Uppdateringstråd 30

Jag håller med, tycker det är lite konstigt.
Man skapar en ras men sen är den genetiskt troligtvis ändå mer en aussie än den nya rasen. Tråkigt också om det är dåligt med samarbete inom rasen, det gynnar den ju knappast om man måste låna in renrasiga aussies hela tiden.

Inget konstigt alls då de enligt uppfödare ska vara avlade för att vara en miniatyr av aussien. Det t.o.m. påstås att de ska vara framavlade ur endast små aussies och inte utblandade vilket jag ställer mig väldigt frågande till då många hundar har ett mycket typiskt dvärghundsutseende och även sett starka drag åt sheltie hos enstaka individer.

Väl bara bra att bibehålla en öppen stambok där man kan få in nytt blod i en liten ras genom att använda ursprungsrasen? Det bästa vore ju att använda lämpliga individer som inte passar i aussieaveeln tex för att de inte uppfyller storleksmåttet men i övrigt är trevliga hundar. Nu känns det ju dock i en del fall att man nyttjar individer som inte passar i aussieaveln pga andra brister och då är det ju lite ovärt.

Sen är det ju inte alls poppis i aussie kretsar för de tycker ju att man kan köpa en aussie lika gärna. Så blir det ju att storleken blir ett lotteri då de ibland blir ändå samma storlek som aussie 🤷‍♀️.

Jag som har haft mas och ser en hel del masar gillar verkligen rasen och förstår att man kanske är intresserad av modellen mindre hund ibland. Jag gillar aussie också men generellt så tycker jag om att masarna inte har samma skärpa som många aussies och överlag så är de flesta jag träffat betydligt socialare även om den mentala biten är spretig fortfarande.
 
Inget konstigt alls då de enligt uppfödare ska vara avlade för att vara en miniatyr av aussien. Det t.o.m. påstås att de ska vara framavlade ur endast små aussies och inte utblandade vilket jag ställer mig väldigt frågande till då många hundar har ett mycket typiskt dvärghundsutseende och även sett starka drag åt sheltie hos enstaka individer.

Väl bara bra att bibehålla en öppen stambok där man kan få in nytt blod i en liten ras genom att använda ursprungsrasen? Det bästa vore ju att använda lämpliga individer som inte passar i aussieaveeln tex för att de inte uppfyller storleksmåttet men i övrigt är trevliga hundar. Nu känns det ju dock i en del fall att man nyttjar individer som inte passar i aussieaveln pga andra brister och då är det ju lite ovärt.

Sen är det ju inte alls poppis i aussie kretsar för de tycker ju att man kan köpa en aussie lika gärna. Så blir det ju att storleken blir ett lotteri då de ibland blir ändå samma storlek som aussie 🤷‍♀️.

Jag som har haft mas och ser en hel del masar gillar verkligen rasen och förstår att man kanske är intresserad av modellen mindre hund ibland. Jag gillar aussie också men generellt så tycker jag om att masarna inte har samma skärpa som många aussies och överlag så är de flesta jag träffat betydligt socialare även om den mentala biten är spretig fortfarande.
Jag trodde nog i min enfald att man kommit längre i avelsarbetet när rasen blev godkänd och är därför förvånad att man fortfarande gör/behöver kombinationer där det enbart finns väldigt lite MAS och mest Aussie.
Att man parar in en Aussie då och då trodde jag men inte så pass som kullen jag tog upp och det på regelbunden basis.
Jag har nog tänkt att det var lite mer kontrollerat än så om man parar med annan ras.
 
Jag trodde nog i min enfald att man kommit längre i avelsarbetet när rasen blev godkänd och är därför förvånad att man fortfarande gör/behöver kombinationer där det enbart finns väldigt lite MAS och mest Aussie.
Att man parar in en Aussie då och då trodde jag men inte så pass som kullen jag tog upp och det på regelbunden basis.
Jag har nog tänkt att det var lite mer kontrollerat än så om man parar med annan ras.

Nu är jag inte insatt då jag inte följer mas så nära numera. Det är dock så det är tänkt antar jag att man korsar in nytt då och då.
Rasen som helhet ska ju dock vara en miniatyr aussie så alla ska ju vara aussie så att säga fast mindre. Hur uppfödaren tänker i det här fallet vet jag inte, om man har nåt mål på sikt eller om man helt enkelt tycker att det ett lätt sätt att regga valpar som mas när ens aussies inte uppfyller avelskriterierna? Sen ligger ju reggade masar i regel betydligt högre i pris än aussie.. 😬
 
Eftersom det finns flera raser med storleksvariationer tex pudlar som man får para mellan storlekar så ser jag inte nåt större fel i att det skulle vara öppet Sen förstår jag att man inte vill regga mas × aussie som aussie ur aussie folkets sida då de anser att de är blandraser och avelskriterierna är högre för aussie som räknas som bruksras.
 
Ah, jag är inte så insatt i bruks så nu känner jag mig lite korkad men jag missförstod.
Det andra om lek är samma här.

Fast inte behover du kanna dig korkad for att du inte vet allt om alla raser och alla hundsporter. Sjalvklart kan ingen veta allt och om man inte har brukshund ar det mycket man inte kan veta, precis som om man inte har kineser finns det mycket man inte vet.:heart
 
Imorgon så ska jag och Bog på kurs i personsök. Lite nervös för att släppa honom i skogen, han har fått så mycket viltintresse under sommaren, han har alltid kommit på inkallning men är ändå nervös, men tänker att rådjuren inte kommer hänga precis i skogen bredvid brukshundsklubben när vi härjar i skogen. 😩

Det kommer säkert att gå jättebra :) Är det första gången så gissar jag att ni kommer lägga mycket energi på att bygga rolig relation med figgen, och inte göra så svåra/djupa gömmor. Kul med personsök, de flesta hundarna brukar älska det!
 
Vi har testat mondioring i helgen, och det känns som något vi vill fortsätta med! Lydnadsdelen har så mycket kreativitet med galna störningar, vilket är nyttig även i vardagslydnaden, och Bella ääälskar 😍 att få börja nosa på skyddet! Det skulle hon kunna göra 24/7.

IMG_6731.jpeg
 
Jag fick hjälp av uppfödarens dotter som kom hit och hjälpte oss med vallningen för någon vecka sedan.
För mycket lydnad blev domen och att hon blir dämpad av att hagen är rätt smal. Otroligt bra med ögon på sig och vi har lagt om och kämpat med att få till gasen ordentligt (jag har bla lekt igång henne lite innan de första passen efter det) och försökt få att hon tar för sig mer.
Hennes drivning på tackorna idag var bra och hon kunde lägga tryck på när det behövdes.
Jag betar en ny hage i år som periodvis är väldigt smal och där hon behövde trycka igenom dem på ett buskage för att de ska hitta hela hagen.

Vi kör mindre med kommando och mer med tryck av rösten för att påverka, så hoppas jag att vi är på rätt väg nu.

Vi har en del att jobba på, men blev väldigt glad över att hon tog sig tiden att komma förbi oss. 🙂
 
Intressant det där med vad de väljer för platser att vila på. Ville har mängder med platser, i köket har han ett krypin under ena köksbänken, ligger gärna på kökssoffan eller på golvet med golvvärme på vintern och svalt på sommaren. Sen ligger han i våra tv-soffor eller någon av fåtöljerna. Men så har han haft en korg som han i förra huset ofta låg i, då stod den i köket, nu står den i stora hallen, mellan köket och tv-rummet och stått ganska öppet. Han valde i stort sett aldrig att lägga sig där. I samma hall finns även en liten kökssoffa som han däremot gärna ligger på. I går möblerade jag om lite och ställde ett bord framför ena fönstret I hallen för att kunna ha blommor på och skickade in hundkorgen under bordet. Helt plötsligt väljer han att gå och lägga sig där vid flera tillfällen under dagen idag.

Lite mer ombonat och han är nöjd. :)
 
Spock har varit ute i fårhagen varenda dag denna vecka. Igår var dock killarna där med husse för jag behövde sova. Det hade gått bra enligt husse.
Idag tävlade Tay med husse så jag och Spock åkte själva. Nu börjar vi få till delningarna och det går lättare och lättare 😅.
Efter fårhagen fick Spock ett kvällsbad i sjön vilket var uppskattat.

20240908_180710.jpg


Imorgon är planen att få hem corgi-fröken 🥰.
 
Vi tog oss iväg på sökkursen igår! Det var jätteroligt och jag hade inte alls behövt vara orolig, han kom som ett skott på inkallning och jobbade med uppgiften och försökte inte leta vilt!

Första rundan var två skick där figgen gick iväg och gömde sig med en leksak. Bog sprang förbi figgen båda gånger, men hittade tillslut rätt. Det var ju jätteroligt att leka med främlingar i skogen!

Andra rundan var två skick till där första skicket var likadant som första, figgen gick iväg och gömde sig med leksak, när vi hade hittat den första gömman så gick vi tillbaka till stigen medens figgen gömde sig på nytt ställe där Bog inte fick se. Där var det också svårt tyckte Bog och behövde att figgen ruskade lite i en gran efter en stund.

Trejde rundan var också två skick, där dom fick gå ut på helt dolda figgar, och nu hade poletten trillat ner, Bog fattade precis vad hans jobb var. Han letade reda på figgen på direkten på både första och andra skicket. Det var kul att se hur han utvecklades och fattade sin uppgift snabbt. :)

Så inga problem att leka med främlingar (han har aldrig lekt med någon annan än mig.) men det var också skönt att han kunde jobba helt oberört, ligga och vila i bilen och vänta på sin tur trots att skjutbanan i närheten sköt helt vilt i en timma. Han som aldrig fått höra skott innan. :)
 
Men, vad obehagligt det är att vara figge åt hundar som inte kampar ordentligt, dom två jag fick vara figge åt bet inte fast i leksaken ordentligt utan släppte och tog omtag, trots försiktig kamp med alla fyra tassarna på marken. Kände att det var skönt att jag hade handskar i fall att dom skulle bita fel på leksaken. 😅
 
Visst är det några som importerat hundar med flyg här? @Red_Chili bland annat, men kanske fler?

Behöver man ha med en kurir i planet eller kan hunden flyga själv? Det handlar om en labrador, så den behöver flyga i lastutrymmet.
 
Visst är det några som importerat hundar med flyg här? @Red_Chili bland annat, men kanske fler?

Behöver man ha med en kurir i planet eller kan hunden flyga själv? Det handlar om en labrador, så den behöver flyga i lastutrymmet.
Jag har inte hämtat någon än, men när jag kollade på det verkade det betydligt krångligare att skicka hunden själv än att åka med - eftersom du du måste skicka den som flygfrakt typ.
Men jag kan ha missförstått när jag kollade på det dock.
 
Jag har inte hämtat någon än, men när jag kollade på det verkade det betydligt krångligare att skicka hunden själv än att åka med - eftersom du du måste skicka den som flygfrakt typ.
Men jag kan ha missförstått när jag kollade på det dock.

Går den som bagage då, om man flyger med själv?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 536
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 139
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
984
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 416
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp