Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här kommunicerar de väldigt tydligt att "vi börjar så basic vi kan och så får vi väl skala upp om det inte fungerar". Kan ha att göra med att jag kommer med vallhundar, som här i många fall betraktas ungefär som ett lantbruksdjur och inte som ett sällskapsdjur... 🤔
Jag har inte märkt av det spelar in där jag bor, men jag brukar säga att jag har fler djur (hundar, katter, hästar, får) och att jag har inte möjlighet att lägga alla mina pengar på ett djur.

Jag har blivit tydlig sedan jag åkte in med en katt som slickade av sig pälsen på magen och det visade sig att han var allergisk mot loppar från något djur (kommer inte ihåg vilket).
Veterinären kom fram till det ganska omgående och lösningen var att avlusa, men gjorde ett skrapprov för att säkert ställa att det var så vilket landade på 1000 kr extra.
Jag hade hellre åkt hem och testat med avlusningen först.

Veterinärvårdspriser del 8452 ... Sitter och läser en tråd på facebook där folk säger att de kommer billigare undan hos veterinären om de säger att djuret är oförsäkrat. (Sen kan de ju ändå skicka in fakturan till sitt bolag).

Tråden börjar med jakthundar men vidgas snabbt. Någon skriver
Jag brukar svara nej på frågan om försäkring just för att det blir ett annat pris
🤷🏼‍♀️

Sen reglerar jag det med försäkringsbolaget
😁

Tack o lov inte haft några galet dyra besök på väldigt länge
🙏🏻

Flera skriver att så gör de också.

En frallauppfödare skriver att hon i 20 år kört med den och på det viset fått ner veterinärkostnaderna till hälften. Hon säger också att hon uppmanar sina valpköpare att göra samma sak, alltså ljuga om att hunden är oförsäkrad.

Är det känt att det går till såhär? Jag blir helt paff.

Det är väl iofs svårt att bekräfta att de får lägre pris- eller åker de in med exakt samma problem med en annan hund och får ett jämförspris med försäkring?

Jag var in akut en fredagkväll med oförsäkrad hund (Bob 🙄) som skurit sig i tassen. Inkl jouravgifter och veterinärens inställningsavgift (de åker in vid behov) gick det på 5500:-. Får väl hoppas att nån annan får en jämförbar skada sen så jag kan prisjömföra 😂

Jag tror att det är inbillning, alternativt att veterinären bara gör ett minimum av åtgärder/provtagningar om det inte finns försäkring. Själva priset på det som görs ändras inte.
Och huruvida jag vill ha fulla kittet eller så billigt som möjligt kan jag kommunicera med veterinären utan att blanda in huruvida jag har försäkring.

Det låter ju som en rimlig förklaring. Hade varit intressant att få veta närmare hur deras fakturor sett ut, hur mycket som är gjort.

Sen hoppas jag ju att veterinären alltid gör de åtgärder som behövs men inga fler.

Jag har två gånger hört sådana scenarion med oförsäkrad hund hos veterinär.

Gång 1: Liten klinik som hade pensionärsrabatt gav samma rabatt till oförsäkrad hund.

Gång 2: Veterinär fick veta att hund inte var försäkrad. Veterinär sa då "OJ, men säg till nästa gång så gör vi inte lika mycket och kollar av i förväg vad som ska göras.". (tolkades iaf av mig som att de gjort "lite mer än nödvändigt" för att få lite extra pengar från försäkringsbolag). Hundägaren fick sedan en liten rabatt för att de gjort det misstaget att inte kolla upp innan hur det var med den saken.

Jag kommer alltid säga till veterinärer att mina hundar är oförsäkrade, om inte annat för att få dem att verkligen stämma av med mig vad som görs så att de inte sätter igång med onödiga undersökningar.

Doris fick utskrivet Previcox när vi var hos veterinären i december. Vi fick tre uttag och vi är nu inne på sista kartan tabletter så jag har kontaktat kliniken för att höra om dom kan skriva ut ett nytt recept.

Jag tycker inte att jag egentligen ser någon effekt av medicinen men med tanke på åldern har hon förmodligen artros på diverse ställen och då är det kanske lika bra att medicinera även om jag inte direkt ser någon effekt?

Jag skrev det att jag inte tycker jag ser någon effekt men inte heller några biverkningar utöver ev trötthet, som kan bero på annat,.och frågade om det kan vara aktuellt att testa annan medicin eller om vi ska fortsätta.

När dom i början av december sa att det var en elekartad knöl trodde jag inte att hon fortfarande skulle leva nu tre månader senare och det blev lite av ett vakuum där jag väntade att hon skulle dö när som helst men egentligen ser jag inte någon förändring i hennes mående sedan dess. Vi tar kortare promenader än tidigare i livet och dom går inte alltid så fort och jag ser att hon har lite problem med halkiga golv då benen kan glida lite men i övrigt känns hon som vanligt.

Vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget egentligen men det är mycket tankar som snurrar. Vill inte hålla henne vid liv om hon mår dåligt men så länge hon känns pigg känns det också bakvänt att ta bort henne.

Köpte en ny aktivitetsleksak åt henne förra veckan som blev en riktigt hit (så länge jag stoppar in nog god mat/godis) - rekomenderar den så länge hunden inte försöker slita sönder saker.
Screenshot_20240208-100131.webp

När jag har pratat med andra hundägare som har äldre hundar har jag flera gånger fått höra att deras hundar också har knölar men att dom aldrig har kollat upp dom. Bla en som har en flatcoted retriver som ofta blir drabbade av cancer.

Jag blir dels avundsjuk över att dom kan vara så chilla och inte oroa ihjäl sig och dels tycker jag det är lite taskigt mot hunden för om det är något som går att åtgärda kanske hunden slipper lidande längre fram.

När jag har pratat med andra hundägare som har äldre hundar har jag flera gånger fått höra att deras hundar också har knölar men att dom aldrig har kollat upp dom. Bla en som har en flatcoted retriver som ofta blir drabbade av cancer.

Jag blir dels avundsjuk över att dom kan vara så chilla och inte oroa ihjäl sig och dels tycker jag det är lite taskigt mot hunden för om det är något som går att åtgärda kanske hunden slipper lidande längre fram.

Fast hade du verkligen velat åtgärda cancer på en äldre hund? Är det inte ett typiskt läge av "får vara med så länge den mår bra"? När jag haft äldre djur med knölar har jag inte velat veta för att slippa gå och grubbla, jag kommer ju ändå inte utsätta (i mitt fall) en 18-årig katt för en operation?

Det är ju skillnad med sjukdomar där tex ett veterinärfoder kan förlänga den friska tiden.

Jag har två tolvåringar hemma och de har diverse knölar bägge två, både vad som troligen är fettknölar och annat. Ingen av dem kommer behandlas för något. (jag tog bort en knöl i huden på ena för ett par år sedan, eftersom den satt ivägen för dragselen, men det gör jag inte igen).

Det spelar ingen roll vad knölarna är, visar hundarna tecken på obehag eller att en knöl stör dem så får de somna in.

Doris fick utskrivet Previcox när vi var hos veterinären i december. Vi fick tre uttag och vi är nu inne på sista kartan tabletter så jag har kontaktat kliniken för att höra om dom kan skriva ut ett nytt recept.

Jag tycker inte att jag egentligen ser någon effekt av medicinen men med tanke på åldern har hon förmodligen artros på diverse ställen och då är det kanske lika bra att medicinera även om jag inte direkt ser någon effekt?

Jag skrev det att jag inte tycker jag ser någon effekt men inte heller några biverkningar utöver ev trötthet, som kan bero på annat,.och frågade om det kan vara aktuellt att testa annan medicin eller om vi ska fortsätta.

När dom i början av december sa att det var en elekartad knöl trodde jag inte att hon fortfarande skulle leva nu tre månader senare och det blev lite av ett vakuum där jag väntade att hon skulle dö när som helst men egentligen ser jag inte någon förändring i hennes mående sedan dess. Vi tar kortare promenader än tidigare i livet och dom går inte alltid så fort och jag ser att hon har lite problem med halkiga golv då benen kan glida lite men i övrigt känns hon som vanligt.

Vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget egentligen men det är mycket tankar som snurrar. Vill inte hålla henne vid liv om hon mår dåligt men så länge hon känns pigg känns det också bakvänt att ta bort henne.

Köpte en ny aktivitetsleksak åt henne förra veckan som blev en riktigt hit (så länge jag stoppar in nog god mat/godis) - rekomenderar den så länge hunden inte försöker slita sönder saker.
Visa bifogad fil 138581
Jag hade testat mig vidare efter något som kan hjälpa henne mer. 😊

Vi fick testa lite olika innan vi landade på librela.

Min 12åring har fått lite knölar i huden här och där. Kommer ändå inte operera honom så så länge det inte är något han mår dåligt av så får det vara, inge ide att kolla upp dom för det kommer inte ändra på något.

Där har du anledningen till varför jag inte vill analysera knölar. För OM det visar sig att de är elakartade, då kommer jag bara gå runt och vara orolig och i princip förvänta mig att hunden faller ner död vid nästa långpromenad. Beroende på ålder på hund och placering av knöl så kan jag operera bort, men bara en gång. Jag tänker inte operera igen, igen och igen på en gammal hund, för ju äldre de blir, desto svårare får de det med återhämtningen efter operation också, och är hunden då inte besvärad av knölen så tja, då får det vara.

Jag har varit med många(!) hundar som blivit väldigt gamla, inte minst då kenneln jag periodvis bodde på som yngre då hade ett 20-tal hundar. Ändå har jag nästan aldrig upplevt att det är just knölarna som leder till något som tar död på hunden. För en av mina blev det förvisso så, men då var det en elakartad tumör som kom snabbt, spreds snabbt och som troligen inte gått att operera bort på ett bra sätt ändå.

Sedan hör jag också till skaran som hellre ger en hund ett kort och lyckligt, aktivt liv, än ett långt, tråkigt och jobbigt liv fullt med rehab och återhämtning. Sedan är det såklart en svår gränsdragning ibland, men ja.

Jösses, nu ringde en person jag inte träffat på något år. Hon bor en bit härifrån och inledde samtalet med att hon trodde att någon av mina hundar sprungit bort!

Visade sig att det var en saluki lös ute och sprang, men ja, mina ligger hemma på soffan och sover. Den bekanting som bor i området med saluki, hon har sin hund på dagis just nu så den är det inte heller... Undrar verkligen vad det är för någon!

Jag fick iaf på mig kläderna väldigt snabbt, redo att kasta mig i bilen och åka dit med Lily för att locka till mig hunden. Men preciiis när jag stod i hallen så fick jag höra att de hade lyckats få tag på den, som tur var.

Så nu är jag bara väldigt nyfiken på vad det är för saluki som finns här i närheten som jag inte sett innan :cautious: HUR kan jag ha missat det, om det nu inte är någon på tillfälligt besök...

Igår var jag och Spock ute och kollade till får på förmiddagen, det gick smidigt. Skulle få tag i en och kolla igenom ordentligt och med en Spock som medhjälpare gick det på nolltid.
På eftermiddagen blev det hundsim och vibb för hela gänget. Den lille corgin och Spock är riktiga blötdjur, Nike och Tay gillar också simningen men de är lättare att få upp ur poolen 😅.

20231227_123453.webp

Idag blir en lugn dag, jag sov dåligt inatt och är trött. Imorgon ska jag och Spock ut och kika på fåren igen och så blir det agilityträning för några hundar.

Drömde inatt att jag fick två salukis, två jättefina importer från något ursprungsland :love: En creme och en grizzle med lite gråaktig mask. Det enda jag reagerade på i drömmen var att de hade tunna pinnar från någon taggbuske (med avbrutna taggar) som koppel :rofl:

Men f*n alltså, jag vill åtminstone umgås med fler salukis! Måste åka till Finland snart och hälsa på vännerna där.

Visa bifogad fil 138581
Hur gammal är hon? Det går inte att jämföra men Alvin åt smärtstillande för att jag hos veterinären sagt att jag upplevde honom som stel. Jag litade så klart på dom och han har tagit sig igenom Previcox, Lyrica och Onsior. Vi fick sätta ut medicinerna helt när han blev akut sjuk ( Han hade inte diarré utan det övergick till att det rann rent blod ur rumpan och det har hänt en gång innan. Kan varit Onsior som gjorde honom dåligt sist). Veterinären på akuten sa att det är vanligt med magproblem av smärtstillande och eftersom Alvin har känslig mage gick det inte att veta.

Till saken, när Alvin blev friskare fick han börja promenera igen och han har inte varit så pigg och glad på promenader sen han var många år yngre. Veterinären sa att jag kunde börja ge medicinen igen men Alvin gick med högre ben, orkade mer och han är inte halt alls. Så jag berättade för veterinären att jag satte ut medicinen. Vi kom överens om att jag ska återkomma om han blir väldigt stel eller har ont. Men den enda gången han varit halt är efter operationen då dom hade lagt honom på fel sätt, inte med meningen så klart.

Men att ta bort hans mediciner är det bästa för honom, han är gammal och vissa dagar som i förrgår var vi ute 1,5 timme och han var pigg hela vägen runt och vi höll högt tempo. Igår istället var han pigg första halvtimmen men började sen halka efter i kopplet så då kortade jag av rundan och han fick ta det lugnt resten av dagen. Alvins värden visar på en mycket frisk hund. Det finns viss risk för artros framöver på grund av åldern säger veterinären som vill sätta igång en utredning men jag tänker att han har gått igenom så många undersökningar senaste tiden att det inte känns befogat att utreda en frisk hund. Om och när han visar sig ha artros tar vi det då.

Att han går långsammare ibland och orken inte räcker lika länge på promenader vissa dagar medan han är super pigg och gärna hänger med på längre promenader andra dagar har ju med åldern att göra. Och han ska få åldras med värdighet och slippa smärta. Behöver han medicin igen kommer jag ge det eftersom jag pratat alternativ med veterinären om mediciner för känsliga magar. Men nu är han bara en 13 år liten farbror

Min sambo har nog blivit lite galen, han har börjat prata (lite skämtsamt) om hur Bog behöver en kompis som kan hänga med i hans energi/fart. :laugh: Jag vill alltid ha fler hundar, men hjälp vad Bog har varit jobbig som valp (och svindyr). Han är snart 10 månader och har precis börjat vara dräglig i vardagen. Behöver semester.

Min sambo har nog blivit lite galen, han har börjat prata (lite skämtsamt) om hur Bog behöver en kompis som kan hänga med i hans energi/fart. :laugh: Jag vill alltid ha fler hundar, men hjälp vad Bog har varit jobbig som valp (och svindyr). Han är snart 10 månader och har precis börjat vara dräglig i vardagen. Behöver semester.

La la la labbe :angel:

Mötte upp lurchervännen på vägen hem från jobbet, och damerna blev SÅ glada.

Men Ebrah, hon är rolig, så fort vi är någonstans där hon vet att vi ska skiljas åt från vännen, då är han helt ointressant. Då är det typ "Jahapp, nu var det klart! HEM!". Såklart bara när det är kallt och eländigt. I sommar när det blir varmt och skönt lär hon göra precis tvärt om. Hon har så extremt mycket åsikter den där :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 019
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 780
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
336
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka