Inflammerat tandkött kanske, precis som vi människor kan ha?
Säkert inget mer komplicerat än så. Känns bättre (för mig) nu när jag sovit lite och han (såklart) inte blöder i munnen längre. När han kom till mig hade han fullständigt bedrövlig munhälsa. Förstår inte hur det kunnat bli så illa som det var, men pga mattes dåliga hälsa sista tiden hade hon inte heller kunnat ta honom till veterinär för att hjälpa honom och allt hade gått väldigt långt. Vill inte klandra henne på något vis, hon ville väl och hade en bokad tid tidigare som sedan avbokats av någon anledning, men ja, den där munnen var det värsta jag sett och han hade så otroligt ont...Han hade väl rätt dålig munstatus? Då har han säkert inflammationer i tandköttet och då blöder det när man borstar. Fortsätt borsta och behandla gärna tandköttet med klorhexidin (stomodine, corsodyl etc) efteråt så kommer det redan inom några dagar vara bättre.
Ska absolut fortsätta borsta. Som tur är så är han löjligt snäll och låter mig borsta också. Jag har tandkräm med god smak till honom som underlättar. Funderar på att också köpa en sån där liten tyg-grej som man kan sätta på fingret för att "borsta" lite. Det kanske kan vara ett bra komplement? Eller är de helt meningslösa eftersom de inte kommer ner vid tandköttet på samma sätt som en borste?