Pysslingen går super-sonic zooom-zoom-zoom och så blir han arg när jag inte hinner med.Haha jag vet inte om Tilda riktigt förstått grejen än, men vi rör oss fortare än snigelfart nu iaf
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pysslingen går super-sonic zooom-zoom-zoom och så blir han arg när jag inte hinner med.Haha jag vet inte om Tilda riktigt förstått grejen än, men vi rör oss fortare än snigelfart nu iaf
Alltså, såå jättestora är de inte! 60cm och 19kg är inte giganthundar
Träffade förut en som köpt whippet. Hon ville ha saluki egentligen. Hennes partner ville ha liten hund. Whippet blev kompromissen. De köpte två hanar, och fick en liten chock när de träffade oss och insåg att mina salukitikar var i princip samma storlek som deras whippethanar Whippets är ofta större än vad de ska vara och då hamnar man lätt på hundar i nästan samma storlek som en salukitik. Ska man ha liten vinthund så är det italienare som gäller, men då har man en hund som lär bryta benen istället (och som har helt annan mentalitet än tex saluki).
Typ som Lily då Nu är hon lite större, 63cm, men inte så mycket päls och herrejösses så smidig hon är! Borzoier håller jag med om att är jättehundar! Det tycker jag förövrigt att många salukihanar är ocksåMitt ideal är runt 40 cm, men sen är jag väl lite färgad av att jag träffar betydligt fler borzoier än salukis till vardags, så när jag tänker "stor hund" så blir det lätt "jättestor hund". Det jag gillar mest är ju de små salukisarna som ser ut att kunna vända på en femöring och har alldeles lagom mycket päls. Det finns väl en anledning till att jag själv har fött upp en urprunglig ras. Men absolut hellre 60 cm vinthund än en labbe, formatmässigt!
(Och dvärgschnauzer står också på min potentiella lista. Lite för liten, och jag är inte helt förtjust i pälsen, men det är onekligen en ras som skulle kunna passa temperamentsmässigt.)
Det är väl iofs svårt att bekräfta att de får lägre pris- eller åker de in med exakt samma problem med en annan hund och får ett jämförspris med försäkring?Veterinärvårdspriser del 8452 ... Sitter och läser en tråd på facebook där folk säger att de kommer billigare undan hos veterinären om de säger att djuret är oförsäkrat. (Sen kan de ju ändå skicka in fakturan till sitt bolag).
Tråden börjar med jakthundar men vidgas snabbt. Någon skriver
Jag brukar svara nej på frågan om försäkring just för att det blir ett annat pris
Sen reglerar jag det med försäkringsbolaget
Tack o lov inte haft några galet dyra besök på väldigt länge
Flera skriver att så gör de också.
En frallauppfödare skriver att hon i 20 år kört med den och på det viset fått ner veterinärkostnaderna till hälften. Hon säger också att hon uppmanar sina valpköpare att göra samma sak, alltså ljuga om att hunden är oförsäkrad.
Är det känt att det går till såhär? Jag blir helt paff.
Veterinärvårdspriser del 8452 ... Sitter och läser en tråd på facebook där folk säger att de kommer billigare undan hos veterinären om de säger att djuret är oförsäkrat. (Sen kan de ju ändå skicka in fakturan till sitt bolag).
Jag brukar svara nej på frågan om försäkring just för att det blir ett annat pris
En frallauppfödare skriver att hon i 20 år kört med den och på det viset fått ner veterinärkostnaderna till hälften. Hon säger också att hon uppmanar sina valpköpare att göra samma sak, alltså ljuga om att hunden är oförsäkrad.
Det låter på åtminstone några av dem har fått olika priser vid samma besök. T exDet är väl iofs svårt att bekräfta att de får lägre pris- eller åker de in med exakt samma problem med en annan hund och får ett jämförspris med försäkring?
Jag var in akut en fredagkväll med oförsäkrad hund (Bob ) som skurit sig i tassen. Inkl jouravgifter och veterinärens inställningsavgift (de åker in vid behov) gick det på 5500:-. Får väl hoppas att nån annan får en jämförbar skada sen så jag kan prisjömföra
Jag har hört att en del gör så.Veterinärvårdspriser del 8452 ... Sitter och läser en tråd på facebook där folk säger att de kommer billigare undan hos veterinären om de säger att djuret är oförsäkrat. (Sen kan de ju ändå skicka in fakturan till sitt bolag).
Precis det jag försökte få fram men du sa det bättre.Jag tror att det är inbillning, alternativt att veterinären bara gör ett minimum av åtgärder/provtagningar om det inte finns försäkring. Själva priset på det som görs ändras inte.
Och huruvida jag vill ha fulla kittet eller så billigt som möjligt kan jag kommunicera med veterinären utan att blanda in huruvida jag har försäkring.
Det låter ju som en rimlig förklaring. Hade varit intressant att få veta närmare hur deras fakturor sett ut, hur mycket som är gjort.att veterinären bara gör ett minimum av åtgärder/provtagningar om det inte finns försäkring. Själva priset på det som görs ändras inte.
Jag kommer att begära mer information framöver, helt klart. Hittills har jag mest stått där som orolig blödig hundägare som velat göra ALLT. Typ som gamla Cityakuten på tv där varje stukad tå fick en helkropps magnetkameraundersökning.Jag har hört att en del gör så.
När det kommer till vissa åkommor så är jag ärlig och säger att jag inte vill lägga mer pengar än nödvändigt. Tex terrierns allergi, jag pratade igenom de olika alternativen utifrån kostnad. (Vi kan hålla allergin i schack med klorhexidinschampoo och kortinsonsprej vid behov, så ingen tror att den ignoreras).
Jag tycker att när man har sådana samtal där det är väldigt rakt med ens förutsättningar kan bli bra, och jag tänker att det är ungefär det som händer att man säger att man inte har försäkring och inte vill lägga pengar.
Att då får man basic vård, men jag är glad när jag får de olika alternativen tydligt förklarade och man kan föra den dialogen med veterinären också.
Det låter ju som en rimlig förklaring. Hade varit intressant att få veta närmare hur deras fakturor sett ut, hur mycket som är gjort.
Sen hoppas jag ju att veterinären alltid gör de åtgärder som behövs men inga fler.
Här kommunicerar de väldigt tydligt att "vi börjar så basic vi kan och så får vi väl skala upp om det inte fungerar". Kan ha att göra med att jag kommer med vallhundar, som här i många fall betraktas ungefär som ett lantbruksdjur och inte som ett sällskapsdjur...Det låter ju som en rimlig förklaring. Hade varit intressant att få veta närmare hur deras fakturor sett ut, hur mycket som är gjort.
Sen hoppas jag ju att veterinären alltid gör de åtgärder som behövs men inga fler.
Det låter ju perfekt. Jag antar att de hör att du har varit med ett tag också.Här kommunicerar de väldigt tydligt att "vi börjar så basic vi kan och så får vi väl skala upp om det inte fungerar". Kan ha att göra med att jag kommer med vallhundar, som här i många fall betraktas ungefär som ett lantbruksdjur och inte som ett sällskapsdjur...
Ja, att ha en veterinär man litar på oavsett om det gäller vad som är nödvändigt eller annat, det är ju så man vill ha det. Jag älskar min lokala vet för att hon är så bra med min hund, men läget blir ju ett annat om man måste åka på jourtid till ett okänt ställe.I många fall är det väldigt svårt att dra gränsen mellan vad som behövs och vad som intevär helt nödvändigt. Det är bara att läsa vidare i de där grupperna så ser du arga inlägg om veterinärer som inte tagit tillräckligt med prover.
Medicin är ingen exakt vetenskap, så om man vill komma undan så billigt som möjligt ökar förstås risken också. Jag litar på att min vet inte gör något onödigt vid ett första besök. Större undersökningar och ingrepp diskuteras alltid.
Ja, så är det ju, de vet vem jag är (liten ort där alla känner alla).Det låter ju perfekt. Jag antar att de hör att du har varit med ett tag också.
Jag tror att det är rätt vanligt, men jag vet om vi tex tar min terrier och hennes allergi, så pratade vi om att jag var inte intresserad av att göra ett eget vaccin efter hennes behov, utan jag vill att hon ska ha en bra vardag men det är inte avgörande för oss att ta reda på exakt vad hon är allergisk av. Utredningen skulle bli dyr utan jag brandsläcker hellre och när det inte går längre får hon troligen somna in.Jag kommer att begära mer information framöver, helt klart. Hittills har jag mest stått där som orolig blödig hundägare som velat göra ALLT. Typ som gamla Cityakuten på tv där varje stukad tå fick en helkropps magnetkameraundersökning.