Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mötte två chihuahua på promenaden. Jättetrevliga små gamlingar. Och jag blev åter igen påmind om hur smidigt det verkar vara med små sällskapshundar :p Önskar att jag kunde ha åtminstone något i stil med dvärgschnauzer, samtidigt som jag planerar för nästa saluki :rofl:

Jag är labbe-ledig då jag inte mår så bra så var nyss ute med bara min lilla DSG 😁 i flexi! Väldigt smidigt ändå 👌🏼
(Saknar ihjälp mig efter Knut dock)

Hmm, jag släppte loss all energi Alvin och Milou hade igår kväll. Jag tog fram fotbollen… jag har lärt dom lite olika saker med bollen och nu ville dom göra allt på en gång. Jag har lärt dom att sparka på bollen så den rullar iväg, att stå på bollen med framtassarna och balansera. Oftast står dom tillsammans på bollen. Det är lite trångt men det bekommer dom inte. Det går ju utmärkt att stå på varandras tassar om det behövs.Jag har lärt Milou stå med framtassarna på bollen och rulla bollen framåt, han klarar flera meter. Han kan till och med rulla cylindrar och tunnor som är högre och väger mer än honom.

Men ja igår så sparkades fotbollen runt hit och dit, båda ställde sig på bollen och balanserade och Milou rullade bollen framför sig så ivrigt han bara kunde. Dom älskar när fotbollen kommer fram.

Jag brukar få plocka bort bollen när vi tränat och lekt med den. Milou vill fortsätta fast jag lagt mig i soffan eller äter eller vad jag än gör och då går han runt och sparkar på bollen för att få uppmärksamhet. Väldigt irriterande och en stress för honom också så då gömmer jag undan bollen.

Men vi har alltid så himla roligt med bollen, dom blir lite knasiga båda två och jag tycker det är roligt när dom är så glada.

Var trött igår efter jobb och BCn höll mig sällskap i soffan och vilande, för att sedan kasta sig dramatiskt på rygg och högljutt påtala att hon aldrig har varit så uttråkad.

1000011491.webp

Saluki OCH dvärgschnauzer. :angel: :idea:

Den lilla kan stå under en av dina stora damer. Då tar den inte så mycket plats.
Haha ja, den dag jag har möjlighet att ha ett flertal hundar, då lär det bli något sådant! Men framförallt med tanke på att Lily förhoppningsvis ska ha valpar i framtiden så kan det lätt bli mycket här hemma. Hoppas på att Ebrah fortfarande lever då, och då blir det minst 3 salukis i hemmet... Vill gärna ha både råd och plats med hundarna också :p

Jag önskar att saluki fanns i cockerspanielsize. :rofl: Rasen som sådan tilltalar mig verkligen, ffa de som har linjer från ursprungsländerna, men alldeles för stora. :idea:
Alltså, såå jättestora är de inte! 60cm och 19kg är inte giganthundar :D

Träffade förut en som köpt whippet. Hon ville ha saluki egentligen. Hennes partner ville ha liten hund. Whippet blev kompromissen. De köpte två hanar, och fick en liten chock när de träffade oss och insåg att mina salukitikar var i princip samma storlek som deras whippethanar :D Whippets är ofta större än vad de ska vara och då hamnar man lätt på hundar i nästan samma storlek som en salukitik. Ska man ha liten vinthund så är det italienare som gäller, men då har man en hund som lär bryta benen istället (och som har helt annan mentalitet än tex saluki).

IMG_20240205_153307610.jpg

Sovande skäggis väntar på att få sprutor och sen åka hem. Jag älskar vår lilla veterinärklinik!
Nära, privatägd men med bra resurser under vardagar. De har inte så djuren kan ligga inne på nätter, men tar ibland emot akut vid förfrågan under helger.

Luxation, fraktur och korsbandsskada är iaf uteslutet. Puh. Men ifall det är någon annan ligamentskada (och för att hon har ont) så blir det koppelvila, smärtstillande och antiinflammatoriskt i 10-14 dagar. Så himla skönt att snart vara på väg hem! Hade jag behövt åka till en stor klinik, hade jag inte ens varit framme än.

Haha ja, den dag jag har möjlighet att ha ett flertal hundar, då lär det bli något sådant! Men framförallt med tanke på att Lily förhoppningsvis ska ha valpar i framtiden så kan det lätt bli mycket här hemma. Hoppas på att Ebrah fortfarande lever då, och då blir det minst 3 salukis i hemmet... Vill gärna ha både råd och plats med hundarna också :p

Alltså, såå jättestora är de inte! 60cm och 19kg är inte giganthundar :D

Träffade förut en som köpt whippet. Hon ville ha saluki egentligen. Hennes partner ville ha liten hund. Whippet blev kompromissen. De köpte två hanar, och fick en liten chock när de träffade oss och insåg att mina salukitikar var i princip samma storlek som deras whippethanar :D Whippets är ofta större än vad de ska vara och då hamnar man lätt på hundar i nästan samma storlek som en salukitik. Ska man ha liten vinthund så är det italienare som gäller, men då har man en hund som lär bryta benen istället (och som har helt annan mentalitet än tex saluki).

Oj! Min kompis båda Whippet var bara nån centimeter högre än min DSG 🤔 det var mor och dotter och flera år sen dock..

Oj! Min kompis båda Whippet var bara nån centimeter högre än min DSG 🤔 det var mor och dotter och flera år sen dock..
Ja de små whippet-tikarna är absolut små! En tidigare vän hade vad som borde vara normalstora tikar, och de var små jämfört med mina salukis. Men. Så fort vännen var på utställning med sina tikar, så såg de pyttesmå ut jämfört med de andra tikarna där. Trots att vännens tikar var precis på "mitten" av vad standarden säger att de ska vara höjdmässigt, och spannet är inte jättestort (inte som på saluki där det står "ungefär 58-71cm").

Ja de små whippet-tikarna är absolut små! En tidigare vän hade vad som borde vara normalstora tikar, och de var små jämfört med mina salukis. Men. Så fort vännen var på utställning med sina tikar, så såg de pyttesmå ut jämfört med de andra tikarna där. Trots att vännens tikar var precis på "mitten" av vad standarden säger att de ska vara höjdmässigt, och spannet är inte jättestort (inte som på saluki där det står "ungefär 58-71cm").

Okej 🙂 har för mig de var 45 i manke typ o hade nästan samma storlek på täcke som min DSG som var 35 ca.
Då har de blivit vanligare med lite större då?

Okej 🙂 har för mig de var 45 i manke typ o hade nästan samma storlek på täcke som min DSG som var 35 ca.
Då har de blivit vanligare med lite större då?
Då var de ganska små :) Tikar ska enligt standard vara 44-47cm och hanar 47-51cm. Och om man då tänker att det är vanligt med lite stora whippets så hamnar tikarna lätt på 50cm och hanarna närmar sig 60cm. Om då en stor hane träffar en liten saluki på ca 58-59cm, och salukin dessutom är kortare i kroppen, ja då blir det ingen direkt storleksskillnad.

Vi tvåbenta åkte iväg på Spa och övernattning igår och dottern var snäll och var hundvakt till alla utom Tay som lånades ut till syrran. Idag åkte vi till hundhallen och tränade agility med gänget. Spock gjorde så mycket bra saker 🤩🤩🤩. Jag måste bli bättre på att planera och röra mig på plan, jag är så van att vara inmobil så jag liksom missar att jag iallafall kan GÅ lite över planen och kanske vara på ett bättre ställe där han behöver mer stöd 😁.
Husse var riktigt nöjd med Tay också som var superfin 🥰. De två små fick också träna lite..
Nöjda vovvar hemma sen.

Spock
20240130_153030.webp

Bog får inte vara lös så mycket just nu pga att han flyger runt som en idiot och ramlar (flyger) omkull hela tiden, han verkar leta efter isfläckar att ramla på.... Nu slängde han sig dramatiskt på golvet här hemma med en rejäl duns efter promenaden och suckade högt efter att jag sagt åt honom att sluta gnälla. :laugh: Längtar efter barmark, eller i alla fall något annat än isflak överallt, och möjligheter att han ska få springa av sig ordentligt igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 014
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 771
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
334
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka