verkade det betydligt krångligare att skicka hunden själv än att åka med - eftersom du du måste skicka den som flygfrakt typ.
Men jag kan ha missförstått när jag kollade på det dock.
Specialbegage. Det verkar ärligt talat vara billigare och enklare att flyga med en människa både dit och hem, beroende på destination kanske, men inom Europa iaf.Går den som bagage då, om man flyger med själv?