Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min sambo har nog blivit lite galen, han har börjat prata (lite skämtsamt) om hur Bog behöver en kompis som kan hänga med i hans energi/fart. :laugh: Jag vill alltid ha fler hundar, men hjälp vad Bog har varit jobbig som valp (och svindyr). Han är snart 10 månader och har precis börjat vara dräglig i vardagen. Behöver semester.

Min kära make började prata om nästa hund han ska ha nån gång i framtiden typ förra veckan.. Det lite oroväckande för oftast när pratet om nästa hund påbörjats så har framtiden kommit väldigt fort 😅. Typ man blinkar så är man med valp 😂.
Dock har vi pratat om att strana åt lite på utgifterna och då är det kanske inte läge att skaffa sig ytterligare en utgiftspostv😁.

Jag funderar på en hund till om ett par år minst men tvekar samtidigt pga smått avundsjuk jycke. :nailbiting: Inte så att han blir otrevlig men om jag klappar katten så kan man ge sig den på att han ska klämma sig emellan och också bli klappad. Jag kommer behöva fler händer om jag ska rodda både katt, labbe och en liten valp av ännu obestämd ras. 😅

Trött på täckesväder.

Min lite felskapta hund kissar ju rakt framåt. Snoppen pekar miot bröstkorgen. Vilket innebär tvätt av magen efter kissrundan.

Under kallt väder är det täckegjorden som är i vägen. Sköljer, men nu var det så äckligt - det stank! Så jag stoppade det i tvättmaskinen.

Hallå våren- var är du!?

Min lite felskapta hund kissar ju rakt framåt. Snoppen pekar miot bröstkorgen. Vilket innebär tvätt av magen efter kissrundan.

Alla hanars snopp pekar framåt (allt annat är onormalt) så om de inte lyfter benet och vinklar ut kroppen lite när de kissar så kissar de ner maghåret.

Trött på täckesväder.

Under kallt väder är det täckegjorden som är i vägen. Sköljer, men nu var det så äckligt - det stank! Så jag stoppade det i tvättmaskinen.

Hallå våren- var är du!?
Klipp av pälsen under magen :) Borde väl finnas något täcke som han inte kissar ner? Min unghund kissar oftast stående och lyckas inte kissa ner sig eller täcket.

Alltså Bog! Är så himla tacksam att han inte är reaktiv i hundmöten. Blir så stolt varje gång vi får mötande och han checkar in till mig och sedan går fot (halar dock fram osttuben vid varje hundmöte fortfarande och belönar massor efteråt).

Har aldrig haft en hund som inte är reaktiv, vill typ gråta av lättnad efter varje promenad med honom. Hundlivet är så sjukt enkelt med en sådan hund. :heart Eller ja, fåglar tycker han om att hoppa efter och flygplan tycker han om att stirra på. :laugh:

Alla hanars snopp pekar framåt (allt annat är onormalt) så om de inte lyfter benet och vinklar ut kroppen lite när de kissar så kissar de ner maghåret.
Jag har haft hanhundar sedan jag var i tonåren (dvs ca 50 år :) ) men detta är faktiskt helt nytt för mig.

Haft stora hundar fram tills förra pappisen, om det nu är nån skillnad. Men den pinkade inte på sig som denna. Så nyheten irriterar ;)

Man lär sig nya saker även i pensionsåldern :up:

Klipp av pälsen under magen :) Borde väl finnas något täcke som han inte kissar ner? Min unghund kissar oftast stående och lyckas inte kissa ner sig eller täcket.
Jag ska raka magen igen när det blir lite vettigare temp ute. Det är en liten hund, 2,5 kg, så det är bara några få cm mellan snopp och bröstkorg. (två fingrar, var tvungen attt mäta nu)
Och täcke - jag letar....

Allt löser sig när täckessäsongen är över. Magen drar jag av med en tvättlapp. :D

Nåväl, jag har tvättmaskin och flera täcken.
Men irriterar mig ändå :laugh:

Det här o ha två hundar som vill leka efter maten men de kan inte leka ihop 😅
Knut vill leka med Gry men Gry vill inte leka med Knut. Så båda vill leka med mig o så sitter jag där på golvet o försöker leka med båda samtidigt 😁
Hög igenkänning på den 😄
Skulle behöva fler armar och ögon i nacken 😊

Jag har haft hanhundar sedan jag var i tonåren (dvs ca 50 år :) ) men detta är faktiskt helt nytt för mig.

Haft stora hundar fram tills förra pappisen, om det nu är nån skillnad. Men den pinkade inte på sig som denna. Så nyheten irriterar ;)

Man lär sig nya saker även i pensionsåldern :up:
Det syns ju också väldigt väl när man har vit, lång päls på mage och framben 😊 Om mina spaniels inte vinklar ordentligt får de också kiss i pälsen. Jag upplever dock att de blir bättre på att kissa ordentligt ju äldre de blir.

Trött på täckesväder.

Hallå våren- var är du!?
Har hängt i grupper för italiensk vinthund, där det verkar vanligare att hanarna kissar över hela kroppen än på marken… :crazy: Där tipsar de ibland om att ta bort magbandet på täcken och sätta fast det med tryckknappar på sidan som var sydd innan. Så kan man ta bort magbandet och slipper tvätta hela täcket varje gång. Kisset kommer ju vara lika irriterande, men lättare att tvätta och kanske mindre slitage på täckena?

Jag ska raka magen igen när det blir lite vettigare temp ute. Det är en liten hund, 2,5 kg, så det är bara några få cm mellan snopp och bröstkorg. (två fingrar, var tvungen attt mäta nu)
Och täcke - jag letar....

Allt löser sig när täckessäsongen är över. Magen drar jag av med en tvättlapp. :D

Nåväl, jag har tvättmaskin och flera täcken.
Men irriterar mig ändå :laugh:
Ta bort magplattan är inget alternativ? Tänker att täcket sitter ok ändå om du har bensnören och/eller selen ovanpå :) En blöt magplatta värmer ju inte ändå 🙈

Har hängt i grupper för italiensk vinthund, där det verkar vanligare att hanarna kissar över hela kroppen än på marken… :crazy: Där tipsar de ibland om att ta bort magbandet på täcken och sätta fast det med tryckknappar på sidan som var sydd innan. Så kan man ta bort magbandet och slipper tvätta hela täcket varje gång. Kisset kommer ju vara lika irriterande, men lättare att tvätta och kanske mindre slitage på täckena?
Låter lovande men jag är inte säker på hur du menar?

Låter lovande men jag är inte säker på hur du menar?

Magbandet sitter fastsytt på ena sidan av täcket, så du sprättar sömmarna där för att få loss det. Sedan sätter du tryckknappar där det var sytt, så att du kan plocka lös hela magbandsdelen och tvätta bara den istället för hela täcket. En del fix men kanske kan vara värt om det behövs täcke hela vintern? Jag hade nog valt ett utan magplatta istället, även om det innebär mer tvättande av hunden.

Hur ser ni på tandförluster? Jag har upptäckt att min hund verkar ha åtminstone en sån (p3), bör jag göra en ordentlig munkoll hos veterinären då?

Är det tandlossning det handlar om alltså? Jag trodde att det var tänder som saknades från början.
Jag uppfattade det som att din hund tappat en tand!
Du menar alltså att tanden aldrig kommit upp?
Det som kan hända om tanden sitter under tandköttet är att det bildas en tandcysta. En del hundar saknar dock anlag helt. Men bara en röntgen kan avgöra det.
Jag röntgade min import som saknade båda P1:or, det fanns inga anlag.
Min pappas hund opererades igår pga en tandcysta då P1:an inte kommit upp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 019
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 793
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
336
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka